Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Arno »

Afbeelding

Verpakking
Hal O' The Wynd wordt verkocht in een 100 grams blik.

Samenstelling
Kentucky, rode virginia's en perique.

Geur vanuit de verpakking
Heerlijk, duidelijk Virginia's maar met een donkere ondertoon, beetje geroosterd brood achtig. Bovenop alles is een erg lichte topping gebruikt die me herinnert aan Janneman Flake. Het beetje perique prikkelt de neus.

Smaak
Ook heerlijk, daar kan ik kort over zijn. Ik heb nog wel eens moeite om met een Virginia flake het laatste beetje van de bowl te halen maar met deze, geen moeite. De smaak is erg interessant, vooral zeer vol en romig. Door de hele bowl heen verveelt de tabak niet. In het begin komen zoete aarde-tonen wat meer naar voren en vanaf het midden krijgt de tabak meer geroosterde body door de gebruikte Kentucky die trouwens nooit overheerst.

Brandbaarheid
Goed. In het begin van het blik is de tabak misschien net wat te vochtig. Maar met af en toe bijvlammen brand Hal O' The Wynd op tot een donkergrijze as.

Roomnote
Op de site van Kohlhase & Kopp krijgt deze qua roomnote maar een score van 2 van de 5. Ikzelf vind het erg meevallen en ook Ellen, ik kan deze gewoon in de kamer roken als zij er is.

Varia
Bij wat recensies wordt de tabak als een redelijke nicotine-powerhouse omschreven. Ikzelf vond dit erg meevallen.

Prijs
Voor een 100 grams blik betaal je bij 4noggins $15.89. In Duitsland kost deze €18,60.

Conclusie
Een van mijn favoriete Virginia's. Ik zeg expres geen VaPer omdat de hoeveelheid perique hierin eigenlijk te verwaarlozen is. De smaak is vol-vet, zacht maar toch met een zekere body. Voor mij ideaal op koude herfstdagen als je net na een eindje lopen in het bos weer thuis komt.
Laatst gewijzigd door Arno op 20 okt 2014 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 482
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Upper Ten »

Je schrijft dat je last hebt van tongbite. Dat heb ik bij deze tabak nog geen enkele keer gehad.
Ik vind het een heerlijke tabak met een vol en vet aroma.
Misschien dat de tongbite komt omdat je deze buiten rookt. Zoals je weet rook ik alleen binnen.
Ik vind namelijk als ik buiten rook ik dit sneller doe en dan ligt tongbite al snel op de loer.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door metaltommy »

sample van gehad vanuit zutphen, ik sluit mij aan bij bovenstaande, smaakvolle tabak de zeker voor herhaling vatbaar is.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Arno »

Upper Ten schreef:Je schrijft dat je last hebt van tongbite. Dat heb ik bij deze tabak nog geen enkele keer gehad.
Ik vind het een heerlijke tabak met een vol en vet aroma.
Misschien dat de tongbite komt omdat je deze buiten rookt. Zoals je weet rook ik alleen binnen.
Ik vind namelijk als ik buiten rook ik dit sneller doe en dan ligt tongbite al snel op de loer.
Zogauw ik thuis ben ga ik deze dan nog een keer roken en vul ik mijn eerste post aan als dat nodig is. Gelukkig ben je gul geweest met de hoeveelheid van je samples :) Ik moet wel zeggen, met de andere virginiatabakken die ik hier buiten heb gerookt merk ik geen verschil tussen buiten of binnen..
Afbeelding

Flakeroker
Berichten: 410
Lid geworden op: 09 mar 2012 22:51
Locatie: Onder de rook van Rotterdam ;0)

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Flakeroker »

Absoluut geen last van tonguebite.
Ik merk wel dat deze tabak uit een wat grotere ketel beter tot zijn recht komt.
(H)eerlijke tabak. Volgens mij is het en pure en dat maakt de smaak vol en lichtzoet
met een kruidig randje. Aanrader en onderdeel van mijn ijzeren voorraad.
Pijprokers zijn echte levensgenieters, immers, alleen met een pijp als trouwe metgezel kan men de meest verfijnde smaak van tabak ervaren.

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door dinck »

Ik heb vier blikken van UpperTen overgenomen, lekker gerijpt (gekocht in '99!).

Geen tongue bite, wel een heerlijke zachte zoetheid, vol en romig met een kruidig randje. Misschien intuïtief wat grotere billiards gepakt en daar komt deze tabak goed in tot zijn recht.

De enige vraag waar ik mee zit is of Hal o' the Wynd uit nieuwere productie even smakelijk zal rijpen als deze (blijkbaar nog in Groot Brittanie gefabriceerd). Zo ja, dan moet extra worden ingeslagen!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4215
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Ribbon »

dinck schreef:
De enige vraag waar ik mee zit is of Hal o' the Wynd uit nieuwere productie even smakelijk zal rijpen als deze (blijkbaar nog in Groot Brittanie gefabriceerd). Zo ja, dan moet extra worden ingeslagen!
Waar jou blikken HotW precies vandaan komen weet ik niet. Wat ik wel weet is het volgende:

Waar het gaat om het dateren van Rattray's tabakken is er al jaren sprake van een hardnekkig misverstand. Je hoort vaak dat 'made for' en 'made by' Charles Rattray de manier is om te zien over het om de Britse of continentale productie gaat. Zo simpel ligt het echter niet.

In 1980 stopte Charles Rattray er al mee, en sloot zijn winkel. De productie werd toen overgedragen aan de eveneens Britse Robert McConnell. Er is geen sprake van een duidelijk verschil m.b.t. de etiketten. Op sommige blikken bleef 'made by' staan, terwijl op andere 'made for' stond.
Zonder de etiketten te veranderen verschoof McConnell de productie in ongeveer 1990 naar Duitsland, en later naar elders (...). Vanaf dat moment werden er dus al Duitse blikken geproduceerd waar nog immer 'made by...' op stond.

Het is dus onmogelijk om op basis van de etiketten te bepalen wanneer en waar de tabak is geproduceerd. Blikken vanaf ong. 1990 zijn dus niet meer in de UK geproduceerd. Ik ga ervan uit dat K&K vanaf die tijd de productie heeft overgenomen van de meeste Rattray tabakken, al dan niet uitbesteed aan de flakemakers bij Orlik/STG.

bron: http://loringpage.com/PipeArticles/tobdatepaper.html
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door dinck »

Ah, dank je voor de verduidelijking. Ik dacht mij te herinneren dat UpperTen de blikken te koop aanbood als Engelse productie, maar met de zoekfunctie kan ik het topic waarin dat werd aangeboden niet meer vinden. Misschien heb ik mij dat dus gewoon ingebeeld.

Als de blikken die hij in '99 kocht inderdaad van Duitse productie zijn - en aannemend dat de receptuur inmiddels niet is veranderd - dan loont het nog enkele blikken in te slaan en deze lang te laten rijpen.

edit: Linkje gevolgd en interessant artikel gelezen. Er wordt in gesuggereerd dat de productie van Rattray tabakken na de negentiger jaren van Duitsland naar 'elsewhere' is verplaatst. De vraag of het nog steeds dezelfde receptuur heeft wordt daarmee weer prangender. Zou de nieuwe productie net zo indrukwekkend rijpen als de blikken die ik heb?
Oh, wel, ik denk dat ik 15 jaar moet wachten om daar een antwoord op te krijgen :-T
Laatst gewijzigd door dinck op 19 okt 2014 10:43, 1 keer totaal gewijzigd.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 300
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door capricorn »

Als je de "Steuernummer" hebt kuun je nagaan waar ze vandaan kommen
26602 is K&K

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door dinck »

Dank Capricorn, voor mijn blikjes gaat dat niet op, er zit een Nederlandse zegel op.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4215
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Ribbon »

dinck schreef: edit: Linkje gevolgd en interessant artikel gelezen. Er wordt in gesuggereerd dat de productie van Rattray tabakken na de negentiger jaren van Duitsland naar 'elsewhere' is verplaatst. De vraag of het nog steeds dezelfde receptuur heeft wordt daarmee weer prangender. Zou de nieuwe productie net zo indrukwekkend rijpen als de blikken die ik heb?
Dat is ook de vraag die bij mij is blijven hangen. Ik heb zelf een blik HotW van Kohlhase &Köpp in de kast staan die ik over -tig jaar pas zal openen. Het is me nog niet gelukt om uit te vissen waar de productie vanaf 1990 allemaal plaatsvond. De verhuizing naar Duitsland hoeft niet per sé te betekenen dat de boel bij K&K werd geblend. Uiteraard is dit ook een relevante vraag m.b.t. Old Gowrie, Marlin Flake etc.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door dinck »

Hoe dan ook, als je een virginia tig jaar laat rijpen, wordt het wachten beloond!
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Sidekickelvis »

De Red Rapparee is er ook niet slechter van geworden kan ik melden.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door robvoorburg »

Goed te lezen, want ik heb twee "oude" Red Rapparee's
van Upper Ten gekocht.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Arno »

Teringjantje, ik schaam me nu de ogen uit mijn hoofd voor deze review.. Er klopt geen zak van nu ik de tabak vaker gerookt heb, even aanpassen..
Afbeelding

Gebruikersavatar
MfOx
Berichten: 1786
Lid geworden op: 21 apr 2012 15:15
Locatie: Ommelanden

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door MfOx »

Arno schreef:Teringjantje, ik schaam me nu de ogen uit mijn hoofd voor deze review.. Er klopt geen zak van, even aanpassen..
Of je smaak is veranderd? :-)

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door Arno »

MfOx schreef:
Arno schreef:Teringjantje, ik schaam me nu de ogen uit mijn hoofd voor deze review.. Er klopt geen zak van nu ik de tabak vaker gerookt heb, even aanpassen..
Of je smaak is veranderd? :-)
Mijn smaak is beter geworden, ik rookte nog niet zo lang pijp toen ik de eerste recensie hiervan schreef. Plus dat ik vermoed dat ik toen al zoveel had gerookt dat mijn tong sowieso al zeer deed..
Afbeelding

Gebruikersavatar
dinck
Berichten: 2880
Lid geworden op: 27 apr 2013 14:34
Locatie: rotterdam

Re: Rattray - Hal O' The Wynd

Bericht door dinck »

Hm, en het nageslacht zal zich wel gaan afvragen waar een heleboel commentaren over gaan...

Goed dat je het hebt aangepast, Arno! Ik herken me erg in je nieuwe bevindingen.
__________________________
time is pulling us endlessly into the future

Plaats reactie