Ashton - Type 3

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Ashton - Type 3

Bericht door Ribbon »

Brand: Ashton
Blender: William Ashton-Taylor
Tin Description: this tobacco is primarly a Virginia broken flake of unique taste blended with Kentucky Burley and a touch of Louisana Perique. The light aromatic flavour makes this smoke unmistakable and it is well known to have spoiled even the most particular of connoisseurs.
Country of Origin: UK
Curing Group: Air Cured
Contents: Burley
Virginia
Perique
Cut: Broken Flake
Packaging: 50g Tin, 100g Tin

http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... A=T&TID=17

Afbeelding

Voor het eerst geblend in Engeland, volgens bovenstaande afbeelding made in Denmark, maar als ik het blik openmaak word ik toch echt begroet door het logo van Kohlhase & Kopp.

Ik ruik in het blik en denk: shit, te zoet. :shock: Ik was ervan uitgegaan dat hij slechts een lichte casing had, maar de geur in het blik doet me in eerste instantie vermoeden dat het om een stevige aromatic gaat. De kleuren van de broken-flake zien er trouwens prima uit; van bruin-zwart naar gelig-bruin.

De fik erin. De smaak is in het begin citrus-achtig evenals de geur in het blik. Maar gaandeweg komt er meer ruimte voor de tabak zelf. Ik haal de perique er in ieder geval uit, evenals de virginia. Daar ben ik blij om. Ik was namelijk op zoek naar een niet al te zoete doch wel zoetige blend voor af en toe. Missie geslaagd wat dat betreft.

De roomnote is niet overdreven zoet afgaande op mijn vriendin. Ze vond het niet echt anders dan anders ruiken. Ik denk zo maar is dat deze blend in een corncob ook aardig tot zijn recht komt.

Gekocht bij De Graaff in 's Gravenhage (prachtige winkel trouwens). Ik meen me te herinneren dat er nog wat meer blikken liggen evenals een aantal andere blends uit de oude Ashton reeks.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Ashton - Type 3

Bericht door robvoorburg »

Hajenius, Amsterdam en De Graaff, 's-Gravenhage behoorden
tot de beste tabakszaken in Nederland.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Ashton - Type 3

Bericht door dr. Watson »

robvoorburg schreef:Hajenius, Amsterdam en De Graaff, 's-Gravenhage behoorden
tot de beste tabakszaken in Nederland.
Met nadruk op "verleden". Nu zijn dit in mijn ogen Schimmel en Van Werven.
Gediplomeerd Clan Roker

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Ashton - Type 3

Bericht door robvoorburg »

Van Werven ken ik van naam, maar niet van bezoek, Schimmel daarentegen wel.
Jou kennende geloof ik gelijk dat Van Werven in orde is.

Toch mis ik bij Schimmel die oude grandeur die bij De Graaff en Hajenius hing.
Bij H. waren sigaren van oudsher hun voornaamste artikel, terwijl bij De Graaff
(Frits) zowel sigaren alsmede pijpen en vooral bijzondere pijptabakken de
bovenhand voerden.

Ik herinner me als jochie van tussen de 15 en 20 jaar mijn bezoek te rekken,
om maar vooral datgene met mijn beperkte budget te kopen waarmee ik het
meest blij zou zijn. Ik bewaar er goede herinneringen aan.

Zowel Hajenius als De Graaff zijn helaas in andere handen overgegaan.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Ashton - Type 3

Bericht door dr. Watson »

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld Rob en juist voor die grandeur moet je bij Van Werven zijn. De man zelf staat altijd in de winkel en heeft duidelijk kennis van zaken. Als type zou hij zo uit een aflevering van De Wrekers of Yes Minister kunnen komen.
Zeer gastvrij, correct en vriendelijk. Hij kent zijn klanten en je kunt in de winkel roken.
Een man met veel humor en een gezonde vorm van narcisme (hij staat in vol ornaat op zijn eigen merk sigarendoosjes).
Je kunt rustig rondlopen in de winkel en alle kasten besnuffelen naar tabak. Hij heeft erg veel tabak.
Het is op een gezellige manier rommelig. De pijpen - hij heeft er vele - liggen onder een dikke laag stof. Het interesseert hem niet dat een pijp gelijk verkocht wordt. Je krijgt een gevoel of het voor hem ook een hobby is.
Pinnen kan bij hem niet. Maar dicht bij het pand staat een flappentap. Bij het afrekenen gebruikt hij volgens mij nog een kassa uit 1920. In mijn ogen een zeer slimme man die niet alleen voor de roverheid werkt :wink:
Ik zou je zeker aanraden om de zaak een keer te bezoeken.

Voor nadere impressie:
http://www.hansvanwervencigars.com/#pipes
Gediplomeerd Clan Roker

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Ashton - Type 3

Bericht door robvoorburg »

Bedankt voor je toelichting/aanvulling dr. Watson.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Ashton - Type 3

Bericht door Ribbon »

robvoorburg schreef:Bedankt voor je toelichting/aanvulling dr. Watson.
Ook jij bedankt rob. En nu weer ff on-topic :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie