Peter Heinrichs - Sir Henry II

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Peter Heinrichs - Sir Henry II

Bericht door The Fonz »

Nep (tune)!?/Sir Henry II van Peter Heinrichs

Gisteren was ik nog eens even bij Peter Heinrichs in Nieder-Aussem (Bergheim), velen van jullie alreeds welbekend. En nee: ik heb niét toegegeven aan een plots opkomende aanval van PKZ...!

Nee, ik heb vooral wat rondgesnuffeld (letterlijk en figuurlijk...), koffie gedronken en wat samples meegenomen, want dat was waar ik eigenlijk hoofdzakelijk voor ging. Ik heb dat gedaan omdat ik op zoek ben naar tabakken die ook in wat grotere en dus voordeligere verpakkingen te koop zijn en meer of minder geschikt om op te slaan in mijn keldertje. Mijn bedoeling is enerzijds om sommige tabakken op te slaan omdat ze erop vooruitgaan als ze ouder worden (en correct worden opgeslagen), maar anderzijds ook om mijn huidige voorraadje (minder dan 3 1/2 kilo) een beetje groter te maken. Tenslotte wordt tabak alleen maar duurder en gezien allerlei maatschappelijke ontwikkelingen denk ik weleens dat het nog maar de vraag is, hoe goed en hoe lang tabak nog te verkrijgen is tegen behapbare prijzen...

Nou is het niet mijn bedoeling om eindeloos allerlei samples te gaan zitten reviewen maar bij de eerste de beste sample die ik gisteren probeerde, vond ik het bij deze dan toch wél de moeite.
Waarom? Wel, het is mij inmiddels duidelijk dat Neptune bij heel wat forumleden een meer of minder gewaardeerde pijptabak is. Toevallig vertelde Paul (van Haddocks in Maastricht) mij een paar weken geleden nog dat daar vrij veel vraag naar is. Voor zover ik weet, kost die tegenwoordig in Nederland zo'n dikke negen neuro's per 50 gram en ruim negentien neuro's per 100 gram.

Het is weliswaar alweer heel wat jaartjes geleden, maar destijds heb ik die Neptune ook nogal eens gerookt en ik herinner me in ieder geval nog heel goed dat ik het een makkelijke tabak vond met goede gloei eigenschappen, niet al te duur, niet al te gesausd en met een aangename kamergeur, een aangename, lichte smaak, mild en ik had ook geen last van bijten op de tong. Eigenlijk zo'n beetje allerlei eigenschappen die al velen voor mij op dit forum publiceerden, aangaande deze tabak.

Enfin, de eerste sample van huize Heinrichs die ik gisteren uitprobeerde, was de zogenaamde Sir Henry II en om maar alvast een voorschot op mijn eindconclusie te nemen: ik moest onmiddellijk aan die "good old" Neptune denken! Hij lijkt er op zijn minst verbazingwekkend sterk op, uiteraard althans in mijn beleving. Wat mij betreft, is er zelfs een werkelijk verbluffend sterke overeenkomst tussen die twee. Echter: die Sir Henry II - het gaat hier dus om een "huismerk" van de firma - kost per 100 gram € 17,10 en per 500 gram € 66,00. Die halve kilo betekent derhalve, omgerekend € 6,60 per 50 gram en dat is grofweg goed 2/3e van de prijs van Neptune!! En dus lijkt me die tabak, voor de liefhebbers van Neptune, zeer de moeite waard om op zijn minst eens uit te proberen. Dat is dus de reden dat ik de tabakssample hier toch even wil bespreken.

Ik heb de sample gerookt in een half gebogen Big Ben met een gemiddelde ketelinhoud en de rooksessie duurde een kleine 50 minuten. De pijp was toen helemaal leeg, op een paar zwarte korreltjes na.

(Excuses voor de matige kwaliteit van de fotootjes: na het oplossen van wat probleempjes met het externe geheugenkaartje van mijn camera, was ik vergeten om hem weer op een hogere resolutie te zetten...)

Afbeelding
(klikken voor groot)

De omschrijving van de tabak volgens Heinrichs (vertalen lijkt me eigenlijk niet echt nodig):
"Einde milde, fruchtige, Kühle Virginia-, Burley-, Maryland-Mischung, weich und zungenmild. Angenehmer Duft für die Umwelt."

Zó ziet hij eruit:

Afbeelding
(klikken voor groot)

De tabak is dus nogal donker van kleur en bevat mijns inziens veel, erg veel cavendish. Bovendien was mijn sample nogal vochtig.
Je ruikt het cavendish-zoete heel duidelijk maar niet echt het meer vanille-achtige zoete. Ondanks de behoorlijk hoge vochtigheidsgraad, bleef de pijp na de tweede keer opnieuw aansteken (drie keer dus in totaal) goed branden en ging ook niet meer uit totdat de pijp helemaal leeg was. De tabak mag van mij ietsjes droger maar is dus toch wel een goed gloeiende en in die zin makkelijke tabak: af en toe een beetje tampen, voor de rest ging alles "vanzelf".
Tja, en wat betreft de smaak: hij lijkt gewoon heel erg veel op Neptune! Het is dus duidelijk een weliswaar gearomatiseerde tabak maar zeker niet zwaar gearomatiseerd. Je proeft echt het zoete van de cavendish en niet zozeer het zoete van bijvoorbeeld een of andere vanille toevoeging of zoiets. Heel in de verte zou je misschien een lichte drop smaak kunnen ontwaren of misschien eerder een hint van zoethout of zo, maar het is beslist geen mierzoete tabak. Wel is het zo dat het ("natuurlijk?"-) zoete van de cavendish duidelijk is te proeven. In ieder geval dusdanig duidelijk dat ik er verder eigenlijk weinig diepgang of smaakdifferentiatie bij kan waarnemen. De Burley die erin zou zitten bijvoorbeeld, kan ik er zelf niet echt uit "los" maken en proeven en ook niet het enigszins turf- of hooi-achtige smaakaspect van de Virginia of het heel licht-kruidige van de Maryland (zoals die bijvoorbeeld in nogal wat baaitabakken zoals Coopvaert of Voortrekker wél enigszins is te onderscheiden).

Dat maakt dan ook dat ik de tabak niet echt een hoogvlieger vind en in die zin een beetje vlak (ofschoon ik op zich helemaal niks heb tegen meer of minder gearomatiseerde tabakken). Voor pijprokers die alleen de meer pure tabakken en tabakssmaken waarderen, lijkt me deze tabak in ieder geval minder geschikt.
Tegelijkertijd is me echter ook nog opgevallen dat de smaak van de tabak gedurende de hele pijpvulling constant bleef en dat vind ik dan toch wel weer aardig: hij wordt niet scherper of zo tegen het einde. Sterker nog: de tabak bleef gedurende de hele rookbeurt heel vriendelijk en mild, zeker ook voor de tong. De rook is vol en ietwat romig en mijn omgeving heeft de rook als aangenaam en lichtzoet omschreven.

Filter:
Tegenwoordig rook ik vrijwel nooit meer zwaar gearomatiseerde tabak. Ik heb nu bijna een pakje "Original Choice" van Mac Baren leeg (lang over gedaan...) en dat zal ook wel mijn laatste zijn. De kamergeur van die tabak wordt als bijzonder aangenaam omschreven (natuurlijk ook niet onbelangrijk...) en dat kan ik op zich wel beamen. Dat is op zich een tabak met uitstekende rook- en gloei eigenschappen, met heel veel cavendish maar ook nog eens met een hele zware vanille topping. Nou rook ik meestal met filter en als ik dan het filtertje na het roken van deze "vanille-tabak" bekijk, dan is dat toch wel behoorlijk sterk verkleurd. Na het roken van de sample van Sir Henry II, bleek het filtertje echter nauwelijks verkleurd, dat is ook nog wel een dingetje dat me is opgevallen.

Tenslotte:
Zelf ga ik er zeker geen bulk van kopen en opslaan maar voor liefhebbers van een milde, makkelijk gloeiende en licht (vooral met cavendish) gearomatiseerde tabak, lijkt het me zeker een aanrader, zelfs als mengtabak voor de toevoeging van een "licht zoetje" en voor de verbetering van gloei eigenschappen. Ook als "gewone, door-de-daagse" tabak zal hij menigeen kunnen bekoren met nogmaals mijn aantekening dat de tabak in mijn smaakbeleving, heel erg lijkt op Neptune. Alleen is deze erg veel goedkoper en voor beginners en "Neptunisten" daarom zeker de moeite waard om eens uit te proberen.



Met vriendelijke pijprokersgroet,

The Fonz
Laatst gewijzigd door The Fonz op 14 okt 2015 01:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1792
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Peter Heinrichs - Sir Henry II

Bericht door Meester W »

Met interesse gelezen

Dank
I wasn’t born to follow..

Plaats reactie