Als het dan romantisch mag zijn ...

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Plaats reactie
arwen

Als het dan romantisch mag zijn ...

Bericht door arwen » 03 sep 2013 12:45

Begin jaren 80 begon ik aan mijn universitaire studies in Gent. Enkele jaren later zat er in ons studentenhuis (het "kot") een verstokt pijproker. Al bij al vond ik dat best wel gezellig en vooral goed ruiken (roomnote was toen al onbewust belangrijk). Dat, in combinatie met de tv-serie James Herriot heeft mij over de streep getrokken. Pol (mijn medestudent) heeft me de eerste tips gegeven om ermee te beginnen, en hij was de gelukkige eigenaar van Het Pijpenbrevier, dat ik toen van voor tot achter doorgelezen heb (maar helaas nooit meer ben tegengekomen). In den beginne wordt een mens met een pijp vreemd bekeken, maar dat had ik al meegemaakt toen ik een hoedje a la Siegfried Farnon kocht om de regen te trotseren van en naar de faculteit (en natuurlijk ook het café, het lief, ...). Maar al vlug gebeuren er andere dingen die de aandacht van "de schoorsteen" afleiden, dus al bij al viel het nog mee.

Begin jaren 90 leerde ik mijn huidige echtgenote kennen, en zij was niet zo gelukkig met mijn hobby. Dus voor de lieve liefde de pijp terzijde gelegd (van haar mocht ik opnieuw beginnen als ik op pensioen ging ... maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe). Rond 2001 kwam de nood aan een "dagrustmoment" weer naar boven (verbouwingsstress, begin van een slopende adoptieprocedure, ...) en begon ik er terug aan. Mijn echtgenote staat er nog steeds niet achter, maar ik heb een aantal stille afspraken die het voor haar tolereerbaar maken : niet binnenshuis roken en niet roken in de wagen als de kinderen (of vriendjes ervan) in de auto zitten. En zo houden we de kerk in het midden.

Mijn tabakspijpen

De eerste was, zoals bij velen van ons denk ik, een mandjespijp. Een gebogen exemplaar, met een gemiddeld grote kop en van Real Briar. Op advies van Pol voorzichtig inroken vooraleer voor de volle pot te gaan. Het traag roken heb ik vooral geleerd op de trein. De rit van Gent naar Genk duurde indertijd 2 uur, en er waren nog rokerscoupés. Het was dus de bedoeling om zo ver mogelijk te geraken met een pijp ... elke week een halte erbij. Na enkele maanden lukte het me bijna tot in Hasselt, dus dat was een zeer goede oefenperiode.
Later kwamen dan nog twee mandjes met rechte steel.
In Gent was er ook een befaamde pijpenwinkel (Caron zal bij een aantal forumleden wel bekend zijn) en daar kocht ik dan mijn eerst "echte" pijp : huismerk Caron, zonder filter, roodglanzende kop. Goede kwaliteit, want ze wordt nog steeds gerookt. De volgende bij Caron gekochte pijp was mijn eerste Big Ben : een Crosley rusticated, filterpijp 9 mm (op advies van Pol, want dat zou minder slecht zijn voor de gezondheid en koeler roken). Ook goede kwaliteit en intussen voorzien van een nieuwe steel.
Bij de lokale tabakszaak nog enkele exemplaren voor een appel en een ei gekocht : een humbry (kop zou opnieuw behandeld moeten worden, maar daar post ik wel eens iets voor in het betreffende forum), 2 x een Brebbia en 1 Angelo. De laatste is inmiddels reeds naar de vuilbak verhuisd, want de laklaag kwam los en aan de binnenzijde is er een groot gat. Enfin, kostte net geen € 30.
Sedert mijn studententijd was ik ook al gefascineerd door de Gouwenaar. Vorige zomer twee lakpunten via internet besteld in Nederland, maar ze vallen eerlijk gezegd een beetje tegen (waarschijnlijk combinatie tabak en pijp niet optimaal) en worden dus maar heel zelden gerookt.
Deze zomer nog twee nieuwe gekocht (bij Haddocks') : via internet de BC Livre met twee stelen (rookt volgens mijn ervaring zeer goed, inrooksessies zijn achter de rug) en gisteren persoonlijk gaan kennismaken met Paul in Maastricht. Ik had een stuk of tien pijpen apart laten leggen om een keuze uit te maken, en het is een Peder Jeppesen Grade 1 geworden. Foto staat helaas niet meer op internet, dus bij gelegenheid en na mijn verdere ervaringen zal ik er eentje maken en posten. Het is in ieder geval naar mijn normen een joekel van een pijp, appelvorm, deels smooth en deels rusticated. Lijkt perfect afgewerkt, dus we wachten vol spanning. Wel vreemd dat ik op dit forum nog geen verdere info gevonden heb i.v.m. Jeppesen.

Jullie zien dus dat ik een voorkeur heb voor gebogen vormen. Is hier een specifieke reden voor ? Misschien wel ... als ik een pijp opsteek, biedt me dat de kans om te "mediteren" over verleden, heden en toekomst turend in de weidse verte, en als er dan zo een schoorsteentje in mijn gezichtsveld staat, vind ik dat storend ... maar dat is dan ook de enige reden denk ik.

Tabak :

Bij mijn allereerste pijp had Pol mij aangeraden om een pakje Irish Dew te kopen. Viel best mee. Ik heb er verder geen informatie over (dus als er leden zijn die dit toevallig nog mochten herkennen, graag ...). Voor de rest is het een variatie aan tabakken geworden, zonder echt gevaarlijk spel te spelen : MacBarren (ben ik nu ook terug aan het roken, maar dan kritischer), Skandinavik, Stanwell, Amphora, en nog een paar andere. Alsbo Black en Gold zijn wel altijd aanwezig gebleven (ook op aanraden van Pol kennis mee leren maken). Gisteren een pakje Neptune meegebracht (louter omdat ik wil weten waarom er hier op het forum zo enthousiast over gedaan wordt).

Er zullen er in de toekomst nog volgen, als ik mijn lading Corn Cobs uit Amerika ontvangen heb. Tot dan blijf ik bij mijn oudjes.

In ieder geval zullen er dan nog wel ervaringen volgen op dit forum

Gegroet ... (vond geen hartjes in de smileys, kwestie van de romantiek nog wat extra in de verf te zetten :wink:

The_Undertaker
Administrator

Re: Als het dan romantisch mag zijn ...

Bericht door The_Undertaker » 03 sep 2013 13:35

Met plezier gelezen! Toch moet ik (door omstandigheden) vragen naar de achternaam van uw medestudent. Het was toch niet 'Pot' he? :wink:
"The greatest difficulty is the mental resistance to things that arise, and the underlying assumption that they should not." - Eckhart Tolle

Eliminator
Moderator

Bericht door Eliminator » 03 sep 2013 13:39

Leuk verhaal !

vwb het Pijpenbrevier, die staan nog met regelmaat op Marktplaats, mocht je er weer één zoeken.
Afbeelding

MfOx

Bericht door MfOx » 03 sep 2013 13:45

Tevens met plezier gelezen, en blij dat de kerk in het midden blijft ;) :)

arwen

Bericht door arwen » 03 sep 2013 13:46

The_Undertaker schreef:Met plezier gelezen! Toch moet ik (door omstandigheden) vragen naar de achternaam van uw medestudent. Het was toch niet 'Pot' he? :wink:
Neen, want het was een hollander :lol: uit het zuiden des lands (Maastricht meer bepaald)

Terpentijn

Bericht door Terpentijn » 03 sep 2013 14:46

Een leuk stuk! Ha, wat grappig dat u James Herriott keek in het studentenhuis, dat is toch wel een heel nette serie voor zo een studentenkot! Maar goed, wel erg leuk.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Paasei

Bericht door Paasei » 03 sep 2013 15:08

Ik vermoed dat het ging om studenten dierengeneeskunde, juist ?

In zulks geval was James Heriott natuurlijk verplichte kost !
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

arwen

Bericht door arwen » 03 sep 2013 15:59

Paasei schreef:Ik vermoed dat het ging om studenten dierengeneeskunde, juist ?

In zulks geval was James Heriott natuurlijk verplichte kost !
Ik wel, Pol deed psychologie meen ik me te herinneren. Verplichte kost was helaas iets heel anders dan Herriot, maar de pijp heeft me door heel wat blok-stress heen geholpen

Terpentijn

Bericht door Terpentijn » 03 sep 2013 16:48

Siegfried is echt geniaal! En ach, als je Farnon jr. ziet, krijg je weer spontaan zin in een pint!
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

janneman
Contacteer:

Bericht door janneman » 03 sep 2013 18:42

Ha, een mooi startverhaal. En het pijpenbrevier is inderdaad wel een goeie bron van informatie (en zoals Eliminator ook al schreef, betrekkelijk regelmatig voor niet teveel geld te vinden op marktplaats en bij Boekwinkeltjes.nl: http://www.boekwinkeltjes.nl/uitgebreid ... =1&overig=).
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg

Bericht door robvoorburg » 03 sep 2013 20:29

Leuk verhaal!

gezel

Bericht door gezel » 03 sep 2013 20:43

idd leuk om je pijp memoires te lezen. :sherlock:

bertus

Bericht door bertus » 04 sep 2013 08:57

Mooi verhaal :D
Afbeelding

JanSt

Bericht door JanSt » 04 sep 2013 15:32

Leuk verhaal en herkenbaar. Mocht je het pijpenbrevier niet kunnen vinden dan ben ik gaarne bereid het je te lenen want ik heb het in mijn bezit.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

arwen

Bericht door arwen » 04 sep 2013 15:36

JanSt schreef:Leuk verhaal en herkenbaar. Mocht je het pijpenbrevier niet kunnen vinden dan ben ik gaarne bereid het je te lenen want ik heb het in mijn bezit.
Ik hou het in gedachten ...

Sidekickelvis

Bericht door Sidekickelvis » 05 dec 2014 20:56

Raak steeds in de war van je forumnaam. Mijn zus heet namelijk zo....
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Plaats reactie