Douwe Egberts - Egberts 44

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
nostalgicsmoker
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2016 19:22

Douwe Egberts - Egberts 44

Bericht door nostalgicsmoker »

Kan iemand (met lange ervaring) zich deze tabak herinneren? Uit een oude DE folder:
Egberts 44 is een variant op het thema Java Maryland Virginia, samengesteld uit 18 verschillende tabakken. Deze eigentijds gearomatiseerde melange is biizonder geschikt voor de hedendaagse roker en dient gerookt te worden uit een pijp met een vrij ruime kop.

Toen ik jong, nieuwsgierig en gehaast was, kocht ik wekelijks meerdere tabakken. Ik herinner me dit pakje, het rook heerlijk aan de buitenkant, en het brandde vlot, als baai. Uiteraard is het er niet meer, maar zou er nu iets op de markt zijn wat er op lijkt?

Mod-edit: topictitel aangepast en plaatje toegevoegd (bron: http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl ... 1001504262)

Afbeelding

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Egberts 44

Bericht door Wowbagger »

nostalgicsmoker schreef:Kan iemand (met lange ervaring) zich deze tabak herinneren? Uit een oude DE folder:
Egberts 44 is een variant op het thema Java Maryland Virginia, samengesteld uit 18 verschillende tabakken. Deze eigentijds gearomatiseerde melange is biizonder geschikt voor de hedendaagse roker en dient gerookt te worden uit een pijp met een vrij ruime kop.

Toen ik jong, nieuwsgierig en gehaast was, kocht ik wekelijks meerdere tabakken. Ik herinner me dit pakje, het rook heerlijk aan de buitenkant, en het brandde vlot, als baai. Uiteraard is het er niet meer, maar zou er nu iets op de markt zijn wat er op lijkt?
Klinkt inderdaad erg baai-achtig. Heb je Voortrekker of Coopvaert al eens geprobeerd? Dit zijn 2 baaitabakken die de tand des tijds hebben overleefd en nog steeds te verkrijgen zijn. Van de 2 geniet Voortrekker mijn duidelijke voorkeur, maar dat is zeer persoonlijk natuurlijk.

nostalgicsmoker
Berichten: 16
Lid geworden op: 28 feb 2016 19:22

Re: Egberts 44

Bericht door nostalgicsmoker »

Coopvaert rookte ik vroeger ook. Ga ik zeker nog proberen. Was trouwens een tabak waarmee we zelf als middelbaar scholier saus-experimenten deden. Sprenkelde er sterke drank overheen..

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Egberts 44

Bericht door robvoorburg »

Het was Niemeijer die Voortrekker "een luchtje" gaf in de jaren
zestig van de vorige eeuw.
DE volgde door met Coopvaert iets soortgelijks te doen en
noemde het DE 44.

Het waren baaitabakken en indertijd vond ik ze beiden prettig
te roken.
Iets vergelijkbaars is niet meer voorhanden.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Egberts 44

Bericht door smoking-rob »

Egberts 44 rookte mijn vader vroeger, zoete karamel tabak.
Ik wist niet dat Voortrekker ook zo gesausd was? (dacht altijd dat het hier een naturel tabak betrof, zelf echter nooit gerookt)

Op zich heeft Clan wel iets van doen met Egberts 44, zoetig én dun gesneden maar niet zo Baai achtig als de Egberts 44 lange krul.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
rivulus
Berichten: 1389
Lid geworden op: 01 jun 2014 13:44
Locatie: Leiden

Re: Egberts 44

Bericht door rivulus »

Je kunt eens oud Brugge proberen. Een baai met een sterke caramel / vanille smaak. Alleen in België te krijgen.
"I have some friends, some honest friends, and honest friends are few; My pipe of briar, my open fire, A book that's not too new."
Robert W. Service

Plaats reactie