jerroen

Voor dat broodnodige 'ons-kent-ons' gevoel...
Plaats reactie
jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

jerroen

Bericht door jerroen »

Beste forumleden,

Ik zal me even voorstellen. Ik ben Jeroen, 46 jaar oud en kom uit Helmond.
Toen ik jong was rookte ik enkel af en toe een joint, maar daar ben ik al weer lang geleden mee gestopt. Mijn overtuiging in die tijd was, dat als je dan toch rookte je er het beste meteen iets bij kon doen.

Op relatief late leeftijd ben ik begonnen met gewoon roken. Aanvankelijk waren dit de cigarillo’s van Gold en Mehari’s, gewoon over de longen en het liefst zware shag. Toen ik op een gegeven moment wat last van mijn longen kreeg ben ik overgestapt op enkel het roken van sigaren en niet meer over de longen. Dit beviel zowel qua smaak als qua welzijn een stuk beter.

Nieuwsgierig als ik ben wilde ik ook weten hoe ik pijp roken zou ervaren. Na eerst hier wat rondgeneusd te hebben en het pijpenboek van Janneman aandachtig doorgenomen te hebben, ben ik naar mijn favoriete sigarenwinkel toe gegaan en met alle benodigdheden voor het pijproken thuisgekomen.
Ik was er aanvankelijk van overtuigd dat ik een pijp zonder filter zou kopen, maar het is uiteindelijk een rechte Molina 610 met filter geworden. Ik wilde niet teveel uitgeven aan mijn eerste pijp.

Na de pijp ingerookt te hebben besloot ik om me op het forum aan te melden. Er staat zoveel informatie en er is zoveel kennis dat het me leuk leek om hier onderdeel van uit te maken.
Het inroken van de pijp heb ik gedaan met Amphora Original en Sail Authentic, waarvan de laatste me het meeste bevalt.

Mijn vragen:
Als enthousiast sigaren roker ben ik gewend om heel langzaam te roken. Ik kwam er al snel achter dat dit bij een pijp geen optie is. Sterker nog, in mijn beleving moet ik hem zelfs sneller roken dan shag gerold met rijstevloei.
Ik heb ook al een keer de tabak wat strakker aangedrukt, maar dit leidde tot gepruttel.

1] Klopt het dat je een pijp sneller moet roken als shag om hem aan te houden, of doe ik iets verkeerd ?
2] Klopt het dat je vaker kleinere wolkjes rook hebt dan een mooie volle wolk ?

Ik kom al snel tot de bevinding dat je een filterpijp behoorlijk slordig kan roken. Je hebt toch geen last van vocht, as of tabak in het mondstuk. Als ik recentelijk zonder een filter rook ervaar ik dit als lekkerder. Ik heb het idee dat je de pijp minder snel heet stookt, maar ik kreeg op een gegeven moment wel te maken met as door het mondstuk. Dit terwijl je door het ontbreken van een filter al de beschikking hebt over een grote lege buffer in de pijp.

3] Is een pijp zonder filter inderdaad moeilijker te roken inzake vocht, as, tabak en hoe voorkom je dit ?
4] Heeft een rechte filterloze pijp meer last van as en vocht dan een gebogen type ?
5] Daarnaast heeft mijn pijp volgens een relatief dunne wand. Rookt een dikwandige pijp koeler ?
6] Hoeveel kwaad kan het als je op het laatst je pijp aan de onderkant heet rookt ?

Ik hoop in ieder geval nog veel kennis over de diverse pijp- en tabaksoorten op te doen en wie weet nog wat gezellige conversaties.

Gebruikersavatar
Jekke
Berichten: 1001
Lid geworden op: 24 jul 2016 00:44
Locatie: Bornem

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door Jekke »

Welkom....

Gebruikersavatar
Janno
Berichten: 2360
Lid geworden op: 29 aug 2014 00:14
Locatie: Dieren
Contacteer:

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door Janno »

Welkom en veel plezier hier.
I would rather have questions that can't be answered than answers that can't be questioned

Gebruikersavatar
PPMP
Berichten: 1021
Lid geworden op: 20 jun 2013 10:53
Locatie: Annen

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door PPMP »

Één Hartelijk Welkom Jeroen!


Pascal

Gebruikersavatar
Stoker
Berichten: 846
Lid geworden op: 19 jul 2016 21:00
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door Stoker »

Welkom

kan je helaas niet erg veel helpen meeste antwoorden op je vragen krijg je met de ervaringen die je over tijd verzameld.
maar gelukkig is hier genoeg ervaring dus zullen ze je vast verder helpen :D

weet wel vraag 2 en 6 te beantwoorden.
volgens mij ligt de rook wolk voornamelijk aan de soort tabak.
de ene geeft een grotere wolk dan de andere..
als je vaak heel snel rookt worden je pijpen heter hierdoor zou hij door kunnen branden ( zwarte vlekken ergens op je pijp)

je kan beter de pijp volgens mij beter wat vaker aansteken dan te snel roken, dat zal ook het vocht in je pijp doen verminderen.
succes met je leer tocht in de wereld van het pijp roken.
het is en blijft een ontdekkingsreis

Veel Rook en Lees plezier.

:-? :-? :-?
:-T [-X GonE .......... LiKe A FaRt iN ThE WinD !! :roll: :lol:

Mijn PijpenCollectie : viewtopic.php?f=41&t=10069
Mijn Tabakken : viewtopic.php?f=48&t=9841

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door Asmodeus »

Welkom

Gebruikersavatar
Rob
Berichten: 1838
Lid geworden op: 10 aug 2009 00:58
Locatie: Voorhout

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door Rob »

Welkom! Mijn ervaring is: hoe minder rook, hoe beter. Als je kijkt naar hoe bijvoorbeeld robvoorburg z'n pijp rookt (kom eens langs op meetings zou ik zeggen) dan kan je nauwelijks zien of z'n pijp aan of uit is! :D

Gebruikersavatar
bertus
Berichten: 831
Lid geworden op: 13 aug 2013 22:53

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door bertus »

Welkom Jeroen!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door Lonny »

Welkom!

Gebruikersavatar
cipke
Berichten: 1163
Lid geworden op: 25 sep 2014 15:12
Locatie: Turnhout

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door cipke »

Van harte welkom Jeroen
Nicotine isn’t a drug … it’s a vitamin

Gebruikersavatar
JoskeB
Berichten: 1329
Lid geworden op: 17 feb 2013 17:11
Locatie: Oss

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door JoskeB »

Welkom en veel leesplezier op dit forum. :D
in vermaak of in verdriet vergeet uw pijpken niet
smaakt de pijp tabak u goed zijt ge tevreden van gemoed

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door Bananabox-Ninja »

Welkom en veel plezier alhier.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door robvoorburg »

Hartelijk welkom!

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:18
Locatie: Harlingen

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door wim »

Welkom

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5382
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door Paasei »

Welkom !
jerroen schreef:
1] Klopt het dat je een pijp sneller moet roken als shag om hem aan te houden, of doe ik iets verkeerd ?
nee, het is meer een zaak van aanvoelen en een ritme ontwikkelen

2] Klopt het dat je vaker kleinere wolkjes rook hebt dan een mooie volle wolk ?
ja

3] Is een pijp zonder filter inderdaad moeilijker te roken inzake vocht, as, tabak en hoe voorkom je dit ?
ja, je filter houdt dat anders allemaal tegen
vocht voorkomen door rustig te roken, as en tabak is gewoon pech... een ragertje erdoor tijdens het roken kan helpen

4] Heeft een rechte filterloze pijp meer last van as en vocht dan een gebogen type ?
bij een gebogen gaat het allemaal samenkomen in het onderste deel van de bocht, en heb je meer kans op pruttelen, bij een rechte verdeelt het zich over de steel en komt het ook makkelijker naar buiten... wederom : ragertje

5] Daarnaast heeft mijn pijp volgens een relatief dunne wand. Rookt een dikwandige pijp koeler ?
niet per se, het hangt vooral af van de tabak, hoe ze gestopt is en hoe je rookt
een dikwandige zal gewoon koeler aanvoelen bij heet roken

6] Hoeveel kwaad kan het als je op het laatst je pijp aan de onderkant heet rookt ?
als dat geen uur duurt zal dat geen kwaad kunnen
misschien nog een paar keer een heel klein bodempje (een kwart van de vulling) roken om de onderste cake wat aan te dikken zou kunnen helpen
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
drfretboard
Berichten: 75
Lid geworden op: 22 okt 2016 00:47

Re: Voorstelronde en vragen

Bericht door drfretboard »

Een prettige deelname gewenst!
1] Klopt het dat je een pijp sneller moet roken als shag om hem aan te houden, of doe ik iets verkeerd ?
Nee, een pijp moet zeker niet sneller worden gerookt. Niet voor niets wordt er al eeuwen aan wedstrijdroken gedaan.

Bij sneller roken ervaar je het roken meer. Bij langzamer en aandachtiger roken proef je de tabak beter. Dit is denk ik de kern van de kunst van het pijproken, er komt heel wat motoriek, gevoel en inzicht bij kijken, want een goede rooktechniek begint bij een goede stoptechniek en daarbij heb je weer te maken met de juiste vochtigheidsgraad van de tabak. Daar moet ik aan toevoegen dat ik mijzelf meestal niet zo druk maak over de vochtigheid van de tabak (geen tijd voor).
2] Klopt het dat je vaker kleinere wolkjes rook hebt dan een mooie volle wolk ?
Dat is wel zo, maar heeft inderdaad ook met de tabak te maken. Als je een zoete tabak stevig doortrekt kun je mooie pluimen maken, maar ook een stevige tongbeet oplopen. Fijn gekerfde naturel tabak walmt denk ik beter dan een aromatische blend.
3] Is een pijp zonder filter inderdaad moeilijker te roken inzake vocht, as, tabak en hoe voorkom je dit ?
Ik ben zelf principieel tegen filters omdat het (1) afbreuk doet aan de tabak en (2) een dikkere 'shank' aan de pijp vereist, wat ik persoonlijk uitermate ontsierend vind. Een zoetere tabak kan heter roken dan een minder zoete, er ontstaat meer vochtvorming. Daarnaast kan heet roken speekselvermeerderend werken en dit kan het probleem vergroten. Ervaren pijprokers zullen daarom (1) trager roken en (2) altijd pijpragertjes bij zich hebben en niet aarzelen om die toe te passen (zonder het mondstuk los te halen) wanneer vocht een probleem vormt.
4] Heeft een rechte filterloze pijp meer last van as en vocht dan een gebogen type ?
Die ervaring heb ik niet.
5] Daarnaast heeft mijn pijp volgens een relatief dunne wand. Rookt een dikwandige pijp koeler ?
Het gevoel aan de hand zal koeler zijn als het hout dikker is. Maar te heet roken wordt hoe dan ook problematisch. Schade aan de pijp, schade in de mond en een 'verkeerde' impressie van de smaak van de tabak.
6] Hoeveel kwaad kan het als je op het laatst je pijp aan de onderkant heet rookt ?
De tabak tot onder oproken is belangrijk voor de 'cake' in de pijp. Verder is het probleem niet groter dan hoger op de pijp. Ik heb laatst een corncob te heet gerookt en doorgebrand (veel te dunne en droge tabak). Dit kan op termijn ook gebeuren bij een bruyère pijp.

Mvg,

Alexander

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: jerroen

Bericht door Eliminator »

Topic even verplaatst, Jerroen via PB op de hoogte gebracht.

Welkom !
Afbeelding

jerroen
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 feb 2017 22:51

Re: jerroen

Bericht door jerroen »

Hartelijk voor het welkom allen.
Ook bedankt voor het antwoord op mijn vragen.
Ik zal de komende tijd nog meer dan voldoende te leren hebben. Dat is mooi, ik verheug me er al op :-?

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: jerroen

Bericht door Kees Flake »

Welkom.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1119
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: jerroen

Bericht door Chris »

Welkom! Goede vragen en interessante antwoorden ook.. de kunst van het goed en correct roken gaat mij ook steeds beter af al heb ik nog een hoop te leren. Al doende leert men ;-)

Gebruikersavatar
zipponubke
Berichten: 83
Lid geworden op: 28 dec 2016 17:25

Re: jerroen

Bericht door zipponubke »

Welkom vanuit Maastricht.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: jerroen

Bericht door Meester W »

Hartelijk welkom!
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Geoff
Berichten: 1590
Lid geworden op: 03 feb 2012 17:08
Locatie: Turnhout, België

Re: jerroen

Bericht door Geoff »

Een warm welkom!
“Nowhere in the world will such a brotherly feeling of confidence be experienced as amongst those who sit together smoking their pipes.”
- The Results and Merits of Tobacco, 1844, Doctor Barnstein -

Whitesnake

Re: jerroen

Bericht door Whitesnake »

Welkom alhier.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: jerroen

Bericht door janneman »

En nog een hartelijk welkom. Ik sluit me aan bij de antwoorden die al gegeven zijn, in grote lijnen is het vooral een kwestie van wennen, als je eenmaal het gevoel te pakken hebt gaat het pijproken vanzelf gemakkelijker, zonder dat je goed kunt zeggen waarom het nu ineens soepeler gaat.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: jerroen

Bericht door Robbie-san »

Welkom op dit mooie forum.
Lees, leer en geniet.
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:18
Locatie: Harlingen

Re: jerroen

Bericht door wim »

Welkom

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Gebruikersavatar
polleke
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 feb 2013 21:36

Re: jerroen

Bericht door polleke »

Van harte welkom en veel plezier op alle onderdelen![emoji12]

diemario
Berichten: 36
Lid geworden op: 22 jan 2017 10:35
Locatie: assen

Re: jerroen

Bericht door diemario »

Welkom

Plaats reactie