Orlik - Rode Ster

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Orlik - Rode Ster

Bericht door Joey Peters »

Ik ben dit weekend bij mijn ouders. Mijn moeder ging naar het dorp/stadje (Hoensbroek hangt er zo tussenin) en ik vroeg haar een pakje rode ster mee te nemen. Binnenkort mijn bevindingen hier; hebben anderen ervaring met rode ster?

In het draadje baaitabak staat al wat infromatie heb ik gezien. Maar toch even een nieuw draadje :twisted:

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Zoals je al gezien hebt bij het onderwerp baaitabak ben ik bijzonder positief over dit merk. Het pakje is binnenkort op en zal hem daardoor weer gaan aankopen.
Het is een baaitabak. Een typisch Nederlandse tabak dus.... Je kunt baai vergelijken met de Nederlandse sigaren.....allemaal shortfillers....ze hoeven niet bewaard te worden in een humidor omdat ze droog zijn. Baaitabak is ook van karakter droog en ongearomatiseerd.
Het verschil van de Rode Ster tabak met de overige baaitabakken is echter dat de eerstgenoemde qua kwaliteit in rookgenot overeenkomt met sigaren van b.v. De Olifant - lekker mild en kruidig - en laatsgenoemden nogal saai en smaakloos zijn.
Ik kan je zeker aanraden om dit merk te gaan proberen. Rook deze baaitabak wel in een pijp met een dikke wand en een ruime kop.....en rook hem vooral op je gemak en je zult er veel plezier aan beleven.
Ik ben benieuwd over de bevindingen van Janneman. Hij zou het merk ook weer gaan proberen. Zijn bevindingen waren vooralsnog minder positief.......voor mij is het de enige topper onder de baaitabakken.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mijn hernieuwde kennismaking zal nog wel even op zich laten wachten, ik heb hier genoeg nieuwe tabak liggen om nog maanden bezig te zijn...

Groet, Janneman

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik heb 'm gerookt en moet met Watson eens zijn; een lekkere, kruidige tabak. Hij brand goed, ook in een smallere kop. Het pakje is leuk, net als die van friesche heerebaai. Maar dit is zeker de beste baai die ik ken. :!:

Moeilijk is het om een mooi verhaal erover te plaatsen. Sommigem ensen, zoals janneman, kunnen helemaal poetisch worden. Dat lukt mijniet, vandaar:

Aanrader, erg lekker!
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Joey Peters schreef:Ik heb 'm gerookt en moet met Watson eens zijn; een lekkere, kruidige tabak. Hij brand goed, ook in een smallere kop. Het pakje is leuk, net als die van friesche heerebaai. Maar dit is zeker de beste baai die ik ken. :!:

Moeilijk is het om een mooi verhaal erover te plaatsen. Sommigem ensen, zoals janneman, kunnen helemaal poetisch worden. Dat lukt mijniet, vandaar:

Aanrader, erg lekker!
Nou Janneman niet te zunig en koop die tabak!!!!! Het leven is er om te genieten.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ik merk wel dat je deze tabak erg rustig moet roken en degelijk moet stoppen. Bij de meeste baai die ik ken neem je een hoeveelheid tussen je vingers en propt die in je pijp. Bij rode ster is de tabak wat loshangender en moet je kleine hoeveelheden voorzichtig stoppen en een beetje aandrukken wil je niet dat de pijp uitgaat zonder om de 30 seconden te moeten tamperen.

Smaakt naar vuur, dat is de beste beschrijving. Misschien eens mengen met wat aromatische tabak? Wie weet...
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Vandaag opnieuw weer de Rode Ster gerookt. Dit keer in een klein pijpje zonder filter. Het smaakte bij mij ook naar vuur moet ik zeggen. De keren ervoor rookte ik de tabak in een Peterson Donegal met filter.
Zelf denk ik dat het roken met filter essentieel is voor het al dan niet tevreden zijn over de tabak.

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Bericht door Joey Peters »

Ja met filter vind ik hem beter. Maar ik rook niet veel baai meer; heb nu aan een reeks veel baai gerookt en er een beetje op uitgekeken. Nu ben ik bezig met de flakes.
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Voor mij, liefhebber van gesausde tabakken, was dit eigenlijk een experiment, en ik moet zeggen dat deze tabak me uiterst goed bevallen is. Dit wordt een blijvertje!

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Mijn favoriete baai.

Kruidige, rokerige smaak. Ergens licht zoet. Heerlijke roomnote..

Ik rook deze tabak liefst met filter, om de scherpe kantjes weg te werken.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Laurens487
Berichten: 201
Lid geworden op: 11 dec 2012 01:10
Locatie: Druten

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door Laurens487 »

Ik was vandaag in Nijmegen en daar is een ruimere keus aan tabakken en winkeltjes dan hier in Druten en ik heb mezelf een pakje Rode ster cadeau gedaan.

Ik rook nu het eerste pijpje en ik meen dat het een iets oninteressanter palet is dan Voortrekker. Het is wel een prettige roker en smaakt me prima.

Eerst even wat meer roken dan dit eerste pijpje dan zal ik eens een oordeel geven, maar een blijvertje is het sowieso!

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door Ribbon »

Mocht je een sampletje voor me overhebben Laurens, dan graag. :) Ik probeer wat meer te oriënteren in de wereld van de baai en ben eigenlijk alleen nog maar bekend met S.O.E.K. en Voortrekker.

Ik heb wel wat samples in return zogezegd.

Stuur maar een pb'tje als je het ziet zitten.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

keiler
Berichten: 75
Lid geworden op: 16 dec 2011 19:04

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door keiler »

Hij is heel vlak van smaak, te vlak eigenlijk. Maar je bent aan het roken weet je... Ik rook hem uit mijn latakiapijp, de ghosting geeft een lekkere smaak:)
Afbeelding

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door culann »

Rode Ster, ik rook 'm graag zo af en toe. Van de baai tabakken naast Vootrekker voor mij een favoriet, welliswaar nog niet heel veel verschillende baai gerookt. Ben niet echt een baai roker, maar zo af en toe kan ik het zeker waarderen.

Gebruikersavatar
Laurens487
Berichten: 201
Lid geworden op: 11 dec 2012 01:10
Locatie: Druten

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door Laurens487 »

Ik wist voordat ik hier op het forum kwam niet eens dat baai een soort tabak was en dacht dat de Friesche heerenbaai een koopmarkt van tabak was :lol:

Maar nu ik me wat pakjes aangeschaft heb denk ik dat het mijn favoriete soort gaat worden maar dat komt omdat ik altijd sigaretten gerookt heb tegen de verslaving en een pijpje rookte voor de smaak en de rust. Ik merk nu dat ik dankzij de baaien bijna geen sigaretten meer rook maar bijna de hele dag met een pijp op de lip zit.

De smaak in de rode ster begint nu wel een beetje te komen, maar het blijft vooralsnog een vlakkere tabak dan Voortrekker.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door robvoorburg »

Op baaitabak let ik niet meer zo, maar is Coopvaert nog te koop?

Coopvaert was van Douwe Egberts en Voortrekker van Niemeijer.

Gebruikersavatar
Laurens487
Berichten: 201
Lid geworden op: 11 dec 2012 01:10
Locatie: Druten

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door Laurens487 »

Ik heb gisteren een buil Coopvaert Naturel meegenomen en ze hadden nog een variant staan, dus het is nog te koop; hoe de nieuwe van Imperial zich verhoudt met de oude Coopvaert van DE durf ik uiteraard niet te zeggen.

Gebruikersavatar
junksculp
Berichten: 1516
Lid geworden op: 16 nov 2016 18:27
Locatie: Bocholtz, zuid-limburg

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door junksculp »

Is deze nog te koop? :roll:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door Arno »

Volgens mij niet meer...
Afbeelding

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door boyenne »

Arno schreef: 25 apr 2018 13:32 Volgens mij niet meer...
`
Ik heb me onlangs laten vertellen bij een tabakszaak, dat deze inderdaad niet meer voorradig is en ook niet meer wordt geproduceerd. :cry:
Jammer, want het is een lekkere, kruidige baai-tabak.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
roocker
Berichten: 956
Lid geworden op: 01 nov 2016 19:31
Locatie: Geertruidenberg

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door roocker »

@junk : Probeer ook eens Coopvaert of Friesche Heerenbaai paars en Voortrekker . Semois is ook heerlijk ,en er zijn nog meer baai's maar deze nog nooit gerookt . Arbo , stad Ootmaarssum enz.

Gebruikersavatar
Lonny
Berichten: 1112
Lid geworden op: 07 feb 2014 15:28
Locatie: Luxemburg

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door Lonny »

Beter Rode Ster in je pijp dan andersom.

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door boyenne »

Lonny schreef: 09 nov 2018 08:27 Beter Rode Ster in je pijp dan andersom.
:sw [-X
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Orlik - Rode Ster

Bericht door Arno »

:lol:
Afbeelding

Plaats reactie