Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door Nekker »

Afbeelding

Prijs/beschikbaarheid

Laat het duidelijk zijn, zoals de naam al doet vermoeden kunnen we hier voor de verandering eens niet gaan pochen over welke fantastische tabak ons erfgoed wederom mag verdedigen. Sterker nog, het gaat zelfs meer richting oosten, nota bene het land waar ik de vreselijkste reiservaring ooit heb gehad. Ik wil jullie niet gaan vervelen met saaie reisverhalen, laten we het erop houden dat mijn beste vriend die vakantie niet mijn vriendin bleek te zijn, maar de WC. Turkije dus...

Ik had al langer PB-contact met Kiske, en die vertelde mij dat hij blijkbaar regelmatig die kant opging en geheel toevallig een Turkse pijp tabak was tegengekomen. Aangezien ik op mijn reis de buitenkant van het hotel amper had gezien, was mijn interesse gewekt. Zeker omdat mijn schoonouders - hoe onbegrijpelijk ik dat ook vind - nog steeds graag elk jaar daar op reis gaan. Of hij voor mij zo een pouch mocht meebrengen? Jazeker!

Over de prijs kan ik u jammer genoeg weinig bij brengen, wellicht kan Kiske daar verheldering in brengen?

Geur/snede uit de pouch

Aangezien ik zelf al in Turkije ben geweest, mag ik dus wel vertellen dat zelfs onze treinen beter geregeld zijn dan dat land en het verkeer. (Geloof me dat is tegenwoordig een hele prestatie) Deze opmerking zal hieronder verduidelijkt worden.

Als ik mijn neus in het pakje stop ruik ik een verbazend naturelle geur, ik zou zelfs durven zeggen verrassend neutraal. Want voor zover ik weet worden volgende ingrediënten toegevoegd aan deze tabak: Natuurlijke aroma's van fruit, vijgen, honing en melk. Deze worden volgens zeer oude methode gedroogd in de zon.

De snede is bij mij een dik pakketje aaneengekoekte Flake, die je uiteen moet halen. wat het voordeel geeft dat je kan kiezen hoe je hem stopt, als Flake of als broken flake. Ik las ergens op een website het volgende, en moet er nog steeds heel erg hard mee lachen. Om even de volgende man te quoteren:
Reviewer van deze tabak schreef:TPT well deserves the worst packaging award plus the most inconsistent tobacco blend of all times. It's like lottary but honestly you have more chance in lottary.
En daarmee is alles gezegd daarover, deze commentaar kom je overal tegen... :mrgreen:

Brandbaarheid/eerste indruk

Steekt vlot aan, er word aangeraden om hem wat te laten drogen. Echter heel veel last had ik daar ook weer niet van. Stopt geweldig goed. Aangezien het hier toch om een wat flake-achtige variant gaat, best niet te vast stoppen. In een smalle hoge ketel komt hij prachtig goed tot zijn recht.

Ik ben aangenaam verrast van de smaak, verdorie die rookt lekker weg... Heerlijk! Qua ervaring zou ik het wat half-romig durven noemen. Het is niet dat de romigheid aan je gehemelte blijft hangen, maar ze is wel duidelijk aanwezig. Flauwe toetsen van de bovengenoemde aroma's vind ik er niet in terug.

Roken/roomnote

Naargelang je hem langer begint te roken, merk ik geen tekenen van smaakverlies. Wat ik heerlijk vind... Hij rookt gewoon prettig weg, ik proef een flauwe vijgen smaak, maar niet dat het je om de oren slaagt. Als ik hem mag vergelijken, dan vergelijk ik hem liefst van al met een no-nonsense Virginia. Gewoon lekker neutraal en heerlijk zacht en zoet. Zelfs zo zacht, dat ondanks het wat snellere roken ik geen last had van tong-bite.

Maar nogmaals, het is een lot uit de loterij, de ene pouch is de andere niet. Ik heb alleszins het lot gewonnen met deze pouch, want ik ben verliefd...

Roomnote: Kan ik niets tot weinig over zeggen, ik gok licht zoet zoals een Virginia. Neutraal van geur.



Nicotine/rookduur


Nicotine valt behoorlijk goed mee, ik had door zijn hoger suiker gehalte een nicotine rush verwacht, dat was helemaal niet het geval. Wat overigens een aangename verrassing wederom is.

Qua rookduur, kan je het wel vergelijken met een Flake. Je rookt over deze toch langer dan een gemiddelde pijp. Ik doe er makkelijk 2 uur mee in een middelgrote ketel met hoge wand.


Conclusie


Hoewel het land me niet is bevallen, al ligt dat volgens mij meer aan de reiswijze van mijn schoonfamilie, kan ik zeggen dat ik nu eindelijk een reden heb om wel terug te keren. Een heen en terug ticket voor een koffer vol van deze tabak heb ik er wel voor over. Voornamelijk omdat ik gok dat hij een pak goedkoper is, maar ook omdat het gewoon een tabak is die ik graag dagelijks in mijn pijp wil stoppen.

De kans is klein dat velen onder jullie hem ooit zullen roken, maar wanneer je dat doet, en je hebt het geluk het lot in de loterij te hebben gewonnen. Dan is dat genieten met hoofdletter G.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Whitesnake

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door Whitesnake »

Mooie revieuw Nekker! =D>

kiske

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door kiske »

Haha! Blij dat hij je zo goed bevalt!

1 andere prf-er gaat hem zeker proeven, want ik heb 1 pakje in de bak "gratis" gedaan in Heukelum. Gewoon om 'ns te kijken of daar ooit een reactie van komt.

Wat betreft de prijs is het in Turkije net als met de benzine daar. Je denkt, ik zit kort bij de bron dus die zal laag zijn. Mooi niet dus. Benzine net zo duur als in NL en tabak is nog wat duurder. € 10 voor een pakje.

Nogmaals, fijn dat de tabak je zo goed bevalt Nekker!

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door Bananabox-Ninja »

kiske schreef:Haha! Blij dat hij je zo goed bevalt!

1 andere prf-er gaat hem zeker proeven, want ik heb 1 pakje in de bak "gratis" gedaan in Heukelum. Gewoon om 'ns te kijken of daar ooit een reactie van komt.

Wat betreft de prijs is het in Turkije net als met de benzine daar. Je denkt, ik zit kort bij de bron dus die zal laag zijn. Mooi niet dus. Benzine net zo duur als in NL en tabak is nog wat duurder. € 10 voor een pakje.

Nogmaals, fijn dat de tabak je zo goed bevalt Nekker!
Aha, die komt van jouw af?
Da's dat pakje met die longen erop toch?
Ik dacht dat die gewoon met Dukdalf meegekomen was.

Ik zal het laten weten. :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

kiske

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door kiske »

[quote="Bananabox-Ninja]
Aha, die komt van jouw af?
Da's dat pakje met die longen erop toch?
Ik dacht dat die gewoon met Dukdalf meegekomen was.

Ik zal het laten weten. :mrgreen:[/quote]

Ja, die had ik meegenomen. Ik vond het erg confronterend dat de foto van de longen duidelijk aangaf dat een niet rokerslong zo'n saaie kleur heeft, terwijl een rokerslong zo'n fraai en kleurrijk uiterlijk heeft! :wink:

Enne, ja ik hoor graag wat je d'r van vindt! Hopelijk kun je 'm net zo waarderen als Nekker en ik. Wel verplicht de eerlijkheid mij hier te vermelden dat ik heel bewust 2 verschillende jaartallen heb meegebracht dus die van jou zou zomaar kunnen verschillen van die van Nekker. Wellicht leuk om dat in Wuustwezel eens langs elkaar te leggen? :-T

Goeds!
Kees

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door Bananabox-Ninja »

kiske schreef:Enne, ja ik hoor graag wat je d'r van vindt! Hopelijk kun je 'm net zo waarderen als Nekker en ik. Wel verplicht de eerlijkheid mij hier te vermelden dat ik heel bewust 2 verschillende jaartallen heb meegebracht dus die van jou zou zomaar kunnen verschillen van die van Nekker. Wellicht leuk om dat in Wuustwezel eens langs elkaar te leggen? :-T
Daar sta ik helemaal voor open :)
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door Nekker »

Jongens... 10 euro? Dat is zelfs duurder dan hier... :o

Ik neem hem mee naar Wuustwezel om te vergelijken... De tabak hé, viespeuken...! :wink: Als ik het andere moet vergelijken win ik toch.... :mrgreen:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

kiske

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door kiske »

Nekker schreef:Jongens... 10 euro? Dat is zelfs duurder dan hier... :o

Ik neem hem mee naar Wuustwezel om te vergelijken... De tabak hé, viespeuken...! :wink: Als ik het andere moet vergelijken win ik toch.... :mrgreen:
Tja, vergelijken, winnen, groot, groter, grootst, moeilijk, moeilijk, moeilijk. Hoe zal ik 't zeggen......... In ieder geval, als ik echt opgewonden raak, kan ik m'n ogen niet meer sluiten! (Oh ja, en dan krijg ik ook een erg wit gezicht)

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door Bananabox-Ninja »

Nekker schreef:Ik neem hem mee naar Wuustwezel om te vergelijken... De tabak hé, viespeuken...! :wink: Als ik het andere moet vergelijken win ik toch.... :mrgreen:
Uh-huh 8)

Ik weet in elk geval dat je een grotere paardenstal dan mij hebt :mrgreen:
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door Pieter »

Ik moet zeggen dat ik een beetje opkijk van de hoeveelheid verbazing die wordt uitgedrukt over de kwaliteit van deze tabak.

Ik heb de tabak niet zelf gerookt, maar wat betreft de beschikbaarheid van goede tabak in Turkije: vele Oriental-soorten komen toch echt uit dat land! Izmir, Yenidje, Samsun... Allemaal van origine Turks.

Het zou mij dan ook niets verbazen als er een behoorlijke snuf van deze tabakssoorten in verwerkt zit - is dat het geval is de prijs van 10 euro de pouch niet al te overdreven, en een romige, zachte smaak niet onverwacht.

Wat betreft de vergelijking tussen twee verschillende pakjes ben ik wel benieuwd! Als het inderdaad zo is dat de kwaliteit per eenheid enorm varieert en Nekker mazzel heeft gehad met de pouch in kwestie is de terughoudendheid zeker gegrond, maar als het met die verschillen wel meevalt denk ik dat er toch sprake is van een mooi product.

Ik kijk uit naar verder commentaar.




Mag overigens aangeven dat in verband met mijn uitstekende ervaringen gedurende een vakantie in Istanbul (moderne stad, zaakjes goed geregeld, aardige mensen, prachtige cultuur) ik wellicht een beetje bevooroordeeld ben in het voordeel van het Turkse land.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door robvoorburg »

Mijn ervaringen hier ten lande met Turken zijn eveneens positief.
Er is snel vertrouwen, ze komen netjes hun afspraken na, ze zijn
gastvrij, hun woningen zijn kraakhelder. ik kan goed met ze door
de bocht.
Ja, ze hebben een ander nou geloof, nou alla.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Tabac Turk - Türk Pipo Tütünü

Bericht door Bananabox-Ninja »

Prijs/beschikbaarheid

Onbekend in eerste instantie maar volgens Kiske hierboven een 10-tje per pouch

Geur/snede uit de pouch

Hmm, dit ruikt bekend. Maar waarvan ook alweer?
Ik kan er niet echt opkomen dus ik zal hier nog wel ene edit op doen als het meer voorbij komt.
Maar in mijn hoofd blijf ik met Amphora zitten, dit is een tabak die ik ooit in het begin eens gerookt heb.

De snede: hier sluit ik me aan bij Nekker.
Een dik pakketje aaneengekoekte Flake, die je uiteen moet halen. wat het voordeel geeft dat je kan kiezen hoe je hem stopt, als Flake of als broken flake.

Brandbaarheid/eerste indruk

Weer een quote van Nekker:
Steekt vlot aan, er word aangeraden om hem wat te laten drogen. Echter heel veel last had ik daar ook weer niet van. Stopt geweldig goed. Aangezien het hier toch om een wat flake-achtige variant gaat, best niet te vast stoppen. In een smalle hoge ketel komt hij prachtig goed tot zijn recht.

Smaak echter is bij mij weer een verwijzing naar die Amphora. De smaak komt me erg bekend voor maar ik kan hem gewoon niet plaatsen. Ik heb het gevoel dit al eens eerder gerookt te hebben.
Zeker geen verkeerde smaak maar je zou niet zeggen dat je een tabak zit te roken die je hier niet kan krijgen.

Roken/roomnote

Roken: Makkelijk, brandt vlot, weinig smaak verlies, vor watvoor smaak er al was edoch kreeg ik op het laatst toch een wat rauwere tabaksmaak op de tong. Geen tong-bite in elk geval.

Roomnote: Zacht geurig en niet overheersend.

Rookduur

Ik had een uurtje nodig voor mijn pijp en stopping.

Conclusie

Tja, niet bijzonder.
Okay voor een keer tussen door maar voor mij zeker geen 'vaste prik'
Voornamelijk omdat ik smaakt als iets wat ik eerder hier in Nederland heb gerookt.
Wat ik wel erg prettig vondt is dat het te stoppen is als een flake.

Ik neem hem mee naar Wuustwezel mochten er mensen een sampel willen.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Plaats reactie