Ervaringen delen

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Plaats reactie
Kees Flake

Ervaringen delen

Bericht door Kees Flake » 25 jun 2015 21:47

Ben nu inmiddels een kleine 4 jaar pijp aan het roken en wou wel eens wat ervaringen delen met jullie en misschien kan ik nog iets bij leren.
Moet eerlijk bekennen dat in het begin ik dacht tabak in de pijp en roken maar dat viel aardig tegen,het begon met te vast stoppen toen te los en veel te snel roken.
De eerste pijpjes die ik rookte moest ik lashandschoenen aan vasthouden zo warm werd de kop en dat had te maken met de boven genoemde punten.
Door niet op te geven en meerdere malen de filmpjes van Janneman te bekijken lukte het steeds beter en er waren al pijpjes bij die ik helemaal op rookte.
Doch echter spelen er meerdere factoren mee zoals helemaal rondom aansteken en vooral dat je rust moet hebben in je lichaam.(het moet een geniet moment zijn)
In het begin veel aromaten gerookt maar toen overgestapt op Flake en dit beviel mij een stuk beter makkelijker te roken en niet zo heet.(dit geld niet voor alle flake )
Vanwege mijn gebit kan ik de pijp niet in de mond houden dus moet wel rustig gaan zitten en dan gaat het vanzelf en het gaat steeds beter en leer nog elke dag bij.
In mijn zoektocht met flake kom ik uit op flake die makkelijk los te halen is en niet te nat of vet zoals SG flake.
Alle flake laat ik eerst drogen de een wat langer dan de ander en dan maak ik hem los en doe hem in de pijp.(je kunt na mijn mening flake iets vaster aandrukken en dan rookt hij perfect)
Een paar voorbeelden van flake die ik lekker vind zijn Janneman flake ,OGS,div.HU-flake en de laatste tijd Bulldog ropers roundels Davidoff medaillons enz.
Omdat ik nog steeds shag rook rook ik wel eens te snel een pijpje en heb nu de ervaring dat als het te heet wordt ik stop en later weer aansteek en verder rook bevalt me prima.
Tevens wil ik ook zeggen dat het soort pijp dat je hebt ook bij de tabak moet passen ik probeer tabakken altijd in verschillende pijpjes en ondervind dat in een pijpje het beter smaakt dan in een ander.
Gaat een pijpje eens uit geen zorgen gewoon weer aansteken en genieten mijn ervaring met flake is makkelijker op te halen en lang niet zo heet roken.
Ik moet hierbij zeggen dat ik de laatste tijd bezig ben met de pijp net brandend te houden en dat bevalt me goed meer smaak en veel langer dan gewoon doorroken.
Wat ik eigenlijk ook nog wil zeggen is gewoon proberen en je eigen weg zoeken die jouw bevalt want dat is belangrijk.(pijp roken dat kan je niet maar dat leer je )
Gelukkig is er nog een lange weg te gaan maar met dit Forum gaat dat wel lukken en bedankt voor alle hulp aan iedereen.

Groet Kees Flake.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

smidje
Contacteer:

Re: Ervaringen delen

Bericht door smidje » 25 jun 2015 22:06

hoi
heb gemerkt bij het roken vandaag dat het wel klopt dat het te vast stoppen en ook bij welke pijp het niet zo rookt zoals je wilt ;)
wordt te heet , wat ik probeer te vermeiden , of trekt niet door .
heb een kleine pijp gerookt vandaag met een redelijke grove tabak , slecht idee dus .
heb ze half kunnen roken en heb ze dan maar laten uitgaan en leeggemaakt .
dus denk ik in het vervolg een fijnere tabak als een virginia gebruiken .
Life is what Happens to you while you' re busy making other plans

sim

Bericht door sim » 25 jun 2015 22:58

Ik heb ook recent pas begrepen dat ik mijn tabak vroeger te los stopte. Het lukte me wel een pijp op te roken, alleen wist ik dat er iets beter kon.
Ik wist wel dat ik hem ofwel te los, ofwel te hard stopte, maar ik had geen idee of het het een of het ander was. Soms probeerde ik losser, dan weer harder te stoppen, maar meestal zonder merkbare verbetering. Wat ik had moeten doen, achteraf bekeken, was een tijdlang bij dezelfde tabak en dezelfde pijp blijven en zo experimenteren met losser of harder stoppen. Dat is mijn ervaring nr. 1.
Ervaring nr. 2: zolang ik te los stopte is het me nooit gebeurd dat ik een smaakverandering proefde bij 1/3 of 2/3 van de pijp (waarover ik nochtans wel vaak iets gelezen heb). Nu mijn stoptechniek beter is, ben ik dat wel beginnen merken. De ene tabak smaakt vooral in het begin goed, de tweede in het midden, nog een andere alleen in het laatste derde. Dus ik zou nu geneigd zijn een beginner aan te raden: als je bij geen enkele tabak een smaakevolutie proeft, probeer dan eens je tabak wat vaster aan te drukken. Ik zeg er wel bij dat ik niet weet of het ook geldt voor aromatische tabakken.
Ik leer ook elke dag bij, al zal ik minder ver staan dan de meesten hier.
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

teunis

Bericht door teunis » 26 jun 2015 11:12

Er zijn onnoemelijk veel tabakken in omloop, zeker dankzij het internet. Wat dat betreft zijn wij verschrikkelijk verwend ten opzichte van onze voorvaders :D

Om voor elke tabak een pijp aan te schaffen mag natuurlijk, maar kan kostbaar worden :D
Zelfs als je een pijp aanschaft voor een groep tabakken, (denk aan baai, latakia, flakes, loose cut gesaust en ongesaust) en je houdt rekening met een eventuele geest, en bovendien behept bent met een smaak in pijpen waarbij de Looks zwaar wegen..... Afijn, je kunt het plaatje zelf wel verder inkleuren.

Zelf heb ik gekozen voor de falcon (met vijf koppen), en die rook ik de hele dag door. Een tabak die niet smaakt in de falcon, wordt niet verder aangeschaft. Natuurlijk heb ik ook andere pijpen zoals een winslow en een Bari, en daar rook ik de zondagse tabak uit. Maar alleen die tabak.

Ik ga dus uit van een pijp en zoek daar een of meerdere tabakken bij. In mijn geval misschien wat extreem, maar je begrijpt de bedoeling. Het lijkt mij beter te bekostigen om tabakken bij een pijp te zoeken dan een pijp bij een tabak.

Daarnaast deel ik niet de heersende mening dat ik elke tabak die er is gerookt moet hebben of dat alleen de duurdere pijpen en tabakken het ultieme genot geven. Zolang ik tevreden ben is het goed. Falcons met Duitse tabak a 3,60 euro voor 50 gram voorzien ruimschoots in mijn dagelijkse behoefte.
Zoek echter je eigen weg. Die kan niet fout zijn.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Plaats reactie