Franks Studio Mischung - Dark Red

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Franks Studio Mischung - Dark Red

Bericht door PhilipV »

Dark Red

Type : Virginia based
Merk : Pfeifenstudio Frank
Blender : Onbekend - Denemarken
Tabaksoorten : Dark Virginia, Kentucky Burley, Oriental, Perique
IMG_1742.JPG
Tobaccoreviews:
Nog geen review.

Geur/verpakking:
De tabak zit luchtdicht verpakt in een blikje van 100g. Ik kan de verpakking het beste omschrijven als een verfblikje. Mijn ervaring met de verpakking is dat de tabak zeer lang goed vochtig blijft. Ik had nog een geopent blik staan dat ik meebracht vanop huwelijksreis (2,5 jaar geleden) en de tabak was nog steeds perfect qua vochtigheid. De tabak zit niet samengedrukt maar ligt losjes in het blik. De tabak is een mengeling van donker- en lichtbruine kleuraccenten. Nosing geeft een hoofdzakelijk zurige dominantie van de donkere Virginia, als 2de haal ik er de kruidige/peperige accenten van de Oriental en de Perique uit. Ik ruik geen top flavour.
IMG_1736.JPG
Vochtigheid/stoppen:
Tabak is net ietjes te vochtig als je hem uit het blik haalt maar met wat extra moeite kan je hem ook onmiddellijk roken. Het is een ready rubbed en verwant aan de Dark Red Flake (ook aan te bevelen). Stoppen gaat zeer vlot.

Rookervaring:
Aansteken gaat zeer vlot. Als je de tabak een 10 à 15-tal minuutjes laat drogen heb je met 2 lucifers voldoende. Recht uit het blikje heb je meestal 1'tje extra nodig. Maar eenmaal aan is hij makkelijk brandend te houden. De eerste paar minuten is hoofdzakelijk Virginia, fris en licht zoet. Daarna komen de Perique en de Oriental opzetten, maar ze zijn nooit dominant. Je blijft altijd de Virginia als orkestleider ervaren. Dit zorgt er (naar mijn mening) voor dat de tabak lekker fris blijft voor de gehele duur van de rooksessie. De tabak rookt droog en koel en ik zou hem als medium bestempelen op vlak van nicotine. Op het einde van de pijn blijft er een lichtgrijs as achter in de kop.

Roomnote:
Opvallend lichte roomnote welke als aangenaam wordt ervaren voor bijstaanders.

Besluit:
Joachim Frank is geen grote naam binnen de tabakken, integendeel, maar ik vind deze echt een topper onder zijn huistabakken en heb er toch altijd 1 blik van op voorraad. De tabak is mooi gebalanceerd en vooral lekker fris door de Virginia die steeds mooi de anderen onder controle houdt. Een zeer geslaagde blend welke ik zeker kan aanraden ook aan pijprokers welke een eerste stap richting dit soort tabak wensen te zetten.

Finaal:
Zeker een aan te bevelen tabak binnen zijn genre.

Prijs:
15,50 euro per 100g (Pfeifenstudio Frank, Rheinbach)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door PhilipV op 10 sep 2015 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Franks Studio Mischung - Dark Red

Bericht door Claude »

Vijf pijpen van gerookt met dank aan Philip. Een erg goede, zurige en volle virginia. De burley is gaandeweg de rooksessie goed te proeven en is van hele goede kwaliteit. De perique is aanwezig maar naar mijn idee zit er een laag percentage in. Brandbaarheid is opmerkelijk te noemen, en geur is het vernoemen ook waard. Ga ik zeker van inslaan. Ben ook zeer benieuwd naar de flake variant.

Mocht iemand de komende tijd eens naar deze winkel gaan, pb me :)

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Franks Studio Mischung - Dark Red

Bericht door Freark »

Een verwarrende zaak, die Dark Red van Frank.

Ik kocht er vorige maand de “Dark Red Plug”, die hij me aanraadde omdat die Carolina tabak bevat (volgens hem een sensatie). Volgens de tabaklijst op zijn site bevat deze plug Dark Virginias, Carolina Leafs, Türkisch Havanna und Kentucky mit einem Hauch Perique. De “Dark Red“ (ready rubbed) die er direct onder op de lijst staat bevat Dark Virginia und Dark Kentucky, etwas Orient und Perique. Dat klinkt niet als precies hetzelfde. Waarom de Carolina niet vermeld als dat zo’n sensatie is (waar ik overigens niets van merk) en de oriental niet nader gespecificeerd? Een Dark Red Flake staat dan weer niet op de lijst.

Overigens kan ik me goed vinden in de boven gegeven beschrijving. Ik rook deze plug ook uitgerubd. Er plakjes van snijden lukt me niet goed omdat hij snel verbrokkelt. Maar erg lekker.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Franks Studio Mischung - Dark Red

Bericht door Claude »

Ook benieuwd naar. Hoe kwam jij eraan?

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Franks Studio Mischung - Dark Red

Bericht door Freark »

Ik kocht hem in de winkel van Frank te Rheinbach. Zie http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... 98#p299098
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Plaats reactie