Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door metaltommy »

Brand: J. F. Germain & Son
Blender: Planta
Tin Description: Classically processed Latakia flake with Orientals and Virginia.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents:
Virginia
Latakia
Oriental
Cut: Flake
Packaging: 50g Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... G&TID=1743

Mijn blikje flakes stamt uit 15-2-2011 verkregen uit een tabak ruilen met een canadees via YT.
Heeft bij mij ook nog een jaartje in de kast gelegen omdat ik nog teveel tabak had liggen. dus opengemaakt ergens eind februari 2012.
Ik rook mijn latakias uit 1 en dezelfde pijp. Mastro de paja kleine billiard. zo ook deze flake.

Goed het zijn flakes maar zo op elkaar geperst dat ik ze niet van elkaar afkrijg, dus ik pluk eruit wat ik denk nodig te hebben en doe dat ik de pijp, een soort van ready rubbed denk ik dan maar.
Zo gaat het stoppen makkelijk, het aansteken kost deze onervaren pijproker 2 tot 3 lucifers. Op zich vergt deze tabak mijn weinig aandacht, soms even de tamper erop en de vinger over de bowl. Brand rustig zoals men van een flake mag verwachten.
Dan de smaak, juist er zit latakia in maar niet zo dominant als het blik doet vermoeden. Ik proef voornamelijk iets van pruimen, rozijnen dus ik vermoed dat dat de virginia is, met daarachter de latakia, die zich op de achtergrond houd, waar die zo af en toe even naar voren komt. Wat de oriental erin doet is me nog niet helemaal duidelijk, misschien iets van wat pittigheid eraan geven, of tangy zouden de amerikanen zeggen. Toch is het een milde tot gemiddelde blend, ik vind het allemaal goed op elkaar afgestemd. Voor mij een flake waar ik echt voor wil zitten en op mn gemak van wil genieten. *EDIT* zoals gezegd brand rustig maar daarbij ook heel koel wat de smaak weer ten goede komt.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door smoking-rob »

de keren dat ik hem heb gerookt kreeg ik de flakes ook niet los van elkaar.
Ze zijn ook niet met een hoge dichtheid geperst, misschien vandaar.
Maar je hebt me weer op een idee gebracht: deze tabak maandag in Kleef kopen!
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Gypscoprotheres »

Ik rook deze flake af en toe en vind hem best lekker. De latakia staat op de achtergrond, maar ik proef hem toch duidelijk. Het 'pruimen' aroma komt mij ook bekend. Wat ik wel vreemd vind is dat ik de tabak zelfs na het blik twee jaar open te hebben staan niet hoef te bevochtigen. Ik vraag me dan af wat er aan toe is gevoegd... Andere flakes in soortgelijke blikjes moet ik na een maand weer een beetje bevochtigen.

Dat ik hetzelfde blikje al 2 jaar heb staan zegt wel iets over mijn mening omtrent deze tabak. Ik had een iets heftigere Latakia flake verwacht en als ik dan moet kiezen tussen deze en SG Balkan Flake (eigenlijk niet echt met elkaar te vergelijken), ga ik toch voor de laatste. Het is een aan elkaar geplakt blokje klamme tabak dat minder latakia bevat dan ik had verwacht.

Weet iemand trouwens waar het aan zou kunnen liggen dat deze tabak niet uitdroogt? Ik denk zelf aan een chemische toevoeging.... :S
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Arno »

Gypscoprotheres schreef:Ik rook deze flake af en toe en vind hem best lekker. De latakia staat op de achtergrond, maar ik proef hem toch duidelijk. Het 'pruimen' aroma komt mij ook bekend. Wat ik wel vreemd vind is dat ik de tabak zelfs na het blik twee jaar open te hebben staan niet hoef te bevochtigen. Ik vraag me dan af wat er aan toe is gevoegd... Andere flakes in soortgelijke blikjes moet ik na een maand weer een beetje bevochtigen.

Dat ik hetzelfde blikje al 2 jaar heb staan zegt wel iets over mijn mening omtrent deze tabak. Ik had een iets heftigere Latakia flake verwacht en als ik dan moet kiezen tussen deze en SG Balkan Flake (eigenlijk niet echt met elkaar te vergelijken), ga ik toch voor de laatste. Het is een aan elkaar geplakt blokje klamme tabak dat minder latakia bevat dan ik had verwacht.

Weet iemand trouwens waar het aan zou kunnen liggen dat deze tabak niet uitdroogt? Ik denk zelf aan een chemische toevoeging.... :S
http://nl.wikipedia.org/wiki/Propyleenglycol
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Gypscoprotheres »

Da's dan duidelijk. Daarvan zit er dus behoorlijk wat van in bij deze tabak. Wat ik me afvraag is of dit afdoet aan de kwaliteit en/of het de gezondheid wat meer schaadt dan normaal (als het in deze hoge mate wordt toegevoegd).
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Arno »

Gypscoprotheres schreef:
Da's dan duidelijk. Daarvan zit er dus behoorlijk wat van in bij deze tabak. Wat ik me afvraag is of dit afdoet aan de kwaliteit en/of het de gezondheid wat meer schaadt dan normaal (als het in deze hoge mate wordt toegevoegd).
Ik kom hier (hoop ik) later op terug :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Gypscoprotheres »

Arno schreef:Ik kom hier (hoop ik) later op terug :wink:
Deal! Ergens schrikken dit soort stofjes mij altijd af en doen mij denken dat het om een inferieur product gaat. Maar dát kan ik natuurlijk helemaal mis hebben.
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Winslow Collector »

Het is niet giftig en wordt in redelijk veel tabakken toegepast. Al in het begin van het proces, in de casing.

Het houdt de tabak vochtig en (ook belangrijk) blijkt schimmelwerend te zijn. Dat laatste is met water niet altijd het geval.

Godfrey59

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Godfrey59 »

In alle e sigaretten zit propyleenglycol ( zorgt voor een mooi dikke damp) .


Godfrey

Gebruikersavatar
Gypscoprotheres
Berichten: 1933
Lid geworden op: 07 feb 2010 22:08
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Gypscoprotheres »

Winslow Collector schreef:Het is niet giftig en wordt in redelijk veel tabakken toegepast. Al in het begin van het proces, in de casing.

Het houdt de tabak vochtig en (ook belangrijk) blijkt schimmelwerend te zijn. Dat laatste is met water niet altijd het geval.
Ok, bedankt. En heeft het nog enige invloed op de smaak of dat ook niet? Anders zou ik zeggen: voeg het aan iedere tabak toe ;) .
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Arno »

Gypscoprotheres schreef:
Winslow Collector schreef:Het is niet giftig en wordt in redelijk veel tabakken toegepast. Al in het begin van het proces, in de casing.

Het houdt de tabak vochtig en (ook belangrijk) blijkt schimmelwerend te zijn. Dat laatste is met water niet altijd het geval.
Ok, bedankt. En heeft het nog enige invloed op de smaak of dat ook niet? Anders zou ik zeggen: voeg het aan iedere tabak toe ;) .
Het zit ook bij bijna elke tabak :mrgreen: Alleen Cornell & Diehl (die ook de Pease tabakken maken) houden vol dat ze alleen water gebruiken en verder niets.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Ribbon »

Het is wel tamelijk verwarrend dat sommige van de J.F. Germain & Son blends niet door Germain zelf, maar door Planta worden gemaakt. Ik lees hier ook aardig wat tegenstrijdige berichten over her en der. Volgens TR wordt de SLF namelijk wel door Germain zelf gemaakt.

Is er iemand die licht in de duisternis kan scheppen? :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Readburd
Berichten: 110
Lid geworden op: 27 okt 2011 10:26

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Readburd »

Robb schreef:Het is wel tamelijk verwarrend dat sommige van de J.F. Germain & Son blends niet door Germain zelf, maar door Planta worden gemaakt. Ik lees hier ook aardig wat tegenstrijdige berichten over her en der. Volgens TR wordt de SLF namelijk wel door Germain zelf gemaakt.

Is er iemand die licht in de duisternis kan scheppen? :wink:
Ik heb dit een tijd terug ook eens uitgezocht en kwam toen bij de catalogus van Planta terecht. Zie pagina 7 en 8 voor de Germain tabakken die door Planta worden geproduceerd.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Ribbon »

Thanks Readburd. :)

Als ik het goed begrijp worden de volgende tabakken onder de merknaam Germain's bij Planta gemaakt:

- Medium Flake
- Brown Flake
- Special Latakia Flake
- Mixture no. 7
- Mixture no. 9
- Celebration

De tabakken die door J.F. Germain & Son (onder die merknaam) geproduceerd worden op Jersey zijn:

- Eighteen Twenty Smoking Mixture
- Royal Jersey Original Latakia Mixture
- Uncle Tom's Smoking Mixture
- King Charles Smoking Mixture
- Plumcake Smoking Mixture
- Royal Jersey Cavendish & Virginia
- Royal Jersey Perique Mixture
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door robvoorburg »

Tussen al het goeds dat ik afgelopen december van sinterklaas kreeg
zaten twee blikjes van deze tabak.
Het is een klein rechthoekig blikje met een fraai etiket. Toen ik het
blikje opende keek ik tegen het omhulsel aan waar de tabak zich
in bevond, geheel de kleur aangenomen van de inhoud, daar laat
ik mij niet door afschrikken.

Ik vouw het papier open en kijk naar een blokje tabak met een
gelig/bruine kleur, voorzien van wat zwartige bedrading. Het oogt
mislukkerig en de lucht is bepaald niet hemels.
Toch is mijn belangstelling gewekt. Gekke tabak en inderdaad de
plakjes zijn zonder schade niet van elkaar te scheiden.

Ondanks de lange tijd dat de inhoud in het blik verbleef is het niet
nodig iets aan de tabak te doen (bevochtigen) Het is gebruiksklaar.

Inmiddels heb ik er enige pijpen van gerookt en vind het een
opmerkelijke tabak/flake. Aansteken gaat redelijk eenvoudig.
Zelden een tabak gerookt die zo traag brandt, het is meer gloeien,
ik rook het uit een meerschuimen pijp met een gemiddelde
inhoud en ben er gedurende de avond grotendeels mee bezig.

Ik ben een latakia liefhebber, stoort het mij dat er in deze mixture
slechts weinig van inzit? In het geheel niet.
Zelden een tabak gerookt waar de samensteller zo'n prachtige
combinatie van een paar tabakken heeft gevonden die het samen
zo goed doen bij verbranding.
Het is een zacht romige smaak en op de achtergrond bast de
latakia een beetje mee, heel plezierig.
Tot op de bodem blijft het genieten.

Eens kijken wat men op Tobacco Revieuws over deze tabak schrijft.

Staat in de top 5 van alles dat ik ooit rookte.

Gebruikersavatar
M.R.
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 aug 2014 15:48
Locatie: Ridderkerk

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door M.R. »

Is echt een topper. Heerlijk gewoon. Alleen bijna in Europa niet verkrijgbaar. Op Duitse site's bv. al maanden de melding momenteel niet verkrijgbaar. Iemand enig idee waarom?

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Arno »

M.R. schreef:Is echt een topper. Heerlijk gewoon. Alleen bijna in Europa niet verkrijgbaar. Op Duitse site's bv. al maanden de melding momenteel niet verkrijgbaar. Iemand enig idee waarom?
Germain is maar een klein fabriekje die de VS en Europa bedienen. Ze kunnen gewoonweg de vraag niet aan.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tobias Tobit
Berichten: 1626
Lid geworden op: 03 mar 2015 12:23

Re: Planta - J. F. Germain & Son - Special Latakia Flake

Bericht door Tobias Tobit »

Ik heb ook het idee dat ze hun tabak "age-en" en gewoon niet voldoende op voorraad hebben om grotere productie runs te draaien.
Tobias 6:8,9 indien iemand gekweld wordt van de duivel of boze geest, moet gij roken die voor die man of die vrouw, en hij zal niet meer gekweld worden.

Plaats reactie