Ashton - Type 4

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Ashton - Type 4

Bericht door Ribbon »

Type 4
----------------------------------------------------------------------------------

Brand: Ashton
Blender: Origineel William Ashton Taylor, deze komt van Kohlhase & Köpp
Tin Description: An excellent mixture, these darker tobaccos from Georgia and Kentucky with a quantity of Black Golden Cavendish are mixed with a blend of naturally sweet classic Old Belt Virginia and a spicy touch of Louisiana Perique to give this tobacco its cool, mild bitter-sweet aroma.
Country of Origin: UK/ DK/ DE
Contents: Black Cavendish, Cavendish, Kentucky, Perique, Virginia
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Tin, 100g Tin
Production: No longer in production

http://www.tobaccoreviews.com/blend/18/ashton-type-4

Afbeelding
-------------------------------------------------------------------------------------

Net als bij Type 3 word ik bij opening van het blik begroet door een zoete 'aromatic geur' die doet denken aan fruitigheid met wat caramel. Maar net als Type 3 is Type 4 niet wat de geur in het blik doet vermoeden. De complexheid van deze blend zorgt er in mijn geval tot nu toe voor dat iedere rookbeurt weer wat anders oplevert. Gisteren proefde in heel af en toe in het begin wat anijsachtigs, maar op het moment dat ik dacht dat ik dit te pakken hebt proefde ik het al niet meer. Rustig roken zorgt de meeste smaaknuances terwijl doorpaffen ook een bevredigende sessie oplevert. Dat laatste komt door het relatief milde karakter van het geheel.
De zoetigheid beperkt zich vooral tot het eerste kwart van de bowl. Daarna komt de tabak zelf meer naar de voorgrond. De (black) cavendish is tamelijk prominent aanwezig, maar gaandeweg komen de virginia en perique ook om de hoek kijken.

Wat opvalt is de snede van de tabak of eerder de diversiteit daarin. Ribbons worden afgewisseld met meer 'chunky' stukken en hier en daar wat broken flake-achtige stukjes. Hij brandt hierdoor niet heel gelijkmatig op, maar het komt uiteindelijk allemaal wel goed. :)

Al met al geen makkelijke blend, maar zeker een interessante voor de 'ontleders' onder de pijprokers. Misschien ook meer iets voor de roker die eens wat anders wilt proberen. Hij valt in ieder geval niet in een hokje (English, VaPer, aromatic, Balkan etc.) te stoppen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Ram6
Berichten: 19
Lid geworden op: 19 okt 2015 21:26

Re: Ashton - Type 4

Bericht door Ram6 »

Like/love it ;-)

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Ashton - Type 4

Bericht door Asmodeus »

Vanmiddag heb ik er bij van Dalen een blikje van gekocht. Blijkbaar hebben ze nog een voorraadje in het magazijn gevonden; er stond een redelijke hoeveelheid Ashton in de kast, ook van wat andere types, in ieder geval de 3 zag ik een stapeltje.

Plaats reactie