Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Bart Iron »

Mus schreef:......Frans "seigneur du manoir") ofzo? :)
Seigneur de manure

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Arno »

Bart Iron schreef:
Mus schreef:......Frans "seigneur du manoir") ofzo? :)
Seigneur de manure
Zou een goede naam zijn voor de maker van Merde de Cheval tabak :P
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14897
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Bommel »

:lol:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Tati60 »

Arno schreef:Afbeelding

Afbeelding

Hiero een nieuwe tabak van me: Duke of Alba. De basis voor deze tabak is een oud blik Torben Danks Orient (pure cavalla en yenidje) die ik van Dukdalf over heb genomen. En Dukdalf verklaart ook meteen de naam van de tabak. Een dukdalf is een in het vaarwater staande zware paal of constructie waar vaartuigen aan vastgelegd kunnen worden. De term is waarschijnlijk een verbastering van duque de Alva ofwel diens Franse naam le Duc d' Alve (Hertog van Alva, in het Engels Duke of Alba). Tijdens de Tachtigjarige Oorlog gooiden de watergeuzen o.a. in Den Briel (tegenwoordig Brielle) hun trossen om de meerpalen en riepen daarbij duc d'Albe omdat zij ook graag de strop om de nek van deze hertog wilden gooien. Zo ontstond het begrip dukdalf.
Het artwork is een schilderij waarbij de Hertog van Alva Rotterdam binnen vaart.

Het is een tabak die veel latakia bevat. Meer als de Inner Circle. Ook iets minder aan Virginia's. De hoofdspelers zijn dus echt de twee latakiasoorten Syrische (in zoverre het de echte is, volgens het blikje wel, maar ja..) en Cyperse en de oriëntaalse tabakken.

Het is een "limited edition" tabak die helaas niet voor de verkoop zal zijn. Dit natuurlijk door het oude blik Torben Danks Orient (pure cavalla en yenidje) die niet meer verkrijgbaar is. Ik heb er gewoon weinig van.. Wel ga ik sommige mensen volgende week een sample sturen en dan hoop ik dat die eerlijk zeggen wat ze ervan vinden.
Goh... prachtig !! Zou ik wel eens willen proeven... Proficiat Arno.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door dr. Watson »

Ik heb inmiddels ook het envelopje gekregen en ben ook aangenaam verrast door de prettige geur :D Dit is duidelijk een uitmuntende tabak.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Bart Iron »

Arno schreef:
Bart Iron schreef:
Mus schreef:......Frans "seigneur du manoir") ofzo? :)
Seigneur de manure
Zou een goede naam zijn voor de maker van Merde de Cheval tabak :P
Dit inkoppertje ben je mooi ingetrapt. :mrgreen:

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door robvoorburg »

Met dit draadje ben ik niet zo bezig geweest, totdat er vanmorgen
tussen de post iets zat dat lekker rook!
Post uit Oss! Een sample van Arno's nieuwe mixture.

Ik heb het nog niet kunnen roken, toch heb ik er vandaag vaak aan
geroken. Aan de buitenkant van het plastic zakje meen ik het
luchtje te herkennen dat ik me herinner van Upper Ten Corsica.
(ik weet het zeker, want zo'n heel pakje kreeg ik van Upper
Ten tijdens de laatste meeting)
Wanneer ik het open, word ik op een
ander been gezet. Plots ruik ik iets uit de oude doos, stevig, steviger
dan veel tabak die nu in de winkel ligt. Belegen?
Spannend!

Denk erom een goede mixture samenstellen is slechts weinigen gegeven.
Arno hartelijk dank dat ik, ongevraagd, een pijpvol kreeg!
Ik laat de ervaring weten.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1183
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Pieter »

Bart Iron schreef:
Arno schreef:
Bart Iron schreef:
Mus schreef:......Frans "seigneur du manoir") ofzo? :)
Seigneur de manure
Zou een goede naam zijn voor de maker van Merde de Cheval tabak :P
Dit inkoppertje ben je mooi ingetrapt. :mrgreen:
In ieder geval niet in die Merde de Cheval...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door robvoorburg »

Arno, vanmiddag heb ik jouw mixture buiten gerookt en
kan niet anders zeggen dat het een heerlijke pijpvol was.
Tot de bodem!
Doordat het buiten gerookt is kan ik het iets minder goed
beoordelen, maar het was lekker vol van smaak, zonder
scherpe kanten.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door dr. Watson »

Inmiddels heb ik meerdere keren de tabak gerookt. In eerste instantie had ik een pijp met een te ruime kop genomen. Het was een Parker maat 4. De tabak rookt dan erg heet.
Later heb ik de tabak gerookt in mijn Savinelli vestzakpijp. Deze is ovaalvormig en heeft een erg smalle kop. De tabak is dan super!!!
De tabak is voor mij een echte balkantabak. Er overheerst een bepaald zoetig aroma die erg aangenaam is. Hier kan geen aromatic tegen op. Ik weet dat er voor 50% latakia in zit maar merk dat niet tijdens het roken....de balkan overheerst duidelijk.
Net als de Inner Circle vind ik het een fijne tabak....alleen jammer dat een alternatief in de winkel er niet is :(
Met mijn vestzakpijp heb ik niet veel tabak nodig per keer dus ik heb nog plm. 5 pijpjes in het vooruitzicht :D
Heel erg bedankt Arno voor je geslaagde actie!!
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Tati60
Berichten: 289
Lid geworden op: 05 sep 2009 22:54
Locatie: Hasselt (BE)

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Tati60 »

Een heel leuke verrassing bij de post gisterenmorgen : een sample Duke of Alba van Arno. Ik besluit hem te reserveren voor de avond en er dan eens goed van te genieten... Hem op de rooster te leggen ook. Toch kan ik me er niet van weerhouden al eens even het zakje open te maken en te ruiken : zoete, kaneelachtige geur... Belooft heel wat.

's Avonds rook ik eerst een pijpje Britt's Balkan die ik sinds een paar weken weer in huis heb. Een uurtje later kies ik mijn beste pijp uit, een Vauen met een gemiddelde kop. Het zakje gaat open, opnieuw die kaneelachtige geur. Prachtig. Pijp volgens de regels van de kunst gestopt en opgestoken zoals dat moet, in twee keer. Opvallend is dat het kaneelaroma onmiddellijk verdwijnt, het zit niet in de smaak. Ik vind dat een beetje spijtig, maar merk op dat dat wat zoeterige aroma toch in de nasmaak van iedere trek zit. Heel bijzonder. De rook zelf is zacht en romig : aardig wat latakia dus. Met de ogen dicht probeer ik nog meer te ontdekken : perique ? burley ? zeker ook een lichte chocoladesmaak. Vrouw Tati vindt de roomnote aangenaam, zoet, niet sterk, beter dan die van de Britt's Balkan. Deze Duke of Alba vergelijken met Britt's Balkan si niet echt mogelijk: ze lijken op elkaar en zijn toch verschillend. De Duke tabak brandt mooi langzaam op, de pijp wordt niet heet, de asse is mooi wit. Ja, dit vraagt om herhaling. Ik heb nog een pijpje over.

Deze avond dus de tweede pijp met Duke gerookt. In een andere pijp nu : mijn enige Dunhill. Zonder filter dus. De ervaringen zijn identiek...

Conclusio generalis : een prachtige tabak, Arno. Ik weet niet hoe je het voor mekaar gekregen hebt, maar je zit heel dicht tegen de Britt's Balkan aan en dat is zowat de beste latakia die ik ken. Maar ik blijft nieuwsgierig over dat kaneelachtige aroma... Mag van mij wel wat dominanter. Enne... Ik mag hopen dat je dit mengsel op een wat ruimere schaal kunt gaan maken. Ik ben dan in ieder geval klant dan. Dikke merci voor de testsample.
Vriendelijke groet,
B.

_____________________________
Nothing is more fulfilling than doing something you truly enjoy, whether with the enthusiasm of a novice or the deep appreciation of an old hand.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Arno »

Dank voor de reviews heren! Ik ben blij dat de tabak bevalt :)

Nog even wat vragen beantwoorden: Het kan zijn dat de tabak inderdaad wat heet rookt. Het is een vrij fijne snede dus rustig aan met trekken. Als ik nog een keer aan zo'n blik Torben Dansk Orient kan komen wil ik eens kijken of ik er (misschien met hulp van Smoorder) een flake van kan maken. Die branden wat langzamer.
De zoetigheid klopt helemaal. Ik verbaas me erzelf ook over. 50% latakia, niet zoveel virginia en toch zoet. Met iets minder latakia en nog wat meer oriëntaalse tabakken erbij (Samsun en Izmir) had ik iets gehad in de trant van de oude State Express London Mixture die Rob nog wel kent. Hmm.. Dit brengt me weer op ideeën :P Als ik trouwens maar iets van 10% latakia had gebruikt had ik een ouderwetse aromatic gehad. Niets geen toegevoegde smaak, gewoon de tabakken op zich.
Er zit geen perique en burley in. Ten tijde van het maken van deze tabak had ik die nog niet in huis. Over het kaneelachtige aroma zit ik nog na te denken. Ik vermoed dat dit de samenwerking is tussen de deertongue en de oriëntaalse tabakken. Er zit maar een minieme hoeveelheid deertongue in die je tijdens het roken niet zo merkt.
Maar tenzij iemand een oude voorraad Torben Dansk Orient heeft kan ik deze mixture helaas niet reproduceren.. Wel heb ik wat oriëntaalse mengtabakken binnen waarmee ik eens wat wil experimenteren.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Dukdalf »

Tja, die Torben Dansk. Toen ik hem kocht had ik er weinig fiducie in, maar als ik nu terugdenk aan hoeveel blikjes er lagen en hoe weinig ze kostten... Zonet klop ik een oude trouwe Dunhill uit met de spaarzame resten van drie uurtjes genieten van je Duke of Alba. Ik voel me vereerd dat mijn eenzame en vergeten blikje orient heeft bijgedragen tot dit resultaat. Mijn complimenten, Arno: een zeer geslaagde tabak en ik verheug me dan ook zeer op de resterende helft van je gift. Mijn neiging tot te snel willen roken dolf het onderspit, deze Duke bleef mooi rustig branden. Wat me het meest verraste was de ontwikkeling in de smaak. Het begint als een klassieke latakia-blend met een droog kantje wat mijn beste herinneringen aan baai boven bracht (is dat de deertongue?). Daarna voegen zich er allerlei zoetere smaken bij uit de orient, die de latakia prachtig aanvullen. Nu kaneel genoemd is ga ik twijfelen, zelf moest ik aan piment denken voor het aroma dat heel subtiel in de tweede helft komt opzetten. Dank je wel. Zei je nou dat het op was?

Jan

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Arno »

Fijn dat de tabak bevalt Jan! :) Maarre, baai?? Deertongue zorgt voor een vanille-achtig smaakje. Piment ken ik niet.. :oops: Maar wat jammer dat je toentertijd niet meer blikjes op de kop hebt getikt.. Yenidje is nu bijna onmogelijk te vinden. En je kan die wel vervangen door andere oriëntaalse tabakken maar dan is het toch niet meer helemaal hetzelfde.. Duke of Alba begint helaas al aardig op te raken ja.. Ik heb maar zoveel ervan kunnen maken als dat de hoeveelheid in het blik Torben Dansk Orient toe liet. En dat is niet bijster veel.. :(
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Dukdalf »

Ik vermoedde al wel dat die baai-vergelijking een teer punt zou worden maar de beste baai heeft een subtiel aroma met een uitgesproken droog karakter, bij mindere baai heet het dan scherp. Omdat ik dat niet kon toeschrijven aan de Orient of de Latakia zocht ik het bij de deertongue omdat ik daar geen ervaring mee had. Piment wordt ook wel allspice genoemd en komt van een peperachtige bes. Het aroma heeft elementen van kruidnagel, kaneel en nootmuskaat en vandaar ook de engelse benaming allspice, maar dit geheel terzijde. Sinds de laatste posts zit me af te vragen waar ik die Torben Dansk gekocht heb, maar dat moet ofwel bij een show van Lenssen in de Eusebiuskerk geweest zijn of op een Intertabac. Vroeger kon je het ook gewoon van Dan Pipe laten komen, dacht ik. In elk geval, nogmaals dank.

Jan

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Arno »

Oh geen teer punt hoor, op z'n tijd mag ik baai best wel :wink:
Ik weet wel dat Danpipe Torben Danske mengtabakken verkoopt. Maar hun huidige oriëntaalse mengtabak bevat geen cavalla of yenidje.. Maar het is met dat blik Torben Dansk Orient een mooi voorbeeld dat net als met veel goede bands het geheel meer is dan de som van de delen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2560
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Arno Vangore - Duke of Alba

Bericht door Dukdalf »

Er schiet me maar een enkele uitzondering op die regel te binnen: Robbie Robertson en op zijn beste momenten Lou Reed. Maar Richards zonder de Stones hoef ik inderdaad ook niet. Qua tabak kan ik je verder niet zoveel bieden om je kwaliteiten als blender op uit te leven. Bijna alles wat Dunhill ooit gemaakt heeft, maar die zijn bekend en bovendien zijn het veelal Murrays-versies. Ken jij overigens de samenstelling van McClellands #1 Oriental? Daar vond ik nog een open tinnetje van.

Plaats reactie