Rokende duitsers halen mij toch over.

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Ronaldbosters
Contacteer:

Rokende duitsers halen mij toch over.

Berichtdoor Ronaldbosters » 23 jun 2012 21:22

Jullie willen graag een geromantiseerd verhaal????

Komt hij

Het was een mooie oktoberdag in 2011 toen ik voor het eerst meeging op een ree en wildzwijnjacht in Duitsland, overigen schieten doe ik niet ik geniet puur van de natuur als ik rondloop om te drijven.
Na de dag die veel voorspoed had gebracht en gezelligheid hebben wij met een groepje jachthoornblazers onze dank laten blijken door een hoornlied ter gehore te brengen in de bergen van Cochem.

De wijn en Snaps gingen rijk de ronde toen een 5 tal mensen aan een ronde tafel gingen zitten waarboven stond DER RAUCHKREIS. Aangezien ik op dat moment zin had in een sigaar ben ik hier lekker bij gaan zitten, alleen wat schetste mijn verbazing deze mannen trokken een pijp in plaats van de bij ons bekende sigaar na de jacht.

Na wat duits gebrabbel over en weer en wat lachsalvo's vroeg er een aan mij of ik al eens pijp gerookt had. en na wat duits gestuntel aangezien duits niet mijn sterkste taal is hem duidelijk weten te maken dat dit niet zo was.
Hierna gebeurde het meest vreemde wat ik meegemaakt had tot die tijd de man liep achter de bar en pakte een doosje met daarin een pijp. erbij werd verteld dat dit zo'n beetje de "slet" van cochem was maar dat het wel goed was om deze eens te proberen.

Ik niet te beroerd om eens iets anders te roken vroeg hem wel om het gereed te maken voor me want dat wist ik echt niet. Zogezegd zogedaan en na de eerst twee drie trekjes was die pijp uiteraard uit.......... Een lachsalvo trok weer door de ruimte en het welbekende zinnetje Die Blöde Holländer ging weer door.
Na een half uur gestuntentel met die pijp dacht ik echt nou dit noem ik niet echt gezellig roken. maar het zette me wel aan het denken.

Na een paar maanden inlezen en met dank aan Janneman zijn filmpjes en ook de filmpjes van Vauen en Savonelli gisteren besloten om naar de Compagnie in Breda te rijden en mijn eerste pijp aan te schaffen.

Gisterenavond nadat ik rustig wat had gegeten achte ik de tijd rijp de eerste keer eens te proberen zelf te stoppen etcetera dus de film van Janneman er weer bijgezocht met tips en trics voor de beginners en stap voor stap de eerste pijp gevult en gestopt.
Wat denk je ik moest hem in totaal 4 keer aansteken, ik baalde een klein beetje maar het smaakte me wel goed ik werd lekker relaxed na een lange werkdag.

Vandaag heb ik er weer twee gerookt en eerlijk het bevalt mij prima. Janneman Goed werk met de filmpjes en alle anderen hier op het forum als mensen als ik door alleen al het forum doorlezen zo verknocht kunnen raken aan de pijp dan kunnen we met zijn allen de pijp weer op de eerste plaats gaan zetten in het rokerswereldje.

Ik weet dat de pijp met mij meegaat naar alle cafés waar ik mag roken.

Zo dit verhaal romantisch genoeg voor jullie?????

Bommel

Re: Rokende duitsers halen mij toch over.

Berichtdoor Bommel » 23 jun 2012 22:54

Een PijprokersForum waardig verhaal Ronald.
Het is altijd leuk te lezen hoe men gekomen is om pijp te gaan roken.
In dit startersverhaal lees ik gezelligheid na de jacht, iets wat mij boeit, de saamhorigheid na de brevier.
Daar hoort inderdaad een pijpje bij.
Welkom bij deze gezellige club pijprokers.
Afbeelding

Ribbon

Berichtdoor Ribbon » 23 jun 2012 23:03

Grappig verhaal, al denk ik niet meteen aan romantiek als het gaat om jagen... :roll:

Maar goed, ieder zo zijn bezigheden. Ik hoop dat je veel opsteekt alhier :wink:
Huidige rotatie:SG Squadron Leader, Dunhill London Mixture (2012), SG Full Virginia Flake (2009), C&D Briar Fox (2013), Janneman Flake

St Patrick

Berichtdoor St Patrick » 23 jun 2012 23:06

Erg leuk verhaal idd... Geniet van een mooie tabaksreis en blijf posten en lezen op het forum. Het is hier echt leerzaam en gezellig...
Voorspoedige ontdekkingsreis en een goed weekend gewenst.
:B
*****Carpe Diem*****

Ronaldbosters
Contacteer:

Berichtdoor Ronaldbosters » 23 jun 2012 23:25

Bommel schreef:Een PijprokersForum waardig verhaal Ronald.
In dit startersverhaal lees ik gezelligheid na de jacht, iets wat mij boeit, de saamhorigheid na de brevier.

Mag ik hieruit concluderen dat ik met een collegajager van doen heb? overigens valt mij de afbeelding onder de reactie op, volgens mij staan in elk geval twee labaradors op toch? de pup ben ik niet helemaal zeker van maar volgens mij ook.
problemen zijn er niet in het leven, alleen uitdagingen die moeten worden opgelost.

Bommel

Berichtdoor Bommel » 24 jun 2012 00:00

Ronaldbosters schreef:
Bommel schreef:Een PijprokersForum waardig verhaal Ronald.

Mag ik hieruit concluderen dat ik met een collegajager van doen heb? overigens valt mij de afbeelding onder de reactie op, volgens mij staan in elk geval twee labaradors op toch? de pup ben ik niet helemaal zeker van maar volgens mij ook.

Ik ben geen jager Ronald, maar doe met een van de honden jachttraining.
De pup is een Borderterriër die ik ook wil trainen.
Van huis uit zijn het honden die gebruikt werden voor de konijnen en vossen jacht, maar helaas te veel gefokt voor agility sport.
Mme Bommel en ik willen proberen de jacht die ergens toch nog in het ras aanwezig moet zijn weer boven te krijgen.
Ik zou graag aan de jacht doen zij het niet dat het voortraject, het behalen van de nodige papieren en jachtgronden, een nogal prijzige hobby zal worden wat weer ten kosten moet gaan van de hobby die mij nu bezig houd, het pijproken. :lol:
Afbeelding

maboc

Berichtdoor maboc » 24 jun 2012 13:04

Mooi verhaal Ronaldbosters.
De jacht lijkt mij qua sfeer en kameraadschappelijkheid prachtig. Echter het jagen voor de "fun", is bij mij nog niet helemaal geland. Ik heb begrepen (correct me if I'm wrong) dat de mens het enige schepsel is dat voor de fun anderen doodt.

Anyway...met een aantal jachtbroeders aan de rooktafel spreekt me wel aan :-)
--
Cheers maboc

Ronaldbosters
Contacteer:

Berichtdoor Ronaldbosters » 24 jun 2012 13:14

maboc schreef:Mooi verhaal Ronaldbosters.
De jacht lijkt mij qua sfeer en kameraadschappelijkheid prachtig. Echter het jagen voor de "fun", is bij mij nog niet helemaal geland. Ik heb begrepen (correct me if I'm wrong) dat de mens het enige schepsel is dat voor de fun anderen doodt.

Anyway...met een aantal jachtbroeders aan de rooktafel spreekt me wel aan :-)

Bedankt voor de positieve reactie , graag wil ik toch even kort reageren op jagen voor "fun"

Over de jacht bestaan vele misverstanden, waaronder dat de jacht puur voor de fun is, Jacht is faunabeheer stel dat de mens totaal niet zou jagen dan betekend dit dat er te veel van bepaalde dieren komen. een heel mooi voorbeeld hiervan was afgelopen jaar toen de regering met man en macht wilde dat de jacht op ganzen geopend werd omdat deze dieren te veel schade veroorzaakten.

Faunabeheer houd meer in dan alleen maar de dieren bejagen, een heel jaar zijn wij bezig met tellingen en behoud van de dieren denk aan vossenbejaging zodat de kleine dieren de kans krijgen groot te worden. maar ook worden de natuurgebieden continue gecontroleerd op illegale stropers. dit alles hoort ook bij jacht.
Uiteraard begrijp ik zeer zeker dat de jacht voor een hoop mensen overkomt als het doelmatig afschieten van zoveel mogelijk dieren maar ik verzeker je dat dit niet het geval is. Als wij in oktober het jachtseizoen weer ingaan worden er voor we uberhaupt gaan schieten eerst tellingen gehouden en gekeken of het al dan niet verantwoord is dieren te beschieten.

Hierover zou ik graag een keer een openbare discussie aangaan met de mensen die hier wat sceptisch tegenover staan ;)
problemen zijn er niet in het leven, alleen uitdagingen die moeten worden opgelost.

Ribbon

Berichtdoor Ribbon » 24 jun 2012 13:34

Zware kost alert :!:

Ik zit me hier enorm in te houden... :roll:
Huidige rotatie:SG Squadron Leader, Dunhill London Mixture (2012), SG Full Virginia Flake (2009), C&D Briar Fox (2013), Janneman Flake

Ronaldbosters
Contacteer:

Berichtdoor Ronaldbosters » 24 jun 2012 13:42

sorry

Ribbon

Berichtdoor Ribbon » 24 jun 2012 15:07

Ronaldbosters schreef:sorry

O, wees niet bezwaard Ronald. Ik wilde alleen even duidelijk maken dat we voor dergelijke discussies een apart forumonderdeel hebben genaamd 'Zware Kost'.

Omdat het er in het verleden nogal eens 'heftig' aan toe ging is dit afgesplitst van de rest van het forum zodat de toon in de rest van het forum respectvol blijft. Er zijn leden die dit beter kunnen uitleggen dan ik. (...)

Omdat bovenstaand onderwerp (overigens ondertussen redelijk off-topic) mijns inziens voor nogal wat verhitte discussies zou kunnen zorgen (ik kijk nu even naar mezelf :wink: ) lijkt me het verstandig dit onderwerp (als hier behoefte aan is) in 'Zware Kost' voort te zetten.

maboc

Berichtdoor maboc » 24 jun 2012 15:30

Ronaldbosters schreef:
maboc schreef:blabla

Bedankt voor de positieve reactie , graag wil ik toch even kort reageren op jagen voor "fun"

Over de jacht bestaan vele misverstanden, waaronder dat de jacht puur voor de fun is, Jacht is faunabeheer stel dat de mens totaal niet zou jagen dan betekend dit dat er te veel van bepaalde dieren komen. een heel mooi voorbeeld hiervan was afgelopen jaar toen de regering met man en macht wilde dat de jacht op ganzen geopend werd omdat deze dieren te veel schade veroorzaakten.

Faunabeheer houd meer in dan alleen maar de dieren bejagen, een heel jaar zijn wij bezig met tellingen en behoud van de dieren denk aan vossenbejaging zodat de kleine dieren de kans krijgen groot te worden. maar ook worden de natuurgebieden continue gecontroleerd op illegale stropers. dit alles hoort ook bij jacht.
Uiteraard begrijp ik zeer zeker dat de jacht voor een hoop mensen overkomt als het doelmatig afschieten van zoveel mogelijk dieren maar ik verzeker je dat dit niet het geval is. Als wij in oktober het jachtseizoen weer ingaan worden er voor we uberhaupt gaan schieten eerst tellingen gehouden en gekeken of het al dan niet verantwoord is dieren te beschieten.

Hierover zou ik graag een keer een openbare discussie aangaan met de mensen die hier wat sceptisch tegenover staan ;)

Als het daadwerkelijk gaat om faunabeheer/faunaonderhoud snap ik dat wel. Ik denk bv. aan de wilde zwijnen populatie die over de zweluwe (en daarmee steeds vaker over het wegenverkeersnet) zwerven. Of de ganzen rond om schiphol....dat snap ik ook nog.
Maar ik kan me voorstellen dat dat door professionals wordt gedaan.
Nuja ikzelf ben niet mordicus tegen maar het is voor mij meer een gevoel.

Laten we maar aansturen op een openbare discussie. We worden het dan vast niet eens, mar we kunnen wel gezamelijk een pijpje roken.
--
Cheers maboc

Burrey
Contacteer:

Berichtdoor Burrey » 24 jun 2012 15:37

Een leuk startersverhaal, Ronald. Het blijkt maar weer dat het groene wereldje (jacht, natuurbeheer etc.) en pijproken een slijtvaste relatie onderhouden.

Ronaldbosters
Contacteer:

Berichtdoor Ronaldbosters » 24 jun 2012 15:39

maboc schreef:
Ronaldbosters schreef:
maboc schreef:blabla

Als het daadwerkelijk gaat om faunabeheer/faunaonderhoud snap ik dat wel. Ik denk bv. aan de wilde zwijnen populatie die over de zweluwe (en daarmee steeds vaker over het wegenverkeersnet) zwerven. Of de ganzen rond om schiphol....dat snap ik ook nog.
Maar ik kan me voorstellen dat dat door professionals wordt gedaan.
Nuja ikzelf ben niet mordicus tegen maar het is voor mij meer een gevoel.

Laten we maar aansturen op een openbare discussie. We worden het dan vast niet eens, mar we kunnen wel gezamelijk een pijpje roken.

Lijkt me een heel puik plan vooral het pijpje roken ;)

Bommel

Berichtdoor Bommel » 24 jun 2012 16:26

Robb schreef:

O, wees niet bezwaard Ronald. Ik wilde alleen even duidelijk maken dat we voor dergelijke discussies een apart forumonderdeel hebben genaamd 'Zware Kost'.

Omdat het er in het verleden nogal eens 'heftig' aan toe ging is dit afgesplitst van de rest van het forum zodat de toon in de rest van het forum respectvol blijft. Er zijn leden die dit beter kunnen uitleggen dan ik. (...)

Omdat bovenstaand onderwerp (overigens ondertussen redelijk off-topic) mijns inziens voor nogal wat verhitte discussies zou kunnen zorgen (ik kijk nu even naar mezelf :wink: ) lijkt me het verstandig dit onderwerp (als hier behoefte aan is) in 'Zware Kost' voort te zetten.

Niet om olie op het vuur te gooien, maar ik wil hier toch een kleine reactie op geven.
In mijn omgeving zijn ook mensen die tegen de jacht zijn maar wel een biologisch stukje vlees op het bord willen hebben.
Het enige wat ik tegen die kennissen kan zeggen is, dat wild een beter leven hebben gehad dan de zogenaamde biologische koe of varken.
Daarbij komt nog dat echt wild, niet gekweekt in het oostblok, nog gezonder is dan paardenvlees, dat toch te boek staat als het meest gezonde is vlees.
Het blijkt over het algemeen zo te moeten zijn dat stadse mensen eerder bezwaren hebben tegen afschot van wild, maar aan de andere kant ook niet graag een wildzwijn of Edelhert wil tegen komen in een bushokje of in de Koopgoot. :evil:
Voor de beeldvorming, er staan genoeg filmpjes op YouTube, de afgelopen winter was er een heuse wildzwijnplaag in Epen en geen mens die zich vroeg in de ochtend buiten waagde :lol: .
Nederland is nu eenmaal te klein voor grote natuurgebieden dus de ruimte is simpelweg te weinig.
Afbeelding

Ribbon

Berichtdoor Ribbon » 24 jun 2012 17:07

Bommel, het enige wat ik er nog over wil zeggen is het volgende:

Ik ben sinds mijn 15e (nu 28) overtuigd vegetariër, opgegroeid op het platteland van de Zuidhollandse eilanden, natuurliefhebber en gedeeltelijk agrarisch geschoold. Ik ken wat jagers, en het natuurbeleid in Nederland. Of jagen noodzakelijk is, is de kern van de discussie die gevoerd wordt tussen vegetariërs en vleeseters, jagers en tegenstanders etc. Het gaat vaak over ethische en filosofische dilemma's. Ik heb de discussie vaak genoeg gevoerd om te weten dat je daar echt niet 1-2-3 uit gaat komen. Daarom zou ik iedereen graag in zijn waarde laten en respectvol benaderen, aan welke kant je ook staat.

Ik moet dan altijd denken aan zo'n cliché dat je tijdens verjaardagen nooit over geloof en politiek moet beginnen. Ik denk dat deze discussie ook zo'n voorbeeld is. Hier heb ik het liever over pijproken. :D

Jaauwk

Berichtdoor Jaauwk » 24 jun 2012 18:41

Idd robb, hoewel ik zelf de jachtopleiding heb gevolgd, kunen we ons hier beter beperken tot alles wat met pijproken te maken heeft.

overigens kan er in de rooksalon best een boom over worden opgezet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Jaauwk
De pijp is voor de gekwelde ziel als de streling van een moeder voor een ziek kind.

Burrey
Contacteer:

Berichtdoor Burrey » 24 jun 2012 19:02

+1, Jaauwk.

Ik begin ook nooit meer over de jacht of faunabeheer op verjaardagen. Komt niet goed! :mrgreen:

Bart Iron
Moderator

Berichtdoor Bart Iron » 24 jun 2012 20:44

Robb schreef:

Inderdaad bestaat er zo'n afgeschermd gedeelte hier op het forum. Afgeschermd omdat niet iedereen ermee geconfronteerd wilde worden tijdens de dagelijkse rustgevende gang door het forum.
Als je wilt kan je jezelf aanmelden bij de heren beheerders Nekker en Massis.

Een kleine persoonlijke noot:
Wat mij aan het hart gaat bij jagen, is als er een dier wordt aangeschoten en deze nog enige tijd lijdt.
Niet iedereen is een goed schutter, krijgt een dier goed op de korrel of maakt zich er druk om.
Zoals overal zitten er ongetwijfeld ook jagers bij die het wel doen puur om hun machtspositie te etaleren. Maar ik hoop (ga er zelfs van uit) dat dat een minderheid is.

Ik vond je verhaal in ieder geval erg leuk en ik snap dat als je het een leuke bezigheid vind zo'n middag erg gezellig kan zijn.
Ook erg grappig dat ze speciaal een ouwe'hoer' hebben liggen om Die Blöte Holländer aan het pijproken te krijgen.

Nekker
Administrator

Berichtdoor Nekker » 24 jun 2012 20:47

Ronaldbosters, Robb, indien jullie interesse voor Zware Kost hebben, dan kan je jezelf inderdaad altijd bij mij aanmelden. Momenteel is er toch al een goed half jaar niets meer gepost op Zware Kost.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Bommel

Berichtdoor Bommel » 24 jun 2012 21:18

Robb schreef:Ik moet dan altijd denken aan zo'n cliché dat je tijdens verjaardagen nooit over geloof en politiek moet beginnen. Ik denk dat deze discussie ook zo'n voorbeeld is. Hier heb ik het liever over pijproken. :D

Mijn idee, heb het er ook niet meer over.
Ik bedoel dan niet het pijproken. :lol:
Afbeelding

Whitesnake

Berichtdoor Whitesnake » 25 jun 2012 07:39

Mooi verhaal!
Afbeelding

Paul Tummers

Berichtdoor Paul Tummers » 29 jul 2012 09:48

Burrey schreef:Een leuk startersverhaal, Ronald. Het blijkt maar weer dat het groene wereldje (jacht, natuurbeheer etc.) en pijproken een slijtvaste relatie onderhouden.

Klopt helemaal!
Jaag zelf al meer als 35 jaar, heb zelf geen jacht maar heb me in de loop der tijd bepaalde vaardigheden aangeleerd die mij nog altijd meer jachtgelegenheid geven als ik tijd heb :wink:
Jacht in Nederland is in de laatste decennia totaal veranderd, van datgene wat men bij Kritisch Faunabeheer plezierjacht noemde is men nu bezig met beheersjacht, een en ander onderbouwd door tellingen,en schadebestrijding door daar in te springen waar op dat moment de schoen wringt zoals duivenschade op percelen met erwten, zelfs in samenwerking met instanties waarvan men 30 jaar geleden nooit had kunnen bevroeden dat die ooit samen aan een tafel zouden gaan zitten, nog te zwijgen van elkaar te ondersteunen.
Ik denk hierbij aan bijv. het vossenbeheer in en om de gebieden met hamsterpopulaties.
De meeste dingen zijn te verbeteren- niet in de laatste plaats door ze te vereenvoudigen.

Fossiel

Berichtdoor Fossiel » 29 jul 2012 11:07

Ronaldbosters schreef:Zogezegd zogedaan en na de eerst twee drie trekjes was die pijp uiteraard uit.......... Een lachsalvo trok weer door de ruimte en het welbekende zinnetje Die Blöde Holländer ging weer door.
Na een half uur gestuntentel met die pijp dacht ik echt nou dit noem ik niet echt gezellig roken. maar het zette me wel aan het denken.

Ronaldbosters schreef:Wat denk je ik moest hem in totaal 4 keer aansteken, ik baalde een klein beetje maar het smaakte me wel goed ik werd lekker relaxed na een lange werkdag.

Wat vooor tabak zat erin? Bepaalde tabakken, met name grof gesneden en gesausde, zijn nogal lastig aan te steken en te houden. Probeer misschien eens een ongesausde, fijn gesneden tabak, die branden veel gemakkelijker.
Reeds gepafte pijptabakken: Alsbo (Black, Cherry, Gold, Vanilla en Whisky), Amphora Full Aroma, Borkum Riff Bourbon Whisky, Davidoff Danish Mixture, Dunhill Early Morning Pipe, Mac Baren Navy Flake, Skandinavik (Aromatic, Mixture), Schippers, Semois, Vieux Semois Florina, Voortrekker Naturel, Wervik, WO Larsen Classic

Burrey
Contacteer:

Berichtdoor Burrey » 30 jul 2012 17:24

Paul Tummers schreef:
Burrey schreef:Een leuk startersverhaal, Ronald. Het blijkt maar weer dat het groene wereldje (jacht, natuurbeheer etc.) en pijproken een slijtvaste relatie onderhouden.

Klopt helemaal!
Jaag zelf al meer als 35 jaar, heb zelf geen jacht maar heb me in de loop der tijd bepaalde vaardigheden aangeleerd die mij nog altijd meer jachtgelegenheid geven als ik tijd heb :wink:
Jacht in Nederland is in de laatste decennia totaal veranderd, van datgene wat men bij Kritisch Faunabeheer plezierjacht noemde is men nu bezig met beheersjacht, een en ander onderbouwd door tellingen,en schadebestrijding door daar in te springen waar op dat moment de schoen wringt zoals duivenschade op percelen met erwten, zelfs in samenwerking met instanties waarvan men 30 jaar geleden nooit had kunnen bevroeden dat die ooit samen aan een tafel zouden gaan zitten, nog te zwijgen van elkaar te ondersteunen.
Ik denk hierbij aan bijv. het vossenbeheer in en om de gebieden met hamsterpopulaties.

Aangezien ik zelf nog een jonge rekel ben, ken ik de jacht niet anders als beheersjacht. Geinig om te lezen dat het vroeger dus duidelijk anders ging. Tijdens de jachtopleiding heb ik daar te weinig over gehoord, naar mijn mening.

Over het vossenbeheer is trouwens nog een mooie documentaire gemaakt: Rotvos.

Enfin....ik kaap volgens mij een startersverhaal. Excuses, Ronald! :lol:

leonardo

Berichtdoor leonardo » 14 sep 2014 18:37

:mrgreen: Ronald een prima verhaal , kan niet anders zeggen en erg leuk om te horen hoe jij aan de pijp bent .
Ik heb toch het idee dat den duitser meer van dit soort dingen doet dan den hollander,en heb daarom gehoord dat er 30% meer pijp gerookt wordt tegenwoordig in duitsland dus das weer een beetje op de goede weg daar .
Nou veel succes er mee we horen graag meer verhalen van je als je weer gaat "drijven"...
groetjes Leo
als je kop niet vast zat........was je zeker vergeten hem vast te maken aan je mondstuk..........

Geoff

Berichtdoor Geoff » 15 sep 2014 15:58

Als boswachter van opleiding, wil ik me niet uitspreken over of de jacht al dan niet noodzakelijk is. Desalnietemin vind ik het een leuk verhaal en heb er van genoten. Hopelijk blijft de pijp je nog veel plezier bezorgen en veel ontspanningsmomenten verschaffen!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Terug naar “Startersverhalen”