de bolle

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
de bolle
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2009 10:26
Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel

de bolle

Bericht door de bolle »

Ik heb veel geleerd op dit forum, het wordt dus tijd dat ik mijzelf eens voorstel. Mijn naam is Jan, ik behoor tot de generatie die met 66 met de AOW mag (ik ben bijna 50) en ik ben al weer een tijdje vrijgezel.
Ik heb in mijn leven al van alles gerookt. In mijn studententijd heb ik pijp gerookt, toen ik ben gaan werken werden het sigaretten (2 pakjes Marlboro per dag), daarna op advies van een vriendinnetje shag (1 pakje zware Van Nelle per dag) maar daarna toch weer terug naar sigaretten. Na een vakantie in Cuba overgestapt op de Puro's (2 kisten Cohiba Siglo II per maand). Door die sigaren heb ik wel geleerd dat je sigaretten niet voor je plezier rookt, ze smaken eigenlijk vies. Door de verslaving toch weer teruggevallen op de sigaretten. Daarna weer pijp geprobeerd, een Big Ben, een Savinelli en MacBaren Mixture gekocht maar we zijn toen geen vriendjes geworden. Tussen de sigaretten door de sigaren van Hajenius gerookt. Sigaren smaken mij goed, zeker de Cubaanse, maar ik houd niet zo van de "room-note" van sigaren, zeker de volgende ochtend niet. Na een motorongeluk was ik in 1 klap van het roken af (roken in een ziekenhuisgaat niet zo goed), maar na een jaar kom je weer op de terrasjes en dan begin je weer met de sigaretten die je eigenlijk vies vind.

Op 1 oktober weer de oude pijpen en tabak gezocht en weer met de pijp begonnen. De Big Ben smaakte goed, de Savinelli niet zo, wordt te heet. De 2e Big Ben op een dag was niet lekker. En dan vraag je je af of dat aan je zelf ligt dus ben ik op het Net gaan zoeken en ben ik dit forum tegengekomen. Geleerd dat de Savinelli te klein is voor MacBaren, misschien goed voor flake, en dat je een pijp maar 1 keer per dag kunt roken. Sindsdien meerdere pijpen en verschillende soorten tabak gekocht en begin ik een tevreden pijproker te worden. Ik heb nog wel de neiging om pijpen om de vorm te kopen, de Big Ben La Pipe b.v. moest ik hebben. Vorige week vrijdag een systeempijp van Peterson gekocht, de 302 die heeft een hele grote kop. Peterson heb ik natuurlijk via dit forum leren kennen. En in die Peterson smaakt de tabak wel heel erg goed, ondanks dat ik de steel toch wat te krom vind en niet overtuigd ben van de P-lip. Dan vraag ik mij af of de pijp zo goed smaakt door de grote kop of het Peterson systeem. Dan ga ik weer op het net zoeken en dan blijkt dat Peterson pijpen momenteel in Engeland heel goedkoop zijn dus heb ik daar maar een rechte Peterson besteld. Binnenkort weet ik dus het anwoord. Mijn pijpenrek en standaard heb ik in Duitsland besteld, daar is keus genoeg. Want dat valt in Nederland toch wel tegen.

Nog bedankt voor alles wat ik al van jullie heb kunnen leren,

Jan

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Dag Jan,

Welkom op dit forum. Leuk verhaal. Dat vind ik dus het leuke van pijproken, je kunt iedere dag weer iets nieuws ontdekken.

pim123
Erelid
Berichten: 297
Lid geworden op: 24 aug 2008 22:45

Bericht door pim123 »

Welkom op het forum en veel leer- en leesplezier :D

(overigens ... 2 kisten Cohiba Siglo II per maand... dat kost je ook nog een vermogen. Ik ben van de Cohiba's afgestapt, vond ze te strak gerold...)

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

hallo!
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Yo :)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Hi, nice to see ya!

Ben je nu gestopt met de troep?

Doe je ook mee met de pijpenshowroom en als je nieuwe spullen binnen krijgt, de nieuwe aanwinsten show?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Hoi Naamgenoot!

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Klaas
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:02
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Klaas »

Hoi, van harte welkom

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14871
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Welkom Jan,

Verdere uitleg van dit forum is niet nodig is zo te lezen.
Afbeelding

wisselpipe

Bericht door wisselpipe »

hallo ("Bolle") Jan,

Welkom.
Waar heb jij die pijpen in Engeland besteld/gezien? Heb je een linkje misschien ? Jij had het over goedkope Pertersons
Ben ook van plan een Peterson te kopen. Misschien kan ik Zwarte Piet nog zelfs een hint geven.
Ben zelf ook in Duitsland wezen kijken en kom tot dezelfde conclusie: Daar doen ze veel meer aan onze "hobby".
Wil (toeval?) zelf ook nog een goede standaard kopen daar.

Veel plezier op het forum

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

wisselpipe schreef:hallo ("Bolle") Jan,

Welkom.
Waar heb jij die pijpen in Engeland besteld/gezien? Heb je een linkje misschien ? Jij had het over goedkope Pertersons
Ben ook van plan een Peterson te kopen. Misschien kan ik Zwarte Piet nog zelfs een hint geven.
Ben zelf ook in Duitsland wezen kijken en kom tot dezelfde conclusie: Daar doen ze veel meer aan onze "hobby".
Wil (toeval?) zelf ook nog een goede standaard kopen daar.

Veel plezier op het forum
Als je op Ebay op Peterson pipe zoekt vind je er een paar 100. Daar zitten hele fraaie bij, inderdaad voor hele vriendelijke prijzen, mede geholpen door de lage pondkoers.

wisselpipe

Bericht door wisselpipe »

idd zeg, dankjewel. Ik zie het. Onvoorstelbaar.
Nou, ik ga eerst maar eens braaf zijn en hopen dat Sint m'n verlanglijstje vraagt :-)

Zonder gekheid....ik had idd een veel hogere prijs verwacht. Valt alleszins mee. Bedankt!

jurgen
Berichten: 173
Lid geworden op: 25 mei 2009 04:03
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door jurgen »

welkom Jan

Gebruikersavatar
Turin
Berichten: 337
Lid geworden op: 23 sep 2009 18:56

Bericht door Turin »

Welkom Jan
Leave a light on......
and god is on your side
dividing soldiers from the fisherman
watching all the time
dividing warships from the ferryboats

the sparrows an the nightinggales, Wolfsheim

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 286
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Bericht door Tati60 »

Ook van mij : hartelijk welkom hier !
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

de bolle
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 okt 2009 10:26
Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel

Bericht door de bolle »

@allen,
bedankt voor het welkom.

@Pim123,
toen ik de Cubanen rookte (einde guldentijdperk) waren ze in Spanje 20 tot 30% goedkoper dan in Nederland. Nog steeds duur, maar net betaalbaar. Tijdens mijn 2e vakantie in Cuba had ik genoeg verstand van Puro´s om ze op de zwarte markt te kopen, daar kosten ze 20% van de winkelprijs. Toen ik aan het einde van de vakantie mijn koffer aan het inpakken was bleek tot mijn schrik dat ik 8 kisten gekocht had, waaronder de Churchills van Cohiba. Ik heb al mijn kleren maar aan de lokalen weggegeven zodat de kisten in mijn koffers pasten en ik heb voor $25 een officiele aankoopfactuur voor de sigaren gekocht. Op het vliegveld moest ik een boete betalen voor het overgewicht (van mijn bagage) en ik ben nog steeds verbaasd dat de douanes mij niet aangehouden hebben, ik was doodsbang. Ik had in totaal voor een winkelwaarde van fl 4.500,00 aan sigaren bij me.

@drfretboard,
sinds ik 5 tot 6 pijpen per dag rook heb ik geen behoefte meer aan sigaretten. Ik zal eens proberen om foto´s van mijn kleine collectie op het forum te plaatsen.

@wisselpipe,
ik vind dat mysmokingshop.co.uk een mooie sortering heeft. Niet alleen(bijna) de volledige collectie van Peterson, maar ook losse mondstukken zodat je de P-lip door een fish kunt vervangen. Het assortiment piipen loopt uiteen van Corn Cob tot Dunhill.

Groeten,
Jan

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Op de zwarte markt; zitten daar niet veel neppers tussen? Of heb je een goede neus?

Nou het is je wel gevaren! Maar pijproken is leuk voor de hele wereldfamilie, het is betaalbaar en lekker(der?)!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Joey Peters schreef:Op de zwarte markt; zitten daar niet veel neppers tussen? Of heb je een goede neus?

Nou het is je wel gevaren! Maar pijproken is leuk voor de hele wereldfamilie, het is betaalbaar en lekker(der?)!
Lekker(der); zover zou ik nooit durven gaan! Ik kies gewoon voor sigaar of pijp naar de inspiratie die ik heb. De kruidigheid van de sigaren bevalt me vaak bijzonder goed.

Wat me nog wel eens tegenstaat van de pijptabak is de 'assige' bij-/nasmaak, die ik niet tref bij sigaren.
Iemand tips hoe dit te vermijden bij pijproken?

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ja er staat ook een vraagteken achter ;) Een goede sigaar is niet te versmaden, maar de juiste sigaren zijn vaak duur (7,50 Euro een Griffin's, mijn persoonlijke favoriet)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Klaas
Berichten: 59
Lid geworden op: 12 okt 2009 18:02
Locatie: Baarle-Nassau

Bericht door Klaas »

Inderdaad, Peterson pipe intikken op ebay en je krijgt er een hoop te zien (in Londen zit hij)
Heb er zelf enige tijd geleden een over laten komen, een groot model wat al enige tijd uit de collectie is.
Kun je rustig doen hoor, zijn echt originele!!
Prijstechnisch zéér interessant.

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

Welkom Jan. Dank voor het delen van je verhaal; mooi te zien dat je je nu volledig hebt toegelegd op het roken van de pijp :)

Plaats reactie