Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Huub
Berichten: 3358
Lid geworden op: 06 jun 2010 20:58

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Huub »

Eliminator schreef:Post van Huub uit 'wat roken we vandaag':

Huub schreef:Hallo,

Hier werd zojuist gerookt de SG Bothy Flake in mijn Moretti Olijfhout Pijp.

Met de Latakia is spaarzaam omgegaan en die is mooi verdeeld in de laagjes van de flake.
Het is Latakia gehalte is dus laag, zoals robvoorburg al vermoedde.
Het is geen tabak voor liefhebbers van veel Latakia.
Het resultaat is dat de Virginia gecombineerd met de Latakia en de whiskey topping een pure, medium milde blend heeft opgeleverd die niet op de tong bijt en een heerlijke smaak heeft tot het einde.
Ik ben geen echte Latakia fan.Ik heb hier wel eens geschreven dat de enige tabak met Latakia die ik wel kan hebben Davidoff Royalty is.
Deze wordt de tweede. Als die op de markt komt ga ik hem absoluut roken. Ik heb hem uit verschillende pijpen gerookt, waaronder ook een Corncob.
Het blikje is bijna leeg. Ik heb enkele vrienden een sample van 3 plakjes toegestuurd.

Ik verkruimel de flakes, want zoals bij de meeste S.G. Tabakken is de brand er niet makkelijk in te houden.

Ik had van mijn Engelse vriend een blikje gekregen zonder gezondheidswaarschuwing. Hoe dat kan weet ik niet, maar hij denkt dat het komt omdat de tabak in een beperkte hoeveelheid ten doop werd gehouden op de British Pipesmokers Championsship en niet via de winkel. Pas in september komt hij op de markt.
Het blikje dat ik eerder getoond heb met de waarschuwing had ik van de site van de Kervaig Pipe Club en zo komt het ook uit te zien.
Ik ben dus heel blij met dit mooie blikje voor mijn collectie.

Fijne dag verder,

Huub



Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Sidekickelvis »

Gisteren een blikje Bothy Flake opengemaakt en het was weer eens raak..... 8 stuks zeiknatte planken met een minimale dikte van ruim anderhalve millimeter. 1 flake uitgerubt en geprobeerd op te roken. Geen doorslaand succes dus vanmiddag een flake aan cubes geknipt. Dat was wel een doorslaand succes dus ben ik nu de eigenaar van een blikje Samuel Gawith's Bothy Cube Cut.

Opvallend in deze is dat ik hiervoor een blik S. G. Best Brown Flake heb leeggerookt waar je zowat door een flake heen de krant kon lezen........ Blijf dat raar vinden bij S.G.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Godfrey59

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Godfrey59 »

Sidekickelvis schreef:Gisteren een blikje Bothy Flake opengemaakt en het was weer eens raak..... 8 stuks zeiknatte planken met een minimale dikte van ruim anderhalve millimeter. 1 flake uitgerubt en geprobeerd op te roken. Geen doorslaand succes dus vanmiddag een flake aan cubes geknipt. Dat was wel een doorslaand succes dus ben ik nu de eigenaar van een blikje Samuel Gawith's Bothy Cube Cut.

Opvallend in deze is dat ik hiervoor een blik S. G. Best Brown Flake heb leeggerookt waar je zowat door een flake heen de krant kon lezen........ Blijf dat raar vinden bij S.G.
Handcraft Jorg , pure Handcraft . Dit maakt het verschil , gewoon wat harder werken om hem in de brand te houden :lol:

Godfrey

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Sidekickelvis »

Godfrey59 schreef:
Sidekickelvis schreef:Gisteren een blikje Bothy Flake opengemaakt en het was weer eens raak..... 8 stuks zeiknatte planken met een minimale dikte van ruim anderhalve millimeter. 1 flake uitgerubt en geprobeerd op te roken. Geen doorslaand succes dus vanmiddag een flake aan cubes geknipt. Dat was wel een doorslaand succes dus ben ik nu de eigenaar van een blikje Samuel Gawith's Bothy Cube Cut.

Opvallend in deze is dat ik hiervoor een blik S. G. Best Brown Flake heb leeggerookt waar je zowat door een flake heen de krant kon lezen........ Blijf dat raar vinden bij S.G.
Handcraft Jorg , pure Handcraft . Dit maakt het verschil , gewoon wat harder werken om hem in de brand te houden :lol:

Godfrey
Kan me niet voorstellen dat ze de flakes met de hand snijden Fred. Dan zouden ze aardig wat duurder zijn gok ik. Ik hou van (bijna) alle S.G. tabakken maar dat verschil in dikte van de flakes vind ik vreemd. Het verschilt ook wel eens in hetzelfde blik. Vind het bij bijvoorbeeld Solani en MacBaren prettiger. Qua smaak is er geen verschil maar ik vind dat hele dikke flakes het rookgenot niet verhogen. Het moet geen werken worden!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Asmodeus »

Ik heb gisteren ook mijn blikje opengemaakt en trof daarin het zelfde aan als SKE omschreef : 8 drijfnatte plankjes tabak. Heb een stukje helemaal uit elkaar gewreven en losjes gestopt maar het lukte me slecht om de boel brandend te krijgen en brandend te houden. Vanmiddag heb ik een halve flake te drogen gelegd en deze ben ik nu met succes aan het roken in een cob. Smaakt me heel goed en ik heb meteen spijt dat ik slechts één blikje heb besteld [emoji22]

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door PhilipV »

Niet treuren, je kan hem via internet in de UK gewoon bestellen!
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Arno »

PhilipV schreef:Niet treuren, je kan hem via internet in de UK gewoon bestellen!
Of sinds kort ook in Duitsland :) Zie bv. http://www.pfeifen-behrend.de/shop/Pfei ... :1319.html
Afbeelding

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door PhilipV »

Kijk zie! :D
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Asmodeus »

Dat is goed nieuws [emoji4]

Godfrey59

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Godfrey59 »

Arno schreef:
PhilipV schreef:Niet treuren, je kan hem via internet in de UK gewoon bestellen!
Of sinds kort ook in Duitsland :) Zie bv. http://www.pfeifen-behrend.de/shop/Pfei ... :1319.html
Ook Sgt Matron van de KPC wil ons in deze van dienst zijn indien nodig :wink:

Godfrey

Godfrey59

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Godfrey59 »

Beste Forumleden

Omdat wij buiten de KPC een van de eerste waren die een groot aantal blikjes Bothy flake probeerden heeft Bob Gregory van SG mij gevraagd om jullie opinie van deze tabak. Hoe rookt hij , wat vinden jullie van de smaak , bite wel of niet enz enz . Het was eerst de bedoeling om deze alleen voor de KPC te maken maar inmiddels is de tabak uitgezwermd over een aantal tabak zaken . Hij krijgt echter nog te weinig reactie terug hoe deze onder de rokers bevalt . Vandaar zijn vraag die ik mee zal nemen .

Alvast bedankt.

Godfrey

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Paasei »

Mijn twee blikjes zijn nog dicht, er moet eerst nog wat anders leeg...
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Sidekickelvis »

Mijn eerste blikje had zulke dikke planken erin dat ik het aan cubes geknipt heb. Over de smaak kan ik weinig zeggen omdat ik het niet 1 keer op een bevredigende manier heb kunnen roken. Wat me er van bij staat vond ik het veelbelovend....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Asmodeus »

Ik vind het een heerlijke flake. Ik had ook wat moeite om de natte, dikke plakken brandend te krijgen, maar na wat drogen en rubben gaat het prima. Na het eerste, via Godfrey verkregen blikje, te hebben opgerookt heb ik er twee bijgekocht bij Schneiderwind. Het laatste blikje gaat binnenkort ook wel open en ik zal er zeker nog eens een aantal van aanschaffen.

Gebruikersavatar
PhilipV
Berichten: 2120
Lid geworden op: 04 aug 2012 21:07
Locatie: Deinze, België

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door PhilipV »

Lekkere tabak. Voldoende balans van smaken en zwaarte vind ik persoonlijk. Moet wel wat drogen voor het stoppen, maar het is dan ook SG.
“It is quite a three pipe problem, and I beg that you won't speak to me for fifty minutes.”
― Arthur Conan Doyle, The Red Headed League

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Ribbon »

De flakes waren ook bij mij erg dik, maar de kwaliteit was prima in orde. Ik zal BF echter niet nog een keer een aanschaffen. Dan opteer ik toch liever voor de wat toegankelijkere Navy Flake. Kwestie van smaak; je kan nu eenmaal niet alles lekker vinden. Dat ligt denk ik voornamelijk aan de whisky toevoeging. Dat additief heb ik er liever los in een glaasje bij.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Freark
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 mei 2014 21:31
Locatie: Steenwijk

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Freark »

Ik heb hem twee keer gerookt. De eerste keer heb ik hem een beetje tegen beter weten in gevouwen en was het lastig hem goed aan te krijgen. De tweede keer, goed uitgerubd, had ik daarmee geen problemen.
De eerste paar minuten beviel de whiskysmaak me wel, maar daarna vond ik die te nadrukkelijk aanwezig. De algemene makke van een gearomatiseerde tabak.
Bedankt voor de sample!
Des Weerelts Eer is niet dan Roock
Maer Roock is d’Eer des Weerelts Oock

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Arclaud »

Niet in huis en dus ook nog niet gerookt. Wellicht ooit een keer.
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door wiele »

Ik heb nu al enkele flakes gerookt in een conische kop die niet al te groot is. Ik merk wel dat de onderkant van de kop op Den duur erg heet wordt. Zijn er nog mensen die dat hebben? Of doe ik iets verkeerd? Op het laatste moet ik hem ook erg veel bijvuren om hem tot op het laatste mooi leeggerookt te krijgen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Sidekickelvis »

wiele schreef:Ik heb nu al enkele flakes gerookt in een conische kop die niet al te groot is. Ik merk wel dat de onderkant van de kop op Den duur erg heet wordt. Zijn er nog mensen die dat hebben? Of doe ik iets verkeerd? Op het laatste moet ik hem ook erg veel bijvuren om hem tot op het laatste mooi leeggerookt te krijgen.
Dat zal het dus zijn, het constant aansteken van as en misschien nog een heel klein beetje tabak. Daar word je pijp niks koeler van natuurlijk. Het koste wat kost volledig leegroken van de pijp is imho niet nodig. Ik gooi regelmatig wat tabak weg met de as. Eigenlijk heel soms niet en meestal wel. Een biertje wat warm is geworden door het vele lullen op het terras drink ik ook niet leeg. Ik bestel wel een nieuwe!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Serge
Berichten: 204
Lid geworden op: 14 sep 2011 14:16
Locatie: Steenwijk

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Serge »

Misschien ten overvloede, Maar zag hem ook bij de oude leeuw op de site
Kennis is macht, karakter is meer.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door robvoorburg »

De flakes mogen wat mij betreft de helft dunner, nu zijn
ze slecht handelbaar en inderdaad het vat slecht vlam.
Gistermiddag er een pijpje mee gerookt.

Zojuist een plak fijn gemaakt en in een calabash (meerschuim)
gestopt, De pijp zat voor 2/3 vol en de rest heb ik opgevuld met
Perfection.
Het aansteken ging als vanouds en wanneer een calabash eenmaal
in gang is dan heb je er weinig omkijken meer naar.

Een aardige tabak voor de afwisseling.

Gebruikersavatar
Elmer
Berichten: 668
Lid geworden op: 21 sep 2017 15:34

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Elmer »

The_Undertaker schreef:
Bananabox-Ninja schreef:Best wel eigelijk, leer jij eerst eens engels spellen!
Eigenlijk wel grappig dus...
The bitter comes out better on a stolen guitar...

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Bananabox-Ninja »

Elmer schreef:
The_Undertaker schreef:
Bananabox-Ninja schreef:Best wel eigelijk, leer jij eerst eens engels spellen!
Eigenlijk wel grappig dus...
Man man
Deze discussie was ik allang weer vergeten.
Heh terug lezend is dit allemaal voor Misty.
Wow wat gaat de tijd snel.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Pieter »

Samuel Gawith - Bothy Flake

Ik heb iets meer dan anderhalf jaar geleden een blikje van deze flake aangekocht tijdens een wandeling door Brugge. Ik diende toen op een schip dat regelmatig de haven van Zeebrugge aandeed, en ik nodigde dan familieleden uit om een bezoek aan het schip de brengen en om gezamenlijk naar Brugge te gaan. Zoals velen van jullie weten een prachtige stad met een bijzondere allure. De tabakswinkel in kwestie bevond zich op het Simon Stevinplein. Aldaar zag ik de Bothy Flake voor het eerst, en dacht toen bij mijzelf dat ik deze nieuwe SG flake wel eens wilde proberen.

Zo gezegd zo gedaan. Het blikje flake heb ik destijds eigenlijk nauwelijks aangeraakt en is in de la verdwenen, maar afgelopen periode heb ik hem weer opgerakeld en geprobeerd er een beter beeld van te krijgen.

De Bothy Flake is een flake zoals je die verwacht van Samuel Gawith: grof en enigszins onregelmatig gesneden, met een ietwat losse structuur zoals je bijvoorbeeld ook ziet in de 1792 flake. De flake komt erg vochtig uit het blik, en heeft wat droogtijd nodig voordat deze rookbaar wordt.

Op het moment dat je het blik open trekt is de geur onmiskenbaar: het aroma van Latakia overheerst. Dit keer is dat aroma echter na een wat betere analyse toch op een andere manier thuis te brengen. Hoewel ik geen expert ben op het gebied van whiskey, weet ik dat het aroma van een whiskey met een sterke turfsmaak ongeveer dezelfde kant op als de geur van Latakia. In dit geval is dat ook te merken, want volgens de beschrijving van de tabak is er bij deze tabak gebruik gemaakt van een whiskey-aroma. En eigenlijk, als je dat eenmaal weet, ruik je dat ook: je ruikt eigenlijk niet de Latakia, maar het aroma van een whiskey met enorm veel turf. De zoete goudbruine toon van het veredelde graanvocht is zeker ook waar te nemen, op de achtergrond.

Vouwen en stoppen gaat niet lukken met deze flake, daarvoor is hij te dicht en te grof. Zoals menigeen hier al heeft opgemerkt is het beter om hem uit te wrijven en daarna voorzichtig te stoppen. Eenmaal aangestoken (wat ook wel voeten in de aarde heeft) blijft deze tabak redelijk goed branden, maar bijvlammen is wel regelmatig nodig om hem goed aan de praat te houden.

Door de zoete toon gecombineerd met Latakia neigt deze flake naar een Balkan-achtige smaak. In dit geval blijft de sterk kruidige noot die bij Balkantabakken door de Oriëntaalse tabak vrij komt echter weg. Het is een Virginia met een lichte hoeveelheid Latakia die een zoetigheid krijgt van de whiskey. En, ik moet zeggen, ik heb vaker tabakken gerookt die naar whiskey zouden moeten smaken, maar dit is de eerste keer dat ik die smaak ook echt thuis kan brengen. En dat is niet verkeerd! Het is net alsof je een turfgestookte whiskey in je pijp hebt. Aangenaam zoet, een goede turfsmaak, en licht pikant. Toch doet de smaak niet aan alsof je een aromatic zit te roken, want zo zoet is hij nou ook weer niet! Ik heb van de week mijn tweede blikje besteld.

Al met al dus een tabak met een bijzondere smaak, maar door de snede niet echt makkelijk handelbaar, wat toch een klein minpuntje is.

4/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Sidekickelvis »

Even wat tegengas geven op alle berichten dat deze tabak altijd uit kastplanken bestaat. Ook ik heb meerdere blikjes hiervan geopend en ook wel wat dikkere flakes gezien maar ook flakes waar je bijna door heen kon kijken. En met het samengaan met Gawith &Hoggarth hoop ik toch dat de dikte van de flakes wat uniformer word....
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Asmodeus »

Sidekickelvis schreef:Even wat tegengas geven op alle berichten dat deze tabak altijd uit kastplanken bestaat. Ook ik heb meerdere blikjes hiervan geopend en ook wel wat dikkere flakes gezien maar ook flakes waar je bijna door heen kon kijken. En met het samengaan met Gawith &Hoggarth hoop ik toch dat de dikte van de flakes wat uniformer word....
Ik heb dat ook al meerdere malen gemeld: de blikjes SG flake vanaf ca. tweede helft 2016 bevatten keurig regelmatig gesneden plakjes die direct uit het vers geopende blik rookbaar zijn.

Gebruikersavatar
Cousteau
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 jun 2014 20:50
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Cousteau »

Hallo allemaal,
Wat fijn om hier weer te zijn. Na een paar jaar het pijproken weer opgepakt. Ik had nog een ongeopend blikje liggen. De flakes waren perfect qua vocht maar ze zien er nogal wit uitgeslagen uit. Schimmel of normaal?

Afbeelding

Afbeelding
"From birth, man carries the weight of gravity on his shoulders. He is bolted to the earth. But man has only to sink beneath the surface, and he is free." JC

Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Asmodeus »

Die flakes zien er goed gerijpt uit. Lekker oproken !

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Samuel Gawith - Bothy Flake

Bericht door Wowbagger »

Dat wordt smullen!

Plaats reactie