De Graaff - Back in Town (†)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

De Graaff - Back in Town (†)

Bericht door Arno »

Afbeelding

Tot in het jaar 2000 bracht tabakszaak De Graaff pijptabakken uit onder eigen naam. Een van deze tabakken was Back in Town.

Verpakking
Ikzelf heb een gulle sample gehad van Upper Ten maar van oorsprong bevond deze tabak zich in een 50 grams blik met een blauw-wit etiket.

Samenstelling
Een ribbon-cut compositie van lichte en donkere Virginia's, Syrische latakia, Kavala (Macedonische tabak) en cavendish uit Carolina.

Geur vanuit het zakje
Het ruikt als een typische (voor mij) latakia-oriëntaalse tabakken mixture. Oftewel, heerlijk! Het leerachtige van de latakia gecombineerd met het kruidige van de oriëntaalse tabakken. Niet zo kruidig als mijn eigen Inner Circle maar het komt dicht in de buurt. Een lekker ouderwetsche geur.

Smaak
Vers aangestoken proef je de zachte, zilte smaak van de latakia en zorgt de cavendish voor wat extra body. Volgens de beschrijving is het Syrische latakia maar voor mij smaakt het meer naar Cyperse. Vooruit, ik ken ook maar 1 soort Syrische latakia, die voor iedereen behalve McClelland verloren is gegaan in de grote brand van 2004. Hoe dan ook, deze latakia is absoluut erg yummie! Naarmate je de bowl leeg rookt, bijna bij elke hijs komen er steeds meer vleugjes zoet bij van de Virginia's die zalig combineren met het zilte van de latakia. Weer iets verder begint ook de Kavala mee te spelen en gaat deze lichtjes domineren. Ik kan hiervan de smaak niet precies omschrijven maar ik herken hem wel, deels van mijn eigen Inner Circle en vooral van de Balkan Sobranie pouch versie waar de yenidje was vervangen door jawel, Macedonian tobacco's. Als je net een hijs hebt genomen, die uitblaast door je neus en dan met je mond smakt proef je het het beste. Wel moet ik eerlijk zeggen dat deze qua oriëntaalse tabakssmaak niet zo diep gaat, afwisselend is als de originele Balkan Sobranie of mijn Inner Circle. Verderop in de bowl begint de latakia weer iets omhoog te komen en eindigt de tabak als een geheel.

Roomnote
Een typische latakiatabak geur. Je houdt ervan of niet. Het valt me wel op dat de geur niet al te lang blijft hangen. Prettig voor vriendinnen/echtgenotes.

Brandbaarheid
Uitstekend. Een makkelijke tabak die goed blijft branden zonder al te veel gedoe. Aan het eind houdt je een lichtgrijze as over met wat donkere gedeeltes. Geen smurriedrab onderin de pijp.

Varia
Er viel me iets op toen ik deze tabak een paar keer had gerookt. Veel merken hebben een eigen "iets", een soort smaakje waar je ze aan herkent. Dunhill herken je zo, McClelland herken je zo. Back In Town vond ik op een gegeven moment iets weg hebben van Balkan Sobranie. He?? Dat kan toch niet? Maar een Balkan Sobranie gerookt en de volgende dag weer Back in Town. Hmm.. Het is niet overduidelijk maar ik proef het wel! Op het blik staat: "blended in London, England". De oude De Graaff is altijd geheimzinnig geweest over waar hij zijn tabak precies vandaan haalde.. Het zal toch niet zo zijn dat het Huis Sobranie voor hun de tabak mengde? Het zou kunnen want als ik de Balkan Sobranie pouch versie bekijk lees ik: "Sobranie of London, made in the United Kingdom". Qua tijd (halverwege jaren '90) zou het ook kunnen want toen bestonden de Balkan Sobranie pouch versie en Back in Town naast elkaar. We zullen het wel nooit weten..

Prijs
Toentertijd was een blik best prijzig. 18 gulden. Toevallig evenveel als een pouch Balkan Sobranie :P

Conclusie
Wat absoluut jammer dat deze tabak nu niet meer verkocht wordt anders zat deze zeker in mijn vaste assortiment! Hij heeft alles wat ik van een tabak verwacht, afwisselende maar harmonieuze smaken die zich gaandeweg de bowl ontplooien. Trouwens, ik zeg nu wel dat de tabak niet meer verkocht wordt maar de oude De Graaff had nog wel plannen om een paar van zijn oude tabakken, waaronder deze Back in Town, opnieuw uit te brengen. Als het hem lukt en als hij de oude smaak kan behouden is dit in 1 klap de beste latakia-houdende tabak die in Nederland verkrijgbaar is.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: De Graaff - Back in Town (†)

Bericht door robvoorburg »

Weer een uitgebreid smaakvol verslag Arno.

Deze tabak is uit de tijd dat Frits de Graaff nog aan het roer stond. Zijn zoon Robert nam de zaak over.
Robert is meer een sigarenman.
Een enkele keer heb ik in die tijd de zaak nog bezocht, maar voor de pijproker was weinig ruimte meer, helaas.
Door mismanagement (volgens zeggen) is de zaak sedert enige jaren in andere handen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: De Graaff - Back in Town (†)

Bericht door metaltommy »

zou leuk zijn ik ken de tabakken helemaal maar ene goede nederlandse kwaliteits tabak is nooit weg. mooi beschreven weer arno =D>
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15086
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: De Graaff - Back in Town (†)

Bericht door Eliminator »

Mooi review weer, zoals we inmiddels van je gewend zijn, klasse Arno !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2842
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: De Graaff - Back in Town (†)

Bericht door Luys »

Arno schreef:Als het hem lukt en als hij de oude smaak kan behouden is dit in 1 klap de beste latakia-houdende tabak die in Nederland verkrijgbaar is.
Grr, zit je me nou weer lekker te maken met een dooie mus!? Fijne vent ben jij Arno :P

't Is al goed, houd me maar op de hoogte of dit weer in roulatie komt. Mooie uitgebreide review!
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: De Graaff - Back in Town (†)

Bericht door St Patrick »

Geen tabak voor mij dus, maar wel een compliment waard voor het uitgebreide verslag. =D>
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Re: De Graaff - Back in Town (†)

Bericht door Terpentijn »

@rob, mismanagement weet ik niet, maar qua sigaren kan een goede reden zijn dat toenmalige collega Cuesta-Rey gewoon een overdonderend aanbod niet-Nederlandse sigaren had met een prachtige klimaatkamer. Daarbij, en dat was praktisch voor consumenten uiteindelijk, je kon daar wél pinnen. Bij De Graaff kwam zo'n lelijk apparaat er niet in, pas aan het einde verontschuldigden ze zich bij voor het pinapparaat. Ik denk dat Cuesta Rey uiteindelijk ook gewoon te groot werd, die hebben eigenlijk alleen maar sigaren altijd gehad. dat de 'jonge'De Graaff meer sigarenman was dan pijp klopt wel is mijn ervaring. Het huidige aanbod voor pijptabak is enorm uitgekleed en daarvoor verontschuldigen zij zich nu regelmatig bij De Graaff. Tja, het vak van sigarenboer is niet eenvoudig meer ;-)
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: De Graaff - Back in Town (†)

Bericht door boyenne »

Heel mooi verslag! :-T
boyenne Afbeelding

Plaats reactie