Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht door smoking-rob »

"Fully matured Virginias, Ready Rubbed Burleys, Latakia and a touch of Fire-cured Cavendish is the recipe. We added one of the worlds finest 30-year old Scotch whiskies, Glenfarclas. The natural flavours from the tobacco and the delightful taste of the Scotch marry perfectly, so when smoked you experience the mellow taste and subtle smoky note of the tobaccos combined with the overtone of a fine scotch."

Nog niet te krijgen hier maar in een opwelling van blind vertrouwen heb ik er onlangs 8 blikken van besteld bij 4Noggins.
Ik vind dit een lekkere, heel licht zoete tabak met een whisky note die absoluut niet overheerst.
Het uiterlijk lijkt op Plumcake, misschien zelfs iets grover en Latakia is met mate toegepast (ik vermoed 10-15%)
Verder de bekende Mac Baren ingredienten: Ready Rubbed Virginia en Burley en hun Dark Fired Cavendish, altijd lekker.

---------------------------------
HH Highland Blend

Brand: Mac Baren
Blender: Harald Halberg
Tin Description: Fully matured Virginias, Ready Rubbed Burleys, Latakia and a touch of Fire-cured Cavendish is the recipe. We added one of the worlds finest 30-year old Scotch whiskies, Glenfarclas. The natural flavours from the tobacco and the delightful taste of the Scotch marry perfectly, so when smoked you experience the mellow taste and subtle smoky note of the tobaccos combined with the overtone of a fine scotch.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Burley
Cavendish
Virginia
Latakia
Cut: Ribbon
Packaging: 100g Tin
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... H&TID=4362
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Winslow Collector

Re: Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht door Winslow Collector »

Heb hem niet in blik, maar in pouch meegekregen op de Intertabac beurs Dortmund 2011.

Op zich smaakt hij me wel. Maar ja, daar hebben jullie niets aan voor een review.

Ik denk dat het aandeel Latakia zelfs onder de 5% zit, zo subtiel is hij maar aanwezig in deze tabak. Ben namelijk helemaal geen Latakia-liefhebber maar in deze tabak kan ik hem wel waarderen. De Latakia is duidelijk aanwezig, maar zeker geen "dwingend" aroma in deze tabak.
Als whisky (en in het bijzonder Glenfarclas-) liefhebber vond ik het een teleurstelling dit aroma niet te kunnen ontdekken. Maar dat kan geheel en al aan mij liggen, natuurlijk.

Verder vind ik het een typische Mac Baren, eentje van de oude stempel, voor wat betreft de structuur van de tabak: vrij grof met hier en daar zelfs 1/4 tot 1/3 van de flake waarin hij geperst is geweest.

Aanvlammen tot nu toe niet erg gemakkelijk (5-6 keer een pijpje gerookt met deze tabak), maar eenmaal "de fik er in" brandt de tabak fijn en langzaam weg. Prima onder controle te houden tijdens het roken en hooguit 1-2 keer bijvlammen in de redelijk ruime ketels waarin ik hem gerookt heb.
Ketel rookt mooi leeg, weinig "prop" onderin de ketel, mooie grijze tot witte as.

Ik ga me met deze tabak nog eens goed concentreren op die whisky-aroma's, want het zit me natuurlijk niet lekker dat ik deze niet ervaar. :twisted:

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht door smoking-rob »

Hallo Winslow, Plumcake bevat 5% Latakia, hier proef ik wat meer, vandaar mijn gissing van tussen de 10-15%.
Eigenlijk heeft de tabak ook een naaldboom achtig aroma (ook volgens andere bronnen), wellicht is dat de invloed van de Glenfarclas in samenspel met de tabakken?
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Winslow Collector

Re: Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht door Winslow Collector »

smoking-rob schreef:Hallo Winslow, Plumcake bevat 5% Latakia, hier proef ik wat meer, vandaar mijn gissing van tussen de 10-15%.
Eigenlijk heeft de tabak ook een naaldboom achtig aroma (ook volgens andere bronnen), wellicht is dat de invloed van de Glenfarclas in samenspel met de tabakken?
Ik denk dat je gelijk hebt, gezien de hoeveelheid in Plumcake.
Op http://pipesmagazine.com/blog/pipe-toba ... #more-4637 las ik het volgende:
The Latakia and the Cavendish tobaccos in this blend are both Fire-cured, and they create the smoky part of the flavor. However, combined they represent less than 25% of the overall mixture. The main body of this blend is the Flue-Cured aged Virginias, and the Burleys.
Dus als de cavendish + Latakia 25% zijn en cavendish het grootste deel daarvan, klopt die 10% van jou wel aardig.

En verder, maar dit is geheel persoonlijk en zal weinig waarde voor anderen hebben:
Ik haal inderdaad iets van "hars" uit de tabak. Verschillende aroma's die samengevoegd worden kunnen inderdaad een verrassend effect hebben om als iets heel anders naar voren te komen. Het blijft (voor mij) een moeilijke bezigheid, dat onderscheiden van verschillende aroma's. Maar wél leuk, want je bent zo heel bewust met je tabak, drank of voedsel bezig.

Wat ik als trucje altijd doe is even wat tabak (of andere dingen die ik wil beoordelen op aroma, meestal doe ik dit met whisky en soms met voedsel) in mijn handen warm wrijven en dan meteen (met tabak er nog in) in de kom ruiken die ik met mijn handen maak. Zo komen vaak de wat vluchtigere aroma's duidelijker tot hun recht. In de hoop hier die whisky te vinden.
Helaas alleen wat "barbeque"-aroma, een aangenaam brandgeurtje. Waarschijnlijk de door wrijving en lichaamswarmte warm geworden Latakia.
Dus zojuist mijn Glenfarclas besnuffeld. De whisky, dus. 30 jaar heb ik niet staan, wel 25 jaar oud en 43 jaar oud. En dit geprobeerd te herkennen in de tabak.

Helaas, helaas, hoe graag ik ook wil: mijn neus laat me geen whisky ruiken in de tabak. Ik probeer het deze week nog een paar keer. Maar ja, ik weet wél wat ik vanavond ga inschenken voor mezelf... hmmmm. :roll:

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht door smoking-rob »

Winslow Collector schreef:
smoking-rob schreef:Hallo Winslow, Plumcake bevat 5% Latakia, hier proef ik wat meer, vandaar mijn gissing van tussen de 10-15%.
Eigenlijk heeft de tabak ook een naaldboom achtig aroma (ook volgens andere bronnen), wellicht is dat de invloed van de Glenfarclas in samenspel met de tabakken?
Ik denk dat je gelijk hebt, gezien de hoeveelheid in Plumcake.
Op http://pipesmagazine.com/blog/pipe-toba ... #more-4637 las ik het volgende:
The Latakia and the Cavendish tobaccos in this blend are both Fire-cured, and they create the smoky part of the flavor. However, combined they represent less than 25% of the overall mixture. The main body of this blend is the Flue-Cured aged Virginias, and the Burleys.
Dus als de cavendish + Latakia 25% zijn en cavendish het grootste deel daarvan, klopt die 10% van jou wel aardig.

En verder, maar dit is geheel persoonlijk en zal weinig waarde voor anderen hebben:
Ik haal inderdaad iets van "hars" uit de tabak. Verschillende aroma's die samengevoegd worden kunnen inderdaad een verrassend effect hebben om als iets heel anders naar voren te komen. Het blijft (voor mij) een moeilijke bezigheid, dat onderscheiden van verschillende aroma's. Maar wél leuk, want je bent zo heel bewust met je tabak, drank of voedsel bezig.

Wat ik als trucje altijd doe is even wat tabak (of andere dingen die ik wil beoordelen op aroma, meestal doe ik dit met whisky en soms met voedsel) in mijn handen warm wrijven en dan meteen (met tabak er nog in) in de kom ruiken die ik met mijn handen maak. Zo komen vaak de wat vluchtigere aroma's duidelijker tot hun recht. In de hoop hier die whisky te vinden.
Helaas alleen wat "barbeque"-aroma, een aangenaam brandgeurtje. Waarschijnlijk de door wrijving en lichaamswarmte warm geworden Latakia.
Dus zojuist mijn Glenfarclas besnuffeld. De whisky, dus. 30 jaar heb ik niet staan, wel 25 jaar oud en 43 jaar oud. En dit geprobeerd te herkennen in de tabak.

Helaas, helaas, hoe graag ik ook wil: mijn neus laat me geen whisky ruiken in de tabak. Ik probeer het deze week nog een paar keer. Maar ja, ik weet wél wat ik vanavond ga inschenken voor mezelf... hmmmm. :roll:
"Hoe vrij bent u nog"
Vrij genoeg om een glaasje van dat Godennat bij je te komen nuttigen :O
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Winslow Collector

Re: Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht door Winslow Collector »

smoking-rob schreef:"Hoe vrij bent u nog"
Vrij genoeg om een glaasje van dat Godennat bij je te komen nuttigen :O
Je bent van harte welkom hoor. Maar ik vrees dat we nogal een stukkie uit elkaar wonen.
Mocht je ooit door Zeeland "cruisen", laat het dan vooraf weten. Dan kunnen we wel even afspreken voor een mini-meeting tabak en whisky.

Nu maar weer on-topic?

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht door smoking-rob »

Doen we!
Maar misschien zie ik je wel op de komende meeting?
groet, Rob
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Winslow Collector

Re: Mac Baren - HH Highland Blend

Bericht door Winslow Collector »

smoking-rob schreef:Doen we!
Maar misschien zie ik je wel op de komende meeting?
groet, Rob
Ben zeker van de partij in Heukelum!!!

Plaats reactie