Van Dyck - Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15122
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Van Dyck - Mixture

Bericht door Eliminator »

Typisch Nederlandse 'Baai' tabak.

Sterkte: Mild tot Medium
Aroma: Mild tot Medium
Smaak: Mild tot Medium
Kamer Opmerking: Aangenaam

Pakje 50 gram.


Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Van Dyck - Mixture

Bericht door Mus »

Ik heb dankzij Dukdalf kennis mogen maken met deze tabak. Ik ben nog geen doorgewinterde baairoker en ik kan 'm daarom alleen vergelijken met Rode Ster.

Op het eerste gezicht vallen twee dingen op: de tabak is duidelijk donkerder dan Rode Ster en grover gesneden. Even de neus in het pakje (in mijn geval een pot omdat ik daarmee de tabak iets herbevochtigd heb) en ik ruik een mooie volle naturel tabaksgeur. De eerste indrukken zijn goed.

Pijp gestopt en roken maar. Zoals we van een baai mogen verwachten een mooie volle naturel smaak, vergeleken met Rode Ster iets kruidiger en minder zoet. Vanwege de voor baai vrij grove snede brandt deze tabak niet snel te hard. Van tongue bite heb ik totaal geen last gehad. De tabak brandt helemaal op en er blijft op het einde niets dan as over.

Al met al een geslaagde ervaring dus! Ik heb 'm voorlopig vier van vijf sterren gegeven, maar als ik deze vaker gerookt heb zou hij best wel eens een vijfde ster kunnen krijgen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Van Dyck - Mixture

Bericht door metaltommy »

kijk aan mooie review ! staat ook al langer op mijn lijst om te kopen, deze review laat um wel wat plaatsen naar boven schuiven :)
Groet,
Tom

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Van Dyck - Mixture

Bericht door metaltommy »

dit zegt het pakje: een mix van virginia en burley gemengt op klassieke nederlandse wijze. het aroma komt helemaal tot zijn recht door het traditionele cavendish proces. aldus getekend J van Rossem.
* EDIT *op een wat ouder pakje ( van de week gekocht a 4.40 euro)
in 1750 Adriaan van Rossem, at the young age of 20 years started a small, but, succesful factory in Holland. Early in the 20th century the family van Rossem started the first exports, and untill today their brands can be found in a lage number of counrty's
tabaksfabriek J&AC van Rossem, Holland.
Binnekant flap;
een uitgebalanceerde hollandsche melange van virginia en burley tabak. aan het traditionele cavendish proces ontleent deze tabak zijn aangename aroma hetgeen culmineert in volmaakt rooktgenot.
voor vragen of opmerkingen schrijf naar Niemeyer... enz enz..

fijne volle tabakssmaak. waar blanke baai in mijn herinnering een stuk zoeter was/is. smaakt van dyck meer naturel zoet, al heb ik gelezen dat ie een topping van honing heeft, maar dat proef ik er niet in dus als het al gebruikt is, is het met zeer lichte hand. kruidig dat zal komen naar ik neem aan het cavendish proces. je kan de tabak redelijk gedachtloos roken en behoeft weinig aandacht. ik vind de baai niet grover gesneden dan voortrekker, maar wel weer grover dan coopvaert. ik dacht altijd een baai is een baai, maar er zijn wel degelijk verschillen in te ontdekken. ik ga een stapje verder dan mus al ben ik geen doorgewinterde baai- roker heb ik tochal meerdere merk baai gerookt, en geef van dyck mixture 5 sterren !
Groet,
Tom

Plaats reactie