Rustmomentjes

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Madame Pheip
Contacteer:

Rustmomentjes

Berichtdoor Madame Pheip » 10 nov 2017 09:35

Dag allemaal, ook ik ben een starter. Heb zojuist het pijpje bestelt waarmee ik weer pijp ga roken (heb jaren geleden ook pijp gerookt, zo'n twee jaar, maar daarmee toen gestopt). Dit is de pijp die ik heb gekocht: http://www.puffaway.eu/epages/78107735. ... gn%2004%22

Vroeger rookte ik Kentucky Bird, vond ik erg lekker. Ik had gedacht die weer te gaan kopen, maar al lezend op dit forum begrijp ik dat je als beginnend pijproker misschien beter met een andere tabak kunt beginnen???

Wie heeft tips voor een starterstabak?
Als ik het goed begrepen heb moet een nieuwe pijp ingerookt worden, ik ga nog even op zoek naar informatie over hoe dat moet.

Ik kom de komende tijd hier heel regelmatig mee lezen, bedankt voor dit topic

Groet,
Madam Pheip
Laatst gewijzigd door Madame Pheip op 10 nov 2017 10:12, 2 keer totaal gewijzigd.
:-? 8p :-?

Paasei

Re: Rustmomentjes

Berichtdoor Paasei » 10 nov 2017 09:43

K-bird is geen slechte tabak voor een starter... ook heel wat doorwinterde rokers roken deze nog dagelijks.
Ook voor inroken kan die best dienen.

Je pijpkeuze is niet meteen voor de hand liggend - een rechte systeempijp met afschroefbare kop is niet meteen startersmateriaal, maar ook dat is niet onoverkomelijk. Geen zorgen maken en gewoon roken, het is voor iedereen een beetje vallen en opstaan tot je de kneep te pakken hebt, maar aan de andere kant is het nu ook weer geen rocket-science... anders zou ik het niet doen, het mag namelijk niet te veel moeite kosten.

Madame Pheip is niet meteen een alias die je bij Nederlandse afkomst verwacht... van waar ben je?
Hou morgen rond 18h00 het forum in de gaten, dan zet ik het inschrijvingstopic open voor de meeting in Wuustwezel op 17 maart 2018.
Geen schrik hebben van 'ik ben nog maar een beginner'... iedereen was dat ooit, en zo'n meeting is dé aangelegenheid om tips te vragen, tabakjes te snuffelen of van elkaar te roken.
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Madame Pheip
Contacteer:

Berichtdoor Madame Pheip » 10 nov 2017 10:06

Bedankt Paasei!,

Ik ga het gewoon proberen.

Bedankt voor de uitnodiging! Ik ben echter wel Nederlandse. In de jaren dat ik pijp rookte (zo'n twintig jaar geleden) had ik een vriend uit Vlaanderen. Die noemde mij toen altijd zo. Nu ik weer wil beginnen met pijproken moet ik daar steeds aan denken, vandaar dat ik die naam heb gekozen. Vond het altijd leuk klinken.

Ik ga dit topic gebruiken om zo'n beetje mijn rookervaringen bij te houden. Echt fijn om hier ervaringen van anderen te lezen.

Ik wens jullie een hele gezellig bijeenkomst in Wuustwezel, ik heb vele dierbare herinneringen aan Vlaanderen.

Groet,

MP

Paasei

Berichtdoor Paasei » 10 nov 2017 10:22

Nederlanders mogen ook naar de meeting komen, hoor...
:lol:
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

Wowbagger

Berichtdoor Wowbagger » 10 nov 2017 10:37

Zeker weten. Een echte aanrader die Wuustwezel meeting, en je zult naar alle waarschijnlijkheid ook niet de enige pijprokende dame zijn.

Wat je vraag over tabak betreft: Kentucky Bird is m.i. een prima tabak om mee te starten, zelf rook ik deze in de lente/ zomermaanden ook nog erg graag.

Madame Pheip
Contacteer:

Berichtdoor Madame Pheip » 10 nov 2017 11:25

Zo, ik word wel nieuwsgiering. Klinkt gezellig.
Zit er echter voor mij niet in, hoor sinds ik werkloos werd en een slecht betaalde baan kreeg, tot een hoopvolle minima. Reizen is dan uit den boze. Roken trouwens ook, maar je kunt (en hoeft, gelukkig) niet alles op te geven :-).
Daarom ben ik ook zo blij met dit forum. Biedt de mogelijkheid met pijpliefhebbers te keuvelen en van jullie te leren.
Dus Chapeau! Dank voor dit mooie werk,
Groet,
MP

The Fonz

Berichtdoor The Fonz » 10 nov 2017 12:05

Bij "Forumoverzicht" vind je - bijna bovenaan - het kopje "Pijprokerskennis". Daaronder vind je o.a. de filmpjes van "Janneman" (Jan Kusters). Ook op die manier kun je, op een uiterst vermakelijke wijze, een hoop tips en kennis opdoen over pijproken en pijptabak. Zeer aanbevelenswaardig, zou ik zeggen!
Verder vind je bij "Forumoverzicht" (tweede grote blokje) "Tabak: soorten, merken en recensies". Het vierde en laatste hoofdstukje daarvan heet "Marktplein voor tabak". Als je dat aanklikt kun je kiezen voor "Uitwisselingsproject/Sampleruil, -verzoek". Een "sample" is een wat kleinere hoeveelheid tabak, bedoeld om een tabak eens een keertje uit te proberen. Gezien de wat "krappere situatie" op dit moment, en het feit dat je een soort van nieuwe start maakt met pijproken, zou je kunnen overwegen om aan de forumleden wat van die "samples" te vragen: hoef je niet gelijk een nieuwe en volledige verpakking te kopen. Het zal je hoogstwaarschijnlijk verbazen, hoe genereus dit forum is...

Met vriendelijke groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Sidekickelvis

Berichtdoor Sidekickelvis » 10 nov 2017 23:30

Madame Pheip schreef:Zo, ik word wel nieuwsgiering. Klinkt gezellig.
Zit er echter voor mij niet in, hoor sinds ik werkloos werd en een slecht betaalde baan kreeg, tot een hoopvolle minima. Reizen is dan uit den boze. Roken trouwens ook, maar je kunt (en hoeft, gelukkig) niet alles op te geven :-).
MP

Een wat krappere beurs is niet direct aanleiding om niet naar een meeting te gaan. Vanuit alle windstreken word er gecarpooled naar WW en andere meetings. WW is ook nog eens een meeting waar de inschrijf goed te doen is. Ik heb me nog niet vaak laten tegenhouden door een wat kleiner budget, en ik ben daarin niet de enige. De gunning is hier groot!
Lekkah hooah, ik haw er wel van!

Madame Pheip
Contacteer:

Berichtdoor Madame Pheip » 11 nov 2017 09:44

Bedankt allemaal voor de reacties!

Ik heb Pijprokerskennis opgezocht en ga daar mijn licht zeker opsteken. En verder ga ik het forum verkennen. Dank voor de tips! Heb gisteren bij een speciaalzaak voor tabak en sigaren mijn eerste tabak laten adviseren. Hij gaf me Coopvaert mee om mijn pijp in te roken. Met het advies nieuwe pijpen eerst met een neutrale tabak in te roken omdat anders de uitgesproken smaak van aromatische tabak altijd in de pijp blijft hangen. Logisch, natuurlijk.
De man was vrij kritisch over het bestellen van een pijp via het internet. Hij had dan natuurlijk ook een hele mooie kast met prachtige pijpen staan. Ik had te weinig tijd om me daar eens goed aan te vergapen, maar dat ga ik zeker een keer doen. Ik wacht nog op de pijp, die ik gisterenochtend bestelde, en heb de tabak al klaar liggen. Kijk ernaar uit die te kunnen ontsteken.

Fijn weekend voor jullie allemaal, ik ga me dit weekend bezighouden met het controleren van een drukproef (vanuit mijn eigen bedrijf bezig met de eindredactie van een boek dat binnenkort bij uitgeverij Kok te Kampen uit gaat komen). Werk dat ik met bijzonder veel plezier doe.

MP

Madame Pheip
Contacteer:

Berichtdoor Madame Pheip » 12 nov 2017 11:45

Hier een hilarische avond achter de rug.

Ik ontving gisteren met veel genoegen mijn pijp, wat een mooie! Erg blij mee Dre.
Manlief heeft me nooit pijp zien roken. Vanwege hem was ik er zo'n 20 jaar geleden ook mee gestopt, omdat hij er moeite mee heeft dat een vrouw pijp rookt. Ben toen overstapt op sigaretten. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Nu twintig jaar later toch weer aan de pijp. En wat doet het me een genoegen, ondanks het smakelijke gelach van mijn man, die me niet kan aankijken zonder in een onbedaarlijke lachbui uit te barsten. Hij beseft heel goed dat dat komt vanwege zijn eigen associatie 'een vrouw rookt geen pijp'. Desondanks kon hij het niet laten zijn nicht op te bellen en aan te geven dat hij in een crisis verkeert omdat zijn vrouw pijp is gaan roken. Ik heb smakelijk mee gelachten en uit volle borst. Ik weet dat het geen uitlachen is, maar gewoon onwennigheid. Affijn, ik ga er van uit dat het vanzelf zal wennen. Hij bekende me gisteren dat hij zelf ook eens een maandje pijp heeft gerookt maar destijds van zijn oom te horen kreeg dat hij nooit een pijproker zal worden en er daarom maar mee is gestopt. Wie weet gaat hij het ook eens proberen.

En tot mijn grote verbazing, je leert pijproken niet af, ook niet na twintig jaar. Ik heb met heel veel genoegen mijn eerste pijpje weer gerookt, nog even wennen met brandend houden en schoonmaken (deze pijp steekt anders in elkaar - alco van falcon). Met een derde gevulde pijp (inroken) deed ik gisteren zo'n 20 minuten. Ben ik tevreden over, dat betekent dat ik met een gevulde pijp de drie kwartier wel zal halen.

De tabak 'coopvaert' valt me wat tegen. In het verleden rookte ik dus Kentucky Bird, destijds niets anders uitgeprobeerd, maar ben van plan nu flink te gaan experimenteren. Dank voor alle genereuse meldingen over samples. Ga zeker kijken of ik daaraan deel kan nemen en ook anderen eens blij kan maken met een sample.

Ik heb gisterenavond ook al een filmpje van Janneman bekeken, dank daarvoor Jan! Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat het aansteken van een pijp in twee etappes gaat. Dat maakt het een stuk gemakkelijker om 'm brandend te krijgen/houden.

Trouwens leuk te horen dat er hier nog meer vrouwen op het forum zijn. Kan iemand me wat vrouwelijke gebruikers van dit forum noemen?

Fijn weekend en tot schrijfs,

MP

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 13 nov 2017 00:23

Madame Pheip schreef:Trouwens leuk te horen dat er hier nog meer vrouwen op het forum zijn. Kan iemand me wat vrouwelijke gebruikers van dit forum noemen?

Zie hier, een mooi overzicht, waar ik gelijk 'Madame Pheip' aan toe ga voegen :wink:
viewtopic.php?f=1&t=7362&hilit=vrouwelijke+pijprokers#p232474
Afbeelding

Madame Pheip
Contacteer:

Berichtdoor Madame Pheip » 14 nov 2017 11:01

Bedankt Eliminator, ga er komend weekend eens goed naar kijken.

Grtz,

MP

Harry

Berichtdoor Harry » 14 nov 2017 11:42

Lekker laten lachen, straks krijgt je man ook de smaak te pakken! Vind het zelf wel ernstig dat je op sigaretten overstapte, ken iemand die van zijn vrouw geen sigaren mag roken, maar wel sigaretten. Met de rommel die daarin zit zou ik ervoor bedanken....
Veel pijprookplezier!

Madame Pheip
Contacteer:

Berichtdoor Madame Pheip » 21 nov 2017 21:04

Nog wat starterservaringen:

Dag allemaal, kom hier weer even meelezen en filmpjes van Janneman kijken. Geweldige filmpjes, Janneman. Veel van geleerd.

Na zo'n 10 dagen pijproken (iedere dag een) begin ik langzaam te leren hoe ik mijn pijp en de coopvaert tabak moet roken. In het begin vond ik hem erg scherp, maar nu leer ik dat dat te maken heeft met het feit dat ik 'm te snel rookte, waardoor hij ging branden op mijn tong. Wat heerlijk is het om de pijp heel langzaam te roken, zodat de tabak net niet uitgaat. Daardoor komt de smaak van de tabak veel beter tot zijn recht en ruik ik m ook veel beter.

Nu weet ik ook weer waarom ik zo graag pijp rookte en waarom sigaretten eigen een armzalige vervanging zijn. Doordat je sigaretten over de longen rookt vedwijnen hierbij deze smaak en geur van de tabak helemaal. Bij een pijp kun je daar echt van genieten.

Ik ben dus erg blij dat ik weer begonnen ben met pijp roken en mijn man schiet inmiddels ook niet meer in de lach wanneer ik er een aansteek :P

Mijn pakje coopvaert tabak van 40 gr. is nu geslonken naar 21 gram (incl verpakking). Dat betekent dat ik zo'n 20 dagen met een pakje van bijna 10 euro kan doen. Toen ik nog shag rookte ging er een pakje shag per dag doorheen. Dus pijp roken is in vergelijking met shag roken ook nog eens een stuk voordeliger.

Waar ik erg blij mee ben, daar was ik van tevoren wel een beetje bang voor - omdat ik zo'n twee jaar geleden met het roken van sigaretten gestopt ben - is dat ik helemaal niet naar sigaretten verlang in de tussenliggende tijd tussen twee pijpen (meestal een dag, soms anderhalve dag).

Een hartelijke groet maar weer,

MP

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 21 nov 2017 23:57

Goed bezig lijkt me, minder tabaksverbruik tegen meer plezier.
Afbeelding

suijkerbuijk

Berichtdoor suijkerbuijk » 22 nov 2017 17:21

ben jaren geleden gestopt met shag .
nu rook ik de pijp.
de pijp raak je niet echt verslaaft aan de nicotine zoals bij shag.
Omdat je niet over je longen rook heb je dus niet die verslaving om elke keer weer een te roken.
Daarom is de pijp in mijn ogen veel gezonder dan shag .

Mooi dat je man er geen bezwaar mee heeft .
Zodat u nog extra lekker kan van genieten van je pijp.

Succes met je zoek tocht van roken en proeven .

Vergeet niet om op de forum proef zakjes te vragen aan je mede rokers.
Dit voorkomt een miskoop en we doen het graag

Stoker
Contacteer:

Berichtdoor Stoker » 22 nov 2017 19:02

Madame Pheip schreef:Nog wat starterservaringen:

Toen ik nog shag rookte ging er een pakje shag per dag doorheen. Dus pijp roken is in vergelijking met shag roken ook nog eens een stuk voordeliger.

hahah ja dat ken ik van mijn eigen begin maand / 2 maanden.

sindsdien heeft het zogenaamde PKV en TKZ aardig huis gehouden hier en kan een heel erg mooie pijp maar moeilijk laten liggen.
voor de tabak gaat het het zelfde als hij goed en aantrekkelijk geurtje heeft . maar ja dat hoort en dan weer bij .

Hopelijk kan jij beide virussen nog van je af houden en blijft het goedkoper :D

:-? :-? :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic.php?f=48&t=9841

Terug naar “Startersverhalen”