Rattray - Old Gowrie

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Rattray - Old Gowrie

Bericht door robvoorburg »

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen een voltreffer.
Door de combinatie van een paar tabakssoorten een heerlijke, zeer smaakvolle mixture, waarbij de Virginia de boventoon voert. Virginia heeft de prettige eigenschap in smaak en zoetigheid toe te nemen naarmate de pijp vordert, hetgeen je genot alleen maar ten goede komt. Het rookt beslist niet scherp, dit wordt waarschijnlijk bereikt door de aanwezigheid van de andere tabakken in deze mixture.
Het is een Ready Rubbed tabak. Het aansteken vergt een paar lucifers, maar eenmaal op gang heb je er geen omkijken meer naar. Op Tobacco Revieuws kwam ik tegen dat dit pure tabak is zonder toevoegingen.
Dit is tot op heden de beste/lekkerste virginia ooit gerookt.

Het wordt verkocht in 50 en 100 grams blikjes. Er zit een vrolijk geel etiket op met in zwarte sierlijke letters om welke tabak het gaat. Wanneer je het blik open maakt kijk je tegen tabak aan die donkerder van kleur is dan ik aanvankelijk vermoedde. Het is een flake die als het ware in slierten van zo'n 3 tot 5 millimeter in het blik zitten, klaar om in je pijp te stoppen.
Ik vind de reuk erg lekker. Ruikt het naar hooi en/of gedroogde vruchten, zoals ik las op TR? Zou zomaar kunnen. Een uitnodigende lucht dat in ieder geval.

Kohlhase & Kopp zorgt ervoor dat je deze Air Cured tabak kan kopen. Er zit dus Virginia in, een snuf Perique en Kentucky tabak.
Om een idee te geven Orlik Golden Sliced Flake komt qua smaak het dichtst in de buurt, echter deze is spannender en complexer.

-------------------------

Old Gowrie
--------------------------------------------------------------------------------

Brand: Rattray
Blender: Kohlhase, Kopp und Co. KG
Tin Description: This blend is a Virginia(with a hint of Perique) tobacco, rubbed-out for a finer cut.In my opinion it does not get much better than this!!
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Kentucky
Virginia
Perique
Cut: Ready Rubbed
Packaging: 50g Tin, 4oz Tin, Bulk
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =O&TID=959
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Eliminator op 27 jun 2011 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Review en plaatje toegevoegd, topicnaam aangepast.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Rattray's Old Gowrie

Bericht door Paasei »

Volledig akkoord, beter verwoorden kan ik het niet...
Naar mijn smaak komt deze heel goed tot zijn recht in een meerschuim, trouwens.
Koninklijke Eikel Des Forums.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray's Old Gowrie

Bericht door robvoorburg »

Ha Paasei, op jouw goede advies gekocht. Het is een traag brandende luxe!

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door pipealicious »

Behoort tot mijn top favorieten. heerlijke zoetzurige stalgeur in het blik. Natuurlijk zoet van smaak en perfecte brandeigenschappen.
Zit in de familie van Marlin Flake en Hal O The Wynd. Iemand zin in een vergelijking van deze 3 tabakken?
Ik heb de 2 anderen namelijk nog niet geproefd.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door robvoorburg »

De Marlin Flake is donkerder en vind ik zelfs
nog prettiger, meer smaaknuances.
De derde heb ik nog niet gerookt.

Whitesnake

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Whitesnake »

Old Gowrie...zeer lekkere, zachte, aangename, toegankelijke tabak.

Voor elke virginialiefhebber een aanrader!

Online
Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6403
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Wowbagger »

Whitesnake schreef:Old Gowrie...zeer lekkere, zachte, aangename, toegankelijke tabak.

Voor elke virginialiefhebber een aanrader!
Ben hier zeer benieuwd naar. Helaas niet in ons kikkerlandje te verkrijgen.

spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door spitfire »

Lang geleden dat ik nog op het forum was, maar te veel en te druk. Daarom niet minder gerookt.
Deze tabak heb ik in Antwerpen gekocht en na een tijdje drogen moet ik eerlijk toegeven dat hij mij wel bevalt. De Virginia tabak is van zeer hoge kwaliteit en de "afdronk", lees nasmaak is bijzonder prettig. Zoals bij iedere echt goede Virginia loopt de zoetigheid op naarmate je vordert. Dit hoogst waarschijnlijk omdat de suiker zich langzaam opbouwt. Hij bevalt het best in een wat grotere bowl omdat je dan de echte volle smaak beter doorkrijgt en de tabak dan minder vlug "heet" loopt. In mijn Mark Twain Peterson pijp heb ik toch al snel voor één uur rook genot. Een aanrader voor iedere echte Virginia proever en zeker een blijver wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Kees Flake »

Vandaag binnen gekregen en ben iemand die eerst iets probeert in verschillende pijpjes voor ik mijn oordeel geef.
Echter hier is dit iets anders voltreffer puur natuur rijke smaak zacht heerlijk.
Ondanks dat mijn top vijf volzit zet ik hem erbij geweldig lekker tabakje gaan we bij bestellen en rijpen.
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Gradje »

Ik houd wel van de natuurlijke, zachte en toch volle zoetheid van dit soort Virginia eneVaPer achtige tabakkken. Lekker zoet zonder dat het nadrukkelijk naar een specifiek aromaatje smaakt. Vond de Orlik Golden Sliced ook al zo'n genot en deze is misschien nog wel lekkerder doordat hij toch net iets meer subtiele smaaklaagjes (is dat een woord?) heeft.

Vers uit het blik voor mij wel iets aan de vochtige kant, maar dat heb ik met bijna elke tabak dus dat ligt aan mij, en het wordt vanzelf beter.

Heb trouwens dat rare 100 grams blikje met plastic deksel, ben benieuwd hoe de tabak zich daarin houdt.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Paasei »

Gradje schreef:... ben benieuwd hoe de tabak zich daarin houdt.
Heel goed, wees gerust.
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Martin Romijn »

Ik heb vorige week een blikje Old Gowrie uit 1999 opengetrokken. Helemaal top!
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
gewoon ik
Berichten: 1145
Lid geworden op: 26 aug 2013 11:48
Locatie: Flora

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door gewoon ik »

Sinds dit voorjaar is er een blikje van open. Langzaamaan zit ik halverwege ondertussen. (geen frequent roker). Een heerlijke zomertabak. Zowel met warm weer als 's avonds als het aan het afkoelen is.

Robbie-san
Berichten: 2084
Lid geworden op: 20 jan 2013 21:41

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Robbie-san »

Nou heb ik afgelopen zaterdag een sample mogen ontvangen van Martin. Een sample uit 99 wel te verstaan en ja, mwah, laat ik het zo zeggen, ik lust geen bloemkool!!!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Maar die Old Gowrie, met of zonder papje, lama komen. Een goud eerlijke tabak, ruikend naar kuilgras in het blik. Eenmaal in de pijp en aangestoken................... een genot. Heerlijke smaak en een fijne aroma. Gelijkmatig brandend, althans in mijnen pijp..................,.

Voor mij is het een blijvertje!!!!!!!!!

Dank je Martin, voor deze sample!!
Ad impossibile nemo tenetur

Smoking Harley
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jun 2017 16:16
Locatie: Groningen

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Smoking Harley »

Ben bezig aan een blikje Old Gowrie en wat een heerlijke tabak!! Na enkele pijpjes gerookt te hebben neemt de smaakbeleving toe. Een heerlijke volle, aangename, mild zoete smaak. Aansteken en de rest volgt vanzelf. Bijvuren is niet nodig. Samengevat: een mooie volle tabak met karakter, die niet moeilijk doet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 1116
Lid geworden op: 19 feb 2015 21:30
Locatie: Tilburg

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Chris »

Smoking Harley schreef: 11 jan 2020 17:37 Ben bezig aan een blikje Old Gowrie en wat een heerlijke tabak!! Na enkele pijpjes gerookt te hebben neemt de smaakbeleving toe. Een heerlijke volle, aangename, mild zoete smaak. Aansteken en de rest volgt vanzelf. Bijvuren is niet nodig. Samengevat: een mooie volle tabak met karakter, die niet moeilijk doet.
Daar ben ik het helemaal mee eens, daar kun je echt voor gaan zitten en genieten. Het blikje dat ik had was sneller leeg dan wat ik normaliter ervaar. Als ik vrienden over de vloer had toen het blikje nog niet leeg was was er altijd 1 die er graag van wilde proeven :) Eerlijke en pure tabak qua smaak, ik heb nog een blikje met het oude etiket.. binnenkort maar eens openen.

Nico.S.
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 dec 2019 14:54

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Nico.S. »

Is deze nog in NL te koop? Kan m niet snel op een Nederlandse site vinden :|

Gebruikersavatar
Faab
Berichten: 522
Lid geworden op: 13 mei 2019 12:04
Locatie: Fryslân

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Faab »

Hoe verhoudt de Old Gowrie zich tot de Black Parrot van Robert McConnell?

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Gradje »

Nico.S. schreef: 13 jan 2020 20:39 Is deze nog in NL te koop? Kan m niet snel op een Nederlandse site vinden :|
Zelfde vraag: weet iemand waar de Old Gowrie te koop is? Kan hem alleen in Duitse webshops vinden.

sim
Berichten: 160
Lid geworden op: 17 jun 2015 11:30
Locatie: Leuven

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door sim »

Vorig jaar heb ik nog Old Gowrie gekocht in Lier (BE) op de markt. Dat is natuurlijk geen garantie dat ze die nog steeds verkopen. Succes!
Love makes men sail from shore to shore, so doth tobacco.
'Tis fond love often makes men poor, so doth tobacco.

Gradje
Berichten: 132
Lid geworden op: 19 jul 2014 14:27
Locatie: Oss

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door Gradje »

Dank je Sim,

Ik woon weliswaar in de zuidelijke helft van Nederland maar Lier is toch niet naast de deur... ik ben er wel eens geweest en het is best een aardig stadje, maar om er nou voor wat tabak heen te rijden gaat wel wat ver. Wellicht toch maar eens een Duitse webshop proberen, of het toch maar gewoon bij beter verkrijgbare tabakjes houden natuurlijk. Het is niet dat ik in de buurt niks kan vinden dat ik lekker vind maar die Old Gowrie had iets speciaals. Het is niet anders, jammer dat je niet meer gewoon bij Nederlandse webshops terecht kunt.

Gebruikersavatar
oehoe
Berichten: 2727
Lid geworden op: 05 mei 2016 22:02
Locatie: Meijel

Re: Rattray - Old Gowrie

Bericht door oehoe »

Eenvoudig is niet verkeerd hoor. Importeren per webshop en post vanuit Duitsland is al langer verboden overigens. Maak van de reis 'n schattocht en mooie dag. Aken heeft veel te bieden in alle opzichten.
Good decisions come from experience. Experience comes from making bad decisions.

Mark Twain

Plaats reactie