Mijn eerste ervaring

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
BAARD

Mijn eerste ervaring

Berichtdoor BAARD » 19 mei 2015 10:33

Nu zo'n 2 weken aan de pijp. Nee niet elke dag, maar tot nu toe toch zeker 5 á 6 x gerookt. <br />

Zoals gezegd, voor mij is dit allemaal nieuw. Jaren geleden gestopt met sigaretten en sindsdien een paar x per week een lekker sigaartje op de veranda. <br /><br />

De pijp natuurlijk eerst ingerookt zoals ik dat gelezen had. En ik moet zeggen dat ik na mijn 4e pijp pas echt ben gaan genieten. De eerste keer dat ik mijn sigaartje niet miste zeg maar. Vind het echt heerlijk! <br /><br />

Tabak? Aangezien ik nog echt een beginner ben heb ik eerst 1 pakje pijptabak gekocht. Dit is op aanraden van de plaatselijke sigarenboer Havezaethe Heraut geworden. Daar zullen mensen hier vast mee bekend zijn. Wat mij opvalt is dat de smaak erg zacht en toegankelijk is, maar dat het niet uitzonderlijk lekkere tabak is. Een vleugje vanille deed het bij mij wel meteen goed. <br />De geur blijft fantastisch in mijn snor hangen haha..

Bommel

Re: Mijn eerste ervaring

Berichtdoor Bommel » 19 mei 2015 18:35

Altijd leuk om de eerste ervaringen te lezen.
Over een tijd zal je merken dat a) de collectie pijpen aanzienlijk gegroeid blijkt en B) daarmee ook de collectie tabak.
Afbeelding

smoking-rob

Berichtdoor smoking-rob » 19 mei 2015 19:51

Er is zoveel beters als Havezaethe te krijgen Baard en tabakken die ook naar tabak smaken en niet alleen maar naar de zoete toevoegingen. Probeer anders eens Mac Baren Plumcake (heeft een vleugje Latakia als opstapje naar het échte spul :lol: ) of een lekkere Virginia flake, afhankelijk van wat de tabaksboer in de verkoop heeft.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

BAARD

Berichtdoor BAARD » 19 mei 2015 20:07

Ja komt u allen gaarne met goede tabaksadviezen. Zou mijn God niet weten wat ik de volgende keer mee moet nemen.

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 19 mei 2015 20:23

Heb je enig idee wat je lekker vind? Zoet of juist niet, volle smaak of liever sigarig, fruit of vanille, tabakssmaak of liever een 'kunstmatige'smaak etc.etc.etc.

Het topic over beginnerstabak ff doorlezen. Daar staat eigenlijk alles minstens 1 keer in.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

BAARD

Berichtdoor BAARD » 19 mei 2015 21:29

Een volle (tabaks) smaak met een lichte aroma.. Niet te 'kunstmatig' in ieder geval.

Die Mac Baren Plum Cake kan iemand daar meer over vertellen?

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 19 mei 2015 21:46

Kijk ff in merken en recensies in de catalogus. Daar staan er wel een paar......

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 19 mei 2015 22:24

smoking-rob schreef:Er is zoveel beters als Havezaethe te krijgen Baard en tabakken die ook naar tabak smaken en niet alleen maar naar de zoete toevoegingen. Probeer anders eens Mac Baren Plumcake (heeft een vleugje Latakia als opstapje naar het échte spul :lol: ) of een lekkere Virginia flake, afhankelijk van wat de tabaksboer in de verkoop heeft.

Om te beginnen: klinkt goed Baard! En om op het bericht hierboven in te haken, ik hoorde gisteren van mijn plaatselijke tabakboer dat de Plumcake niet meer in pouches wordt geleverd.
Maar zoals SKE al aangeeft: neus eens wat rond bij de recensies op dit forum om een richting te zoeken alwaar te beginnen.

smoking-rob

Berichtdoor smoking-rob » 19 mei 2015 23:37

Baard, je moet proberen sampletjes los te peuteren van Forumleden, de meeste zijn de beroerdste niet :P
Daar schaar ik mij ook onder dus PB even jouw adres en er komt iets goeds jouw kant op:
http://www.hu-tobacco.de/ en zoek Director's Cut hier even op (Blended by HU, categorie "Original Warehouse Blend"
Kijk ook even bij "United Passion Flakes: Flannagan, heerlijk krachtig en ook wat sigaarachtig!

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 19 mei 2015 23:44

Wilde ik ook al voorstellen, maar rook alleen nog flakes en dat is denk ik niet de meest ideale cut voor een starter, mocht je toch nieuwsgierig zijn, mag je ook mij een PB sturen.
Afbeelding

BAARD

Berichtdoor BAARD » 20 mei 2015 09:17

Thnx Rob, daar zeg ik geen nee tegen..
@Eliminator, misschien zijn flakes idd niet meteen ideaal, maar toch bedankt!

teunis

Berichtdoor teunis » 20 mei 2015 09:34

Zijn flakes nu echt niet de aangewezen beginnerstabak?

Om te leren niet te vast te stoppen en rustig te roken zou het juist de ideale tabak zijn....

Daarnaast is bijvoorbeeld Troost flakes naar mijn mening nu juist de smaak die Baard zoekt....

IMHO: De flakes aan stukjes breken of knippen, losjes in de kop schudden, aansteken, rustig roken m.a.w. De rook laten vloeien van pijp naar mond, voorzichtig tampen m.a.w. Iets aandrukken en vooral genieten van de tabak. Alle andere methodes om flakes te roken komen later wel!
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

BAARD

Berichtdoor BAARD » 20 mei 2015 09:58

Oké, wordt alsmaar interessanter dit haha.. als dat een manier is waar je mee kunt beginnen van het roken van flakes en jij zegt dat deze tabak mij zou passen, dan ben ik niet te beroerd deze tabak binnenkort ff aan te halen bij onze plaatselijke sigarenboer. Ik heb ze namelijk zien liggen, die blikjes..

Tips (of samples) blijven welkom. En ik vind ook dat ik gewoon dingen uit moet gaan proberen.

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 20 mei 2015 13:29

Houd in de gaten dat je met een flake in de regel een stuk langer
rookt.
De pijp niet geheel vullen, of een kleinere kop gebruiken, anders
gaat een rookbeurt je misschien te lang duren.

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 20 mei 2015 17:57

En minimaal, zacht, tampen !
Afbeelding

smoking-rob

Berichtdoor smoking-rob » 20 mei 2015 18:21

robvoorburg schreef:Houd in de gaten dat je met een flake in de regel een stuk langer
rookt.
De pijp niet geheel vullen, of een kleinere kop gebruiken, anders
gaat een rookbeurt je misschien te lang duren.

Is een overweging maar een minder dan volle pijp vind ik nooit zo goed branden en smaken. Ik ga daar zelf heel ver in, stop 'm overvol, steek 'm aan en bengel dan met de pijp in de mond boven een bordje totdat de vuurbol genoeg gezakt is. Het genot hiervan is niet te versmaden :D

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 20 mei 2015 20:22

Uit eigen ervaring raad ik toch aan eerst een beetje je weg te zoeken in de losse tabakken. Als het pijproken wat makkelijker word zou ik pas de wat lastiger te roken tabakken proberen. Anders heb je kans dat je goeie tabakken nooit meer rookt door een slechte ervaring. Ik heb dat met Troost Slices gehad.

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 20 mei 2015 21:53

teunis schreef:Zijn flakes nu echt niet de aangewezen beginnerstabak?

Om te leren niet te vast te stoppen en rustig te roken zou het juist de ideale tabak zijn....

Daarnaast is bijvoorbeeld Troost flakes naar mijn mening nu juist de smaak die Baard zoekt....

IMHO: De flakes aan stukjes breken of knippen, losjes in de kop schudden, aansteken, rustig roken m.a.w. De rook laten vloeien van pijp naar mond, voorzichtig tampen m.a.w. Iets aandrukken en vooral genieten van de tabak. Alle andere methodes om flakes te roken komen later wel!

Klopt wat je zegt Teunis . Alleen heb ik in vroegere dagen een nog makkelijkere tabak geleerd om het stoppen onder de knie te krijgen .
Oftewel cubes tabak gewoon in de kop schudden tot bovenaan vol . losjes met de duim aandrukken en klaar . Een fijne tabak om te beginnen.

Godfrey

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 20 mei 2015 22:03

Ik herinner mij deze cubes Godfrey, ze kwamen uit een min of meer onhandig
plastic doosje, stoppen ging verbazend eenvoudig en het rookte en smaakte
boven verwachting, bedoelde je die plastic verpakkingen?

smoking-rob

Berichtdoor smoking-rob » 20 mei 2015 22:20

Klinkt als de originele Tattoo tabak Rob, die was inderdaad niet verkeerd!
Plastic doosje van (ik meen) 25 gram met een schuifje om de kleine cubes in de (Tattoo) pijp te schudden.

Afbeelding

teunis

Berichtdoor teunis » 21 mei 2015 10:01

De Tattoo heb ik nog. de cubes niet meer. Als "vervanging" gebruik ik dus de klein geknipte flakes!

Om in te haken op het voorgaande: wat is goede tabak en wat is slechte?
De zo geprezen Neptune is voor mij een worsteltabak evenals de Amphora. De hele serie van Havezaathe staat ook niet op mijn top 10 lijstje. De op ons forum zo afgekraakte Clan smaakt mij beter! Mijn dagelijkse tabak komt uit Duitsland en kost 3,63 euro voor 50 gr. De leden die deze tabak op meetings hebben gerookt vinden het geen toptabak, maar wat maakt dat uit voor mij? Ik ben tevreden met deze tabak. Uiteraard heb ik voor de broodnodige variatie ook andere tabakken van Semois tot BIBO. Maar als ik zou kiezen voor één tabak is dat niet fout. Het is mijn keuze.
Ook zo met pijpen; voor mij is een pijp het werktuig waarmee de rook genoten kan worden. Uiterlijk is voor mij minder belangrijk, evenals het merk. Het ding moet zijn werk doen en niets meer. Voor mij zijn het geen "dames" of "aanbeden" objecten. Een mandjespijp die doet waarvoor het is aangeschaft is in mijn ogen beter dan de duurste merkpijp die fluit, pruttelt of het vocht niet goed verwerkt (zoals de BB's die ik heb). Als ik zou kiezen voor één pijp en die de hele dag door roken totdat die letterlijk opgerookt is, is dat niet fout, want het is mijn keuze.

Elke beginner worstelt met het pijproken: het stoppen, het snel roken en het tampen. En dat met elke tabak of (merk)pijp. Daarin ben ik geen uitzondering geweest. Na veel gehannes met "beginnerstabakken" ben ik terecht gekomen bij MB en dan de broken flakes. Dat gaf voor mij de oplossing. Dat waren de eerste rooksessies die geen gedoe gaven. Op die ervaring gebaseerd zeg ik nog steeds: IMHO neem een redelijk neutrale flakes of slices. breek, knip of scheur die aan kleine stukjes en stapel dat in de pijp zonder aan te drukken, aansteken en de rook laten vloeien. niet hijsen maar vloeien, stromen. heel af en toe zachtjes de tabak aandrukken maar niet te vaak. De rook moet blijven vloeien zonder met kracht te moeten zuigen. Natuurlijk lukt het niet in één keer, maar gaandeweg leer je het. Daarna kan je over op tabakken die natter roken, aparte smaken hebben of delicater behandeling nodig zijn. Ook kan je dan de flakes in zijn geheel roken via de bekende methodes.

Heeft een beginner hier iets aan? misschien of misschien niet. Er is een reden waarom er zoveel pijpen en tabakken te koop zijn.
Ieder vindt zijn eigen weg, en wij kunnen alleen maar de eigen ervaring delen. Er is geen goed of slecht. :lol:

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 21 mei 2015 12:20

Er wordt nog steeds cubes tabak gemaakt . o.a de Danish Truffle van DTM is een fijne cube tabak , makkelijk te stoppen en te roken ( aromatic)

Godfrey

The_Undertaker
Administrator

Berichtdoor The_Undertaker » 21 mei 2015 12:27

Godfrey59 schreef:Er wordt nog steeds cubes tabak gemaakt . o.a de Danish Truffle van DTM is een fijne cube tabak , makkelijk te stoppen en te roken ( aromatic)

Godfrey

Peterson - St. Patrick's Day 2015 (Peterson 2015 Limited Edition) is ook een cube, én erg lekker!
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

teunis

Berichtdoor teunis » 21 mei 2015 16:18

The_Undertaker schreef:
Godfrey59 schreef:Er wordt nog steeds cubes tabak gemaakt . o.a de Danish Truffle van DTM is een fijne cube tabak , makkelijk te stoppen en te roken ( aromatic)

Godfrey

Peterson - St. Patrick's Day 2015 (Peterson 2015 Limited Edition) is ook een cube, én erg lekker!

:shock: :? :lol:

Ik ga eens op jacht in Duitsland. Heren, bedankt voor de tippen!

Terug naar “Startersverhalen”