The Belck

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: The Belck

Bericht door Chris »

Welkom!

Gebruikersavatar
The Belck
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 okt 2017 21:15

Re: The Belck

Bericht door The Belck »

NoneNicer schreef: 27 mei 2018 20:51 Welkom vanuit Lisse, waar ook dit jaar weer 1,4 Mln mensen hebben genoten van de bloembollen in de keukenhof :mrgreen:

Ook voor jou mijn 'vaste vragen' die ons allen wat laten weten over je ontdekkingsreis in de wereld van de pijp: welke pijp(en) houden je bezig, en welke tabak(ken) ben je aan het proeven?

Verder ben ik nog benieuwd naar wat je in Denemarken hebt opgestoken (pun intended) van de wereld van de pijprokers. Afgelopen week namelijk heb ik nog gehoord in de podcast van Pipesmagazine.com dat er in de straten daar nog mensen rondlopen met een pijp in de mond. Tenminste, in het dagelijkse straatbeeld is dat niet bijzonder in Denemarken, daar waar ik hier in Nederland regelmatig word nagekeken. Goed voor de promotie kan ik dan alleen maar zeggen ;)

Ben je er veel tegengekomen? Heb je ook de stijl van de tabak daar overgenomen (dat wil zeggen voornamelijk aromaten)? Heb je nog mooie of leuke winkels daar gezien of bezocht? Ik ben benieuwd, een reis naar Denemarken staat nog in de planning, maar zal eerder 2019 of 2020 worden...

Dank voor je antwoorden :D
Hey Nonenicer,

Sorry voor het laat antwoorden. Was deze thread wat uit het oog verloren door al het andere leesgenot op deze site hier :roll:
Alvast bedankt voor het warme onthaal! Nu op naar de antwoorden op je vragen.

De pijpen die mij bezighouden zijn de vele estates die ik in Denemarken heb kunnen bemachtigen. Deze zijn één enkele Georg Jensen, een drietal Stanwells, een vijftal BBB's, een drietal Savinelli's, een Peterson, een Butz-Choquin en enkele minder prominente merken (Guildhall, Stanford,..).
Het is bijna belachelijk hoe gemakkelijk je pijpen kunt vinden in tweedehandszaken die amper iets kosten, in goeie staat zijn of toch met een minimum aan werk aan en dan nog van respectabele merken. Natuurlijk is er ook altijd The Danish Pipe Shop in Kopenhagen die een grote selectie heeft aan estates.

De tabakken die ik momenteel aan het roken ben zijn; Amphora Original & Full Aroma, MacBaren Golden Blend en Petersons Coinnesseurs Choice.

Nu om het pijproken in Denemarken wat te schetsen. Het is inderdaad nog steeds wat meer ingeburgerd dan hier in de Lage Landen denk ik.
Dagelijks zag ik wel iemand met een pijp over straat lopen en ik weet dat héél wat jongeren nog steeds pijproken. Mijn schoonbroer -die 20 is- rookt occasioneel pijp met zijn vrienden en enkelen zijn zelfs verstokte pijprokers. Om maar een voorbeeld te noemen.
De beschikbaarheid van pijptabak is ook geweldig. De meeste 7/11's bieden meestal een 5 à 10 soorten tabak te koop aan. Wat je standaard altijd kan verkrijgen in de meeste is Orlik Golden Sliced, Mac Baren's Mixture, Mac Barens Original Choice en enkele tabakken die niet buiten Denemarken te verkrijgen zijn zoals Perle, Everton en Sweet Dublin (3 varianten).

Nu ik heb een jaar op "den buiten" geleefd zoals ze dat zeggen en daar had je één grote kruidenierszaak namelijk SuperBrugsen (een grote Deense winkelketen) die een vrij uitgebreide selectie had. Ze hadden de meest voornaamste Mac Barens zoals Golden Blend, Mixture (Ook in tin), Virginia No 1, Dark Twist (ook in tin), Mixture Modern, Absolute Choice, Classic, Navy Flake (in tin) en de 7 seas regular. Daarnaast hadden ze ook nog de eerder genoemde Deense merken, Orlik Golden Sliced in pouch, tin en 200 gram pot en Capstan,...

Nu om een lang verhaal kort te maken. Ja, het pijproken in Denemarken leeft nog vrij sterk. Tevens heb dan nog de vele lokale pijpmakers en tabaksproducenten. Dus als pijproker is het zeker eens de moeite waard om een bezoekje te plannen aan Denemarken en als je in Kopenhagen bent vergeet dan zeker niet eens te stoppen aan The Danish Pipe Shop.

Dat was een hele boterham... Hopelijk ben je er wat wijze van geworden :p

Mijn excuses voor eventuele schrijf- en spelfouten.
"What he - a man - gains in time he loses in benefit to his mind and body" - Richard Proenneke

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: The Belck

Bericht door Kees Flake »

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
meindert
Berichten: 2429
Lid geworden op: 10 jan 2013 20:15
Locatie: Wergea (Friesland)

Re: The Belck

Bericht door meindert »

Een warm welkom van de Friese pijpmaker!
Groet van Pijpmaker Meindert

as it net kin sa as it moat , dan moat it mar sa as it kin !

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: The Belck

Bericht door NoneNicer »

Dank je wel, hele mooie beschrijvingen! Erg mooi om te horen dat er een goede reden is om eens naar Denemarken te gaan 😄

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: The Belck

Bericht door Tobias Tobit »

NoneNicer schreef: 14 jun 2018 00:26 Dank je wel, hele mooie beschrijvingen! Erg mooi om te horen dat er een goede reden is om eens naar Denemarken te gaan 😄
En vergeet Legoland niet!
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Plaats reactie