Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door robvoorburg »

Zoet, heel zoet. Dit is wat opvalt wanneer ik het blik (100 gram) open rits. Ik zie black cavendish en goudgele Virginia. Ik ken dat luchtje, eerder geroken, ja een paar jaar geleden heb ik een fles dure after shave gehad van Rotschildt meen ik.
Cognac. Ja dat zit erin.

Ik stop er een meerschuimen pijp mee. De tabak voelt prettig vet aan en laat zich makkelijk stoppen. Aansteken gaat eenvoudig, de tabak krult niet echt op. Brandt makkelijk.
Dat stevig zoete dat je tegemoet komt wanneer je het blik opent ervaar je niet tijdens het roken. Eerder een verfijnde zachte smaak. Prettig en aangenaam.
Zelfs mijn vrouw vindt deze prettig tot lekker ruiken. (heel wat voor een latakia fan)

Eenmaal eerder tijdens het openen van een blikje tabak had ik zo'n ervaring van een volstrekt afwijkend aroma. Dat was Grouse Moor van Samuel Gawith.
Na 1 pijpje roken van een nieuwe tabak kan je hooguit aangeven wat je er grofweg van vindt.
Toch heb ik een licht voorgevoel dat met Grouse Moor overeen zou kunnen komen. Een tabak die je niet dagelijks rookt, maar waar je ineens vreselijk zin in kan krijgen.
Een paar blikjes hiervan achter de hand houden dus.

100 gram € 24,95.

--------------------

Bagpiper's Dream
--------------------------------------------------------------------------------

Brand: Rattray
Tin Description: Aromatic line of Rattray, with broken flakes, loose cut and curly's. Aroma is cognac.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Black Cavendish
Virginia
Flavoring: Whisky
Cut: Broken Flake
Packaging: 100g Tin
Blend Notes: Limited Edition
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... B&TID=2838

Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Rattray's Bagpiper's Dream

Bericht door Arno »

Ik heb hier een sample van meegenomen van de meeting bij Schimmel in Zutphen. Inderdaad een "rare" geur wat ik me nog kan herinneren, dat was ook de reden van de sample. Wat ik me niet meer kan herinneren is of ik nog wat overheb.. Wat ik weer wel weet is dat ik de tabak verrassend goed vond op mijn vakantie bij een glaasje whiskey.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Eliminator »

Eerste post aangevuld en plaatje toegevoegd
Afbeelding

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door MfOx »

Deze is ook tevens onlangs aangeschaft, ben benieuwd :)

Winslow Collector

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Winslow Collector »

Mevr. Collector zegt, als ik deze tabak rook: "Hé, je bent weer wierrook aan het roken".
Dat is haar associatie met de roomnote. En ze waardeert hem. (gelukkig maar).

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door dr. Watson »

Ik kon er geen klik mee krijgen
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Wallace »

Ik vind dit een geweldige tabak. Hij is aan de vrij grove kant, maar rookt geweldig.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Bommel »

Daar zou ik wel eens een sampletje van willen proberen, de kerst komt er namelijk aan. :mrgreen:
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Winslow Collector »

Bommel schreef:Daar zou ik wel eens een sampletje van willen proberen, de kerst komt er namelijk aan. :mrgreen:
Stuur ik je aanstaande donderdag wel even op.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Bommel »

Winslow Collector schreef:
Bommel schreef:Daar zou ik wel eens een sampletje van willen proberen, de kerst komt er namelijk aan. :mrgreen:
Stuur ik je aanstaande donderdag wel even op.
Dank je WC, ik hou de brievenbus in de gaten en zal mijn bevindingen hier bijdragen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Bommel »

Voor een eerste kennismaking met een voor mij nieuwe tabak heb ik iets aan mijn techniek toegevoegd.
Naast het bekende glas water ( om tussentijds de mond te spoelen ) en de stukjes wit brood ( om de mond nog beter te neutraliseren qua smaak ) kies ik een pijp met een grote inhoud.
Waarom, wel om de tabak de kans te geven om mij wel of niet te plezieren zodat ik eerder een indruk kan waarnemen.
Dus vanavond een mooie Stanwell met grote ketel gevuld met Rattry-Bagpiper's Dream.
Na de gebruikelijke handelingen, vlammen, tampen, vlammen en nogmaals maar zeer lichtjes tampen, kon ik achterover leunen en de tabak ontdekken.
Ik kan hier een lang verhaal opschrijven maar dat doe ik niet.
Deze tabak moet beleeft worden vind ik.
Wel is vermelden waard dat ik niets merk van de wierook roomnote, een zoetig kruidige geur vulde de kamer.
Mijn mond proefde wel degelijk zoetig, zal de whisky casting wel zijn denk ik.
Mijn ervaring is een prettige tabak die mij wel bekoord.
Ik vond het dan ook jammer dat ik bemerkte dat de pijp na een ruim ander halve uur tot de bodem leeg gerookt was.
Weer een tabak om aan mijn lijst toe te voegen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Wallace »

Vanavond weer eens een pijp gevuld met bagpiper's dream.
Mijn oudste zoon komt de kamer binnen en zegt: Pa ben je weer die doedelzak tabak aan het roken? :mrgreen:
Terwijl ik dit korte verslag tik, vult de kamer zich met een heerlijke geur.
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Bommel »

De afgelopen tijd heb ik deze tabak mogen proeven vanuit een ruime sample en vandaag opende ik voor het eerst een blik van deze lekker tabak.
En wat mij direct op viel was de aanwezigheid van de ronde flake tussen de losse tabak.

Afbeelding

Is het de bedoeling deze los te rollen of niet.
Ik heb de flake gewoon op de tabak gelegd en verder de pijp gestopt.
Afbeelding

Winslow Collector

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Winslow Collector »

Bommel schreef:Is het de bedoeling deze los te rollen of niet.
Beter van niet, Bommel. De fabrikant doet die geperste stukjes er in om de snelheid van het branden wat te verminderen. Daardoor wordt de pijp niet te heet. Er is dus wel degelijk nagedacht over het toeveogen van geperste stukjes (flake, curly's, enz.).
Je kunt een groter stukje wel even in 2 of 3 stukjes breken, maar helemaal fijnmaken zorgt voor een hetere pijp.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door St Patrick »

Ik ben toch wel benieuwd naar deze aparte tabak...
Ik zal 2 juni eens een sampletje scooren en de proef op de som nemen..

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Wallace
Berichten: 1976
Lid geworden op: 29 okt 2011 07:05
Locatie: Berghem

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Wallace »

St Patrick schreef:Ik ben toch wel benieuwd naar deze aparte tabak...
Ik zal 2 juni eens een sampletje scooren en de proef op de som nemen..

:B
Stuur me een PB met je adresgegevens en je kan al eerder genieten van deze heerlijke tabak :mrgreen:
De definitie van "niets": een pijp zonder steel, waarvan de kop ontbreekt.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Bommel »

Winslow Collector schreef:
Bommel schreef:Is het de bedoeling deze los te rollen of niet.
Beter van niet, Bommel. De fabrikant doet die geperste stukjes er in om de snelheid van het branden wat te verminderen. Daardoor wordt de pijp niet te heet. Er is dus wel degelijk nagedacht over het toeveogen van geperste stukjes (flake, curly's, enz.).
Je kunt een groter stukje wel even in 2 of 3 stukjes breken, maar helemaal fijnmaken zorgt voor een hetere pijp.
Thanx WC, ik was al in de veronderstelling dat het een doel betrof.
De tabak is niet voor niets ready mixed.
Ik vind het wel spannend, van die schijfjes in de tabak.
Afbeelding

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door JanSt »

Ik heb bagpipers dream besteld via Dan pipe en heb inmiddels een half blik leeg gerookt. Dit is in korte tijd een favoriete geworden. De roomnote is zoet maar dat ervaar je niet als je de tabak rookt. Ik kan de smaak moeilijk onder woorden brengen, maar het heeft wel een karakteristieke smaak die ik erg prettig vindt. Smaakt een beetje naar hout. De tabak brandt rustig en de smaakt blijft bewaard tot de pijp op is. Dan heb je het jammer moment. De pijp is leeg. Voor mij een aanrader. Ik zal hem weer bestellen.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
Alvader
Berichten: 190
Lid geworden op: 28 feb 2012 16:14
Locatie: Doesburg

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Alvader »

Van deze ben ik zojuist een sample aan het wegpaffen en ja dit vind ik wel een lekker ongecompliceerde tabak! Wat me wel opviel bij het roken van deze tabak is dat mijn vriendin opvallend veel door huis loopt te ijsberen op zoek naar dat elektrische apparaat wat volgens haar loopt te smeulen. :shock: Ik denk dat ze nog even moet wennen aan de roomnote van deze :mrgreen:
'There was never a winner who wasnt a beginner'

Gebruikersavatar
maboc
Berichten: 1323
Lid geworden op: 17 feb 2012 13:05
Locatie: Wateringen

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door maboc »

Alvader schreef:Van deze ben ik zojuist een sample aan het wegpaffen en ja dit vind ik wel een lekker ongecompliceerde tabak! Wat me wel opviel bij het roken van deze tabak is dat mijn vriendin opvallend veel door huis loopt te ijsberen op zoek naar dat elektrische apparaat wat volgens haar loopt te smeulen. :shock: Ik denk dat ze nog even moet wennen aan de roomnote van deze :mrgreen:
:-D
--
Cheers maboc

Gebruikersavatar
Major_Tom
Berichten: 367
Lid geworden op: 05 mei 2013 21:20
Locatie: Deventer

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Major_Tom »

Heerlijke tabak, ik vind het een verfijnde smaak hebben.
Eerst in mijn savanelli gerookt vond ik het niet echt geweldig.
nu na een paar keer geprobeerd te hebben is mijn peterson de ideale match met deze tabak.
Heerlijke roomnote wat kruide achtig aandoet.
de smaak is hout en wiskey zoet, heerlijk nasmaakje wat de pupillen naar meer doet smachten.
Ik ben erg tevreden over deze tabak, al vind ik hem wel wat prijzig (27,50euro 100gram) <updateje eerste post?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Sidekickelvis »

Major_Tom schreef:Heerlijke tabak, ik vind het een verfijnde smaak hebben.
Eerst in mijn savanelli gerookt vond ik het niet echt geweldig.
nu na een paar keer geprobeerd te hebben is mijn peterson de ideale match met deze tabak.
Heerlijke roomnote wat kruide achtig aandoet.
de smaak is hout en wiskey zoet, heerlijk nasmaakje wat de pupillen naar meer doet smachten.
Ik ben erg tevreden over deze tabak, al vind ik hem wel wat prijzig (27,50euro 100gram) <updateje eerste post?


Niet in de ogen smeren! :shock: :cry:
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Wowbagger »

En al helemaal niet aan een jeugdteam uitdelen. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Moonhowler
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 mar 2013 22:00
Locatie: Barendrecht

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Moonhowler »

Eindelijk een blik gekocht. En ja dit is een hele lekkere tabak.
Dat wordt er wel een voor in de The Pack
Howling for the masses!
Alles voor de BTW (Bier, Tabak en Wartaal)

Mijn pijpen collectie: viewtopic.php?f=41&t=5573&p=157262#p157262
Mijn Tabak collectie: viewtopic.php?f=48&t=6027

Gebruikersavatar
Timmy
Berichten: 452
Lid geworden op: 30 sep 2013 13:57
Locatie: Beuningen gld

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Timmy »

Ondertussen naast Winslow1 en Dunhill Standard Mixture en Penzance m'n favoriete Non-flake. Heerlijk vol en zacht van smaak, prima roomnote, heerlijk rustig brandend, en perfect naast een Aberlour of Dalwhinnie.

Godfrey59

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Godfrey59 »

Ik kende hem wel alleen nooit gerookt , dus ik ben wel benieuwd erna . Ik ga hem eens proberen. :lol:


Godfrey

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door gezel »

Major_Tom schreef:Heerlijke tabak, ik vind het een verfijnde smaak hebben.
Eerst in mijn savanelli gerookt vond ik het niet echt geweldig.
nu na een paar keer geprobeerd te hebben is mijn peterson de ideale match met deze tabak.
Heerlijke roomnote wat kruide achtig aandoet.
de smaak is hout en wiskey zoet, heerlijk nasmaakje wat de pupillen naar meer doet smachten.
Ik ben erg tevreden over deze tabak, al vind ik hem wel wat prijzig (27,50euro 100gram) <updateje eerste post?

In Duitsland 19,90 per 100 gram.

Gebruikersavatar
colourpipe
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:15

Rattray,s Bagpiper's Dream

Bericht door colourpipe »

Hallo beste mederokers,

Als vastgeroeste roker van zoete tabakken: Kentucky Bird, de gesausde Ierse Tabakken van Peterson zoals : de Luxe, St. Patrick 2015( Founders Choice), St. Patrick 2016, Sunset Breeze , de zomer tabakken, de kersttabakken, .... allemaal in deze lijn, ben ik na 20 jaar compleet eens uit mijn rokerscomfortzone gestapt en heb een engelse blend gekocht. Bagpiper`s Dream. Twee maanden geleden. Toen ik hem opende kwam mij een weerzinwekkende geur tegemoet die ik dus helemaal niet gewend was en toen ik een pijpje opstak moest ik direct denken aan de voor mij benauwde ( katholieke ) wierook die ik als kind tijdens de mis altijd in moest ademen. Ik was direct klaar met Bagpipers Dream. Na een paar dagen kon ik het toch niet goed verkroppen en heb nog een pijpje opgestoken en heb de doedelzakblazer toch even de kans gegeven.
Viel toch wel mee. En werd steeds enthousiaster. Ik ben nu dus 2 maanden verder en ben deze tabak zo ontzettend gaan waarderen dat dit voor mij toch nu bij de top behoort. Sterker nog, alles bij deze tabak is een toppunt van genot. Ik rook hem in een Hilson lezerpijp. Altijd in dezelfde pijp en hij wordt steeds lekkerder. Ik vond geen topic over deze tabak, zal er vast zijn, maar kon hem zo niet vinden maar heel benieuwd wie deze tabak ook graag rookt.
Ik denk dat ik misschien binnenkort weer vooraan in de kerkbanken zit..... :? Rattray,s of Scotland... Bagpiper's Dream.
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door Eliminator »

Die was er inderdaad al, dus even samengevoegd (zal je per PB even op de hoogte brengen).
Afbeelding

Gebruikersavatar
colourpipe
Berichten: 50
Lid geworden op: 12 okt 2013 16:15

Re: Rattray - Bagpiper's Dream

Bericht door colourpipe »

Eliminator schreef:Die was er inderdaad al, dus even samengevoegd (zal je per PB even op de hoogte brengen).
Dank je wel, Eli..
Beter al het water naar de zee moeten dragen dan in één keer een volle emmer leeg te moeten drinken....

Plaats reactie