Motzek - Curly Strang

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Freark »

Meester W schreef:Prachtige foto met de boeken op de achtergrond

Je kunt er weer even mee vooruit

Mario Grandi rookt als een bovenstebeste


Ik zit nu Ropers Rounsels te roken

Volgens mij hetzelfde als Dav. Flake Med.

De Moztek vind ik wat minder zoetig

En jij ?


Beste groet

W
Je zal het niet geloven, maar die rook ik op dit moment ook! :shock:
De Motzek heeft een heerlijke volle, romige smaak met zeker in het begin ook een licht zoetje. Meer hoeft niet. Er zit natuurlijk geen Black Cavendish in, zoals in de Roper's Roundels, al vind ik die daarin ook niet overheersend. Ook volgens mij identiek aan de Flake Medallions, wat niet zo vreemd is als je bedenkt dat hij van dezelfde machine bij Orlik komt.

In haast, want ik heb een eetafspraak, waarvoor ik nu het huis verlaat.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door The Fonz »

Aangemoedigd door een positieve reactie van gulle gever Freark, bij deze toch maar eens een poging tot een review van deze tabak, waarbij het - uiteraard - gewoon gaat om een persoonlijke indruk en beleving...

Via het forum had ik al wel iets gezien van en gelezen over deze "worst" maar toch zijn me nog wat zaken opgevallen.

Nadat ik de sample van Freark had aangesneden en maar gelijk helemaal "klein" gemaakt, was ik ronduit verbaasd over hoeveel tabak c.q. pijpvullingen er in zo'n relatief klein stukje tabaksworst zitten, ongelooflijk! Laten we zeggen dat de sample pakweg een centimeter of drie was (vergeten precies te meten...). Welnu: ik krijg daar op zijn minst een stuk of drie pijpvullingen uit, waarschijnlijk ook nog wel vier (uitgaande van een normale, gemiddelde ketelinhoud). Dat betekent dus dat, grofweg, één centimeter van dat spul, ruimschoots voldoende is voor het stoppen van een pijp. Nou, zo kun je natuurlijk nog weleens wat opslaan (ik ken er eentje...) zonder dat je gelijk op zoek moet naar een grotere woning...!
De wat kleiner gesneden tabak (ik heb hem toch nog wel wat grover gehouden dan een gewone mixture) ruikt heerlijk (heel lichtjes zurig, aards en turfachtig en met een "heel klein zoetje, ver weg aan de horizon"...) en in ieder geval lijkt de grote hoeveelheid Virginia erin, voor mij onmiskenbaar. Tegelijkertijd viel mij op dat het grote, donkere bestanddeel (de kern van de worst) uitdrukkelijk niet de min of meer zoetige geur van cavendish verspreidde zoals dat heel vaak het geval is bij de mij bekende Virginia blends, maar eerder iets licht kruidigs, iets nootachtigs en ik vermoed dat het hierbij gaat om de Burley die erin verwerkt is (maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet). Tevens meen ik iets heel licht peper-achtigs op de achtergrond te snuffelen. Heel lichtjes, maar toch; misschien de Périque?

Het andere opvallende kenmerk was dat de tabak erg vochtig is. Ik heb de tabak uiteindelijk in een leeg 100 gram blikje gedaan (waar het bodempapiertje en het afdekpapiertje nog in zaten) en het geheel enkele uren laten openstaan. Daarna was de tabak nog steeds erg vochtig en heb ik het blikje lichtjes gesloten om het blik 's anderendaags wederom enkele uren open te laten staan. Dat hoef ik met mijn "normale" mixtures niet te doen, dan zijn ze onderhand kurkdroog!

Enfin: uiteindelijk leek me de tabak voldoende gedroogd om hem te stoppen en te roken en aldus geschiedde. Ik koos voor een Big Ben Silver Shadow en dat is een halfgebogen, 9 mm filterpijp met een gemiddelde ketelinhoud.

Afbeelding

(klikken voor groot)

Dat ging allemaal nog niet direct heel goed: na de normale procedure van aansteken, lichtjes tampen en opnieuw aansteken, moest ik gelijk nog een derde keer de vlam erboven houden en hem even duchtig doen gloeien. Maar goed, eenmaal goed aan het gloeien, ging het allemaal zoals ik gewend ben. Rustig en langzaam roken, af en toe een klein pufje en ja, halverwege heb ik de pijp nog eens moeten aansteken (hetgeen mij heel vaak overkomt).

In het begin vond ik het zachte zoetje van de Virginia onmiskenbaar aanwezig en aangenaam, zeker omdat ik er ook de Burley met zijn typische, nootachtige smaak doorheen proefde en dat maakte het geheel dan toch weer wat voller en wat hartiger. Opmerkelijker vond ik echter dat ik - als niet-ervaren en niet-kenner van Périque - het kruidige, peper-achtige van de Périque er onmiddellijk bij proefde. Voor mij was die gelijk vanaf het begin, heel duidelijk aanwezig. En bleef dat ook gedurende de hele rookbeurt die ruim drie kwartier duurde en dat is op zich niet echt lang voor mij in combinatie met de gebruikte pijp. Een beetje vreemd vond ik dat wel omdat de tabak nog steeds behoorlijk vochtig leek en ik hem ook nog eens vrij grof had gelaten.
Volgens mijn dierbare wederhelft rook de tabak "gewoon naar tabak" en verspreidde hij derhalve geen bijzondere kamergeur.

De tabak bleef gedurende de hele sessie goed op smaak en de Virginia en de Burley bleven duidelijk allebei aanwezig en te onderscheiden. Daarentegen vond ik de Périque naarmate de rooksessie vorderde, steeds meer naar voren komen: het "pepertje" werd steeds duidelijker en dat maakte de tabak voor mij langzaam maar zeker pittiger qua smaak. De laatste tien à vijftien minuten trad hij zelfs heel duidelijk op de voorgrond.

Verder is mij opgevallen dat ik, ook nog lang na de sessie, een onmiskenbare pepersmaak op mijn tong gewaar werd. Op zich houd ik erg van peper, zeker wanneer die versgemalen is, dus ik heb dat niet als hinderlijk ervaren maar veeleer als opmerkelijk.
Na het einde van de rookbeurt en het afkoelen van de pijp, bleek de tabak helemaal op te zijn op nog wat lichtgrijze as na.

Wederom een kennismaking met Périque dus, na de Curly Block van Peter Heinrichs! Deze Curly Strang van Motzek beviel mij al een heel stuk beter dan de plug van Heinrichs (die ik eveneens van Freark mocht ontvangen; geen wonder dat de goede man zo'n grote voorraden aanlegt...). Wel zal ik deze tabak van Motzek voor een volgende rookbeurt nog iets langer laten drogen.

Toch moet ik nu erkennen dat die Périque momenteel blijkbaar niet helemaal mijn tabak is, ook niet als component van Virginia of VaBu-blends. Waarschijnlijk moet ik het persoonlijk toch meer zoeken in de richting van blends met als hoofdbestanddeel(-delen) Va's, Bu's, VaBuCa's, en wellicht een en ander met wat Latakia toegevoegd voor het romig-rokerige-aardse.

"Volledigheidshalve" wil ik er nog bij vermelden dat ik me heel goed kan voorstellen dat voor liefhebbers van Virginia/Périque blends, deze tabak waarschijnlijk een uitstekende keuze is. Bij de "Curly Block" van Peter Heinrichs bijvoorbeeld, vind ik persoonlijk de blend veel minder in balans omdat daarbij de Périque veel sterker op de voorgrond treedt en daarmee voor mij de tabak een veel "scherpere rand" geeft die nogal overheerst. Maar ja, het is natuurlijk maar waar je van houdt...

Bovendien, gelet op de prijs (exclusief verzendkosten) van € 15,50 per 100 gram, denk ik tevens dat je dan voor een relatief beperkt bedrag een heel goede tabak in huis haalt. Toch ook niet geheel onbelangrijk, lijkt me zo... Uiteraard zou je dan wel misschien een iets grotere hoeveelheid moeten bestellen om zodoende de totale kosten (inclusief de porto) wat te beperken.

Tenslotte: de tabak is erg vochtig en erg compact. Daarom vermoed ik dat hij uitstekend geschikt is om hem op te slaan (en daarbij bijzonder weinig ruimte in beslag neemt) en het ouder worden zal hem hoogstwaarschijnlijk nog wat milder, zachter en beter van smaak maken. Met "beter" bedoel ik dan dat de verschillende soorten tabak nog beter in staat zijn elkaar te beïnvloeden en elkaars smaken op te nemen. Opslaan in een groot weckglas, zoals Freark dat met grotere stukken strang heeft gedaan, lijkt me geen enkel probleem omdat de tabak erg vochtig is en dan niet zal uitdrogen. Ik denk trouwens dat je hem dan wel donker en liefst koel moet opslaan.

Interessant, interessant! Tja, en zo gaat dat dan: je probeert wat uit en beetje bij beetje wordt duidelijk wat beter en wat minder goed bevalt. De nooit eindigende zoektocht naar lekkere pijpvullingen - ik hoop dat die nog lang mag duren...

Bij deze wil ik Freark ook langs deze weg nogmaals bedanken voor zijn royale samples en dus zijn genereuze hulp bij mijn speurtocht!


Groetjes,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Arno »

The Fonz schreef:"Volledigheidshalve" wil ik er nog bij vermelden dat ik me heel goed kan voorstellen dat voor liefhebbers van Virginia/Périque blends, deze tabak waarschijnlijk een uitstekende keuze is. Bij de "Curly Block" van Peter Heinrichs bijvoorbeeld, vind ik persoonlijk de blend veel minder in balans omdat daarbij de Périque veel sterker op de voorgrond treedt en daarmee voor mij de tabak een veel "scherpere rand" geeft die nogal overheerst. Maar ja, het is natuurlijk maar waar je van houdt...
Precies waarom ik ook de strang boven het curly block prefereer! Zeer mooie review!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Arno »

Freark schreef:Het is eigenlijk allemaal jouw schuld, Arno! :D
maar ik vergeef je
Nou, eigenlijk de schuld van Huub die mijn aanvankelijke interesse wekte en Smoking Rob voor zijn samples :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
The Fonz
Berichten: 313
Lid geworden op: 06 aug 2015 15:52
Locatie: Posterholt

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door The Fonz »

Dank je wel Arno! Vanuit jouw toetsenbord lijkt me dat een extra mooi compliment...!


Groet,

The Fonz
Zonder polijsten, geen glans...

Men hoort gemakkelijker het geruis van het vallen van één boom dan het groeien van een heel bos...

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Meester W »

Als Vaper lover met grote interesse gelezen
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Asmodeus »

Bedankt voor deze zeer uitvoerige review. Ik moet ook maar eens wat worsten bestellen.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Tobias Tobit »

Misschien een gezamelijke forum bestelling?

Zag alleen dat de levertijd behoorlijk langer was dan die van de andere tabakjes. Ik weet niet hoeveel Freark heeft besteld maar ik denk dat ze daar door de hele voorraad heen zijn [emoji12] .
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Huub »

Hallo The Fonz ( ? )

Dank je voor het mooie review over deze tabak.

Fijne avond verder,

Huub
Laatst gewijzigd door Huub op 30 sep 2015 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Sidekickelvis »

Tobias Tobit schreef:Misschien een gezamelijke forum bestelling?

Zag alleen dat de levertijd behoorlijk langer was dan die van de andere tabakjes. Ik weet niet hoeveel Freark heeft besteld maar ik denk dat ze daar door de hele voorraad heen zijn [emoji12] .
En mevrouw Motzek draait zich een tennisarm om al die kilo's strang te maken......
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Claude »

Een goede snijmachine zou geen overbodige luxe zijn.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Sidekickelvis »

Claude schreef:Een goede snijmachine zou geen overbodige luxe zijn.
Of handigheid met grote koksmessen.....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Huub »

Hallo,

Ik hen dit jaren geleden al eens geschreven.
Een vriend in de US gebruikt voor het snijden van plakjes van plugs het ULU - mes van de Inuit.


Afbeelding

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Freark »

Ik heb nu drie keer bij Motzek besteld. De betaling gaat met een bankoverschrijving (geen PayPal of creditcard mogelijk). Dat gaat tegenwoordig kennelijk ook behoorlijk vlot, want alle keren had ik mijn bestelling binnen een week in huis. De verzendkosten voor zowel 400 als 500 gram waren € 16,50. Ik vermoed dat voor dat bedrag ook nog wel meer kan worden verzonden en dat ik i.p.v. twee keer 500 gram beter gelijk een kilo had kunnen bestellen. Maar dat is natuurlijk wijsheid achteraf.
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door PhilipV »

Allemaal interessant. Deze tabak moet ik zeker eens proberen! Klinkt heerlijk!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Freark »

Huub schreef:Hallo,

Ik hen dit jaren geleden al eens geschreven.
Een vriend in de US gebruikt voor het snijden van plakjes van plugs het ULU - mes van de Inuit.


Afbeelding
Zeg Huub, je bent al een infectiebron voor TKZ en dan ook nog M(essen)KZ gaan verspreiden? :shock: :mrgreen:
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Freark »

PhilipV schreef:Allemaal interessant. Deze tabak moet ik zeker eens proberen! Klinkt heerlijk!
Ik neem een worstje mee naar Heukelum voor belangstellenden. Zelf eskimomessen meenemen. :D
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door PhilipV »

Mijn Laguiolle en ik zullen op de eerste rij staan ooh vrijgevige!

Alle gekheid opzij. Bedankt voor het aanbod Freek!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Het einde van de Motzek Strang

Bericht door Huub »

Goedenavond.

Een nare mededeling voor inmiddels een aantal onder ons die de Motzek Strang hogelijk waardeerden.

Hij wordt niet meer gemaakt.

Dit is een citaat dat ik las op een Duits Forum waar ik lid van ben:

Der Strang ist aus dem Programm genommen worden und wird nicht mehr produziert!!!!!!!!!


Zoals Jackson Browne al zong:

All good things got to come to an end

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Het einde van de Motzek Strang

Bericht door Asmodeus »

Ai, dat is heel erg jammer [emoji22].

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Het einde van de Motzek Strang

Bericht door Freark »

Er is natuurlijk altijd nog een kleine kans dat iemand de zaak, inclusief tabaksfabriekje en receptuur, overneemt. Ik vrees dat die kans klein is, want wie stort zich heden te dage nog in een tabaksavontuur. Maar als iemand het doet is de wereldberoemde Strang wel iets dat bij kan dragen aan de winstgevendheid. Zowel qua prijs als qua distributie is er nog wel ruimte voor expansie.
Als ik een mevrouw Motzek had (of liever nog: een paar), zou ik misschien wel interesse hebben. :D
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Eliminator »

Samengevoegd
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Kees Flake »

Dit is spijtig om te horen gelukkig net op tijd wat ingeslagen .
Er zijn al meerdere tabakken verdwenen dit blijven we houden maar er is nog keuze genoeg.
Mevrouw Motzek bedankt.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Huub »

Hallo,

Er wordt gezegd dat de familie Motzek met pensioen wilt gaan.
Laatst gewijzigd door Huub op 20 dec 2015 17:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Claude »

Het perfecte mes om tabak in deze vorm te snijden moet ik nog vinden. Nu doe ik het met een klein mes van de firma Herder.

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Asmodeus »

Claude schreef:Het perfecte mes om tabak in deze vorm te snijden moet ik nog vinden. Nu doe ik het met een klein mes van de firma Herder.
Met een groot, scherp koksmes lukt het mij het best om mooie medaillons van ropes te snijden. Ik gebruik het liefst mijn santoku. Voor plugs geldt hetzelfde.
Met een groot mes heb ik meer controle om gelijkmatige, dunne plakjes te snijden

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door Claude »

Asmodeus schreef:
Claude schreef:Het perfecte mes om tabak in deze vorm te snijden moet ik nog vinden. Nu doe ik het met een klein mes van de firma Herder.
Met een groot, scherp koksmes lukt het mij het best om mooie medaillons van ropes te snijden. Ik gebruik het liefst mijn santoku. Voor plugs geldt hetzelfde.
Met een groot mes heb ik meer controle om gelijkmatige, dunne plakjes te snijden
Goede tip!

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Motzek - Curly Strang

Bericht door gewoon ik »

Jammer dat de tabak stopt met gemaakt te worden.
Zal toch nog eens moeten proberen er een pijp van te roken

Gebruikersavatar
Henry
Berichten: 255
Lid geworden op: 15 okt 2014 17:21
Locatie: Veenendaal

Re: Het einde van de Motzek Strang

Bericht door Henry »

Huub schreef:Goedenavond.

Een nare mededeling voor inmiddels een aantal onder ons die de Motzek Strang hogelijk waardeerden.

Hij wordt niet meer gemaakt.

Dit is een citaat dat ik las op een Duits Forum waar ik lid van ben:

Der Strang ist aus dem Programm genommen worden und wird nicht mehr produziert!!!!!!!!!


Zoals Jackson Browne al zong:

All good things got to come to an end
Dat is zeker jammer... Ik had graag een paar strengen besteld in de toekomst.
Ik had gelukkig een sample van Arno mogen proberen, super tabakje!
Arno... Nogmaals bedankt. :wink:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Het einde van de Motzek Strang

Bericht door Arno »

Henry schreef:
Huub schreef:Goedenavond.

Een nare mededeling voor inmiddels een aantal onder ons die de Motzek Strang hogelijk waardeerden.

Hij wordt niet meer gemaakt.

Dit is een citaat dat ik las op een Duits Forum waar ik lid van ben:

Der Strang ist aus dem Programm genommen worden und wird nicht mehr produziert!!!!!!!!!


Zoals Jackson Browne al zong:

All good things got to come to an end
Dat is zeker jammer... Ik had graag een paar strengen besteld in de toekomst.
Ik had gelukkig een sample van Arno mogen proberen, super tabakje!
Arno... Nogmaals bedankt. :wink:
:wink: Alleen jammer dat ie nu niet meer te krijgen is...
Afbeelding

Plaats reactie