"buurman, dat ruikt lekker!"

Leden vertellen hoe ze erop gekomen zijn pijp te gaan roken.
Harry

"buurman, dat ruikt lekker!"

Berichtdoor Harry » 08 sep 2017 16:11

aparte titel, ik zie het, maar dit citaat leidde tot mijn eerste avonturen met de pijp. Ik rook al sinds de zomer van 2009 sigaren, en mijn vriendin vindt dat niet bepaald lekker ruiken. Hoe ik aan de sigaar kwam is ook wel een mooi verhaal. Ik was geen roker, en bepaald geen liefhebber van met name sigarettenrook. Vroeger, sprak opa, werd er overal gerookt, en of je nu wilde of niet, je kwam thuis met een stinkende walm om je heen. Dus ik hield me verre van alles dat met tabak te maken had. Maar op Cuba, in de zomer van 2009, ontkwam je er niet aan maar ik weerde me dapper! Totdat ik bij een tabaksboer een sigaar in mijn handen kreeg gedrukt, die ik terstond wilde weigeren, niet gerekend op mijn vriendin die erop stond dat ik gezellig meedeed. Aldus geschiedde, de sigaar werd geknipt, aangestoken en na de eerste voorzichtige trekjes kwam ik thuis. Een ontbrekend puzzelstuk in mijn wezen werd op zijn plek gelegd. Ik dacht nog dat het een lokaal gebeuren zou zijn, en heb er nog een paar genuttigd op dat mooie eiland denkende dat het daar ophield.
Thuisgekomen bleek het virus zich in mijn bewustzijn te hebben genesteld, zodat ik een nieuwe hobby bleek te hebben!
Ik begon me al snel in te lezen en sigaren aan te schaffen, en werd lid van Sigarenplatform.nl, een fijne club mensen waarvan een deel nog regelmatig samenkomt om sigaren te proeven en de wereldproblemen te bespreken en op te lossen.
Verschillende merken en viola's werden (niet al te) vakkundig getest, en al doende lerende kreeg ik er steeds meer handigheid in. Uiteraard werden ook de humidors steeds groter. Bij aanmelding op het platform werd me al verteld dat ongeacht het formaat ik aanschafte, deze snel te klein zou zijn. Het is waar mensen, echt.
Ook ben ik lid geworden van het plaatselijke sigarengenootschap, hetgeen ervoor zorgt dat ik ook op maandagavond een bruine rakker in gezelschap kan opsteken.
We komen nog op de pijp, het duurt even, maar echt, het komt. Mijn Oostenrijkse zwager, waarmee ik graag sigaren rook en lekkere drankjes drink, als hij hier is of wij bij hem, liet me zijn collectie pijpen zien en kon daar interessant over vertellen. Dacht dat het niks voor mij zou zijn, op dat moment.
Natuurlijk steek ook thuis graag een sigaartje op, bij voorkeur een havana omdat het op Cuba begon en omdat daar de beste tabak ter wereld vandaan komt. Ik zit altijd buiten of in de schuur, en liefst niet in de buurt bij de missus, zoals gezegd vindt ze de geur niet prettig, dus ga ik aan de andere kant van het huis zitten als het weer het toelaat om buiten te zitten. Prima plekjes, ook de schuur trouwens is prima vertoeven.
De buurman schuift nog wel eens bij me aan als ik voor het huis zit, om even bij te praten. Een paar keer heeft hij een sigaar geprobeerd, maar daarvan kreeg hij ruzie met zijn stoelgang. Maar ook zonder sigaar is het altijd gezellig. Een tijdje geleden vertelde hij dat hij van een van zijn dochters een pijprookstartersset had gekregen, omdat hij volgens haar al veel te lang zeurde dat hij pijp zou gaan roken als hij oud was. Blijkbaar was dat het juiste moment voor haar. Hij is niet erg fanatiek, maar heel af en toe is er iets te ruiken. Zo zaten vriendin en ik samen in de tuin van een mooie zomeravond te genieten (ik zonder sigaar uiteraard) toen de buurman zijn pijp weer eens opstak, hetgeen mijn vriendin de kreet ontlokte "buurman, dat ruikt lekker!"
Kort verhaal lang tot nu, dus even wat meer vaart: ik ging naar de Oude Tijd in Utrecht, schafte me een Missouri Meerschaum aan en wat samples tabak om in de vakantie in de USA kennis te maken met deze nieuwe variant van tabaksgebruik.
In New Orleans kocht ik alvast een zakje tabak, dat uit een van de bussen op de toonbank van een mooie maar ook gezellige winkel werd geschept. Het rook lekker, meer weet ik er niet van. Omdat er veel sigarenwinkels en -fabriekjes bleken te zijn werden er nog wat sigaren aan de bagage toegevoegd.
Op de veranda van een prachtig vooroorlogs (de Burgeroorlog) in Vicksburg, gezeten in een schommelstoel, stak ik mijn eerste pijpje op. Was geen succes, het ding ging steeds uit en het pijpje smaakte naar plastic. Maar er was mij al verteld dat het begin lastig zou zijn en dat ik moest volhouden. Okee....
In Clarksdale, vlakbij het kruispunt (crossroads) uit de blueslegende, kocht ik in een morsig tabakswinkeltje een driepootje, en 's avonds, op een heel andere veranda, namelijk die van het landarbeidershutje (wel met sanitair, airco en electra gelukkig) waar we die nacht zouden slapen, kwam poging nummer 2. Ook dat viel niet helemaal op zijn plek. Ik was al snel door mijn lucifers heen, maar gelukkig kon ik het karwei afmaken met een kartonnetje lucifers dat door de vorige gast was achtergelaten.
Ik herinner me nog een pijpje op een balkon in Nashville, maar dat was het. Overal bleken trouwens prachtige sigarenwinkels te zijn, zelfs onverwacht om de hoek van onze slaapplaatsen, of waar we ook maar wandelden. Wat een land!
Thuisgekomen heb ik me aangemeld bij dit mooie forum, heb regelmatig een pijp van Annie puffaway uitgezocht zonder er een te bestellen, en op marktplaats zag ik dat je ook daar nog wel eens een pijp kunt scoren. De Hilson Buckingham sprak me meteen aan om zijn vorm, en de prijs van 5 euro hielp ook wel. Die werd uiteraard meteen (na een grondige schoonmaakbeurt, al zag het ding er prima uit) aan een portie tabak blootgesteld. Heb alleen een vergelijk met het corncobje, maar het zou een goede pijp kunnen zijn. Iets meer gepruttel dan met de corncob, maar ik denk dat het goed komt. Sigaren blijven mijn eerste liefde, maar wie weet ontluikt er iets nieuws.
Want al ben ik er niet echt aan toe, ik wil een eigen, nieuwe pijp kopen. Gewoon, voor de heb. En tabak, om te proberen.
Waar moet dat heen......

Lonny

Re: "buurman, dat ruikt lekker!"

Berichtdoor Lonny » 08 sep 2017 18:46

Welkom Harry!
Ik was in de veronderstelling dat de buurvrouw jou aansprak. Maar misschien komt dat nog.... :D

Smokomang

Berichtdoor Smokomang » 08 sep 2017 20:23

Hartelijk welkom

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
The fact is, the moment a man takes to a pipe, he becomes a philosopher. It's the poor man's friend; it calms the mind, soothes the temper, and makes a man patient under difficulties. It has made more good men, good husbands, kind masters, indulgent fathers, than any other blessed thing on this universal earth.

roocker

Berichtdoor roocker » 08 sep 2017 21:10

Harry , welkom !

Als liefhebber van de Nederlandse sigaar , en tevens Nederlandse Baai en Belgische Semois tabak zal de pijp je wel gaan bevallen . Rustig beginnen en je eigen tabakken gaan ontdekken . Een leuk vooruitzicht met vele mogelijkheden !

Suc6 .

janneman
Contacteer:

Berichtdoor janneman » 08 sep 2017 22:06

Een mooie geschiedenis Harry! Hehehe, ik verwachtte ook dat de mededeling de andere kant op zou gaan.

Chris

Berichtdoor Chris » 08 sep 2017 22:15

Mooi verhaal, open einde, er kan nog van alles gebeuren :D
Ik heb vooraf het verhaal te lezen gedacht dat er een verhaal zou volgen over de aanschaf van een dure pijp die betaald zou worden met...een polaroid :wink:

Zonder gekheid, welkom

Paasei

Berichtdoor Paasei » 09 sep 2017 07:58

Moet bekennen dat ik eerder richting Tatyana Simitch zat te denken.
:oops:
Leuk verhaal, dat wel !
De geneugten van de pijp (her)ontdekt in december 2008...

BenHam

Berichtdoor BenHam » 09 sep 2017 10:51

Welkom Harry

PPMP

Berichtdoor PPMP » 09 sep 2017 10:58

Een Hartelijk Welkom Harry! Dus, "To be Continued"...

Pascal
"Fear can hold you prisoner, Hope can set you free."

Janno
Contacteer:

Berichtdoor Janno » 09 sep 2017 11:00

Leuk verhaal Harry. Ik heb het met veel plezier gelezen.
De wereld gaat aan vlijt ten onder

Huub

Berichtdoor Huub » 09 sep 2017 11:28

Hallo Harry,

Hartelijk welkom op het Forum.
Bedankt voor het prachtige verhaal.

Ik hoop dat je, nadat je hier veel kennis heb opgedaan, een gepassioneerde pijproker wordt.

NoneNicer

Berichtdoor NoneNicer » 09 sep 2017 12:57

Welkom! Een leuk verhaal waar nog voldoende ruimte is voor nieuwe karakters (pijpen) en handlangers (tabak) en diverse plot-twists (de reis door tabaksland)... Zet het avontuur voort! Mocht je nou echt heel erg hangen aan de smaak van sigaren zijn er diverse tabaksoorten die een donker blad er in gemengd hebben.

Coenraad

Berichtdoor Coenraad » 09 sep 2017 22:38

Mijn beste,

Van harte welkom binnen de gelederen van dit sympathieke Pijprokersforum!! :wink:
Ik meen dat het roken van een pijp bijdraagt tot een ietwat kalm en objectief oordeel in alle menselijke aangelegenheden!! :wink:

safetymichel

Berichtdoor safetymichel » 09 sep 2017 23:46

Ook vanuit het mooiste stukje Nederland een warm welkom geheten.
Spijt is verstand dat te laat komt.

JoskeB

Berichtdoor JoskeB » 10 sep 2017 09:42

Welkom en veel leesplezier op dit forum. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Harry

Berichtdoor Harry » 10 sep 2017 09:53

Bedankt voor de leuke reacties mensen. De link met de polaroid had ik zelf niet gelegd, en al heb ik prima buurvrouwen, ik zie me met hen niet in een chantabele situatie te geraken. :D
We hadden wel een buurman die van mijn sigarenrook genoot. Nadat ze verhuisd waren kwam hij me nog een kado brengen in de vorm van een Cohiba Siglo I om me te bedanken voor de momenten dat de rook hem aan vroeger thuis deed denken. Dus andersom werkte de kreet inderdaad ook. En hoewel mijn vriendin geen Tatiana is maar wel blond en appetijtelijk zie ik haar ook niet in zo'n situatie belanden.

En over het vervolg; ik heb gisteren een nieuwe pijp gekocht, een Molina. Zal kijken of ik een foto kan plaatsen in het betreffende topic.

polleke

Berichtdoor polleke » 10 sep 2017 20:04

Hartelijk welkom. !! Ennuh ... je schrijft lekker weg !! Chappeau !

Eliminator
Moderator

Berichtdoor Eliminator » 11 sep 2017 12:37

Welkom
Afbeelding

Afficionado

Berichtdoor Afficionado » 12 sep 2017 15:15

Hartelijk welkom beste kerel.
Happy smoking

Robbie-san

Berichtdoor Robbie-san » 13 sep 2017 00:30

Welkom op dit mooie forum.
Ad impossibile nemo tenetur

Kees Flake

Berichtdoor Kees Flake » 13 sep 2017 16:50

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

rob1966

Berichtdoor rob1966 » 20 sep 2017 14:09

Hallo Harry,

Welkom en dank je voor het mooie verhaal !!

Grtz
ce n'est pas de temps qui passe, mais nous

- Ferdinand Cheval -

Harry

Berichtdoor Harry » 21 sep 2017 23:26

Nog bedankt voor alle verwelkomingen!

Terug naar “Startersverhalen”