bigben starterspijp en chemische smaak bigben lectura 808

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Renew

bigben starterspijp en chemische smaak bigben lectura 808

Berichtdoor Renew » 27 okt 2014 19:25

Hallo,

Als starter moet ik nog veel leren zoals het voorkomen van te heet, en voorkomen van nat roken. Beide heb ik, om het te veroorzaken, erg goed onder de knie. Het is toch lastig om niet te heet en droog te roken. De gebruikte pijp en soort tabak maakt daarbij wel uit is mijn ervaring.

Met een klein ondiep starters pijpje van big ben (gekocht bij primera) met filter gaat het mij nog het beste af. Het voorkomen van de genoemde problemen is bij deze pijp makkelijker te voorkomen en geeft tevens nog veel plezier. peterson special reserve 2014, stanwell melange of danske club black luxury zijn allemaal met deze pijp goed te doen. Ik maak de pijp schoon als ik een andere tabak ga roken.

Ik heb een echte pijp een big ben lectura 808 bij gekocht. Behoorlijk wat duurder maar vond het een mooie slanke pijp. Wat valt mij dat tegen.
Hij rookt erg nat. de sappen lopen af en toe zelfs via mondstuk in mijn mond. Hij gaat ook veel vaker uit dan de andere pijp. Hij is natuurlijk dieper maar toch. verschillende manieren van stoppen geprobeerd. Stevig, los volgens de aanwijzingen op dit forum, elke keer lukt het niet en is de lol er met deze pijp snel af. Black luxury wil totaal niet. stanwell enigszins. Toch krijg ik hem niet "op" gerookt. onderin blijft altijd onverbrande tabak over. Ook geprobeerd met alu filter eruit (maakt het alleen maar moeilijker staat ergens op dit forum) nog steeds nat of heet maar elke keer nog steeds chemisch. Ook geprobeerd met prikker de tabak wat los te steken en opnieuw aan te steken. lukt dan wel maar vervolg is hetzelfde. Ik heb de Lectura nu ongeveer 10 geprobeerd.

Verder (ik hoop dat dit een startersprobleem is) smaakt de lectura alsof je aan een vers pvc buisje zit te lurken . een vieze chemische smaak die, vooral als de pijp net is uitgegaan, erg sterk en smerig is. Overheersend.

De smaken van de verschillende tabakken proef ik bij de kleine pijp wel maar bij de lectura lijkt alles het zelfde met een chemische bijsmaak. Heeft dit te maken met inroken? het mondstuk lijkt op een goedkoop plastic ( embleem BB staat er wel in).

mijn tabaksmerken en/of soorten
Stanwell Melange
Kentucy bird
Neptune
black luxury
peterson special reserve 2014
MacBaren vanilla cream

Graag jullie advies zodat ik ook mijn lectura met plezier kan gaan gebruiken

kiske

Re: bigben starterspijp en chemische smaak bigben lectura 80

Berichtdoor kiske » 27 okt 2014 19:53

Hoi!

Jammer dat het je niet goed lukt met de Lectura. Deze pijp met lange steel is een zgn churchwarden, ook wel leespijp of tv pijp genoemd. Het grote voordeel van zo'n pijp is dat de rook door de langere steel meer tijd heeft om af te koelen en daardoor heerlijk koel rookt. Tegelijkertijd is dit vooral voor een onervaren roker juist een nadeel. Omdat de rook zo koel is ben je onbewust geneigd om sneller te gaan roken waardoor heet roken en vochtproblemen op gaan treden. Je moet zo'n pijp dus vooral als beginner heel secuur en geconcentreerd roken.

Algemeen heb je ook een nieuwe pijp die nog niet is ingerookt. Er is nog geen sprake van een goede koollaag waardoor de pijp minder vocht op kan nemen en de warmte wordt nog niet goed verdeeld. Het opbouwen van een koollaag vraagt toch een 10 tot 20 keer roken.

Tenslotte, je hebt zo ik begrijp 2 pijpen. Na het roken vraagt een pijp minstens 1 tot wel 7 dagen om te drogen. Rook je een pijp te snel opnieuw dan is er al vocht aanwezig voordat je begonnen bent met roken, waardoor je weer sneller heet rookt en er meer vocht wordt geproduceerd. Cirkeltje rond dus.

Wacht met het roken van de pijp totdat de kop weer normaal ruikt. Niet scherp of muf. Dan verwacht ik dat je weer rustig kunt beginnen met het (in)roken. Als de pijp niet meer zo heel heet wordt zal er ook geen chemisch luchtje meer vanaf komen denk ik.

Succes!

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 27 okt 2014 20:12

kiske schreef:Hoi!

Jammer dat het je niet goed lukt met de Lectura. Deze pijp met lange steel is een zgn churchwarden, ook wel leespijp of tv pijp genoemd. Het grote voordeel van zo'n pijp is dat de rook door de langere steel meer tijd heeft om af te koelen en daardoor heerlijk koel rookt. Tegelijkertijd is dit vooral voor een onervaren roker juist een nadeel. Omdat de rook zo koel is ben je onbewust geneigd om sneller te gaan roken waardoor heet roken en vochtproblemen op gaan treden. Je moet zo'n pijp dus vooral als beginner heel secuur en geconcentreerd roken.

Algemeen heb je ook een nieuwe pijp die nog niet is ingerookt. Er is nog geen sprake van een goede koollaag waardoor de pijp minder vocht op kan nemen en de warmte wordt nog niet goed verdeeld. Het opbouwen van een koollaag vraagt toch een 10 tot 20 keer roken.

Tenslotte, je hebt zo ik begrijp 2 pijpen. Na het roken vraagt een pijp minstens 1 tot wel 7 dagen om te drogen. Rook je een pijp te snel opnieuw dan is er al vocht aanwezig voordat je begonnen bent met roken, waardoor je weer sneller heet rookt en er meer vocht wordt geproduceerd. Cirkeltje rond dus.

Wacht met het roken van de pijp totdat de kop weer normaal ruikt. Niet scherp of muf. Dan verwacht ik dat je weer rustig kunt beginnen met het (in)roken. Als de pijp niet meer zo heel heet wordt zal er ook geen chemisch luchtje meer vanaf komen denk ik.

Succes!

Bovenstaande is een zeer goed advies en idd dit model had ik niet gekozen om mee te starten als beginnende pijproker .
Met de adviezen goed op te volgen en veel geduld zal het wel lukken .

Godfrey

rivulus

Berichtdoor rivulus » 27 okt 2014 20:15

Wat ook nog speelt is dat rook grotendeels waterdamp is. Bij afkoelen van rook slaat water neer. Hoe langer de steel, hoe meer afkoeling, hoe meer waterdamp onderweg condenseert en terugloopt naar de kop. Dus inderdaad, churchwardens moet je *heel* langzaam roken.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 27 okt 2014 20:31

Heb het al eens vaker hier achtergelaten, toen ik met een pijp begon
zou en moest ik een chuchwarden hebben, het valt mij op dat velen
die met het roken van een pijp beginnen diezelfde aandrang hebben.

Ik ben ervan genezen, het zijn onhandige dingen.

meindert

Berichtdoor meindert » 27 okt 2014 21:14

robvoorburg schreef:Heb het al eens vaker hier achtergelaten, toen ik met een pijp begon
zou en moest ik een chuchwarden hebben, het valt mij op dat velen
die met het roken van een pijp beginnen diezelfde aandrang hebben.

Ik ben ervan genezen, het zijn onhandige dingen.

Ik ben ook niet een liefhebber van chuchwarden pijpen , ik heb er 2 , maar rook ze zelden!!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

kiske

Berichtdoor kiske » 27 okt 2014 21:23

Smaken verschillen. Ik heb er 8 welke op de kleipijp na, allen wekelijks met veel genoegen gerookt worden. Op de juiste manier gerookt voegen ze mijns inziens echt iets toe aan de collectie en rookervaring. Juist omdat ze de laatste scherpe kantjes weghalen.

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 27 okt 2014 21:25

Mee eens Kees. Ik heb er 2 van Vauen rook ze beide met zeer veel plezier.

meindert

Berichtdoor meindert » 27 okt 2014 21:26

kiske schreef:Smaken verschillen. Ik heb er 8 welke op de kleipijp na, allen wekelijks met veel genoegen gerookt worden. Op de juiste manier gerookt voegen ze mijns inziens echt iets toe aan de collectie en rookervaring. Juist omdat ze de laatste scherpe kantjes weghalen.

Ja...idd. smaken verschillen , fijn dat jij zo geniet van deze pijpen , jij bent uiteindelijk ook bij uitstek de chuchwarden roker van dit forum!! :B
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Renew

Berichtdoor Renew » 27 okt 2014 21:31

:shock: :oops: :sw gelukkig! het is dus een beginnersfout. De lectura maar even in de kast leggen totdat ik het beter kan. :oops: Wist trouwens niet dat een pijp een paar dagen moet drogen. weer wat geleerd. Ik kan dus beter nog een ander pijpje erbij kopen. 8)
Top advies en bedankt. =D>

Kees Flake

Berichtdoor Kees Flake » 27 okt 2014 22:10

Renew probeer de pijp is half vol te stoppen viel me op dat je met klein pijpje minder problemen hebt.
Heb deze problemen in het begin ook gehad te snel roken en te heet.
Als ik nu mijn Ampharo Faros rook heb ik ook wel eens vocht in het mondstuk haal ik weg met ragger indien nodig.
Alleen bij pijpen met grote kop komt dit probleem meer voor als je te vast stopt en te snel rookt.
Denk beginners foutje maar niet opgeven en rustiger roken en vooral doorgaan.
Succes en we horen het wel.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

teunis

Berichtdoor teunis » 28 okt 2014 07:59

Rustig roken is in feite een 2 stappen plan.
1. Het aantal x zuigen per minuut
2. De kracht waarmee per keer wordt gezogen. De rook moet vloeien en niet stormen.

Daarnaast is mijn ervaring dat de BB wat langzaam een koollaag opbouwt, en dus minder snel vocht opneemt. Persoonlijk heb ik daarom twijfel of een BB wel echt een goede beginnerspijp is....

Een goede corncob lijkt mij beter.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 28 okt 2014 08:21

Of een Falcon , of Mr Brog Blowfish welke ultieme droogrokers zijn .

Godfrey

teunis

Berichtdoor teunis » 28 okt 2014 16:07

Godfrey59 schreef:Of een Falcon , of Mr Brog Blowfish welke ultieme droogrokers zijn .

Godfrey

HELEMAAL mee eens, Godfrey!

Ik wilde echter nu eens niet de Falcon promoten. De Blowfish is ook een hele goede, alleen niet bestand tegen vallen of stoten... Dat kan bij een beginner (we hebben immers allemaal in het begin pijpen laten vallen) toch wel wat vaak voorkomen. :D
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Paasei

Berichtdoor Paasei » 28 okt 2014 16:14

... niet enkel in het begin ... :oops:
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

kiske

Berichtdoor kiske » 28 okt 2014 16:40

Paasei schreef:... niet enkel in het begin ... :oops:

Eeehh, +1....

Renew

Berichtdoor Renew » 02 nov 2014 13:11

Ik ga de mr brog blowfish maar eens bestellen. Ik zie hem op Country pipes. Zeker Niet duur. Apart pijpje en een goed starterspijpje lees ik. Na een paar dagen drogen van de lectura valt mij op dat de gegeven adviezen helemaal kloppen. Na een paar dagen drogen gaat het langer goed. De chemische smaak kan ik nu ook beter voorkomen. Wel vaker aansteken merk ik. Meer rust , de pijp langer laten drogen en half vol stoppen.

rivulus

Berichtdoor rivulus » 02 nov 2014 14:00

+1 voor de blowfish. Ziet er uit alsof je een bloempot rookt, maar rookt droog en hoeveel pijpen ken je die je onder de kraan kunt schoonmaken :-). En als je hem een keertje laat vallen kost het ook geen vermogen om 'm te vervangen.

@Godfrey: op de zijkant van mijn examplaar staat "M.Parol". Is dat de Marek Parol uit deze link op pipedia?
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

kiske

Berichtdoor kiske » 02 nov 2014 14:08

Renew schreef:Ik ga de mr brog blowfish maar eens bestellen. Ik zie hem op Country pipes. Zeker Niet duur. Apart pijpje en een goed starterspijpje lees ik. Na een paar dagen drogen van de lectura valt mij op dat de gegeven adviezen helemaal kloppen. Na een paar dagen drogen gaat het langer goed. De chemische smaak kan ik nu ook beter voorkomen. Wel vaker aansteken merk ik. Meer rust , de pijp langer laten drogen en half vol stoppen.

Heel fijn om dat te horen! Een start richting het grote genieten is gemaakt! Proficiat!

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 02 nov 2014 18:33

rivulus schreef:+1 voor de blowfish. Ziet er uit alsof je een bloempot rookt, maar rookt droog en hoeveel pijpen ken je die je onder de kraan kunt schoonmaken :-). En als je hem een keertje laat vallen kost het ook geen vermogen om 'm te vervangen.

@Godfrey: op de zijkant van mijn examplaar staat "M.Parol". Is dat de Marek Parol uit deze link op pipedia?
ij

Dat heb je goed gezien . Hij maakt de Blowfish en Calabash voor Mr Brog . Later komt er dan bij Mr Brog de kurk pakking en stem aan . Zijn werkplaats is een paar honderd meter bij Mr Brog vandaan . Leuk toch :) Maar zonder flauwekul en geen verkoop praatje 90% van de week rook ik dit simpel ding . Ik ben er helemaal aan verknocht geraakt en vele met mij, makkelijk , superdroog al ben je nog zo,n zeverklep en uiterst koel . Vreemd hoe het kan lopen in je keuze van een pijp . Rook je deze nog heet of nat ? moet je denk ik toch maar overstappen op pruimtabak :lol:

Godfrey

Renew

Berichtdoor Renew » 05 nov 2014 12:53

Net de Blowfish van Mr. Brog via countrypipes ontvangen. Wel apart zo,n stenen pijp. Leuk detail is dat er een proefzakje Orange by Thompson USA bij zat. Ik wilde toch al is een keer een meer fruitige tabak gaan proberen.
Vanavond de pijp maar eens opsteken. Wordt vervolgd.

Renew

Berichtdoor Renew » 05 nov 2014 14:52

Ik kon toch niet wachten. Dus net na 13.00 uur de pijp gestopt en aangestoken. Ten opzichte van de andere pijpen ( 25 tot 35 minuten) een lange maar plezierige zit (meer dan een uur). Zo moet pijproken zijn volgens mij. Wat mij opvalt is dat de blowfish pijp halverwege en aan het eind net zo rookt als in het begin. Dat is bij de lectura en starterspijp BB, in mijn situatie, wel anders, vanaf halverwege moet ik de lectura wel tien of meer keer opnieuw aansteken. Voor het bb starters hetzelfde maar dan vanaf drie kwart. Bij de Blowfish maar drie keer totaal. Nat en heet roken? Bij de blowfish geen enkel moment gemerkt. Je houdt deze Mr. Brog wel bewuster vast. logisch want een keer fout is gelijk einde pijp volgens mij. Ondanks dat, is het niet zo dat je het gevoel hebt een super breekbaar voorwerp in handen te hebben. Het voelt best stevig aan.
Ik heb net de stanwell mixture verstookt. Dit om een vergelijk te krijgen met mijn andere pijpen. Stanwell had ik met beide (ja twee)andere pijpen al eerder gerookt. Ik vind dat de smaak constanter is en het roken "droger" rookt.
Ik ga nu maar flink oefenen met mijn andere pijpen zodat ik ook deze net zo plezierig als de blowfish kan gaan roken. Wat later nog een droogrook pijpje erbij (falcon of Greenfield?) scoren gaat zeker wel gebeuren.

rivulus

Berichtdoor rivulus » 05 nov 2014 16:05

Greenfield rookt het droogste, maar een falcon is ook al droger dan een standaard pijp. Qua prijs scheelt het niet zoveel. Je kunt met een beetje zoeken een nieuwe falcon al krijgen voor rond de 40-50 euro. (de mijne kwam uit Estland via e-bay :-) )
Zorg wel dat je ergens dunne ragers haalt, de standaard ragers krijg je maar moeilijk door het roer heen. Je hebt ze van Falcon zelf, maar er zijn ook goedkopere kloon faclcon ragers. Het rager ringetje dat je in de kop legt om vocht op te vangen maak ik zef door een stuk rager af te knippen, het uiteinde af te branden en 'm in een cirkel te buigen.

Ik heb ook een mopane greenfield. Die heb ik nog opgeschuurd, met danish oil bewerkt en in de was gezet. Krijg je een iriserend effect van in het hout, erg fraai.
Robert W. Service

Meester W

Berichtdoor Meester W » 06 nov 2014 13:44

Ik zelve rook meestal drie pijpen tegelijk. In die zin dat als de eerste wat warm wordt ik hem neerleg met de steel NAAR BOVEN zodat zij kan afkoelen en het vocht niet in de steel komt

Vervolgens steek ik pijp 2 aan. Idem

Daarna pijp 3. Idem

Na deze seance komt pijp 1 weer aan de beurt

Je moet er rustig voor gaan zitten en de pijpen niet constant in de mond houden

Het leuke is dat je als je zulks wenst drie verschillende soorten tabak kunt roken

Succes !

Henry

Berichtdoor Henry » 06 nov 2014 22:47

Renew schreef:Ik kon toch niet wachten. Dus net na 13.00 uur de pijp gestopt en aangestoken. Ten opzichte van de andere pijpen ( 25 tot 35 minuten) een lange maar plezierige zit (meer dan een uur). Zo moet pijproken zijn volgens mij. Wat mij opvalt is dat de blowfish pijp halverwege en aan het eind net zo rookt als in het begin. Dat is bij de lectura en starterspijp BB, in mijn situatie, wel anders, vanaf halverwege moet ik de lectura wel tien of meer keer opnieuw aansteken. Voor het bb starters hetzelfde maar dan vanaf drie kwart. Bij de Blowfish maar drie keer totaal. Nat en heet roken? Bij de blowfish geen enkel moment gemerkt. Je houdt deze Mr. Brog wel bewuster vast. logisch want een keer fout is gelijk einde pijp volgens mij. Ondanks dat, is het niet zo dat je het gevoel hebt een super breekbaar voorwerp in handen te hebben. Het voelt best stevig aan.
Ik heb net de stanwell mixture verstookt. Dit om een vergelijk te krijgen met mijn andere pijpen. Stanwell had ik met beide (ja twee)andere pijpen al eerder gerookt. Ik vind dat de smaak constanter is en het roken "droger" rookt.
Ik ga nu maar flink oefenen met mijn andere pijpen zodat ik ook deze net zo plezierig als de blowfish kan gaan roken. Wat later nog een droogrook pijpje erbij (falcon of Greenfield?) scoren gaat zeker wel gebeuren.

Mmmhh... Klinkt als muziek in de oren! :wink:
Ik zal ook eens kijken naar zo'n Blowfish...

Tijdens dit bericht schrijvende even gedaan. :D (country pipes)
Maar... Wat een joekel zeg! :shock:

Dan ga ik persoonlijk liever voor de Big One!
Maar die heeft natuurlijk weer niet dezelfde eigenschappen?
Ik las wel dat de Big one heerlijk voor buiten tijdens het wandelen gebruikt kan worden. En er ook
nog tijdens een storm doorgerookt kan worden.
Komt dat door de dikwandige ketel? Want een wandelpijp zie ik wel zitten! :-?

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 06 nov 2014 22:53

De Blowfish lijkt heel groot maar is het niet. Ketel van de mijne is zelfs kleiner dan van bijna alle pijpen die ik heb.
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 07 nov 2014 09:09

Sidekickelvis schreef:De Blowfish lijkt heel groot maar is het niet. Ketel van de mijne is zelfs kleiner dan van bijna alle pijpen die ik heb.

Bedankt Jorg voor de toelichting. De maten staan erbij :wink: Echter zijn ze momenteel allemaal op :(
Nieuwe zijn onderweg waarbij ook een ander model ( Callabash vorm ).

Godfrey

Terug naar “Startersverhalen”