Mac Baren - Pure Virginia

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Huub »

Hallo,

PhilipV schreef onlangs over 3 nieuwe Peterson tabakken die in juli 2015 op de International Premium Cigar and Pipe Retailers Annual Convention and Trade Show in New Orleans gepresenteerd werden.

Daar werd ook een nieuwe Mac Baren gepresenteerd die in het 3e kwartaal 2015 op de markt gebracht wordt. Of hij ook in Europa wordt uitgebracht staat er niet bijgeschreven.

Afbeelding

Afbeelding

The tobacco is composed of some 2002 and 2004 North Carolina Virginia and some Brazilian Virginias which were combined and then hot-pressed to help age and mellow.
It’s hot pressed and a little bit aged bringing out the sugars and reduced a bit so almost non-existent tongue bite. It is made of bright yellow and red Virginias and with the hot press this dark mellow flake was created.

Huub

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door smoking-rob »

Kijk er al naar uit! Heb je 'm zelf al gerookt Huub? Verder nog niets erover op het internet.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Huub »

Hallo Rob,

Ik heb hem nog niet gerookt. De ICPCR werd in New Orleans gehouden van 17 tot 21 juli.
Daar is hij gepresenteerd en werd gezegd dat hij het in het 3e kwartaal 2015 op de markt wordt gebracht.
Ik ben benieuwd of hij ook in Europa wordt uitgebracht.

Fijne dag,

Huub

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door dinck »

Het HH-label is toch gereserveerd voor de interessantere en betere MacBarrens, ik ben benieuwd.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door smoking-rob »

Mmmm, er is nog steeds niks te vinden over deze nieuwe tabak...zouden ze hem misschien (voorlopig) niet uitbrengen?
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Winslow Collector

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Winslow Collector »

smoking-rob schreef:Mmmm, er is nog steeds niks te vinden over deze nieuwe tabak...zouden ze hem misschien (voorlopig) niet uitbrengen?
Als ik het niet vergeet, vraag ik het aanstaande vrijdag op Intertabac aan Per Jensen.
Dikke kans dat hij daar voor de Duitse (en wellicht andere Europese landen) geïntroduceerd wordt.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Arno »

Winslow Collector schreef:
smoking-rob schreef:Mmmm, er is nog steeds niks te vinden over deze nieuwe tabak...zouden ze hem misschien (voorlopig) niet uitbrengen?
Als ik het niet vergeet, vraag ik het aanstaande vrijdag op Intertabac aan Per Jensen.
Dikke kans dat hij daar voor de Duitse (en wellicht andere Europese landen) geïntroduceerd wordt.
Yup, eens kijken of ik daar misschien een blikje kan scoren :mrgreen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door PhilipV »

Hij komt 18/09 alvast uit bij de Danish Pipe Shop blijkbaar. http://www.danishpipeshop.com/product.a ... ffIdNK8MXA
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door smoking-rob »

PhilipV schreef:Hij komt 18/09 alvast uit bij de Danish Pipe Shop blijkbaar. http://www.danishpipeshop.com/product.a ... ffIdNK8MXA
Ah, dan is ie in ieder geval toch wel in productie.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Huub »

Hallo Rob,

Vermoedelijk is hij in de US al verkrijgbaar. Evenwel heb ik bij diverse bekende Oline winkels gekeken maar hem daar nog niet gezien.

Wel zag ik op Instagram deze foto van een Amerikaan.


Afbeelding

Winslow Collector

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Winslow Collector »

smoking-rob schreef:Mmmm, er is nog steeds niks te vinden over deze nieuwe tabak...zouden ze hem misschien (voorlopig) niet uitbrengen?
Rob, Per Jensen was overvraagd op de vraag of deze Pure Virginia ook naar Nederland komt. Er is een en ander veranderd bij de Nederlandse importeur van Mac Baren (Van Landewyck en wat dat allemaal precies is hoeft volgens mij niet op dit hobbyforum) dus er zijn plannen voor veranderingen, maar wat precies is nog niet bekend. Afwachten dus of voorlopig maar in Duitsland bestellen?
Arno schreef:Yup, eens kijken of ik daar misschien een blikje kan scoren :mrgreen:
Als er zaterdag nog blikjes over zijn. En ja, hij is heerlijk. :mrgreen:
Ook de nicotine-bom Old Kentucky is geweldig, maar ik mocht als chauffeur naar en van Intertabac deze tabak niet in de auto roken. Voor de gevoeligen voor een nicotine-rush geen aanrader.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door smoking-rob »

Winslow Collector schreef:
smoking-rob schreef:Mmmm, er is nog steeds niks te vinden over deze nieuwe tabak...zouden ze hem misschien (voorlopig) niet uitbrengen?
Rob, Per Jensen was overvraagd op de vraag of deze Pure Virginia ook naar Nederland komt. Er is een en ander veranderd bij de Nederlandse importeur van Mac Baren (Van Landewyck en wat dat allemaal precies is hoeft volgens mij niet op dit hobbyforum) dus er zijn plannen voor veranderingen, maar wat precies is nog niet bekend. Afwachten dus of voorlopig maar in Duitsland bestellen?


Ha Paul, ik bedoelde internationaal nog niks over te vinden, NL voor fatsoenlijke pijptabak heb ik al jaren geleden afgeschreven...
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Arno »

Arno schreef:Yup, eens kijken of ik daar misschien een blikje kan scoren :mrgreen:
Winslow Collector schreef:Als er zaterdag nog blikjes over zijn.
Er waren nog meer als genoeg blikjes over :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Huub »

Hallo,

In Denemarken staat naast de waarschuwing op de voorkant ook op de achterzijde van het blikje deze gezondheidswaarschuwing: Roken kan de bloedcirculatie verminderen en veroorzaakt impotentie.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Huub »

Hallo,

Inmiddels heb ik twee pijpen met deze tabak gerookt. Van Arno een sample verkregen ( Arno bedankt ).

Gisteren heb ik meteen een bruyère pijp gestopt met de knik/vouw methode. De tabak was wat vochtig.Ik vond de tabak lekker maar niet top.
Normaliter maak ik flakes klein en dat heb ik vandaag ook maar eens gedaan, nadat ik de hoeveelheid voor een pijp ( een Askwith Morta ) heb laten drogen.

Ik moet zeggen dat deze tabak absoluut geen Mac Blaren tabak is, zo als Arno Mac Baren tabak wel eens noemt.
Ik ondervond geen bijten op de tong.
De HH Pure Virginia heeft een zuivere en onvervalste smaak. Hij ruikt een beetje naar hooi en citrusvrucht. In de licht zoete smaak proef ik ook wat van citrus vrucht en iets peperigs. Maar er is absoluut geen casing gebruikt.
Uiteraard worden er veel goede pure Virginia tabakken gemaakt ( McClellands, Samuel Gawith enz. ) maar met deze tabak heeft Mac Baren zichzelf overtroffen. Hoewel de tabak al behoorlijk gerijpt is denk ik dat enige verdere rijping hem nog beter zal maken.
In de kop bleef aan het eind slechts een beetje zilvergrijze as achter en dat vind ik voor MacBaren een compliment.
Voor de Virginia liefhebbers onder ons hoop ik dat deze HH Pure Virginia ook in ons land of in Duitsland verkrijgbaar zal zijn.

Weliswaar is hij al in Denemarken te koop, maar daar kost tabak toch wat meer dan hier.

Ik ga nu buiten in het zonnetje nog een derde pijp met deze tabak roken.
De nieuwe metal banded CornCob, die door Meindert voorzien is van een nieuw mondstuk. Ben benieuwd hoe deze tabak daar in smaakt.

Goed weekend allen,

Huub


Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Arno »

Mooie review Huub! Nog veel rookplezier met het restant van de sample :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door dinck »

Lekker maar niet top? Of is dat oordeel veranderd toen je de tabak kleingemaakt hebt gerookt. In het algemeen kan ik de HH-serie van Mac Baren waarderen, alleen de Latakia Flake vond ik niet erg bijzonder - niets mis mee, gewoon niet top.

Hoe dan ook, het klinkt interessant. Weer iets om op mijn verlanglijstje te zetten.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Meester W »

In mijn jonge jaren rookte ik weleens de Virginia van MB

Er was toen niet zoveel keus maar ik herinner me wel dat het een scherpe honingachtige smaak had

Dit nieuwe product lijkt volgens jullie beschrijvingen goed te zijn gelukt

Q: is het vergelijkbaar met Dunhill Virginia ?

Of zeg ik nu - weer - iets doms en is hoongelach mijn deel ?

Gr.

W
I wasn’t born to follow..

Winslow Collector

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Winslow Collector »

Hoi Huub,

Hoewel deze Virginia van MB zeer weinig casing bevat, heeft deze toch een beetje casing. Anders krijg je niet eens de tabaksgeur die wij als "pure tabak" kennen. Echt pure Virginia tabak, zoals die in balen van 1 kubieke meter bij MB worden geleverd, ruikt naar.... dat droge visvoer. Voor degenen die aquaria of goudvissenkom hebben/hadden, weten wel welke ziltige geur ik bedoel.

Ze gebruiken dus altijd casing aan het begin van het productieproces. Doen ze bijna overal (in ieder geval waar ik geweest ben: Mac Baren, Planta en DTM en met deze drie heb je al een flink deel van de belangrijke producenten in Europa), uitzondering die ik ken zou Semois kunnen zijn.

Casing wordt ook gebruikt voor kerftabak (shag en sigaretten) en dát geurtje vinden veel mensen pure tabaksgeur. Maar dat heeft dus wél een casing gehad.

En, zoals gezegd, is die casing bij deze versie minimaal.

Wat in deze versie absoluut niet is toegepast is de topping (aan het einde van het proces). En het ontbreken van die topping maakt het een Pure Virginia.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Huub »

Hallo Franz,

De derde pijp met deze tabak ( ook weer klein gemaakt en weer laten drogen ) was nog lekkerder.
Als hij hier of in Duitsland verkocht gaat worden wordt het een van de regelmatig te roken tabakken.
dinck schreef:Lekker maar niet top? Of is dat oordeel veranderd toen je de tabak kleingemaakt hebt gerookt. In het algemeen kan ik de HH-serie van Mac Baren waarderen, alleen de Latakia Flake vond ik niet erg bijzonder - niets mis mee, gewoon niet top.

Hoe dan ook, het klinkt interessant. Weer iets om op mijn verlanglijstje te zetten.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Huub »

Winslow Collector schreef:Hoi Huub,

Hoewel deze Virginia van MB zeer weinig casing bevat, heeft deze toch een beetje casing. Anders krijg je niet eens de tabaksgeur die wij als "pure tabak" kennen. Echt pure Virginia tabak, zoals die in balen van 1 kubieke meter bij MB worden geleverd, ruikt naar.... dat droge visvoer. Voor degenen die aquaria of goudvissenkom hebben/hadden, weten wel welke ziltige geur ik bedoel.

Ze gebruiken dus altijd casing aan het begin van het productieproces. Doen ze bijna overal (in ieder geval waar ik geweest ben: Mac Baren, Planta en DTM en met deze drie heb je al een flink deel van de belangrijke producenten in Europa), uitzondering die ik ken zou Semois kunnen zijn.

Casing wordt ook gebruikt voor kerftabak (shag en sigaretten) en dát geurtje vinden veel mensen pure tabaksgeur. Maar dat heeft dus wél een casing gehad.

En, zoals gezegd, is die casing bij deze versie minimaal.

Wat in deze versie absoluut niet is toegepast is de topping (aan het einde van het proces). En het ontbreken van die topping maakt het een Pure Virginia.
Hallo Paul,

Er is inderdaad een verschil tussen casing en topping. Maar in mijn opinie wordt casing niet alleen gebruikt aan het begin van een productie proces.

Dit zegt de bekende blender G.L. Pease er over.

Cased tobacco.

Q: I keep hearing about "cased" tobacco. What does this mean?

G.L. Pease Answers: There are two things of interest here, namely "casing" and "top flavouring." They are two distinctly different approaches to altering a blend's flavor. Some tobaccos employ both.

Casing requires that the tobacco be sprayed with or soaked in a "sauce" that may contain sugar, molasses, liquorice, alcohols like rum or whiskey, and various flavourings, natural or otherwise, depending on the manufacturer. Once the tobacco "drinks" the sauce, it's conditioned in large cylinders that dry it back to the desired moisture level, generally between 12% (on the dry side) and 22% (very moist). Optimal moisture for smoking depends on the smoker, but it's generally in the 13-16% range. The aromas and flavours imparted by casing will remain in the tobacco pretty tenaciously, and will affect the smoke throughout the bowl.

Top-flavouring is added by spraying the finished blend with scents and flavourings. This is a much lighter application, and doesn't alter the moisture content of the leaf dramatically. Sometimes called "top-notes," this can be quite ephemeral. Because of the volatile nature of many of the commonly used components, a tobacco left to "air out" may lose a lot of the perfume that's applied this way.

Depending on the casing used, tobaccos can become very sticky. Some producers use humectants to maintain a specific moisture level in the final product. You'll hear people talk about PG, or propylene glycol, the most commonly used humectant these days. It's generally spoken of in rather disparaging terms, thought it's not the PG that deserves the condemnation, but the blending houses who use it with reckless abandon. If the tobacco won't dry out, PG is likely the culprit. In small quantities, it does its job well. In large quantities, it produces a sticky, wet smoking, pipe clogging weed that should never see the inside of a pipe.

Not all flavoured tobaccos are cased, and casing is not always a bad thing, but the term is used incorrectly more often than not, so a lot of confusion has been created.

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door PhilipV »

Bedankt Huub om deze info te delen. Heeft het voor mij nog eens goed duidelijk gemaakt.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Meester W »

Dank je Huub

Ik leer hier elke dag bij

Gr.

Willem
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Huub »

Hier nog een review uit de US van een lid van het forum: Pipesmokerunlimited.com


MacBaren HH Pure Virginia Review.
The red Virginia in this flake is fairly tangy, dried dark fruit sweet with a little earth, and is the star component. There are streaks of bright flue cured Virginia that offer some citrus and an ample amount of grass and hay. The brown Virginia is earthy sweet. The description emphasizes the grassiness, but I think the earthiness is a touch more noticeable. It doesn’t have much complexity, though the contrasting flavors of the Virginias are melded together by the hot pressing, which is responsible for a slight fermented sweetness in the flake. There is a slight sour note here and there, which I tend to notice a shade more after the half way point, but I don’t find it distracting. Has a mild nic-hit. Like other flakes in the HH series, it breaks apart very easily, and is moist, but not overly so. Whether or not you decide to dry it any speaks to personal preference, but it’s good to go as it is. Burns well with minimal relights, and sports a consistent flavor that never weakens. Has no harsh spots and won’t bite, though I recommend a slow to moderate smoking cadence for best effect. Leaves virtually no moisture in the bowl, and the red Virginia after taste lingers a little. Has a sweet room note. It’s an easy going all day smoke, mild to medium in strength and taste, though the sweetness tends to push the taste level to the medium threshold.

Godfrey59

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Godfrey59 »

Hoi Huub


Dank voor de uitleg . Maar heel even , volgens de blenders wordt er geen pure alcohol , whiskey of andere distillaten aan toegevoegd maar essences . Dit heeft te maken volgens hun met de alcohol wet en is niet toegestaan . correct me iff i,am wrong :)


Godfrey

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door smoking-rob »

Ik vind hem behoorlijk ziltig eigenlijk en heb enigszins spijt van een bestelling van gelijk 300 gram.
Tevens een nacalculatie gemaakt (ipv een voorcalculatie..) en met verzenden kom ik op €24.50 per 100 gr. blik (4N)
Voor dat geld had ik (achteraf..) liever bijv. Director's Cut gehad.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Winslow Collector

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Winslow Collector »

Godfrey59 schreef:Hoi Huub


Dank voor de uitleg . Maar heel even , volgens de blenders wordt er geen pure alcohol , whiskey of andere distillaten aan toegevoegd maar essences . Dit heeft te maken volgens hun met de alcohol wet en is niet toegestaan . correct me iff i,am wrong :)


Godfrey
Nope, no correction needed, you're right. Whisk(e)y "werkt" niet langdurig met tabak (rum en wijn blijkbaar wel), en inderdaad wetgeving.

En de alcohol die ze gebruiken om de topping gemakkelijk over de tabak te verspreiden is niet de ethylalcohol die wij graag in onze borrels willen.

Het is een wereld van essences die de uiteindelijke tabak wel een (bijvoorbeeld) whiskysmaakje (/aroma) geven, maar het echte spul zit er niet in. Echte whisky maakt tabak nogal zurig, heb ik in de praktijk ondervonden, zeker naar enkele weken rijping.

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Mac Baren - Pure Virginia

Bericht door Claude »

Geniet momenteel erg van deze tabak. Gewoonweg een hele prettige, niet al te gecompliceerde en vrij lichte tabak met een toch volle smaak. Ik vind hem een klein beetje gedroogd erg lekker, maar ook recht uit het blik. Als ik nog eens een bestelling plaats gaan er hier zeker een paar van mee.

Plaats reactie