Chieftain's - Islay Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Kapitein Haddock »

Afbeelding

Strong, full bodied, spicy - these are the main characteristics to describe this tobacco. Here we combine the classic taste of past times with today's art of sophisticated blending, the result being a pure delight for experienced smokers. The blend is based on a complex Ready Rubbed formula bringing together the finest Virginia, Kentucky, Burley and Black Cavendish. The full body of this tobacco is then enhanced by just a hint of Perique. The final mixture is then fermented for months in original Chieftain's Caol Ila Islay barrels a process that brings a wonderful smoky taste to the tobacco.

Ga ik nu eens proberen. :D

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door metaltommy »

Hmm klinkt als een fijn tabakje
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1160
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Pieter »

Beschrijving zegt helemaal niets over wat je krijgt...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door St Patrick »

Ziet er zo op het eerste gezicht erg smaakvol uit. Vooral die whisky topping lijkt mij erg lekker...
Ben benieuwd hoe deze je bevalt.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door jarnogab »

Pieter schreef:Beschrijving zegt helemaal niets over wat je krijgt...
Dat is zeer zeker waar.

Niettemin: een tabak waar de beschrijving je al niet aanstaat ga je ook zo snel niet proberen, tenzij je er toevalligerwijs
mee kennis maakt via bijvoorbeeld een sample of zo. Misschien valt die dan wel mee, of misschien was je eerste
gedacht juist en bevalt die totaal niet.

Een tabak waar de beschrijving je wel aanstaat, ga je sneller eens proberen. En het kan dan inderdaad zijn dat die
tegenvalt. Het zij zo.

Een beschrijving kan dus een beetje als een GPS werken, soms stuurt ze je de verkeerde weg op, maar het is een handig ding
(zegt een niet-gps bestuurder die altijd op kaart rijdt :mrgreen: )
Groeten,
jarnogab

Winslow Collector

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Winslow Collector »

Hmmmm :roll: . Tot nu toe vond ik de whisk(e)y tabakken die ik heb geprobeerd allemaal te scherp. Op de Holger Dankse na (van Planta http://pipe-shop.net/Shop/cgi-bin/his-w ... pe_tobacco ) die redelijk zacht en mild was om te roken.
Ben toch erg benieuwd naar deze serie van Chieftain's; naast de Islay versie is er ook een Highland en een Lowland, respectievelijk in Glenturret vaten en Bladnoch vaten gerijpt.

Alleen... ik heb bij Planta niet de whiskyvaten gezien waaar de tabak op "afgerijpt" is. Ik vrees (maar ben niet zeker) dat ze gewoon een topping gebruikt hebben uit een jerry-can i.p.v. een rijping op een whisk(e)y-vat.
Dus of Kohlhase & Kopp (de fabrikanten van Chietain's tabak) dit wel op vaten doet???

Zonder het tegendeel bewezen is, heeft iedereen recht op het voordeel van de twijfel. Toch?

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door janneman »

:shock: Zou dit niet zo ongeveer pure Latakia moeten zijn, in plaats van een Virginia-Perique? :shock:
Whiskyvaten, mijn voet! Turf & en Rook, dat is mijn gedachte bij Islay. Naast 'mijn kinderen eten turf' (de Peel) en 'Opa drinkt turf' (Schotland) zou er toch een 'wij roken turf' tabak moeten zijn? :D :D :D

Klinkt overigens lang niet slecht...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1160
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Pieter »

jarnogab schreef:
Pieter schreef:Beschrijving zegt helemaal niets over wat je krijgt...
Dat is zeer zeker waar.

Niettemin: een tabak waar de beschrijving je al niet aanstaat ga je ook zo snel niet proberen, tenzij je er toevalligerwijs
mee kennis maakt via bijvoorbeeld een sample of zo. Misschien valt die dan wel mee, of misschien was je eerste
gedacht juist en bevalt die totaal niet.

Een tabak waar de beschrijving je wel aanstaat, ga je sneller eens proberen. En het kan dan inderdaad zijn dat die
tegenvalt. Het zij zo.

Een beschrijving kan dus een beetje als een GPS werken, soms stuurt ze je de verkeerde weg op, maar het is een handig ding
(zegt een niet-gps bestuurder die altijd op kaart rijdt :mrgreen: )
Wat ik bedoelde is dat de beschrijving van deze tabak niets zegt over wat je krijgt als je deze tabak koopt.

Er zit Virginia, Burley, Kentucky, Cavendish en een beetje Perique in en het heeft ooit in een of ander whiskyvat gezeten.

Dat klinkt mij in de oren als de een of andere burleyblend met een nondescript-zoete topping. Vertelt me verder heel erg weinig.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door janneman »

Ik denk dat de Virginia-Perique combinatie wel wat zegt, al heb ik deze nooit gehad.
Op grond van deze beschrijving verwacht ik een natuurlijk zoet, aangevuld met een sausje in de Cavendish (vermoedelijk niet al te nadrukkelijk, want met meer saus hoef je geen dure Virginia en Perique te gebruiken). Ik zou verwachten dat een tabak met deze beschrijving past in het rijtje van Solani 633, Capstan blauw en dergelijke. Redelijk typisch Engelse blend met voornamelijk een natuurlijke tabakssmaak.

Ik verwacht dat de Cavendish het smaakje van het whiskyvat moet helpen, al weet ik niet zeker wat ik daarvan moet verwachten. Zoals WC ook al schreef, de meeste tabakken die met een whisky predicaat worden verkocht kunnen watl scherp uitpakken, en bevredigen mijn whisky smaak niet. Misschien dat de Cavendish methode hierbij wat helpt.

Burley zegt meestal niet zoveel, ik weet wel dat mensen het over de chocoladesmaak van Burley hebben, maar in de meeste gevallen is Burley gewoon 'vulling' in een blend. De Kentuky moet iets van zwaarte en rokerigheid aan de smaak geven, maar veel minder dan bijvoorbeeld een Latakia zou doen.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Winslow Collector

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Winslow Collector »

janneman schreef:Burley zegt meestal niet zoveel, ik weet wel dat mensen het over de chocoladesmaak van Burley hebben, maar in de meeste gevallen is Burley gewoon 'vulling' in een blend. De Kentuky moet iets van zwaarte en rokerigheid aan de smaak geven, maar veel minder dan bijvoorbeeld een Latakia zou doen.
Ben ik het niet helemaal mee eens, Janneman. Burley is juist een onmisbare tabak in veel blends, omdat Burley bij uitstek dé tabak is om smaken en aroma's op te nemen, zelf van de andere tabakken in de blend, zoals Virginia's.
Maar vooral de drager van de toppings bij gesausde tabakken. En dus (in dit geval) waarschijnlijk de "spons" die juist de whisky-aroma's heeft opgenomen in de blend.

Niet persoonlijk bedoeld, Janneman (want ik waardeer jouw mening daar teveel voor), maar ik denk dat er soms mensen zijn die de Virginia's en andere tabakken overwaarderen en dat de Burley ondergewaardeerd wordt. Alsof de Burley er maar een beetje bij hangt in een blend.
Terwijl er lyrisch geschreven wordt over zeer straffe smaken als Perique en Latakia, maar die hebben wel een "drager" nodig.
Maar goed, we zullen zien wat er uit een ander topic op dit forum komt (Forumtabak) wanneer we de kans hebben om "from scratch" een blend op te bouwen. En vooral de mensen die thuis tabak kweken en daar wat rookbaars van willen maken.

Overigens, zachtheid/mildheid van een tabak zit ook o.a. in de natuurlijke suikergehalten van de gebruikte ruwe tabakken.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door smoking-rob »

Veel van mijn geld gaat in rook op...

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door robvoorburg »

Ik lees dit soort informatie met graagte!

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door janneman »

Helemaal met je eens WC! Ik besef achteraf dat 'vulling' wat oneerbiedig klinkt, maar het is nu net inderdaad de Burley die alles moet binden. De meeste Burley heeft niet veel eigen smaak, maar neemt allerhande smaken aan, en maakt zo van de tabak één afgerond geheel. Ik bedoelde meer dat Burley een tabak is die niet zoveel over de uiteindelijke smaak zegt, nu net omdat hij in vrijwel alle blends gebruikt wordt.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door smoking-rob »

Deze versie van Islay Mixture oogt in de eerste instantie als Amphora: een fijngesneden cavendish.
Het is geen zoete tabak en zeker niet veel gesausd, de smaak is van vrijwel pure tabak met iets van de whisky in de achtergrond.
Na mijn eerste teleurstelling dat ie totaal anders is als de eerste versie vond ik hem eigenlijk best lekker verder.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4025
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Martin Romijn »

Ik wil toch even reageren op het Burley verhaal. Burley is inderdaad een tabak die in veel blends voorkomt. Ik denk persoonlijk dat de burley een grotere rol speeld dan het binden van smaken,alhoewel het daardoor wel populair is en veel wordt gebruikt in aromatische blends, het neemt inderdaad makkelijk smaakstoffen in zich op...maar burley heeft wel degelijk en smaak van zichzelf. Vaak ook vrij karakteristiek vind ik persoonlijk. Dit is afhankelijk van de methode van Curing / drogen / fermentatie. Burley wordt namelijk op diverse manieren behandeld. Bijvoorbeeld de Kentucky burley, deze wordt, net als latakia gedroogd boven open vuur en krijgt zijn rokerige smaak door de rook van het vuur. Ik herken de smaak eigenlijk altijd als de smaak van de oude "Three Nuns".
De lichtere Burley, die gewoon te drogen word gehangen, (air curred) heeft vaak die notige, boterige smaak vind ik...soms inderdaad een beetje chocolade achtige geur. Bijvoorbeeld aanwezig in MacBaren Harmony, daarin speelt naar mijn smaak de burley de hoofdrol, echter zonder de virginia op de achtergrond te plaatsen.
Wat Burley bovendien toevoegd aan een tabaksblend is de nodige vitamine N, het kan een blend dus "body" geven. Wat Burley ontbreekt aan suikers maakt hij goed met nicotine. Een blend die veel burley bevat kan dus nog wel eens een flinke nicotine rush veroorzaken, en, voor wie er gevoelig voor is, een branderige tong vanwege het alkalische karakter van Burley.
Persoonlijk rook ik een burley blend het liefst uit een corncob....op de één of andere manier haalt een corncob het beste uit de tabak naar boven. Just my 2 cents....misschien had ik het beter in het Burley topic, dat er ongetwijfeld is, kunnen plaatsen....maar het floepte er hier even uit :wink:
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Winslow Collector

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Winslow Collector »

@Martin:
Helemaal mee eens, vooral dat chocolade herken ik best wel in tabakken met veel Burley, en zeker afhankelijk van de wijze van curing.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door jarnogab »

Om eerlijk te zijn: heel interessante posts vind ik, want als beginneling leer ik hier veel van bij.

Misschien kunnen de mods dit inderdaad afsplitsen naar het Burley topic?
Wat ik bij deze zeker eens zal opzoeken en doornemen.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door smoking-rob »

En Captain, wat vind je er van?
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Kapitein Haddock »

Niet gedacht zoveel reacties te veroorzaken. :P
smoking-rob schreef:En Captain, wat vind je er van?
Helaas was ik aan het recupereren van een verkoudheid dus ik heb de tabak nog niet echt goed kunnen proeven en omdat ik ook hervallen ben in de verkoudheid zal de tweede keer nog even moeten wachten, maar ik mis wel een beetje het 'Islay'.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door St Patrick »

Zeker erg interessante info. Ik ben het Burley topic ook op de voet aan het volgen. Heel erg leerzaam allemeel...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door jarnogab »

St Patrick schreef:Zeker erg interessante info. Ik ben het Burley topic ook op de voet aan het volgen. Heel erg leerzaam allemeel...
:B
+1
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Kapitein Haddock
Berichten: 530
Lid geworden op: 02 mei 2010 11:08
Locatie: Verenigd Koninkrijk

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door Kapitein Haddock »

Hij valt toch erg tegen. Scherp en ik krijg er hoofdpijn van. Wanneer ik nog eens naar een meeting kom, zal ik hem weggeven of ruilen tegen een andere tabak.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Chieftain's - Islay Mixture

Bericht door smoking-rob »

De hoofdpijn zou van Perique kunnen komen, ken dat zelf ook wel.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Plaats reactie