Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door smoking-rob »

Brand: Dunhill
Blender: Orlik
Tin Description: A distinctive flavorful blend pressed, darkened tobaccos with Perique added for character.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Virginia
Perique
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Tin
Blend Notes: Previously released by Murray's and Sons, UK Reintroduced 2013 by Orlik after being unavailable for some years
Vandaag dan gehaald in Kleef, Duitsland na een langverwacht telefoontje van de zaak daar.
Vers van de pers dus.
Deze tabak is heerlijk zacht, vol en neutraal, een van de beste Vapers IMO.
Ook geen steeltje te bekennen...
Gelijk maar vier blikken van gekocht maar eentje is voor Huub, die heeft hij al betaald.
Afbeelding
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Arno »

Heeeelemaal vergeten om te vragen of je er ook eentje voor mij kon meenemen... -_- Maar fijn dattie smaakt! :)
Afbeelding

Laafke

Re: Dunhill Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Laafke »

Klinkt bijzonder goed, je zit ons weer lekker te maken met een tabakje dat helaas niet in Nederland te krijgen zal zijn......

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Dunhill Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Dukdalf »

De 'oude' was altijd wel een van mijn favorieten, dus deze moesten we ook maar snel proberen :wink: .

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Ribbon »

Laafke schreef:Klinkt bijzonder goed, je zit ons weer lekker te maken met een tabakje dat helaas niet in Nederland te krijgen zal zijn......
Is er nog tabak in Nederland te verkrijgen dan? :wink:

Deze staat ook hoog op mijn wishlist. Ik neem aan dat hij mettertijd ook wel in de Duitse webshops zal verschijnen....
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Laafke

Re: Dunhill Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Laafke »

Jaaaaaaaaaaaa.... de Clan is momenteel in de aanbieding bi jons 3 halen 2 betalen (ik zeg niet dat er geen hond is die hem rookt hier want anders krijg ik een ban :mrgreen: )

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Dunhill Elizabethan Mixture 2013

Bericht door dr. Watson »

Altijd mooi om te horen dat Dunhill weer aan het terug komen is. Ik ben benieuwd of deze tabak beter is dan de vir-per van Rattray's.
Gediplomeerd Clan Roker

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Robbie-san »

Hoi smoking-rob,

Mooie tabak. Waar in Kleve heb je dit blik kunnen krijgen?


Groet,



Robbie-san
Ad impossibile nemo tenetur

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door smoking-rob »

Bij Edler Tabak, hij had echter maar zes blikken geleverd gekregen waar van twee gereserveerd, ,de ander vier naar mij.
Hij verwacht wel snel weer meer zei hij.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Ronald57
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:52

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Ronald57 »

Het is moeilijk te zeggen wat ik van deze tabak vind.
Ik herinner me hem van vroeger en heb het idee dat die minder dun gesneden was,
wat deze 2013 versie toch heel anders maakt. Kan me erg vergissen hoor, maar volgens mij was de snede breder.
Qua smaak vind ik hem iets te grassig en eigenlijk een beetje saai.

Wat vinden jullie?

kiske

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door kiske »

Ik kan hem via de plaatselijke tabakkerboer gewoon bestellen.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Arno »

kiske schreef:Ik kan hem via de plaatselijke tabakkerboer gewoon bestellen.
In NL!? Wauw...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ronald57
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:52

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Ronald57 »

Volgens mij kan dat niet. Ik heb hem bij Estervals gekocht...

kiske

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door kiske »

Arno schreef:
kiske schreef:Ik kan hem via de plaatselijke tabakkerboer gewoon bestellen.
In NL!? Wauw...
Hij zei een tijdje geleden van wel, liegt hij dan ikke nu ook.... :-T

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Arno »

kiske schreef:
Arno schreef:
kiske schreef:Ik kan hem via de plaatselijke tabakkerboer gewoon bestellen.
In NL!? Wauw...
Hij zei een tijdje geleden van wel, liegt hij dan ikke nu ook.... :-T
Ik heb geen idee hoor, maar ik ben zo gewend dat er in NL tabakken weg gaan dat het mij verbaasd als er een nieuwe bij komt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door smoking-rob »

Ah Arno, was je maar met mij eind tweede helft 70 jaren...Ik ging dan Konings tabakspeciaalzaak in Tilburg binnen en werd begroet door werkelijk een hele wand gevuld met tabakken, Dunhill (de échte waaronder bijv Mr. Alfred Dunhill's own blend), Dobies, Charles Fairmorn, Sullivan's, Ratttay's, Mac Baren met een hele reeks, een hele range My Own Blends, Sobranie, De Graaf en nog zoveel meer....die heb ik allemaal zien gaan in de loop van de jaren :(
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door magicmarcello »

smoking-rob schreef:Ah Arno, was je maar met mij eind tweede helft 70 jaren...Ik ging dan Konings tabakspeciaalzaak in Tilburg binnen en werd begroet door werkelijk een hele wand gevuld met tabakken, Dunhill (de échte waaronder bijv Mr. Alfred Dunhill's own blend), Dobies, Charles Fairmorn, Sullivan's, Ratttay's, Mac Baren met een hele reeks, een hele range My Own Blends, Sobranie, De Graaf en nog zoveel meer....die heb ik allemaal zien gaan in de loop van de jaren :(
Heb een soortgelijke ervaring, ook idd eind jaren 70, begin jaren 80.
Hele wand vol bij 'het Pijpenhuys' aan de Grote Markt in Breda waar ik mijn eerste pijpen en tabakken haalde...
Toen was er nog volop van alles te koop in Nederland...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door robvoorburg »

Hier dezelfde ontgoocheling.
Vorig jaar ben ik bij het Pijpenhuys geweest, een prettige zaak
en een vriendelijke en zeer gastvrije ontvangst.
Bevlogen eigenaar!

Gebruikersavatar
Ronald57
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:52

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Ronald57 »

Goed, hier maar eens een draadje...

Ergens vorig jaar kocht ik zes blikken van de Elizabethan bij Estervals en geheel onverwachts kreeg ik er twaalf per post. De Elizabethan was toen net weer op de markt en ik was al bezig om zes blikken in te pakken toen ik hier en daar zag dat ze schaars begonnen te worden. Toch maar gekocht dus, en ja, zoals ik eerder al beschreef: ze vielen me tegen. Te garstig, de snede te shag achting, een nogal hevige brander ook en al met al niet de Elizabethan die ik me van vroeger weet te herinneren. Die was fris en romig, en vol tegelijk en had een heel klein beetje iets chocolade achtigs, heel ver weg.

Nu vele maanden later liep ik naar mijn kast en zocht naar een goede tabak voor een laatste pijp. Ik wilde eens geen latakia, wat ik doorgaans rook op de avond en dacht aan Mixture 27 van de Graaff, ik dacht aan een Aromatische van Sobranie die door zijn ouderdom gewoon een goede Virginia was geworden, Hu's director's cut die ik erg goed vind, en toen viel mijn oog op de grote goudkleurige toren in de hoek. Al maanden onaangeroerd, en toen ik het bovenste blikje openmaakte; slechts twee pijpen van gerookt.

Wat blijkt: die paar maanden hebben de tabak tot een heerlijke tabak gemaakt! Nog steeds niet de smaak van vroeger, maar vele malen gebalanceerder, voller en minder scherp. En de snede die ik in twaalfvoud vervloekte vorig jaar? Die is perfect.

Ergens einde van de week ga ik de nieuwe naast de oude leggen. Ik heb nog twee oude blikken uit de jaren tachtig, die worden op vochtigheid gebracht en dan horen jullie meer, maar voor nu: een zeer mooie tabak, waar ik hier dus niets over hoor.

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Timmy »

Net m'n laatste blikje leeg, en vergeten aan te vullen bij Edler... Inderdaad heel prettige tabak. Ben wel benieuwd naar vergelijk met die oude...

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Ribbon »

Timmy schreef:Ben wel benieuwd naar vergelijk met die oude...
Ik ook. Van een van de oudere versies heb ik vorig jaar wat mogen roken. Ik heb toen uitgebreid proefnotities gemaakt. De nieuwe versie ligt nu te rijpen. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Wowbagger »

Ben nu een paar pijpen onderweg in mijn blikje Elizabethan en hij bevalt wel, mooie volle smaak. Voor mijn gevoel zit er best wat perique in, waarschijnlijk ook de reden dat ik er uit een grote kop wel een nicotinerushje van krijg. Mijn 5th avenue corncob beviel tot nu toe het beste.

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Claude »

Als je heel lichtjes trekt, maar dan ook echt met heel veel concentratie, is deze mixture misschien wel een van de beste onder de Dunhill's

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Tobias Tobit »

Misschien rook ik hem dan te snel maar ik vind er altijd een beetje nare parfum smaak aan zitten. Komt ook waarschijnlijk omdat ik een hekel heb aan bloemige parfums en daardoor een negatieve associatie heb. Verder is het een prima tabak net als eigenlijk alle dunhills. Goede balans van smaken, brand makkelijk en voldoende nicotine.

Toch denk ik altijd achteraf waarom heb ik hem nou toch weer in mijn pijp gestopt. Eens in de zoveel tijd pak ik hem weer eens misschien omdat ik gewoon wil dat ie lekker smaakt. Of is het zelfkastijding?
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door robvoorburg »

Tobias Tobit schreef:Misschien rook ik hem dan te snel maar ik vind er altijd een beetje nare parfum smaak aan zitten. Komt ook waarschijnlijk omdat ik een hekel heb aan bloemige parfums en daardoor een negatieve associatie heb. Verder is het een prima tabak net als eigenlijk alle dunhills. Goede balans van smaken, brand makkelijk en voldoende nicotine.

Toch denk ik altijd achteraf waarom heb ik hem nou toch weer in mijn pijp gestopt. Eens in de zoveel tijd pak ik hem weer eens misschien omdat ik gewoon wil dat ie lekker smaakt. Of is het zelfkastijding?
Herkenbaar, bij mij een mengeling van hoop, nieuwsgierigheid
en in de regel tegen beter weten in.

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Tobias Tobit »

Ha ha je zegt het beter dan ik maar we bedoelen hetzelfde.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: RE: Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door NoneNicer »

Tobias Tobit schreef:Misschien rook ik hem dan te snel maar ik vind er altijd een beetje nare parfum smaak aan zitten. Komt ook waarschijnlijk omdat ik een hekel heb aan bloemige parfums en daardoor een negatieve associatie heb. Verder is het een prima tabak net als eigenlijk alle dunhills. Goede balans van smaken, brand makkelijk en voldoende nicotine.

Toch denk ik altijd achteraf waarom heb ik hem nou toch weer in mijn pijp gestopt. Eens in de zoveel tijd pak ik hem weer eens misschien omdat ik gewoon wil dat ie lekker smaakt. Of is het zelfkastijding?
Het bloemige herken ik er niet in, eerder vers stro of hooi. Als je het te snel rookt dan krijg je ook een ietwat stoffige smaak. Iets rustiger, dan word je beloond met en zacht pepertje en een aangenaam zoetje. Bevalt me erg goed!

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Tobias Tobit »

Is misschien ook alleen maar mijn perceptie van de smaak.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: RE: Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door NoneNicer »

Tobias Tobit schreef:Is misschien ook alleen maar mijn perceptie van de smaak.
Dat is nou net het leuke vind ik, iedereen beleeft tabak anders. Zo ben ik ook heel benieuwd naar de resultaten van het roken van dezelfde tabak met een groepje [emoji4]

Gebruikersavatar
Claude
Berichten: 540
Lid geworden op: 06 aug 2015 16:17

Re: Dunhill - Elizabethan Mixture 2013

Bericht door Claude »

Mijn geur herinnering is mogelijk altijd beter geweest dan de smaak herinnering. Hoeveel deze twee ook met elkaar te maken hebben, vandaag maakte ik een blikje Elizabethan open, een blik dat sinds de her-introductie (2013) onderin de kast lag. De geur die eruit opsteeg deed me meteen denken aan hoe Dunhill tabakken van vroeger roken. Het klinkt misschien gek, ook omdat er geen latakia in de EM zit, maar ergens deed de geur me sterk denken aan een fris blik dunhill standard in of rond de jaren tachtig, toen ik die nog wel eens kocht. Het geeft maar weer eens aan hoe ontzettend groot het aandeel virginia is geweest in die mooie oude mixtures!

Plaats reactie