Jonge roker

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Utrechter

Jonge roker

Berichtdoor Utrechter » 14 feb 2014 01:24

Ik ben enkele weken geleden met pijproken. Hoe het is begonnen:

Sinds ik gitaar speel (sinds iets minder dan een jaar) heb ik de neiging om op mijn kiezen te bijten. Of in ieder geval, zo voelt het op mij. Ik heb dan ook, ook voor ik een gitaar had, al graag iets in mijn mond, zoals een pen. Ik had al zoethout geprobeerd. De smaak die ik meestal wel kon waarderen, werd verpest door de stukjes zoethout die in mijn mond bleven zitten. Om die reden kwam ik op het idee om eens op het internet te zoeken naar een goedkope pijp. Ik heb gelijk wat ingekocht uit China. Het kostte geen drol. De kwaliteit van de goedkoopste pijpen was dan ook vrij slecht: Goedkoop plastic, zeker bij de steel (het mondstuk, toch?). Ik gebruikte een tijdje een goedkope plastic pijp, want die was lekker licht, maar ik had het idee dat stukjes plastic afbrokkelden en in mijn keel kwamen. Een vrij onplezierig gevoel, zoals je wel kan begrijpen.

Ik nam die pijp mee naar 'De Oude Tijd' in Utrecht, met de vraag of ze losse stelen verkochten. Die hadden ze niet, dus ging ik voor een corncob van 10 euro. Minder stijlvol, maar wel licht. De geur van het pijpje vond ik ook prettig: Het had iets zoets.

Op een dag nam ik die pijp mee naar school en mijn vrienden leken me aan te moedigen om te gaan roken. K keek het een tijdje aan, totdat ik tot de conclusie kwam dat het niet zóveel kwaad kon en ik nieuwsgierig.was naar het pijproken. Het heeft wel wat. Dus ik ging terug naar de zaak en vroeg of ze me konden leren een pijp te roken. Ik nam minn favoriete pijp mee: Een 'ebony' pijp, enigszins gebogen en net iets te zwaar. Sinds een week of vier ben ik een beginnende roker.

Dit is zo'n beetje mijn hele verhaal.
Met een pijp in de mond vergeet ik even de smaak van de realiteit.

kiske

Re: Jonge roker

Berichtdoor kiske » 14 feb 2014 01:46

Leuk! Hopelijk zijn het je eerste stappen in een lange ontdekkingsreis in de wereld van tabakken en pijproken!

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 14 feb 2014 10:51

Hartelijk welkom, en laat de pijp smaken (leegroken, niet knagen tot de pijp op is!).

MfOx

Berichtdoor MfOx » 14 feb 2014 10:54

:)

Leuk verhaal, en alvast veel plezier met de aangename pijp- en tabaktour ;) :)

Stanwell

Berichtdoor Stanwell » 14 feb 2014 10:56

Kijk ook eens naar de youtube filmpjes en het pijprookboek van Janneman hierboven. Er staan al links.

Bommel

Berichtdoor Bommel » 14 feb 2014 15:20

Leuk verhaal, niet om tanden re knarsen. :mrgreen:
Afbeelding

Godfrey59

Berichtdoor Godfrey59 » 14 feb 2014 16:01

Oei daar moet een degelijke stem aan te pas komen . In ieder geval welkom , en het heeft wel wat een gitaarspelende pijproker :lol:

Godfrey

Arclaud

Berichtdoor Arclaud » 14 feb 2014 17:55

Een aparte instap in het pijprookgebeuren, maar erg leuk om te lezen. Veel succes met de ontdekkingstocht!
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

maboc

Berichtdoor maboc » 15 feb 2014 15:14

Mooi verhaal ma.

Veel plezier, met je gitaar en met je pijpen.
--
Cheers maboc

robvoorburg

Berichtdoor robvoorburg » 15 feb 2014 18:41

Inderdaad een aparte wijze om met pijproken te starten.

dewitte

Berichtdoor dewitte » 15 feb 2014 19:30

Tof verhaal. Ik ben ook een pijprokende gitaarspeler. Ik vind het een uitstekende combinatie. En die china pijpen kan je natuurlijk niet pijproken noemen. Moet verschrikkelijk zijn om zulke bucht tussen de tanden te steken.

Utrechter

Berichtdoor Utrechter » 15 feb 2014 22:09

dewitte schreef:Tof verhaal. Ik ben ook een pijprokende gitaarspeler. Ik vind het een uitstekende combinatie. En die china pijpen kan je natuurlijk niet pijproken noemen. Moet verschrikkelijk zijn om zulke bucht tussen de tanden te steken.

Tja, momenteel ben ik niet anders gewend dan die pijpen. Misschien als ik een Falcon of een pijp van een ander bekend merk heb, dat ik dan gelijk mijn huidige pijp de prullenbak in gooi, maar zo ver ben ik nog niet. :P

Waarrookisisvuur

Berichtdoor Waarrookisisvuur » 05 mar 2014 21:53

He en nog een plaatsgenoot onder ons :mrgreen:
De oude tijd daar kocht ik ook mijn aller eerste mooie aanwinst.
Mooie winkel en vriendelijke mensen.
Succes met je aanwinst
Wist niet eens dat ze corn cobs verkochten

xGORRIT

Berichtdoor xGORRIT » 06 mar 2014 16:54

Ben ik de enige die de associatie krijgt met Donald "Duck" Dunn bij het lezen van dit verhaal?
De bassist van oa de Blues Brothers band die altijd met een pijp geklemd tussen de kaken speelde.

Quote van de Wiki-page:
"Dunn played himself in the 1980 feature The Blues Brothers, where he famously uttered the line, "We had a band powerful enough to turn goat piss into gasoline!" and was frequently shown smoking a pipe whilst playing. "

Utrechter

Berichtdoor Utrechter » 06 mar 2014 23:37

Waarrookisisvuur schreef:He en nog een plaatsgenoot onder ons :mrgreen:
De oude tijd daar kocht ik ook mijn aller eerste mooie aanwinst.
Mooie winkel en vriendelijke mensen.
Succes met je aanwinst
Wist niet eens dat ze corn cobs verkochten

De corncobs stonden toen goed verstopt. Ik had de laatste. :D
Als je er daar een wilt kopen, kun je, lijkt me, dat het best gewoon vragen.

Leo

Berichtdoor Leo » 05 jul 2014 20:42

Hee, Utrechter
Die Oude Tijd in Utreg, daar kom ik ook wel, ja. Zijn afdeling pijptabak was vroeger ruim twee keer zo groot, en er stond nog geen koffie in z"n zaak, en zeker geen waterpijpen... goed, hij gaat ook met de tijd mee.
Maar doet ons allemaal een lol... hou die plastic pijpen om bellen mee te blazen, en zie aan iets van hout te komen om uit te roken.
Zo. Klinkt dat betuttelend of wat.
Trek het je niet aan.
Als je plastic gaat verwarmen komen daar de meest ranzige stoffen uit vrij. Nou heeft tabak al wat gezondheidsaspecten, maar met ontledende kunststof eromheen wodt het puur vergif. En ook als je de rook niet inhaleert wordt er genoeg van door de slijmvliezen van je mond opgenomen.
Je maiskolf pijp is een goeie start; dat armelui's meerschuim rookt formidabel als je de pijp behoedzaam inrookt. En als je 'm lekvrij krijgt, want ze trekken nogal eens wat valse lucht langs de steel. Hoe langzamer je die rookt, hoe langer zo'n pijpje meegaat.

Ik wens je veel plezier op dit forum!
Leo

Whitesnake

Berichtdoor Whitesnake » 06 jul 2014 00:26

Welkom.
Afbeelding

Utrechter

Berichtdoor Utrechter » 02 okt 2014 13:00

Leo schreef:Hee, Utrechter
Die Oude Tijd in Utreg, daar kom ik ook wel, ja. Zijn afdeling pijptabak was vroeger ruim twee keer zo groot, en er stond nog geen koffie in z"n zaak, en zeker geen waterpijpen... goed, hij gaat ook met de tijd mee.
Maar doet ons allemaal een lol... hou die plastic pijpen om bellen mee te blazen, en zie aan iets van hout te komen om uit te roken.
Zo. Klinkt dat betuttelend of wat.
Trek het je niet aan.
Als je plastic gaat verwarmen komen daar de meest ranzige stoffen uit vrij. Nou heeft tabak al wat gezondheidsaspecten, maar met ontledende kunststof eromheen wodt het puur vergif. En ook als je de rook niet inhaleert wordt er genoeg van door de slijmvliezen van je mond opgenomen.
Je maiskolf pijp is een goeie start; dat armelui's meerschuim rookt formidabel als je de pijp behoedzaam inrookt. En als je 'm lekvrij krijgt, want ze trekken nogal eens wat valse lucht langs de steel. Hoe langzamer je die rookt, hoe langer zo'n pijpje meegaat.

Ik wens je veel plezier op dit forum!
Leo

Ik heb al een aantal maanden echte briars, hoor. Een Big Ben, gekocht bij de Oude Tijd en eentje zonder merk, maar als ik de pijp mag geloven wel een briar, gekregen van mijn moeder op Koningsdag. De plastic pijpen zijn trouwens niet geschikt om bellen mee te blazen, heb ik ondervonden.

Marielle32

Berichtdoor Marielle32 » 03 okt 2014 14:09

Hahaha zelfs daar niet goed voor dus !
Afbeelding

Terug naar “Startersverhalen”