marcel

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

marcel

Bericht door marcel »

Aangezien ik net mijn eerste bericht heb geplaatst is het wel zo beleefd om me even kort voor te stellen.

Van oorsprong uit het Brabantse land (in de buurt van Eindhoven) maar al jaren lang niet meer woonachtig in Nederland. Ben mijn moederstaal nog niet verleerd, maar voor de taalpuristen bijvoorbaat mijn verontschuldigingen voor eventuele spellingfouten en het te pas and te onpas gebruik van de Engelse taal.

Ik ben vanoorsprong een sigaarroker (Cubanen), maar na de nodige stekelige opmerkingen van mijn vrouw overgestapt naar de pijp. Moet zeggen ik heb er geen spijt van. Zowel aangenaam roken als een positieve factor in de huizelijke vrede. Helaas is Singapore niet een rokers paradijs. Voor de meeste lezers van dit forum waarschijnlijk een nachtmerrie. Bijna nergens mag je roken. Pijptabak is beperkt verkrijgbaar en tabaksartikelen hebben een heftige belastingtoeslag. Ter indicatie een blikje Davidoff Scottisch Mixture kost ongeveer 35Euro.

Groet,

Marcel

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Bericht door AlbertE »

Hoi Marcel,

Welkom op dit forum. Leuk dat we nu ook echt internationaal gaan met dit forum. Maar eh...van die prijzen voor pijptabak wordt je niet vrolijk. Geen familie die af en toe een pakje toe kan sturen of bestellen via internet? Of is de Douane zo efficient dat ze alles onderscheppen?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Welkom Marcel.

Tijd voor een bootje en wat eigen import? Ja, roken is ondertussen een dure hobby geworden, dan valt Nederland nog ernstig mee.

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

... en dan vind ik het in Nederland al duur, dacht ik.

Welkom :)
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Helaas the douane in Singapore is zeer efficient metname op zaken zoals tabakswaren. Je mag overigens zelf invoeren en dan natuurlijk netjes belasting betalen maar als particulier mag je niet meer dan 400gr invoeren. Met de transport kosten, zit je dan uiteindelijk vaak niet ver onder het bedrag van de lokale tabakszaak en met een hoop rompslomp.

Nu is de controle op het vliegveld voor de handbagage niet al te streng en ieder bezoek aan Nederland resulteert in wat smokkelwaar in de handbagage. Gelukkig zijn de straffen voor tabak alleen financieel (zolang je geen hele containers het land probeert in te smokkelen). Voor de sigarettenrokers is de situatie nog erger. Natuurlijk hoge prijgen en lokaal verkochte sigaretten zijn voorzien van een markering. Als je betrapt wordt op het roken van een sigaret zonder markering mag je een spontane bijdrage leveren aan de staatskas.

Een en ander wordt gecompenseerd met een lage inkomstenbelasting, het hele jaar zomer (ben nooit een grote fan geweest van de wintermaanden), betaalbare restaurants, een schitterende regio als je achtertuin, etc. Kortom toch niet zo'n nachtmerrie om te wonen, maar een ruimere en goedkopere pijptabak keuze zou het zeker verder veraangenamen.

Maar laten ik hier niet te veel uitweiden hoe ze in Singapore proberen het roken in te dammen cq de staatskas te spekken. Voor je het weet krijgt een ambtenaar in Nederland het idee om Singapore te kopieeren. Er is hier al eens Nederlandse delegatie langsgekomen om te kijken hoe ze hier met electronische tol poorten werken (net als die douane heel efficient) om de files in toom te houden.

Gebruikersavatar
Hanske
Berichten: 171
Lid geworden op: 11 mei 2009 11:55
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Hanske »

welkom!

Gebruikersavatar
smoorder
Dichter des Forum
Berichten: 1252
Lid geworden op: 23 apr 2009 12:43
Locatie: Mechelen B

Bericht door smoorder »

Welkom Marcel
probeer rope-tobacco in te voeren ;-)
geen mens die vermoedt dat iemand dàt in zijn pijp steekt ... :oops:
je vertelt over lokale produktie ?
zijn dat dan speciale smaken - ik denk hierbij bvb aan kruidnageltabak die in Indonesie gerookt wordt - of is het gewoon plaatselijk geproduceerde "Marlboro en C°" ?

S

Gebruikersavatar
stoffel
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 mei 2009 22:22

Bericht door stoffel »

hallo!
heil Donar god van de donder!

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4025
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Welkom Marcel !! Online bestellen en discreet laten verpakken is natuurlijk een optie...
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

smoorder schreef:Welkom Marcel
probeer rope-tobacco in te voeren ;-)
geen mens die vermoedt dat iemand dàt in zijn pijp steekt ... :oops:
je vertelt over lokale produktie ?
zijn dat dan speciale smaken - ik denk hierbij bvb aan kruidnageltabak die in Indonesie gerookt wordt - of is het gewoon plaatselijk geproduceerde "Marlboro en C°" ?

S
Hmmmm ik zag de foto's van Janneman en ik hoop dat het heeeeeeeel veel beter smaakt dan het er uitziet :mrgreen:

Ben geen sigaretten man, maar volgens mij zijn ondertussen de meeste "local" fabrikanten overgenomen door een van de grote spelers. Ik vermoed dat de meeste sigaretten buiten Singapore worden gemaakt en hier worden voorzien van een print en lokale verpakking (met alle gore details van wat tabak allemaal kan veroorzaken). Met kruidnageltabak neem aan dat je kretek sigaretten bedoeld, zeker populair by the Malays. Ik vind ze trouwens best lekker ruiken, mischien eens een keer experimenteren in een bijna afgeschreven pijp.
:idea:

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Martin Romijn schreef:Welkom Marcel !! Online bestellen en discreet laten verpakken is natuurlijk een optie...
Tabaksmokkel is hier big business, vooral sigaretten. Gezien de prijsverschillen met de omliggende landen gigantische winsten.
Daarnaast loop je niet het risico dat je nek met een stuk touw wordt opgerekt als ze je pakken. Wat wel gebeurt als je drugs smokkeld en hoeveelheden die in NL als voor eigen comsumptie worden gezien gelden hier als trafficing = automatisch de doodstraf.

De douane is tamelijk efficient in het vangen van de smokkelaars en ze hebben het nu dus ook makelijk gemaakt om gesmokkelde sigaretten te traceren. De bijdrage aan de staatskas voor het roken van gesmokkelde sigaretten is 250Euro per pakje. Maar wie weet werkt een discrete verpakking met hobby supplies ook in Singapore. En anders zorgen dat ik wat vaker voor zaken in Nederland cq Amerika moet zijn. Heb helaas mijn vrouw die regelmatig naar Amerika moet, nog niet kunnen overtuigen om eens goed rond te kijken naar een tabakzaak.........

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Hoi Marcel,
Als je op straat een scheet laat moet je dan ook een boete betalen :?:
Die anti/rookmaatregelen zijn eigenlijk een gevolg van de enorme smetvrees die volgens mij in Singapore heerst.
Goed idee van jou om niet alles op het forum te zetten over de Siongaporese toepassingen van de heffingen en accijnzen, gezien de huidige kredietcrisis.

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Dear Mr Watson,

Nope, maar als je de WC niet doortrekt kan je wel een boete krijgen (ook bij je thuis) :D

Je kan hier een boete krijgen voor de meeste vreemde zaken, maar dat wil niet zeggen dat ze ook op alles controleren. Op een aantal zaken na zoals bijvoorbeeld drugs kijkt de overheid vaak tussen de vingers. Maar ze hebben wel graag een stok achter de hand om mee te slaan als de zaken uit de handlopen. Die stok is vaak aan de stevige kant, zeker vanuit een Nederlands standpunt.

Voor een deel te begrijpen. Het is een klein eiland, met een nog niet zo oude geschiedenis die ver afstaat van het huidige imago. Zo'n 50 jaar terug waren hier heftige rassenrellen en had Singapore een slechtere reputatie als Bangkok. Of zoals een oudere taxi chauffeur me vertelde de Singaporese triads (Chinese mafia) waren genadeloos en controleerde de stad. E.e.a. is met harde hand gecorrigeerd en zover ik weet is Singapore het enige land in de wereld waar men in dezelfde generatie van een derde wereld land is doorgestoomd naar een eerste wereld land.

De overheid is bezig de regels te versoepelen, maar dat is nog een voorzichtig experiment. Opzich niet vreemd aangezien meer vrijheid automatisch komt met meer verantwoordelijkheid. Vooral dat laatste wilt men nog wel eens vergeten, niet alleen in Singapore. Zo heeft men vorig jaar een van de waterresevoirs opengesteld voor recreatie. De plaatselijke canoe club maakt daar gretig gebruik van. Een dame schreef hier over een zorgelijke brief in de krant. Sinds de nieuwe regels kwam ze met enige regelmaat lui tegen met een grote canoe boven hun hooft. Wat potentieel zeer gevaarlijk was voor andere mensen en of de overheid hier snel wat aan kon doen.

Wat betreft het inperken van het rookgedrag zie ik niets nieuws bijna overal in de wereld is de locale overheid met hetzelfde bezig. Echter Singapore is een stadstaat waar geen locale tabakindustrie is. Daarnaast is het ook een eiland, kortom geen lobby die de overheid probeert te remmen en een geografische locatie die het makkelijk maakt om alles onder controlle te houden.

Misschien erg cynisch maar als de Europese landen echt zo bezorgd waren over de gevolgen voor de volksgezondheid zaten wij nu met zijn allen in een museum of opgesloten in cliniek. De huidige maatregelen zie ik persoonlijk meer als een manier om meer geld binnen te halen, zonder de tabaksindustrie helemaal kapot te maken (moeten natuurlijk ook daar nog steeds belasting kunnen heffen op de winst) onder het motto dat ze zich zorgen maken over de volksgezondheid.

Het grappige of mischien wel het droevige is dat het niet werkt. Ondanks de belachelijk hoge prijzen van tabak neemt het roken onder metname jongeren in Singapore toe. Of betekent dit dat het juist wel werkt, meer staatsinkomsten zonder een opstand, probeer dat maar eens te doen met rijst of brood in NL :roll:

Gebruikersavatar
Victor Baarn
Berichten: 1021
Lid geworden op: 03 feb 2009 13:06

Bericht door Victor Baarn »

Ik heb wat nieuwelingen gemist. Daarom bij deze alsnog hartelijk welkom!!

Werner
Berichten: 111
Lid geworden op: 03 mei 2009 15:51
Locatie: Breda

Bericht door Werner »

Welkom op het forum, Marcel! Excuus voor de laatste reactie; de afgelopen maand verbleef ik in Indonesië (in de buurt dus). Ik kan je vertellen dat de overheid aldaar extreem soepel is m.b.t. tabaksgebruik :D

marcel
Berichten: 38
Lid geworden op: 23 sep 2009 03:32
Locatie: Kuala Lumpur

Bericht door marcel »

Hi Werner,

Indonesië is inderdaad naast de deur, als het zicht niet al te slecht is kan ik Indonesie in de verte vanaf de kust zien liggen. En volgens mij hebben ze daar iinderdaad geen anti-rookbeleid, althans ik heb er weinig van kunnen merken.

Als je vaker in Indonesië komt ben je vast bekend met wat officieel wel of niet kan niet altijd overeenkomt met de realiteit.

Groet,

Marcel

Plaats reactie