Upper Ten - Portorico (†)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Upper Ten - Portorico (†)

Bericht door Arno »

Afbeelding Afbeelding

Made in Holland. Kijk, dat lees ik helaas tegenwoordig bijna niet meer op een verpakking als ik pijptabak koop. Duitsland, Amerika, Denemarken.. Holland? Maakten ze daar ooit pijptabak? Jawel! En goede ook! Een voorbeeld van zo'n merk is Upper Ten.
Een klein geschiedenislesje: In de jaren '50 van de vorige eeuw bestond Tabaksfabriek Pool uit Hoorn al iets meer als 100 jaar. Omdat de concurrentie op het gebied van shag zo groot was gingen ze op zoek naar nieuwe, grotere afzetmogelijkheden. Een groter afzetgebied werd gevonden toen de mogelijkheid zich aandiende om een samenwerking aan te gaan met een vertegenwoordiger van tabaksartikelen die tevens merkeigenaar was van het merk Upper Ten. Het merk Upper Ten was tot dan niet meer dan een gedeponeerd merk zonder product maar met de nieuwe samenwerking werd tabaksfabriek Pool de producent van het nieuwe merk. De al bestaande contacten van de vertegenwoordiger werden gebruikt om het Upper Ten product in Nederland te introduceren. Wie trouwens de tabaksrecepten aanleverde was niet bekend..
Uiteindelijk werd het merk goed verkocht en over heel Nederland en Duitsland (Oepper Ten) vertegenwoordigd met wel 35 verschillende soorten tabak. Leuke was dat men in bijvoorbeeld Zuid-Holland Upper Ten tabakken kon kopen die men in Utrecht niet had en vice versa.
Echter, in 1978 ontstond er voor de firma een groot probleem toen de merkeigenaar en landelijk vertegenwoordiger van Upper Ten zich uit het bedrijf terugtrok. Er werd een oplossing gevonden door de merkrechten van het merk Upper Ten op te kopen en een samenwerking aan te gaan met een importeur van pijpen en rokersbenodigdheden. Toch haalde deze laatste reddingspoging niet veel meer uit voor tabaksfabriek Pool. De samenwerking met de importeur verliep niet naar verwachting. Betalingsverplichtingen werden niet nagekomen, gerechtelijke procedures gestart etc. Zo viel per 1 juli 1980 het doek..
De productie van Upper Ten werd overgebracht naar Oldenzaal waarbij het assortiment flink werd ingekrompen. Rond 2000 werd er helemaal gestopt met de productie en verdween dit merk voorgoed van de Nederlandse bodem..

Verpakking
Ikzelf heb een sample gehad van Upper Ten (het forumlid :wink:) Portorico had meerdere verpakkingen. Behalve pouches kon je het ook kopen in tins van 25, 50 en 100 gram en kartonnen bussen van 200 gram. Zelfs waren er grote ronde aluminium blikken van ongeveer 20 cm doorsnee met een plastic zak erin met 250 gram tabak. Op de verpakking stonden teksten dat het voor "Practische Pijproockers" was en "Anno 1780" Dit klopte natuurlijk niet omdat het pas na WOII werd geproduceerd maar het klonk natuurlijk authentiek.

Samenstelling
Portorico is een natuurlijke tabak te vergelijken met de originele Semois. What you see and sniff is what you get. Geen poespas. Gewoon een goudeerlijke tabak die te verkrijgen was in verschillende snedes en met een iets ander aroma. Aroma? Het is toch een natuurlijke tabak?? Ja dat is het ook, het is maar heeeeeeeel licht gearomatiseerd.

Geur vanuit het zakje
Erg natuurlijk, doet me ook weer denken aan de Semois maar dan een tikje muffer. Dat zal wel komen omdat de tabak al iets ouder is.

Roomnote
Expres heb ik mijn vriendin laten ruiken en die vond het normaal. Niet lekker maar ook niet stinken. Een beetje als de geur van een normaal shagje. Ikzelf vond het iets meer sigaar-achtig.

Smaak
Vol, rond, niet scherp, natuurlijk, sigaar-achtig. Heerlijk! De Semois vergelijking gaat wederom op. Net als bij de geur is de smaak ook een tikje muffiger als de verse Semois maar dit stoort absoluut niet. Het grote verschil tussen de twee dient zich echter aan op de helft à 2/3e van de bowl als een licht zoetig smaakje zich aandient. Bah? Helemaal niet! Het smaakje vermengd zich uitstekend met de tabak.

Brandbaarheid
Het is een gortdroge tabak dus als je een pijp gaat stoppen kan je het zaakje flink aandrukken. Bijvlammen hoeft maar minimaal.

Varia
Het nicotineniveau ligt voor mijn gevoel een beetje lager als de Semois. Ik kan hiervan een gewone pijp roken zonder vitamine N bijwerkingen.

Prijs
Ik heb geen idee wat dit ooit heeft gekost.. Misschien weten forumleden als Upper Ten en Bert van Hell dit? Op ebay valt er in ieder geval niets van te vinden.

Conclusie
Het is dat ik net de originele Semois heb leren kennen anders was dit de beste natuurlijke tabak geweest die ik ooit heb gehad. Ik zal met uiterst veel genoegen het samplezakje helemaal oproken. Het is absoluut jammer dat dit stukje Nederlands erfgoed niet meer gemaakt wordt maar voor eenieder die Portorico mist of bij benadering wil weten hoe het smaakt: ga een stukje Belgisch erfgoed roken, de originele Semois :)
Laatst gewijzigd door Arno op 01 jun 2011 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Kynikos
Berichten: 1891
Lid geworden op: 28 sep 2009 14:12

Bericht door Kynikos »

Geweldige slogan. :lol:

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

mooi geschreven weer !
Groet,
Tom

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Bericht door Bert van Hell »

Arno, ik kan me herinneren dat de Upper Ten Portorico iets duurder was dan andere baaitabakken. Het scheelde indertijd een gulden ongeveer op een pakje. Begin jaren '80 kocht ik nog wel eens een enkele keer een pakje bij een sigarenzaak aan de Twijnstraat in Utrecht. Dat was toen de enige zaak die ik kende die deze tabak nog had. Een oude voorraad, zoals toen bleek. Het verloop van de geschiedenis kende ik niet. Heel interessant, dat wel.
Toen ik rookte uit de sample van Semois, kwam direct de smaakbeleving van Upper Ten weer naar boven. En die bevestig jij, Arno. Zo zie je dat na 30 jaar de smaakherinnering er nog is. Upper Ten had dus op mij indruk gemaakt. Ik was toen een fervent mixture roker, met voorkeur voor gele Sail. Daarnaast kocht ik een heel enkele keer een baai.

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Upper Ten - Portorico (†)

Bericht door Upper Ten »

Arno,
Ik moet je opnieuw complimenteren met het mooie verhaal dat je geschreven hebt. Naast wat informatie die ik
je gaf zie ik dat je nog redelijk wat research gedaan hebt om tot deze post te komen.

Over de prijsstelling van Upper Ten weet ik nog dat ik in de jaren 70 fl. 3,50 voor een pouch van 50 gram betaalde. Tins van 50 gram met wat
excusievere tabak waren fl. 5,00 tot fl. 7.00.
In het laatste jaar van produceren dus in 2000 kostte een pouch fl. 7,75 en een bus met 200 gram fl. 25,20. Reken dit
nu eens terug naar Euro' s en dan zie je hoe de tabaksprijs in 10 jaar geexplodeerd is.

Het valt mij op dat er op dit forum zo weinig mensen zijn die Upper Ten gekend hebben. Ik weet Rob Voorburg, Janneman en
nu ook Bert van Hell.
Terwijl vroeger in de tabakszaken Upper Ten vrij algemeen verkrijgbaar was en het assortiment van andere tabakken in die zaken ook
veel groter was. Dit betekent dat er toen veel meer pijprokers waren en Upper Ten produceerde hun assortiment van zo' n 35
tabakken echt niet voor enkele pijprokers. Ik vraag me af waar die rokers allemaal gebleven zijn.

Als ik het goed heb gaf ik je een sample van Portorico algemeen, zij produceerden ook nog Portorico P4 en P7. Hiervan zal ik je
tzt ook wat samples van geven. De snede van de tabak werd breder bij een hoger getal.

Ik heb je wat wikkels gestuurd van diverse Upper Tens. Ik heb er nog meer en ook van andere tabakken die allang verdwenen zijn.
Misschien leuk om hier een aparte topic voor te maken.

Nogmaals dank voor je revieuw.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Upper Ten - Portorico (†)

Bericht door robvoorburg »

Weer een goed verhaal Arno, over een helaas stukje vergane glorie. Mogelijk zou zo''n merk vandaag de dag meer kans op overleven maken, omdat ervaringen van pijprokers zo eenvoudig uit te wisselen zijn. Nu wordt veel meer op rookeigenschappen en kwaliteit gelet dan destijds. (genietend roken)
En dan mag dat best een paar stuivers duurder zijn.
Wanneer ik niet oplet heb ik binnen de kortste keren 10 tabakken open staan, kwam daar vroeger eens om. Je was al een hele pijproker wanneer je 2 of 3 pijpen had. De meesten rookten een vast merk en waren daar moeilijk vanaf te brengen.

Een en ander speelde Upper Ten dus niet in de kaart. Ik heb mij altijd verbaasd over hun grote assortiment. Gelukkig werd ik door anderen gewezen op dit merk. Toen merkte ik al dat zij niet zoveel verkochten, daar de inhoud van de pakjes veelal gortdroog was. (voor blikjes had ik meestal onvoldoende geld)
Vanwege het ontbreken van een Forum, had ik geen idee dat je droge tabak weer tot leven kan laten komen. (destijds was "" de aardappelschil"" het advies om tabak goed te houden, maar dat heb ik snel naast me neergelegd)

We zullen het met een mooie herinnering moeten doen.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Upper Ten - Portorico (†)

Bericht door St Patrick »

Leuk geschreven Arno...:)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Upper Ten - Portorico (†)

Bericht door janneman »

Een mooi en voor sommigen van ons wat nostalgisch verhaal Arno. En ja, we mogen wel blij zijn met onze zuiderburen die ons de weg naar Semois hebben gewezen...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Upper Ten - Portorico (†)

Bericht door Arno »

Dank allen voor de complimenten en de aanvullende info!! :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Upper Ten - Portorico (†)

Bericht door jarnogab »

Mooie review en een leuk stukje nostalgie !
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Upper Ten - Portorico (†)

Bericht door Ribbon »

Voor wie hem nog niet gezien heeft:

http://www.marktplaats.nl/a/verzamelen/ ... ousPage=lr
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Plaats reactie