Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Eliminator »

De Luxe Navy Rolls
----------------
Brand: Dunhill
Blender: Orlik Tobacco Company
Country of Origin: DK
Curing Group: Flue Cured
Contents: Virginia
Perique
Cut: Curly Cut
Packaging: 50g Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... &TID=1775/

Afbeelding
Afbeelding

----------------

Na een blikje aangeschaft te hebben van deze tabak in Nordhorn (nadat ik om een licht latakia-houdende tabak had gevraagd) kwam ik tot de conclusie dat hier nog geen recentietopic van was, vreemd, want ondanks dat de latakia ontbreekt is dit een hele lekkere, wat zoetige, tabak die in een soort van discusjes is gerold en erg prettig rookt.
Ik ben niet de beste recensist maar ben wel erg benieuwd naar jullie ervaringen vandaar toch de start van dit topic,... helaas heb ik het blik er in een kleine twee weken doorheen gejaagd,..... mocht ik hem nog eens tegenkomen, dan komen er zeker meer blikken in huis !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Arno »

Ik ken deze tabak zelf niet maar ik heb meerdere malen gehoord dat hij heel erg lijkt op de legendarische Escudo die ik wel ken. Als ik een keer ergens een blik ervan kan scoren zal ik dat zeker doen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Nekker »

Arno schreef: Als ik een keer ergens een blik ervan kan scoren zal ik dat zeker doen.

+1
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Ribbon »

Via Ignoro (geloof ik :oops: ) heb ik een blikje hiervan weten te bemachtigen die nu lekker ligt te wachten op het juiste moment...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door smoking-rob »

Dunhill Navy Rolls Deluxe is een erg lekkere Vaper, vol en zacht en bijna puur natuur.
Zijn broertje van Orlik, Luxury Bull's Eye heeft een cavendish vulling (naast perique).
Ik heb hier nog de variant van Stokkebye in een glazen pot die steeds lekkerder wordt naarmate de tijd verstrijkt, dit ook omdat de topping aan het vervliegen is.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door robvoorburg »

Klinkt als iets voor fijnproevers.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door dr. Watson »

Ik heb hem ook gerookt en er destijds een draadje van gemaakt. Raar dat hij er niet meer is.

Het is een flakemedaillon en hier ben ik niet zo gecharmeerd van. Je kunt hem dan alleen maar versnipperen; vouwen lukt haast niet.

Het is een tabak die vol met perique zit en natuurlijk ook virginia. Het maggismaakje is duidelijk aanwezig. Perique is duur daarom is dit ook de duurste dunhilltabak.

Volgens is Escudo een replica van deze tabak. Davidoff heeft flake medaillons en lijkt er ook op; met die uitzondering dat er in het binnenste van de medaillon een rondje met alleen cavendish zit.

Dit is een echte tabak voor liefhebbers van perique.

Zelf heb ik er overigens nog geen klik mee gekregen.
Gediplomeerd Clan Roker

Laafke

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Laafke »

Voor mij is DDLNR de Rolls Royce onder de de VaPer tabakken. Dat hij in Nederland niet te krijgen is is voor mij een groot gemis. Toen ik nog regelmatig tabak in Duitsland bestelde zat daar standaard een blikje DDLNR bij. Volgens de verhalen die ik gehoord heb zou Escudo het broertje zijn. Deze tabak is zijn stevige prijs voor mij meer dan waard, ook mijn echtgenote kan de geur zeer waarderen.

Aanvulling: volgens mijn informatiebron is Escudo het broertje. Wordt ook bij Orlik (info is van 2010) geproduceerd. Het schijnt echter dat deze tabak alleen in de VS te koop is.
Een tabak die ook bij Orlik(en waarschijnlijk uit hetzelfde produktieproces) geproduceerd wordt is Davidoff Flake Medaillons. Er schijnt smaakverschil te zijn en ook de ropes zijn van een ander formaat.
Zie hiervoor verder het topic dat over Davidoff is gemaakt.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Arno »

Klopt, Escudo wordt nog alleen maar verkocht in de VS zover ik weet. Escudo is de beste VaPer die ik heb gerookt ook al schijnt de huidige incarnatie wat minder te zijn als de voorgaande van de Cope brothers, Gallaher en AC Petersen. Ik weet niet zeker of Orlik nu Escudo maakt of Peter Stokkebye. Beide firma's zijn in ieder geval van de STG.
Enne, De Duxe Navy Rolls zijn het broertje van Escudo en niet andersom. Escudo wordt gemaakt vanaf 1870 en toen was Alfred Dunhill nog niet begonnen met zijn zaak :wink:
Escudo schijnt qua smaak erg veel te lijken De Duxe Navy Rolls maar dat kan ik (nog) niet bevestigen. Ik heb de De Luxe Navy Rolls nog niet gerookt. Heb 2 blikjes die thuis liggen te rijpen.
Davidoff Flake Medaillons schijnen best anders te smaken als DLNR heb ik ergens gelezen.. Maar ook hier kan ik dat niet bevestigen..
Laatst gewijzigd door Arno op 06 jan 2013 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door smoking-rob »

De Davidoff Flake Medallions is weer hetzelfde als Orlik's Bull's Eye en Stokkebye Luxury Bull's eye flake.
Deze hebben een black cavendish in het midden gerold en ook een andere topping en zijn overwegend zachter dan de Dunhill Rolls en tevens zoeter.
De Stokkebye heb ik enige jaren geleden in een 24 oz doos à $46 gekocht bij 4Noggins, geen geld voor zoveel lekkere tabak.Het laatse restje rook ik nu uit de glazen wekpot waar ik hem in bewaard heb en het is een andere (lees: rijpere, zachtere) tabak als toen ik de doos voor het eerst opende!
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Arno »

smoking-rob schreef:De Davidoff Flake Medallions is weer hetzelfde als Orlik's Bull's Eye en Stokkebye Luxury Bull's eye flake.
Deze hebben een black cavendish in het midden gerold en ook een andere topping en zijn overwegend zachter dan de Dunhill Rolls en tevens zoeter.
Ah! Interessant want die Davidoff is wel verkrijgbaar in NL! *zoekt wat op* Nee laat maar, ik ga geen €17,- dokken voor een 50 grams blikje.. :?
Stokkebye Luxury Bull's eye flake staat er trouwens om bekend dat die goed rijpt, dat blijkt nu wel :)
Afbeelding

Laafke

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Laafke »

Dan moet je echter wel zo gelukkig zijn en in een stad wonen met een tabakshandelaar die hart voor de zaak heeft. Als ik bij ons om Davidoff zou vragen moet ik de handelaar eerst gaan uitleggen dat er naast Davidoff sigaretten ook pijptabak is. En waarschijnlijk krijg ik dan als antwoord dat of er is geen vraag naar of hij kan het niet bestellen...... :?

Winslow Collector

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:Dan moet je echter wel zo gelukkig zijn en in een stad wonen met een tabakshandelaar die hart voor de zaak heeft. Als ik bij ons om Davidoff zou vragen moet ik de handelaar eerst gaan uitleggen dat er naast Davidoff sigaretten ook pijptabak is. En waarschijnlijk krijg ik dan als antwoord dat of er is geen vraag naar of hij kan het niet bestellen...... :?
Je kunt vragen of jouw tabaksboer zaken doet met de firma Pronk in Diemen. Zij zijn importeur van o.a. Davidoff (zowel de sigaren als de tabak) en dáár is voor de winkeliers de Davidoff te bestellen. En anders..., Rudi doet nog steeds zaken met Pronk. Dus een open kanaaltje naar Davidoff is er altijd. Enige restrictie is, of Pronk het gewenste type in assortiment heeft. Want voor 40-50 kg per jaar gaan ze geen soorten opnemen.

Laafke

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Laafke »

Hallo W.C,

Het ene winkeltje draait volledig op de verkoop van shag en sigaretten. Ze hebben er een paar pakjes pijptabak (Hollandse soorten) liggen en aan de muur hangen enkele pijpen van mandjes kwaliteit. Die doen zeker geen zaken met Pronk.
De Primera die we daarnaast hebben draait grotendeels op souvenirs en tijdschriften en ook sigaretten en shag. Ik heb hem gevraagd toen ik de laatste twee pakje OGS kocht of hij die tabak in het assortiment hield. Volgens zijn zeggen werd OGS automatisch meebesteld. Dat was twee maanden geleden. Gisteren was ik in de winkel en nog steeds geen OGS. Ik vermoed dat Primera een centrale inkooporganisatie is en daarbuiten niets zelfstandig kan doen. Overigens ben ik daar gisteren geen enkele pijp meer tegengekomen....... :?

Winslow Collector

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Winslow Collector »

Laafke schreef:Hallo W.C,

Het ene winkeltje draait volledig op de verkoop van shag en sigaretten. Ze hebben er een paar pakjes pijptabak (Hollandse soorten) liggen en aan de muur hangen enkele pijpen van mandjes kwaliteit. Die doen zeker geen zaken met Pronk.
De Primera die we daarnaast hebben draait grotendeels op souvenirs en tijdschriften en ook sigaretten en shag. Ik heb hem gevraagd toen ik de laatste twee pakje OGS kocht of hij die tabak in het assortiment hield. Volgens zijn zeggen werd OGS automatisch meebesteld. Dat was twee maanden geleden. Gisteren was ik in de winkel en nog steeds geen OGS. Ik vermoed dat Primera een centrale inkooporganisatie is en daarbuiten niets zelfstandig kan doen. Overigens ben ik daar gisteren geen enkele pijp meer tegengekomen....... :?
Dan is het Vlissingen nog droeviger gesteld dan ik dacht. Erg jammer.

Dan zul je voor Dunhill en Davidoff dus verder moeten zoeken. Pronk is ook importeur van Dunhill, maar of ze de "The Luxe Navy Rolls' in assortiment hebben weet ik niet. Ze hebben het importeurschap nog niet zo lang en beginnen waarschijnlijk met enkele "hardlopers" (qua verkoopcijfers) en hebben zeker nog niet het gehele assortiment in het magazijn.

Laafke

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Laafke »

Volgens een forumviend uit de VS zijn DDLNR en Escudo inderdaad broertjes, hij heeft ze beide gerookt

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door robvoorburg »

Vandaag zo'n blikje opengemaakt. Het ruik fris, licht zurig.
Dat voorspelt in de regel een goede tabak.
Op zich kan ik wel met flake medaillons uit de voeten, maar
een gewone flake vind ik toch handiger stoppen.

De tabak steekt makkelijk aan en is goed aan de praat te houden.
Zoals te verwachten brandt het traag, een fijne as achter-
latend.
Het smaak heerlijk licht natuurlijk zoetig, naarmate de pijp
vordert neemt de intensiteit licht toe, heel aangenaam.

Mocht ik weer eens tegen zo'n blikje aanlopen, dan arresteer
ik het.

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Meester W »

Arno schreef:Ik ken deze tabak zelf niet maar ik heb meerdere malen gehoord dat hij heel erg lijkt op de legendarische Escudo die ik wel ken. Als ik een keer ergens een blik ervan kan scoren zal ik dat zeker doen.




Klopt !
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
dArtagnan
Berichten: 163
Lid geworden op: 10 aug 2013 23:35
Locatie: Haarlem

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door dArtagnan »

Ik heb het met een sample moeten doen maar zelf miste ik wat diepgang in deze tabak. Misschien een louter persoonlijke verwachting maar ik had wat meer gehoopt op het wow-effect. Helaas bleef het bij mij uit. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het geen kwaliteit zou zijn. Meer een smaakvoorkeur wellicht.
"Een pijp roken is meer dan wat gedroogde bladeren in een uitgeboord stuk hout proppen en daar de brand in jagen."

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Sidekickelvis »

Ik ben zeer benieuwd naar deze tabak maar kom het in de reguliere handel niet tegen. Word dat buitenland of is het nog lastiger te krijgen?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Ribbon »

Niet in Nederland. Wel in België en Duitsland, als ik me niet vergis.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Sidekickelvis »

Robb schreef:Niet in Nederland. Wel in België en Duitsland, als ik me niet vergis.
Klopt dat, zuiderburen?
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Arno »

Sidekickelvis schreef:
Robb schreef:Niet in Nederland. Wel in België en Duitsland, als ik me niet vergis.
Klopt dat, zuiderburen?
Sorry dat ik voor mijn beurt spreek maarre: http://www.au-plaisir-de-vivre.be/fr/ta ... rolls.html :) In Duitsland zijn ze wel goedkoper. €12,50..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Sidekickelvis »

Arno schreef:
Sidekickelvis schreef:
Robb schreef:Niet in Nederland. Wel in België en Duitsland, als ik me niet vergis.
Klopt dat, zuiderburen?
Sorry dat ik voor mijn beurt spreek maarre: http://www.au-plaisir-de-vivre.be/fr/ta ... rolls.html :) In Duitsland zijn ze wel goedkoper. €12,50..
Ach, volgens mij woon jij ook zuidelijker, of bent daar iig regelmatig.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Botje
Berichten: 76
Lid geworden op: 22 mar 2014 11:41

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Botje »

Klinkt wel als iets interessants om een keer te proberen.. Iemand die mij kan vertellen of dit zodanig veel verschilt van mijn huidige of dat het goede toevoeging zou zijn bij:

1. Davidoff - Danish Blend
2. Mac Baren - Natural Mixture
3.
4.
“You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life.”

- "Winston Churchill"

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Upper Ten »

Ik heb vroeger de Escudo gerookt die gemaakt werd door Cope in Engeland.
De Dunhill wordt nu dus vergeleken met de Escudo van A-C Petersen uit Denemarken.
En omdat ik er over dacht
om bij 4 Noggins de Escudo van Petersen te bestellen eerst Arno gevraagd om bij zijn bezoek bij Heinrichin Duitslanterverrgelijking een blik Navy Rolls voor mij mee te nemen.
In Heukelum dit blik gekregen en daarop gerookt.
Wel. Ik kan zeggen deze Navy Rolls komt totaal niet in de buurt van de Cope Escudo zoals ik
die uit vroegere jaren 70 en 80er jaren ken.
Nu heeft Arno mij in Wuustwezel een sample gegeven van de Heinrich' s Curly block.
Volgens kenners komt deze dichtbij de originele Escudo.
Ik ben er nog niet toegekomen deze te roken maar zodra ik deze gerookt heb zal ik laten weten
of de kenners gelijk hebben.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
Ronald57
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:52

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Ronald57 »

Vind dit een volstrekt saaie tabak.

Gebruikersavatar
Ronald57
Berichten: 120
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:52

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Ronald57 »

Ik kom hier - volstrekt - op terug.

DLNR is na ageing een werkelijk geweldige tabak. Heb een paar blikjes liggen, na een ziekbed maak ik er een open en de tabak is prachtig donker geworden, vol en fris.

Aanrader (na ageing)

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4212
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Ribbon »

Heerlijk spul dit. Zacht en romig. Af en toe een tinteling in de neus van de Perique. Er is hier en elders al veel over deze tabak geschreven, over het algemeen veelal in positieve zin.

Mijn blikje stamt uit begin 2011 en is sinds die tijd waarschijnlijk steeds lekkerder geworden. Het volgende blik zal nog wat langer op de plank blijven liggen voor ik hem ga roken.
dArtagnan schreef:Ik heb het met een sample moeten doen maar zelf miste ik wat diepgang in deze tabak. Misschien een louter persoonlijke verwachting maar ik had wat meer gehoopt op het wow-effect. Helaas bleef het bij mij uit. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het geen kwaliteit zou zijn. Meer een smaakvoorkeur wellicht.
Ik moet zeggen dat ik dit ook had bij de eerste VaPer's die ik proefde. Uiteindelijk ben ik er op uitgekomen dat ik niet naar een VaPer zal grijpen voor de diepgang. Bij diepgang denk ik meer aan de complexiteit die je proeft in blends met 3 of meer soorten tabak. Een VaPer is in mijn ogen vooral geslaagd als hij smaakt als een twee-eenheid waarin ze elkaar bijna naadloos aanvullen. Veel VaPer's slagen hier echter niet in. De laatste incarnatie van Black Parrot is hier een voorbeeld van. DLNR is in dat opzicht een wel een succes, zeker na rijping.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Dunhill - De Luxe Navy Rolls

Bericht door Kees Flake »

Heb nu bijna ook het hele blikje leeg en moet zeggen vind hem lekker en zacht en romig.
Is zeker een tabak die er nog eens meer gaat komen en zet hem in mijn top vijf.
Moet bekennen dat de schijfjes waarvan ik er twee gebruik voor een pijpje een ideale deling van de tabak is.
Laat hem altijd even drogen zoals al mij tabakken die ik rook en dan rookt hij perfect.
Mij valt ook op dat de smaak van begin tot eind het zelfde blijft heerlijk dus.
Nu nog eens een blikje Escudo scoren om verschil te proeven.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Plaats reactie