Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Dime
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2011 15:33

Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht door Dime »

Beste semois-rokers en andere geïnteresseerden,

Als goede Belg rook ik elke week enkele pijpen Semois. Tot op heden zijn mijn ervaringen hierin beperkt tot deze van Manil (La Brumeuse en La Réserve du Patron: beide absolute top-semois et deze van Windels die ik heel wat minder vond). Deze rook ik puur, of vermengd met latakia (10 delen Semois en 3 delen Latakia). Nu heb ik onlangs kennis kunnen maken met een zeer bekende, maar voor mij nieuwe semois: Vieux Bohan van Joseph Martin. Ik moet zeggen dat deze mij uitstekend, en misschien zelfs beter bevalt dan deze van Manil: semois zal wel nooit een complexe tabak worden, maar deze Vieux Bohan lijkt mij iets delicater, zachter en verfijnder dan deze van Manil en bovendien verspreid hij, eens aangestoken (zie echter verder) een absoluut toparoma van natuurlijke tabak. Bovendien is hij veel vochtiger in het pakje dan de absoluut gortdroge Manil: hierdoor dient hij ook als een normale mixture gestopt te worden en brandt hij ook langer dan Manil. Voor de liefhebbers een aanrader als je het mij vraagt.
MAAR, en hier heb ik een vraag voor de semois-kenners onder jullie, wat stinkt deze tabak in het pakje. Niks anijsachtig of zo, ik bedoel echt stinken : een zeer onaangename mestvaalt-geur. Dit is zo penetrant dat ik me in eerste instantie echt afvroeg of de tabak niet bedorven was. Eens deze walging voorbij en het pijpje aangestoken, geschiedt echter het wonder en verandert deze geur in een, zoals reeds aangegeven, uiterst aangenaam en zeer fijn aroma. En dit gebeurt vrijwel onmiddellijk vanaf de eerste lucifer.
Is deze rauwe stank normaal of hebben jullie andere ervaringen met deze Vieux Bohan ?

mvg, Dirk

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5240
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht door Massis »

Toch geen schimmelgeur mag ik hopen? De voornaamste reden dat Manil's tabak zo droog is, is omdat hij hem niet luchtdicht kan verpakken. Daarom droogt hij hem zo hard mogelijk om het risico op schimmel te beperken. Althans dat is wat hij mij vertelde.

Als die van Martin zoveel vochtiger is, maar ook niet luchtdicht verpakt (?), is de kans op schimmel en bederven vast stukken groter...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht door gezel »

Die geur ken ik.
Lijkt me de geur van het fermenteren.

Sommige verkopers bewaren de Semois in een humidoir.
Door het hogere vochtgehalte kan het fermentatieproces weer op gang komen waardoor die geur vrijkomt.
Kurkdroog is die geur slechts lichtelijk aanwezig.

Hij smaakt er, zoals je schrijft, niet minder om.
Ik vind het een lekkere tabak en rook hem het liefst uit een grote maispijp.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht door Nekker »

Hoewel ik denk dat Gezel gelijk heeft, ook ik herfermenteer af en toe mijn semois in mijn humidor. Maar toch ben ik wel benieuwd, kan je een foto posten van de inhoud?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Dime
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2011 15:33

Re: Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht door Dime »

Mmm..ik lees dat jullie de semois overladen in een humidor: misschien ligt daar de oorzaak en moet de tabak eens goed verlucht worden. Ik laat de tabak altijd in het pakje zitten en pulk er wanneer nodig steeds een pijpvol uit los. De tabak zit redelijk gecompresseerd in zo'n pakje, en gecombineerd met een wat hogere vochtigheid geeft dit misschien een voortdurende te snelle fermentatie. Ik ga eens proberen om de tabak te verluchten en laat het resultaat weten (als ik het pakje Vieux Bohan overleef natuurlijk :).
Bedankt voor de tips heren !

Mvg, Dirk

Dime
Berichten: 18
Lid geworden op: 07 aug 2011 15:33

Re: Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht door Dime »

Dime schreef:Mmm..ik lees dat jullie de semois overladen in een humidor: misschien ligt daar de oorzaak en moet de tabak eens goed verlucht worden. Ik laat de tabak altijd in het pakje zitten en pulk er wanneer nodig steeds een pijpvol uit los. De tabak zit redelijk gecompresseerd in zo'n pakje, en gecombineerd met een wat hogere vochtigheid geeft dit misschien een voortdurende te snelle fermentatie. Ik ga eens proberen om de tabak te verluchten en laat het resultaat weten (als ik het pakje Vieux Bohan overleef natuurlijk :).
Bedankt voor de tips heren !

Mvg, Dirk
Ik had nog wat feedback beloofd over het verluchtingsexperiment: inderdaad, de vochtigheid lijkt probleem te zijn. Toen ik een gedeelte uit het pak haalde om dat los te maken en te verluchten werd ik tot mijn ongerustheid onaangenaam verrast door een zeer penetrante ammoniak-wolk. Aangezien deze ammoniak een bijprodukt is van fermentatie ben ik er van overtuigd dat de tabak aan het her-fermenteren was. Ik heb echter geen enkel schimmelspoor kunnen terugvinden. Na 48 uur verluchten is deze ammoniakgeur verdwenen en zijn de geur en gevoel terug vergelijkbaar met wat je van een semois verwacht. Roken doet de tabak nog steeds als de beste. Bewaar je semois dus beter wat te droog dan te vochtig...
(Hoewel ik me nog wel afvraag of deze her-fermentie uiteindelijk niet tot een nog betere tabak zou leiden.)

Gr, Dirk

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht door semois »

Hallo,

Ik weet precies wat je bedoeld met de 'Vieux Bohan' van Martin.
Het is inderdaad een scherpe, onaangename geur als de tabak in de verpakking zit maar eens aangestoken smaakt deze tabak heerlijk en is mijn inziens stukken smaakvoller en veel origineler dan deze van Manil.
Manil zegt overigens zelf dat er 10-15% andere tabak wordt toegevoegd aan zijn recept, dus slechts 85-90% is pure semois uit de vallei. Deze vreemde tabak zorgt er voor dat de tabak van Manil soms knettert en sist, hetgeen bij de 100% pure semois van Martin niet het geval is.

Ik rook ze eigenlijk allebei graag. Dus ook binnen de beperkte Semoiswereld is er variatie voorhanden.

Ook zou ik eens tabak willen bestellen bij Couvert. Hij is op het forum het minste bekend, maar kan misschien wel lekkere tabak maken. Onbekend mag niet onbemind zijn. Manil heeft de troef van zijn museum, Couvert totaal niet.

Ps: ik kom minstens maandelijks in de Semoisstreek en ga telkens kijken hoe de tabak het stelt.
Actueel is er een kleine halve hectare geplant in Bohan en ook ongeveer een halve hectare in Frahan. In Corbion kan er ook staan, maar daar ben ik nog niet geweest. Deze in Frahan staat er stukken beter bij dan deze in Bohan. Vele plantjes in Bohan zijn uitgevallen en diegene die er staan zijn allesbehalve gezond. Ik vrees dat het koude en natte weer dit jaar voor een slechte oogst zal zorgen. We moeten afwachten...

Een feit is dat wij als semoisliefhebbers het moeten stellen met onze 1 hectare tabak die ondanks de felle antirookcampagnes en de hoge taksen die de planters moeten betalen, nog geteeld wordt. Semois blijft een tabak van zeer hoge kwaliteit en zuiverheid zonder toegevoegde chemicaliën. Wij, pijprokers, kunnen enkel deze telers en fabricanten steunen.

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Semois J. Martin - Vieux Bohan

Bericht door semois »

Onderstaande filmpjes geven het productieproces van de semoistabak weer in Bohan.





Plaats reactie