Didolux - La langue du chien Semois

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Whitesnake

Didolux - La langue du chien Semois

Bericht door Whitesnake »

Via Keiler is er 100 gr in huis geraakt. Niet moeilijk als je in Luik naar school gaat (bij onze "gezellige" zuiderburen...) :wink:

Dit is een echte onvervalste pure Semois. Wat kwaliteit betreft moet hij zeker niet onderdoen voor Vincent Mainil.

Snede: Coupe moyenne.
Aroma: Precies een hooigeur in 't pakje. Vergelijkbaar met de Vincent Mainil.

Vrij zware tabak die je vooral rustig moet roken wegens snelle tongbite. Na de pijp hou je d'r toch wel een "hik" aan over.

Smaak: Een echte sigarentabak met notensmaak. Brandt vlug. (De snelst brandende Semois die ik tot nu toe gerookt heb.

Ideaal voor de hersft/winterperiode.

Aanrader voor de Semoisliefhebber. (T)
Laatst gewijzigd door Whitesnake op 29 sep 2012 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5377
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Paasei »

Heb je een foto van het pakje ?
Dit zou de fabrikant uit Rochehaut zijn. Ik ken de streek daar vrij goed maar heb die daar dus nog nooit gevonden. Sterker nog : de sigaren en tabak die men boven in Rochehaut verkoopt zijn vooral die van Manil...

(aan de expedititieleden van een tijdje terug : Rochehaut is dat dorpje bovenop waar je uitzicht hebt op Frahan dat in de diepte in een bocht van de Semois ligt)
Koninklijke Eikel Des Forums.

Whitesnake

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Ik zal aan Keiler vragen een foto te plaatsen.

Whitesnake

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Afbeelding

AUB Paasei. Mogelijk IS het wel Mainil. Lijkt er toch sterk op. (Er zijn overeenkomsten...)

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Nekker »

Kan je eens aan de Jo vragen om er ééntje mee te brengen voor mij naar LiBra?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15085
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Eliminator »

Als 'niet'-semois liefhebber voel ik me soms verdwaald in het grote semois-bos,... maar graag hou ik de recentie's overzichtelijk en volgens het [merk]-[type] format georganiseerd !
Is 'Didolux' nu de merknaam,... ik heb ook al 'Rochehaut' gelezen en de naam 'Manil' is gevallen en dat in een topic van nog maar vier uren oud :? please help me out ! :D
Afbeelding

keiler
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 dec 2011 19:04

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door keiler »

Nekker schreef:Kan je eens aan de Jo vragen om er ééntje mee te brengen voor mij naar LiBra?
No probs Nekker! Echt heel erg lekkere:)!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5377
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Paasei »

Didolux is het merk,
Rochehaut is het dorpje waar hij gefabriceerd wordt,
Manil is een andere fabrikant, waarvan vermoed wordt dat het ook van hem is. :wink:
Alleen zou hij dat dan wel in het grootste geheim doen, want in zijn kelder/werkplaats/museum is geen enkele vreemde verpakking te bespeuren.
:-T

Keiler,
als ik het prentje aan klik kom ik op postimage, maar kan het niet vergroten of openen. Kan je het ôp een andere manier proberen posten?
(via tinypic.com bijvoorbeeld)
Ik ben heel nieuwsgierig nu.
:mrgreen:
Koninklijke Eikel Des Forums.

Whitesnake

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Afbeelding

Astambluft Paasei! :D :D

Whitesnake

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Eliminator schreef:Als 'niet'-semois liefhebber voel ik me soms verdwaald in het grote semois-bos,... maar graag hou ik de recentie's overzichtelijk en volgens het [merk]-[type] format georganiseerd !
Is 'Didolux' nu de merknaam,... ik heb ook al 'Rochehaut' gelezen en de naam 'Manil' is gevallen en dat in een topic van nog maar vier uren oud :? please help me out ! :D
Troost je Eli, ik zie het ook allemaal niet meer zo duidelijk hoor! Paasei zou kunnen gelijk hebben daar het om een tabak gaat met veel overeenkomsten met de Mainil.

Is wel een dikke aanrader.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5377
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Paasei »

Wat opzoekwerk gedaan, en de foto bekeken...

De tabak in het pakje op de foto is fleur de Semois Didolux.
Over Didolux heb ik nog niet veel gevonden. Maar de familienaam Didot komt nogal veel voor in de streek, en zo is er Clement Didot (en/of zijn nabestaanden) die in Rochehaut winkel houdt en ook tabak teelt...

Langue de chien is dan weer een tabak van Joseph Martin uit Bohan : http://maisonmartin.be/fr/Produits/tabac.html#

Kan het zijn dat je de twee door elkaar haalt?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Whitesnake

Re: Didolux "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Neen Paasei...(Poasàài) ik weet welke je bedoelt en daar staat een herdershond op 't pakje.
Bij deze staat (kan het je niet meer laten zien want Keiler heeft het met open te snijden weggeworpen) aan de zijkant "La langue du chien met een jachthondenkop (neen, geen exemplaar van Bommel :wink: :D ). Wel degelijk Langue du chien hoor!

Probeer 'm eens uit. Lekker!!!

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5377
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Paasei »

Ah bon.
Verwarrend als er twee fabrikanten dezelfde naam gebruiken.
Staat er ook nog iets van adres of zo van de fabrikant op die Didolux, ik zou 'm graag ook es opzoeken volgende zomer. De vakantie gaat richting Dardennen, uiteraard Semoisstreek, en Joseph Martin in Bohan staat al op de planning.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Whitesnake

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Geen enkele verdere aanwijzing Paasei, sorry! Je zou wel eens gelijk kunnen hebben hoor.

keiler
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 dec 2011 19:04

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door keiler »

Paasei schreef:Ah bon.
Verwarrend als er twee fabrikanten dezelfde naam gebruiken.
Staat er ook nog iets van adres of zo van de fabrikant op die Didolux, ik zou 'm graag ook es opzoeken volgende zomer. De vakantie gaat richting Dardennen, uiteraard Semoisstreek, en Joseph Martin in Bohan staat al op de planning.

Hey Paasei!
Nu ben ik zelf wel een echte Semois-liefhebber.
ik breng geregeld Semois mee vanuit Luik, nu is het gebruik van dezelfde namen door verschillende fabrikanten zo uitzonderlijk? Zo eist vrijwel elke tabaksboer de naam van 'vieux semois', 'ancien semois' en 'le vrai semois' op:) Ik weet het is verwarrend, vieze mannen, die Walen:)! Haha!

Met vriendelijke groet! Keiler!
Afbeelding

Whitesnake

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Paasei, je krijgt van mij alle gelijk totdat het tegendeel bewezen is. (en eerlijk gezegd hoop ik daar niet op...) :-?

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5377
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Paasei »

Oh, maar het is mij dus niet om mijn gelijk te doen, maar om duidelijkheid.
En inderdaad, nu je het zegt, ze komen allemaal met gelijkaardige of dezelfde benamingen.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Whitesnake

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Was mijn bedoeling niet Paasei maar ik wil gewoon duidelijk maken dat ik niet zo "thuis" ben in de Semois wereld zoals jij.
Ik vind het lekkere tabakken en vooral de Florina vind ik terug heel speciaal. Heb vroeger (voor ik 't PRF leerde kennen) héééééél veel Semois gerookt. Ja ik dacht dat er niks anders bestond. Door 't Forum is er een wereld voor me open gegaan.
Een nonkel van mij (die al lang "hemelen" is) rookte dag-in-dag-uit Semois.
De Semois tabakken zijn en blijven goed. No nonsense, puur, recht voor de raap.
Ik heb de indruk (en ik kan verkeerd zijn) dat de Semois tabakken zowat gedegradeerd zijn tot "ouwe mannekens tabakken" en dat vind ik een beetje spijtig.
Ook het feit dat de verpakking niet zo blitz en trendy is heeft er waarschijnlijk ook mee te maken maar dat vind ik juist tof. De buitenkant geeft perfect weer wat er binnenin zit...geen foefkes, echt, puur, eenvoudig!

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door semois »

Wat betreft die tabak in Rochehaut. Zelf heb ik deze nog niet gekocht (was uitverkocht), maar ben toch benieuwd naar de smaakverschillen met deze van Manil en Martin.

Afgelopen winter praatte ik met de uitbater van de winkel in Rochehaut die me wist te vertellen dat zijn tabak afkomstig is van Jean-Paul Couvert.

Er wordt veel gesproken over Manil en Martin, maar Couvert is naast Martin wel diegene die zelf tabak kweekt.
Enkel Manil kweekt geen tabak, hij verwerkt ze.

Manil heeft de troef dat hij een museum gekoppeld heeft aan een winkel.

Ik ben benieuwd om eens deze tabak te kopen en een bezoekje te brengen aan Jean-Paul Couvert.

Die man in Rochehaut was overigens vrij somber over de toekomst van de Semoistabak.
De achteruitgang is al aan de gang sinds de tweede wereldoorlog en krijgt nu nog eens klappen door het verdwijnen van de subsidies en de hoge taksen die de laatste kwekers moeten betalen.
Naar zijn mening zal dit volledig verdwijnen.

Ik weet het niet hoe het zal verlopen, maar 1 ding is duidelijk: geniet nog van de semois zo lang ze er nog is. Een stijgende vraag, kan de telers nog moed geven om door te gaan.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Arno »

Vanuit de VS is nu erg veel vraag naar Semois vanwege wat recente Semois-gerelateerde artikelen. Lees ik op Amerikaanse fora dat Manil niet verzend naar de VS... Ik bedoel, heb je de kans om te cashen, doe je het niet..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Nekker »

Arno schreef:Vanuit de VS is nu erg veel vraag naar Semois vanwege wat recente Semois-gerelateerde artikelen. Lees ik op Amerikaanse fora dat Manil niet verzend naar de VS... Ik bedoel, heb je de kans om te cashen, doe je het niet..
Ik denk dat dit te maken heeft met de veel te hoge taksen op export van tabak... Manil doet dit voornamelijk als hobby, en het gaat hem niet om het gewin van geld.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door janneman »

Hmmm, ik denk dat er ook wat meesterschap zit in jezelf beperken; mijn ooit eens favoriete cigaar (Flor de la Isabella) is ook ten onder gegaan aan al te groot succes in de VS. Als je je productie goed kwijt kunt, en dat genoeg geld oplevert, kon 'niet verder groeien' nog wel eens een goed idee zijn.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Arno »

Nekker schreef:
Arno schreef:Vanuit de VS is nu erg veel vraag naar Semois vanwege wat recente Semois-gerelateerde artikelen. Lees ik op Amerikaanse fora dat Manil niet verzend naar de VS... Ik bedoel, heb je de kans om te cashen, doe je het niet..
Ik denk dat dit te maken heeft met de veel te hoge taksen op export van tabak... Manil doet dit voornamelijk als hobby, en het gaat hem niet om het gewin van geld.
Op zich een erg mooie gedachte, mij gaat het ook niet om het gewin van geld. Maar als op die manier zo'n mooie tabakstraditie als de Semois behouden kan blijven.. Ik bedoel, hij kan de tabak ook niet helemaal legaal naar de States sturen als je begrijpt wat ik bedoel.. :roll:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Massis »

Manil raakt inderdaad bedorven onder de orders vanover heel de wereld na het artikel in de New York Times enkele weken terug. Ik ben er gisteren langs geweest om een bestelling op te halen voor pipemakersforum.com, en hij wist me te vertellen dat hij sindsdien meer dan 50 bestellingen heeft gehad vanover heel de wereld: VS, italië, denemarken, zelfs Japan!
Je moet weten, normaal heeft hij maar 5-15 orders per week, dus plots 50 orders erbij is voor de man een énorm verschil.

Maar hij verstuurt normaal niet buiten België vanwege een enorm gezeur met taxen en douaneformulieren etc. Dat gezeur ligt nu voor deze bestelling bij mij... Ruim 10kg aan tabak die richting de VS moet.

Betreffende het pakje "Didolux": ik ben geen kenner, maar "La Fleur du Semois" is wel de exacte naam die Vincent Manil ook gebruikt voor één van zijn 3 snedes...
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Nekker »

Massis schreef:Manil raakt inderdaad bedorven onder de orders vanover heel de wereld na het artikel in de New York Times enkele weken terug. Ik ben er gisteren langs geweest om een bestelling op te halen voor pipemakersforum.com, en hij wist me te vertellen dat hij sindsdien meer dan 50 bestellingen heeft gehad vanover heel de wereld: VS, italië, denemarken, zelfs Japan!
Je moet weten, normaal heeft hij maar 5-15 orders per week, dus plots 50 orders erbij is voor de man een énorm verschil.

Maar hij verstuurt normaal niet buiten België vanwege een enorm gezeur met taxen en douaneformulieren etc. Dat gezeur ligt nu voor deze bestelling bij mij... Ruim 10kg aan tabak die richting de VS moet.

Betreffende het pakje "Didolux": ik ben geen kenner, maar "La Fleur du Semois" is wel de exacte naam die Vincent Manil ook gebruikt voor één van zijn 3 snedes...
Hoe reageerde hij, toen je daar met zo'n gigantische bestelling stond? :D
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Massis
Administrator
Berichten: 5205
Lid geworden op: 11 mei 2010 15:07
Locatie: Bilzen - Belgie
Contacteer:

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Massis »

Verontschuldigend, want hij had maar 6 dozen bouchons kunnen maken, en er waren er 7 besteld :P

Zonder gekheid: Vincent Manil is echt een schitterende kerel! De kans is zelfs zeer reeël dat je - eens ik weer up & running ben - in zijn winkeltje Massis Pipes in de toonbank gaat zien liggen, tussen een best aardige collectie Winslows ;-)
Website: massispipes.com
Instagram:@MassisPipes
Facebook: MassisPipes

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door lestat »

wow dat is fantastisch nieuws. Hoop dat het er doorkomt. Weer een stap verder naar eeuwige beroemdheid
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door semois »

Actueel is er ongeveer 0,5 tot 1 hectare grond (verdeeld over Bohan en Frahan) bewerkt om er weldra de tabak te planten.
In Bohan en Frahan kan je eind deze maand de jonge plantjes aanschouwen.
Nu maar hopen op een gunstig tabaksjaar:).
Gisteren heb ik in Vresse nog op de brocante een pijpenrek op de kop getikt met 6 pijpen.
Ene is van de streek zelf (Chairière). Na eventjes de mondstukken goed te kuisen zullen deze doorrookte pijpen me goed smaken!

Whitesnake

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door Whitesnake »

Semois, succes ermee!

semois
Berichten: 42
Lid geworden op: 08 jul 2012 21:48
Locatie: Gent

Re: Didolux - "La langue du chien" Semois

Bericht door semois »

semois schreef:Actueel is er ongeveer 0,5 tot 1 hectare grond (verdeeld over Bohan en Frahan) bewerkt om er weldra de tabak te planten.
In Bohan en Frahan kan je eind deze maand de jonge plantjes aanschouwen.
Nu maar hopen op een gunstig tabaksjaar:).
Gisteren heb ik in Vresse nog op de brocante een pijpenrek op de kop getikt met 6 pijpen.
Ene is van de streek zelf (Chairière). Na eventjes de mondstukken goed te kuisen zullen deze doorrookte pijpen me goed smaken!
Het is een plezier om mijn tweedehands pijpen te roken :) 6 pijpen en pijpenrek voor 25 euro! Het was de moeite om deze oude knarren een nieuw leven in te 'blazen'. De mondstukken grondig met alcohol schoongemaakt, de dikke koollaag en oude tabaksresten uitgeschraapt en langzaam weer opvullen en uitroken. Momenteel dragen ze weer een echte semois geur.

In Frahan stond dit weekend de eerste tabak uitgeplant. De overige plantjes werden handmatig uit hun kiembakken verspeend om zo dadelijk ook in de volle grond geplant te worden.

In Bohan staat er nog geen tabak uitgeplant.

Nu maar hopen dat er wat warmte komt zodat ze goed zullen groeien in de weldaad van het microklimaat.

Plaats reactie