Robert McConnell - Black Parrot

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Black Parrot

Brand: Robert McConnell
Blender: ? (Kohlhase & Köpp)
Tin Description: Virginia, Carolina & pure Louisiana Perique, this unique square-cut tobacco emcompasses flavor, maturity and mellow smoking.
Country of Origin: Germany
Curing Group: Air Cured
Contents: Virginia
Perique
Cut: Broken Flake
Packaging: 100g Tin

Afbeelding

Deze tikte ik voor een 'schappelijke prijs' (20,90 voor 100 gr.) op de kop bij De Graaff in Den Haag. De gegevens die ik op Tobaccoreviews vond gaan over de orginele Ashton blend en ik heb hem derhalve maar even aangepast op de Robert McConnell versie. Er is ook nog een Ashton revival versie die door McClelland wordt gemaakt. Hier gaat het om de Kohlhase & Köpp versie.

Na opening van het blikje (een echt blikje met lip en scherpe randjes) valt meteen op hoe mooi de tabak eruit ziet. Een flexibel aanvoelende broken flake die (voor mij althans) precies de goede vochtigheidsgraad heeft. Het geeft me (al dan niet terecht) het idee dat de tabak 'vers' is. De kleur is voornamelijk donkerbruin met hier en daar wat lichtbruin.

De geur in het blik doet me het volgende te binnenschieten: zoetig, tabak, tikje hartig, een verre hint van vanille.

Ik hou van broken flakes omdat ze na lichtjes kneden direct de pijp in kunnen. Deze blend stopt in die hoedanigheid probleemloos.

Een uitgebreider oordeel volgt later, simpelweg omdat ik ten tijde van dit schrijven mijn eerste pijp van deze blend rook. De eerste indruk is prima. Een goed uitgebalanceerde VaPer die me niet al te complex voorkomt. De Va en de Per vullen elkaar prima aan, zoals het hoort eigenlijk. Hij brandt lekker vlot en gelijkmatig op.

In vergelijking met Solani 633 en DTM St. Bernard Flake vind ik hem vooral milder op het nicotinevlak. Geen 'kick in the face' qua vitamine N dus. In vergelijking met mijn (tot nu toe) favo VaPer van Tabakskollegium Berlin lijkt Black Parrot wat minder begiftigd met een eigen karakter en komt dus simpeler over. Maar goed, wellicht stel ik deze mening nog bij als ik hem in een andere pijp rook o.i.d.

Robert McConnell Black Parrot maakt me in ieder geval nieuwsgierig naar de McClelland versie en (mocht ik ook het geluk hebben) het orgineel van Ashton.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Bert van Hell »

Ik heb een blik Black Parrot open. Besteld bij Domino in België. Wat schetst mijn verbazing? Op mijn blik staat dat deze tabak van Ashton is. Heerlijke tabak. Hij is beslist niet zoet. De smaakbeleving komt ongeveer overeen met Old London Pebble Cut. Dat is dan weer een flake, die ik ook van Domino betrokken heb. En die is wel van McConnell.
Ik begrijp dat er twee versies zijn van Black Parrot. McConnell en Ashton.
De omschrijving op het blik van Ashton komt overeen met die van McConnell. Identieke tabakken lijkt me dus.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Sample ruilen Bert? Dan weten we het meteen. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Bert van Hell »

Robb schreef:Sample ruilen Bert? Dan weten we het meteen. :)
Goed idee. Je hebt een pb, Robb.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door robvoorburg »

Klinkt goed.

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Bert van Hell »

Ik ontving vandaag de sample van Robb, waarvoor dank.

De Black Parrot van Robert Mc. Connell is iets lichter van kleur. Iets meer Virginia misschien?
Ik ruik echter geen verschil. Wat het roken betreft is er ook nauwelijks verschil, maar ik vind het moeilijk om het verschil te proeven. Je moet dan twee pijpen achter elkaar roken uit dezelfde pijp, maar met een tussenpauze omdat de pijp voldoende moet afkoelen. De smaakherinnering verflauwt dan.
Robb, misschien kun jij beter een verschil in smaak traceren?

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Jou sample is ook binnen Bert, jij ook bedankt.

Ik heb de Ashton nog niet gerookt, maar heb wel zitten denken aan wat je beschrijft. De kans is natuurlijk erg groot dat de receptuur precies hetzelfde is gebleven waardoor je nauwelijk verschil proeft. Ik denk dat ik 2 pijpen ga gebruiken waar ik vaker VaPer's uit rook en notities ga maken van de rooksessie. De ene keer de Ashton in pijp 1 en de R.M. in pijp 2 en de volgende keer draai ik het om.

Ben benieuwd. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Bert van Hell »

Ik ben ook benieuwd of jij smaakverschil kunt ontdekken.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Tja, ik moet bekennen dat de Ashton versie (de nieuwere) erg veel lijkt op de Robert McConnell variant. Waarschijnlijk zijn beide afkomstig van Kohlhase & Köpp die sinds midden jaren 90 de productie op zich heeft genomen. Daarvoor was het Ashton zelf die de boel produceerde, afgaande op sommige reviews. De McClelland versie schijnt ook wel ok te zijn, maar de ouwe Ashton versie wordt over het algemeen als de lekkerste beschreven.

Enfin, de nieuwe Ashton versie die ik van Bert ontving lijkt net iets 'fruitiger' van smaak, maar dit verschil is eigenlijk verwaarloosbaar. Wat mij betreft is het dus gewoon dezelfde.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Wowbagger »

robvoorburg schreef:Klinkt goed.
Mijn eerste indruk bevestigd dit vermoeden. Heb hem zojuist gerookt en ben er op het eerste gezicht zeer over te spreken. Lekkere volle smaak die mij in ieder geval doet denken aan een goede getrokken en gereduceerde bouillon.
Ook het gemak waarmee je hem kan stoppen valt op. Nogmaals dank voor de sample Robb!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Wowbagger schreef:
robvoorburg schreef:Klinkt goed.
Mijn eerste indruk bevestigd dit vermoeden. Heb hem zojuist gerookt en ben er op het eerste gezicht zeer over te spreken. Lekkere volle smaak die mij in ieder geval doet denken aan een goede getrokken en gereduceerde bouillon.
Ook het gemak waarmee je hem kan stoppen valt op. Nogmaals dank voor de sample Robb!
Ja graag gedaan. Wat je zegt over boullion herken ik zeker. Janneman noemde het eerder al 'maggi-achtig' als ik het goed heb. Hartig dus. Heerlijk.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Wowbagger »

Robb schreef:
Wowbagger schreef:
robvoorburg schreef:Klinkt goed.
Mijn eerste indruk bevestigd dit vermoeden. Heb hem zojuist gerookt en ben er op het eerste gezicht zeer over te spreken. Lekkere volle smaak die mij in ieder geval doet denken aan een goede getrokken en gereduceerde bouillon.
Ook het gemak waarmee je hem kan stoppen valt op. Nogmaals dank voor de sample Robb!
Ja graag gedaan. Wat je zegt over boullion herken ik zeker. Janneman noemde het eerder al 'maggi-achtig' als ik het goed heb. Hartig dus. Heerlijk.
Precies ja, maar wel met iets gecarameliseerd zoetigs als ondertoon.
En wat jij ook al opmerkte: geen nicotine boost.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Arno »

Wowbagger schreef:
Robb schreef:
Wowbagger schreef:
robvoorburg schreef:Klinkt goed.
Mijn eerste indruk bevestigd dit vermoeden. Heb hem zojuist gerookt en ben er op het eerste gezicht zeer over te spreken. Lekkere volle smaak die mij in ieder geval doet denken aan een goede getrokken en gereduceerde bouillon.
Ook het gemak waarmee je hem kan stoppen valt op. Nogmaals dank voor de sample Robb!
Ja graag gedaan. Wat je zegt over boullion herken ik zeker. Janneman noemde het eerder al 'maggi-achtig' als ik het goed heb. Hartig dus. Heerlijk.
Precies ja, maar wel met iets gecarameliseerd zoetigs als ondertoon.
En wat jij ook al opmerkte: geen nicotine boost.
Klinkt goed!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Sampletje Arno?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Arno »

Robb schreef:Sampletje Arno?
Lekker! Ik PB je even.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Na wat meer gerookt te hebben van zowel deze versie als die van Ashton concludeer ik dat die laatste meer nicotine bevat.

Gisteren rookte ik een pijpje Ashton en nu een van Robert McConnell. Allebei rookte ik ze in rechte billiards met dezelfde kopgrootte op ongeveer hetzelfde moment van de dag. Het verschil is duidelijk te merken.

Of dit invloed heeft op de smaak zelf is me nog niet helemaal duidelijk, maar de rookbeleving is in ieder geval wel anders.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Arno »

Ik heb hem nu een paar keer gerookt (nog dank voor de sample Robb!) en op dit moment valt de tabak voor mij in de categorie "degelijk en best lekker maar zal er geen blik van kopen". Echter, als ik Old London Pebblecut een keer tegenkom...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Daar ben ik het volledig mee eens. Er zijn betere VaPer's.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6381
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Wowbagger »

Robb schreef:Daar ben ik het volledig mee eens. Er zijn betere VaPer's.
Zoals welke dan? Heb thuis nog wel een blikje solani 633 liggen sinds vorig jaar juli ongeveer.

Dit was mijn eerste VaPer. Ik vond het een fijne kennismaking in ieder geval, en heb wel gemerkt dat het uitmaakt in welke pijp je hem rookt. De eerste keer was in een bend billiard en dat gaf meer van de maggismaak dan de laatste keer in een wat bredere kop (barbados 647).

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Tja, ik ben ook nog maar net op weg wat betreft de ontdekkingstocht in VaPerland. De enige tabak die ik ken en enigzins vergelijkbaar is is de VaPer van Tabakskollegium Berlin. Deze kwam me een stuk complexer en smaakvoller over dan Black Parrot. Helaas is die online (voor zover ik weet) niet te bestellen. Ik heb destijds een blik van 50 gr. laten afwegen in de winkel van Nils Thomsen in Berlijn en heb spijt dat ik geen 100gr meegenomen heb. Black Parrot komt simpeler op me over. Goed te roken, maar geen one-of-a-kind tabak.

De Solani 633 ken ik ook, maar dat is alweer een tijdje terug. Momenteel zit ik op mn werk waar ik geen beschikking heb over mijn rooknotities. Van deze ligt er een blikje te rijpen in de kast.

Verder zijn er natuurlijk de klassiekers als Escudo en tal van Amerikaanse en Duitse blends waar mensen als Arno, Huub en Martin vast meer over kunnen vertellen. :wink:

Mijn eerste blik Escudo is inmiddels naar me onderweg trouwens :D
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Arno »

Robb schreef:Verder zijn er natuurlijk de klassiekers als Escudo en tal van Amerikaanse en Duitse blends waar mensen als Arno, Huub en Martin vast meer over kunnen vertellen. :wink:
*Ahum* http://dutchpipesmoker.wordpress.com/20 ... y-perique/ :mrgreen:
Maar Huub kan je er echt een hoop over vertellen. Dankzij hem heb ik gewaagd aan de VaPers.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ik gok dat VaPer staat voor Virginia en Perique tabak?

Wat is daar bijzonder aan?
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Klopt BBN.

Wat er bijzonder aan is? Tja, in de blog van Arno valt daar wel het 1 en ander over te lezen. Voor mezelf sprekend vind ik Virginia en Perique elkaar mooi aanvullen mits in de juiste hoeveelheden gedoseerd. Perique kan net als Latakia (maar dan op een totaal andere manier) een extra dimensie aan een blend geven die me persoonlijk erg aanstaat.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Arno »

Robb schreef:Klopt BBN.

Wat er bijzonder aan is? Tja, in de blog van Arno valt daar wel het 1 en ander over te lezen. Voor mezelf sprekend vind ik Virginia en Perique elkaar mooi aanvullen mits in de juiste hoeveelheden gedoseerd. Perique kan net als Latakia (maar dan op een totaal andere manier) een extra dimensie aan een blend geven die me persoonlijk erg aanstaat.
+1 :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Pieter »

Robert McConnell - Black Parrot

Thans is mijn ervaring met de tabakken van McConnell nog niet erg breed. Ze zijn in Nederland best gemakkelijk te krijgen, maar ik heb er tot op heden pas twee gerookt. De eerste van die twee, die ik nu vaak genoeg denk te hebben gerookt om er een degelijk oordeel over te kunnen vellen is deze Black Parrot. Volgens de verpakking een mengeling van Virginia, Carolina en Perique.

Dat haal ik er best wel uit. Vanuit het blik heeft de middeldonkere tabak een geur die enigszins azijnachtig aandoet, een duidelijk kenmerk van toevoeging van de 'truffel onder de tabakken'. De perique is vrij nadrukkelijk aanwezig, waardoor andere aroma's zich moeilijk prijsgeven. De snede is grof, een ready rubbed flake die toch nog langvezelig is en makkelijk stopt.

Het aansteken gaat prima, en het roken behoeft weinig aandacht. Met niet al te veel moeite paf je een volle kop Black Parrot leeg met hoogstens één of twee keer bijvlammen.

Gedurende de rookbeurt opent zich allereerst de smaak van de perique. Vroeg in de pijp blijft de zurige smaak op de voorgrond, maar niet op een onaangename manier. Deze zakt al echter vrij snel naar de achtergrond om plaats te maken voor een vlakke smaak van Virginia en Carolina. De zoete noot is maar zeer licht aanwezig, eerder is het een volle tabakssmaak die op dezelfde manier aanwezig blijft in de rest van de pijp. Vlak, maar karakteristiek.

Al met al is Black Parrot een prima voorbeeld van de bekende VaPer, die echter niet mee kan dingen naar een plaats in de hogere regionen van deze klassieke combinatie. Zeker aan te raden aan diegenen die eens recht voor hun raap willen proeven wat een VaPer nou precies voor smaak heeft, maar daarna moet je gewoon lekker doorstomen naar de betere VaPer blends die net zo makkelijk te krijgen zijn, doch veel complexer en interessanter van samenstelling.

3/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4217
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Robert McConnell - Black Parrot

Bericht door Ribbon »

Degelijke review weer Pieter. Ik heb hier weinig op- en/of aanmerkingen bij. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie