Waarom nu pas?

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Smokindutch63

Waarom nu pas?

Berichtdoor Smokindutch63 » 07 sep 2014 23:24

Had mezelf al eerder voorgesteld,als starter,maar dit is wat uitgebreider en wat meer overdacht.
Pijproken,waarom nu pas?

Dat is eigenlijk de grote vraag die ik mezelf zou moeten stellen.Want na jaren en jaren de nederlandse en buitenlandse sigaar weggepaft te hebben,nu dan toch eindelijk aan de tabakspijp.
Mijn allereerste herinneringen aan pijproken zijn van zo'n dikke 40 jaar geleden,toen de woonkamer tijdens verjaardagen met de oma's en opa's erbij blauw stond van de rook.De bekende glaasjes op tafel,gevuld met een mix van filterloze sigaretten,(voor de dames zelfs Miss blanche,een hele lichte Virginia-sigaret)en sigaren,meestal dikke bolknak,toentertijd.Weet niet eens of er nog bolknak gemaakt word tegenwoordig.
En daar zat je als kind gewoon tussen,en niemand was bezorgd over tere kinderlongetjes,meeroken van minderjarigen,of andere overdreven flauwekul.
Gezellig is het woord dat me meteen te binnen schiet,als ik daaraan terugdenk.Het pijpenrekje aan de wand,het kleedje met de grote glazen asbak op tafel,en zie nog mijn opa zijn koperen(of koperkleurig,rijk was hij niet)tabaksblikje opendoen,en een van zijn drie oude zwarte pijpjes stoppen met tabak.Later begreep ik dat het Voortrekker was.De geur van al dat rookgebeuren was heerlijk,zelfs voor mij als kind.
(Die pijpen zijn volgens mij later door een familielid meegenomen,na het overlijden van mijn grootvader.Liggen daar nu vast ergens in een kast te verstoffen.Zo jammer.)
Zat dan zelf in stripboeken te neuzen,met het verjaardagsgekeuvel om me heen,en kwam daar bijvoorbeeld kapitein Haddock tegen,ook al pijprokend.Hoeveel hints heb je nodig?Het pijproken werd me eigenlijk met de paplepel ingegoten.
Des te vreemder dat ik nooit eerder naar de pijp heb gegrepen.Op de lagere school uiteraard de eerste stiekeme sigaret gerookt om stoer te doen,meegesmokkeld door een klasgenoot wiens vader een kleine kruidenierszaak had.Het leek meer op het dealen van drugs,zo schielijk werden de peuken aangereikt.
Achter de schutting van het schoolplein veel te snel opgerookt,om maar niet betrapt te worden door de leraar,waar je toen nog een heilig ontzag voor had.Misschien heeft dat mijn aversie tegen sigaretten opgewekt,want vond er toen al weinig aan.En het stonk naderhand,als ik aan mijn vingers rook,dat herinner ik me ook nog.
Later,zo rond mijn 18e wel aan de (Nederlandse)sigaar begonnen,de bekende wilde havana's en de tuitknakjes,panatela's,Schimmelpenninckjes,en noem ze maar op.De kleine minisigaartjes voor bij de koffie,en grotere voor op het terras.Vond al dat ik aardig goede smaak had wat sigaren betrof...
Tot ik de Cubanen tegenkwam.
Heb daarna nimmer meer naar de hollandse sigaar gegrepen,en ook geen spijt van.Jaren geleden nog in een vlaag van verstandsverbijstering een doosje wilde havana gekocht bij de pomp,(wilde toch wat te roken hebben in het weekend)maar heb er niet van genoten.Droge,scherpe tabak,die niets met echte sigaren van doen heeft.bleh.Dat ik dat ooit lekker heb gevonden.
En na een korte periode van compleet willen stoppen, E-sigaret geprobeerd,(niet mijn ding)de pijprokers-hobby begonnen.Af en toe kwam ik wel eens een pijproker tegen op straat,en rook dan die geweldige geur van pijptabak in het voorbijgaan.Dat inspireerde mij om het wat nader te gaan bestuderen.En misschien heeft het ook wel met leeftijd te maken.Ben dit jaar vijftig geworden,en zag mezelf eerlijk gezegd hiervoor niet met een pijp rondlopen.Nu kan het me echter weinig meer schelen,pijproken is na al die jaren in mijn leven gekomen,en dat mag gezien worden.Twee goekope "mandjes-pijpen"aangeschaft,evenals een driepotertje,wat ragertjes,en,als eerbetoon aan opa,een pakje Voortrekker.Resulterend in een heerlijk geurende pijp,alsmede een tong van schuurpapier,wat uiteraard te wijten was aan mijn rookgewoonte,te snel dus.
Later ging het beter,kon wat rust inbrengen,en ook andere tabakken proberen,zoals Amphora Full Aroma,of Mcbaren Golden Blend.Vervolgens wat Latakia-tabakken,etc.Heel lekker allemaal.
Kortgeleden enkele Neerup pijpen aangeschaft,(pokers)roken geweldig,helemaal mijn ding.In combi met goede tabak,niets meer te wensen.
You-Tube hielp me ook op weg in deze fijne hobby.De filmpjes van Janneman niet in het minst.Zag hoe pijprokers met elkaar omgaan,tabakken uitwisselen,nieuwe aanwinsten laten zien,evenals informatie hoe je moet pijproken,hoe beginnersfouten te vermijden,en bovenal was daar de gezelligheid die van de filmpjes afstraalde.Pijprokers zijn over het algemeen aardige mensen,heb ik wel gemerkt.
En zo besloot ik het pijproken ook een kans te geven.En heb er geen spijt van.
Nu paf ik er dus lustig op los,dat wil zeggen,doordeweeks enkele pijpjes,en in het weekend meerdere.Vergezeld van een goed glas,liefst Single Malt whisky of een stevig Belgisch abdijbier,is het heaven on earth.
Mijn vrouw(Thaise van geboorte,vandaar mijn avatar,mocht u zich afvragen wat de Tempel van de Dageraad in Bangkok met pijproken van doen heeft) kijkt af en toe met een scheef oog naar me,omdat ik nogal eens op internet nieuwe modelletjes zit te bekijken,en ze verwacht eigenlijk niet anders dan dat de postbode binnenkort op de stoep staat met een pakje,of dat ik op een zaterdagmiddag opeens thuiskom met bv een Peterson of Stanwell pijp,en nieuw te proberen blikjes pijptabak.En daar kon ze wel eens gelijk in krijgen.Het virus is niet meer te stoppen vrees ik.
Wens u allen veel rookplezier,
groet smokindutch63

kiske

Re: Waarom nu pas?

Berichtdoor kiske » 07 sep 2014 23:39

Mooi beschreven!

Robbie-san

Berichtdoor Robbie-san » 07 sep 2014 23:57

Hoi smokingdutch63

Het PKZ tiert welig om zich heen, niets minder dan jarenlange training in focus op wat er is en de sterke wil om je te verzetten tegen het virus maakt dat je je muren thuis niet hebt volhangen met de meest prachtige pijpen. Trainen en trainen is mijn devies. Mocht je af en toe toch een zwak moment hebben en dan toch een nieuwe pijp kopen, accepteer deze pijp dan als een gift, voor alle pijpen die niet gekocht zijn. Geniet er dan ook met volle teugen van,......... want als er iets is wat ik geleerd heb in de jaren dat ik pijp rook, dan is het, dat het PKZ net als een griep is. Het komt altijd een keer terug.
:mrgreen:

Geniet en welkom op dit forum

Groet,

Robbie-san
Ad impossibile nemo tenetur

MilleLuci
Contacteer:

Berichtdoor MilleLuci » 08 sep 2014 05:26

Mooi verhaal en lekker blijven genieten!
Zonnige Groet,

Magistrale Glinstering vanuit Emotie
Mille Luci
Afbeelding

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 08 sep 2014 08:57

Welkom en mooi omschreven de oude tijd :)

Godfrey

Marielle32

Berichtdoor Marielle32 » 08 sep 2014 09:55

Welkom !
Afbeelding

gezel

Berichtdoor gezel » 08 sep 2014 10:01

Mooi!
Geniet ervan. :sherlock:

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 08 sep 2014 11:05

Leuk verhaal en wat de verjaardagen betreft heel herkenbaar.

Geoff

Berichtdoor Geoff » 08 sep 2014 16:44

Het is fijn om nog eens een startersverhaal te lezen! Dat familiegebeuren is ook hier heel herkenbaar.
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 08 sep 2014 16:46

Mooi en zeer herkenbaar verhaal!

Gradje

Berichtdoor Gradje » 08 sep 2014 17:28

Al heb ik zelf niet zo'n nostalgische gevoelens bij de goede oude tijd, wel een heel herkenbaar starters verhaal en daarom leuk om te lezen!

JoskeB

Berichtdoor JoskeB » 08 sep 2014 19:15

Een mooi en zoals eerder in de andere reacties op dit topic beschreven, denk ik voor velen op dit forum een herkenbaar verhaal uit hun jeugd. Voor mij in ieder geval wel. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

PhilipV

Berichtdoor PhilipV » 08 sep 2014 23:03

Welkom!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

PPMP

Berichtdoor PPMP » 08 sep 2014 23:14

Genoten van dit persoonlijk verhaal... Een hartelijk welkom!
"Fear can hold you prisoner, Hope can set you free."

Smokindutch63

Berichtdoor Smokindutch63 » 09 sep 2014 20:56

U allen bedankt voor uw positieve reacties op mijn startersverhaal.
Leuk te lezen dat de "oude tijd"ook bij sommigen van u dezelfde herinneringen bovenbrengt.Weet ook wel dat vroeger niet alles beter was,al was het maar omdat diezelfde aangehaalde opa zich drie slagen in de rondte mocht werken op het land van een boer,om zich tenminste wat baai-tabak te kunnen veroorloven.
Daar heb je als kind weinig weet van,behalve dat je donders goed doorhad dat men niet rijk was,maar wel gelukkig met wat men had.
Stel me dan ook zo voor dat mijn grootvader waarschijnlijk zijn hoofd had geschud ,indien hij de overvloed aan pijptabakken van tegenwoordig op internet aanschouwd had,en vervolgens rustig zijn pijpje weer met Voortrekker gestopt. :wink:
Wat ik me ook goed herinner is dat de pijp eeuwig en altijd met lucifers werd aangestoken,terwijl er in die tijd toch ook al(denk ik)goedkope gas of benzineaanstekers voorhanden waren.Misschien te "nieuwerwets"voor opa,wie zal het zeggen.
Hij had nog een eigen moestuin,en haalde water uit de "tras"onder het huis.Wc was buiten,en nog van het oermodel,doorspoelen met zinken emmer na gebruik,aub.
Enfin,misschien goed om dit soort dingen niet te vergeten,in onze jachtige nooit-genoeg tijd.

Oja,had nog leuke ontmoeting bij de plaatselijke tabaksboer.Had net een pakje Amphora besteld,en de wat oudere man achter mij,dit ziende zei:"dat zie je niet vaak,een jongere pijproker"!
Ik antwoordde vervolgens:"daarom ben ik er ook mee begonnen,ik hoop namelijk oud te worden".
De man bleek zelf een zware-shag roker te zijn,en kon hem jammer genoeg niet bekeren tot het pijprokers-geloof.Dat was wel aardig geweest. :D

Ben nu zelf Troost aan het proberen,en wel de Special Cavendish.Helemaal mijn tabak,rookt heerlijk.Al denk ik wel dat ik binnenkort ook aan de Troost Slices zal moeten,gezien de lovende kritieken hierover op dit forum.
Met vriendelijke groet,
smokindutch63.

Terug naar “Startersverhalen”