Planta - Yang (Aromatic)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Planta - Yang (Aromatic)

Bericht door robvoorburg »

Afwijkend blikje met een deksel dat scharniert. Wanneer ik het deksel open kijk
ik tegen het "plakkertje" in de vorm van een tabaksblad.
Slim van de fabrikant, want daar herken ik Planta aan.

Het ruikt prettig, zacht zoetig, niet opdringerig. Het is virginia met een calvados
aroma.
Het stopt makkelijk, brandt eenvoudig en kan na de eerste halve pijp niet anders
schrijven dat het niet tegenvalt.

Let op: In dezelfde verpakking is er ook een latakia variant beschikbaar.
Laatst gewijzigd door Nekker op 02 dec 2012 22:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast

Winslow Collector

Re: Planta Yin Yang

Bericht door Winslow Collector »

robvoorburg schreef:Afwijkend blikje met een deksel dat scharniert. Wanneer ik het deksel open kijk
ik tegen het "plakkertje" in de vorm van een tabaksblad.
Slim van de fabrikant, want daar herken ik Planta aan.

Het ruikt prettig, zacht zoetig, niet opdringerig. Het is virginia met een calvados
aroma.
Het stopt makkelijk, brandt eenvoudig en kan na de eerste halve pijp niet anders
schrijven dat het niet tegenvalt.

Let op: In dezelfde verpakking is er ook een latakia variant beschikbaar.
Werd geïntroduceerd op de Intertabac beurs in Dortmund in 2011, samen met de Yin-Yang pijpen van Design Berlin. Geen verkeerd tabakje qua smaak, inderdaad gemakkelijk brandend. Ik heb wel de ervaring deze niet té vast te stoppen. Nogal zachte tabaksvezels en geen harde stukjes erin.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Planta Yin Yang

Bericht door Ribbon »

Winslow Collector schreef:
robvoorburg schreef:Afwijkend blikje met een deksel dat scharniert. Wanneer ik het deksel open kijk
ik tegen het "plakkertje" in de vorm van een tabaksblad.
Slim van de fabrikant, want daar herken ik Planta aan.

Het ruikt prettig, zacht zoetig, niet opdringerig. Het is virginia met een calvados
aroma.
Het stopt makkelijk, brandt eenvoudig en kan na de eerste halve pijp niet anders
schrijven dat het niet tegenvalt.

Let op: In dezelfde verpakking is er ook een latakia variant beschikbaar.
Werd geïntroduceerd op de Intertabac beurs in Dortmund in 2011, samen met de Yin-Yang pijpen van Design Berlin. Geen verkeerd tabakje qua smaak, inderdaad gemakkelijk brandend. Ik heb wel de ervaring deze niet té vast te stoppen. Nogal zachte tabaksvezels en geen harde stukjes erin.
DB heeft de Yin Yang pijpen samen met Nils Thomsen gemaakt als ik me niet vergis. De latakia variant ligt trouwens bij mij in de la. Duurt nog wel even voordat ik hem openmaak... :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Winslow Collector

Re: Planta Yin Yang

Bericht door Winslow Collector »

Robb schreef:DB heeft de Yin Yang pijpen samen met Nils Thomsen gemaakt als ik me niet vergis. De latakia variant ligt trouwens bij mij in de la. Duurt nog wel even voordat ik hem openmaak... :)
Het ontwerp is van een jonge dame die ik wel gesproken heb, maar waarvan ik de naam vergeten ben. Die Nils Thomsen begeleidde haar in het wereldje van de pijpenmarketing en stond inderdaad op de Planta beurs-stand (waar Pfeifenstudio Hartmann zo goed als exclusief voor produceert onder het merk Design Berlin).

Begin dit jaar, toen wij onze tabaks- en pijpenreis door Denemarken en Duitsland maakten, waren wij o.a. ook bij Pfeifenstudio Hartmann in het Thüringer Wald en we zaten midden in de productie-periode van die Yin-Yang pijpen. Nils Thomsen was is geen velden of wegen te bekennen, dus alle productieproblemen waren voor rekening van Pfeifenstudio Hartmann (voor het gemak verder maar veen met DB aangeduid).

En die problemen waren er. Een uitvalpercentage van 65%, dus maar 35% was goed genoeg voor ongelakte uitvoering. Dit heeft heel veel tijd en geld gekost voor DB. De rest werd gewoon afgekeurd of moest verdere bewerkingen hebben zoals stralen/rustificeren en/of lakken. O.a. zwart/wit gelakte gerustificeerde modellen die niet om aan te zien waren.

Het moeilijke van een pijp maken is er eentje met grote vlakken. En die Yin0Yang pijpen hebben zeer grote vlakken aan de zijkanten. Bovendien nog een zeer moeilijk punt te maken in die Yin-Yang vorm.

Zeer problematische pijpen waarvan, dus concluderend, een jonge dame het idee en enkele prototypen gemaakt heeft, die Thomsen die waarschijnlijk het idee verkocht heeft aan Pfeifenstudio Hartmann/Planta en die laatsten zitten met de moeilijkheid de grote vraag te leveren.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Planta - Yin Yang

Bericht door Ribbon »

Zover was ik dus niet op de hoogte, maar ik wist dan weer wel dat ie een vinger in de pap had. Bedankt voor de info.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Planta - Yin Yang

Bericht door Pieter »

Euh, als ik mij niet vergis bestond de Yin Yang tabak ook uit een tweetal uitgaven. De een was inderdaad een melange met Calvados-aroma, de ander was een latakia.

Dat het hier om de Calvados-tabak gaat is duidelijk, maar dat er een onderscheid tussen die twee tabakken is niet.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Planta - Yin Yang

Bericht door Nekker »

Heb toegevoegd aan de titel dat het hier om de Aromatic gaat en niet de Latakia variant, zoals te lezen in Rob zijn eerste post.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Planta - Yin Yang (Aromatic)

Bericht door Ribbon »

Toch begrijp ik de verwarring wel een beetje. Op de achterkant van mijn blik wordt gesproken van de Yin-tabak en de Yang-tabak. De Yang is de bovenstaande door Rob omschreven tabak. Voor de Yin start ik zodadelijk een nieuw topic :) .
Laatst gewijzigd door Ribbon op 02 dec 2012 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Planta - Yin tabak (Aromatic)

Bericht door Nekker »

Bedankt voor de duidelijk Rob, ik wist er inderdaad zelf ook geen blijf meer met... :lol: Voor de laatste maal aangepast! :D (hopelijk)
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Planta - Yin (Aromatic)

Bericht door Ribbon »

Mijn post ook even aangepast, ik was namelijk zelf ook in de war. :roll:

Dit is dus de Yang de andere de Ying

Aaaargh. :evil:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Planta - Yang (Aromatic)

Bericht door Pieter »

Top, dan zal ik dus niet per ongeluk een blikje Calvadostabak thuis krijgen als ik eens zin heb in een Latakia...

Compliment voor het kordate optreden!
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Plaats reactie