Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Arno »

Afbeelding

Soms wordt een product wat niet meer verkrijgbaar is legendarisch. Dit was het geval met Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. WAS ja.
In de eerste jaren van het nieuwe millennium was nog alleen maar een pouch versie verkrijgbaar. Een slap aftreksel van het origineel uit de jaren '60, '70 en daarvoor volgens velen. Ikzelf heb die echt oude versie niet gerookt maar ik vond en vind de pouch versie absoluut niet verkeerd. Integendeel zelfs! Ondanks de grote vraag naar de tabak werd deze minder en minder goed verkrijgbaar en uiteindelijk stopte de productie. En werd Balkan Sobranie Original Smoking Mixture een legende. Het werd samen met Balkan Sobranie Mixture 759 en Balkan Sobranie Virginia no.10 de Heilige Graal van de pijptabakken. Op ebay worden nog steeds astronomische bedragen gevraagd en betaald voor deze tabakken. Het kon ook eigenlijk niet uitblijven dat iemand deze legende weer opnieuw op de markt ging brengen. De pijprookmarkt lijkt aan te trekken dus de tijd was rijp voor een nieuwe versie, een nieuwe "vintage" van Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. Want eigenlijk is het met deze tabak net als met wijn, het jaar bepaald hoe goed het is. 1971, oh geweldig!!! 1981, overgangsjaar naar de Gallaher productie, goed maar toch net niet. 1999, behoorlijk aardig maar niets vergeleken bij het oude origineel. 2011.........
Arango Cigar Co. is degene geworden die de rechten van Balkan Sobranie Original Smoking Mixture heeft gekocht. Maar de rechten hebben is 1 ding, daadwerkelijk de tabak op de markt brengen is iets heeeeeel anders. Dus hebben ze J.F. Germain & Son bereid gevonden de tabak te maken. Mijns inziens de beste keuze die ze hebben kunnen maken! J.F. Germain & Son zijn namelijk de makers van een andere legendarische tabak, Penzance, maar ook van de Smoker's Haven tabakken die jarenlang golden als DE vervanging voor de originele Balkan Sobranie tabakken. Saillant detail, vroeger maakte het Huis Sobranie de Smoker's Haven tabakken.. J.F. Germain & Son hebben dus ervaring in het "namaken" van Sobranie producten. Ook hebben ze mensen in dienst die vroeger voor het Huis Sobranie werkten. Interessant..

Verpakking
Een blik van 50 gram met daarop een wat vernaggelde versie van het oude statige artwork. Eenmaal open zit de tabak in een papiertje zoals dat vaak gebruikelijk is met daarop een dunne ronde insert met niets erop. Ikzelf heb het oude artwork gereproduceerd (blik en insertkaart) en die gemaild naar Arango en Germain. Ik hoop dat ik er nog iets van hoor..

Samenstelling
De samenstelling zal die zijn van de pouch versie en de jaren '80 Gallaher versie. Dus een uiterst fijn gesneden mix van donkere en lichte Virginia's, Macedonische tabak en Cyperse latakia. Oorspronkelijk zat er Syrische latakia in maar dat is al heeeeel lang niet meer het geval.. Wel zit er aardig wat meer latakia in als in de pouch versie! De tabak is een ribbon-cut maar dan net iets grover als de pouch versie. Gelijkend met die in mijn 1981 blik.

Geur vanuit het blik
Yummie! Wat erin zit ruik je ook. Samen met Penzance een van de beste blik-geuren in zoverre.

Smaak
Qua smaak is de tabak een goede mengeling van de pouch versie en mijn 1981 blik versie. Wat ik in de 1981 versie miste waren de oriëntaalse tabakken die halverwege de bowl echt goed de dominante partij begonnen te zingen. Iets wat in de pouch versie beter was.
Net aangestoken proef je bijna de pure latakia. Net zoiets als espresso zonder suiker. Een eenzelfde begin als de Mixture 759 overigens. Hier kan je echt merken dat in deze 2011 versie weer meer van het donker gerookte blad zit. Na een paar hijsen komt er echter steeds meer zoets tevoorschijn, de virginia's. En jawel, halverwege komen godzijdank de oriëntaalse tabakken (volgens mij Kavalla) naar voren. Het laatste deel van de bowl is dan ook het beste als de verschillende tabakken weer als vanouds harmonieus zingen. Niet onbelangrijk, ook de topping klopt! Ik heb al eens eerder verteld dat ik latakia houdende Dunhill tabakken zo kan herkennen als ik ze nog maar even hebt gerookt. Ze hebben allemaal een beetje hetzelfde smaakje, iets wat ze iets eigens geeft, iets typisch Dunhill. Dit is ook het geval met Balkan Sobranie Original Smoking Mixture. Dezelfde topping als de 1981 en pouch versie. Absoluut klasse gedaan van J.F. Germain & Son die hun reputatie waarmaken!

Roomnote
De oude Balkan Sobranie Original Smoking Mixture stond erom bekend dat het enorm stonk. Als je zelf rookt merk je dat niet maar de mensen om je heen zullen hun ongenoegen uiten. Zo ook mijn vriendin hehehe :P Ik had nog nooit in haar bijzijn een versie van de tabak gerookt maar toen ik goed en wel bezig was kwam ontsnapte aan haar (mond)lippen een "Jeeeezzz.. Wat ben je NU aan het roken?? Dit is echt je meest stinkende tabak! Gatver!" En toch mocht ik doorpaffen, de schat :) Dus ook hier: authenciteitspuntjes!

Brandbaarheid
Net zoals bij elke versie uitstekend. Behoeft weinig aantampen en brand makkelijk op tot een fijne lichtgrijze as.

Varia
Qua nicotine kan je merken dat je met een wat "oudere" tabak te maken hebt. Je moet het niet roken op een enigszins nuchtere maag.

Prijs
Bij 4noggins kost een blik van deze nieuwe versie $10.19 (±€7,35). En elke dollarcent is het dubbel en dwars waard! ALS je eraan kan komen. Want dit is een beetje het makke van J.F. Germain & Son. Alle tabak wordt op de ouderwetse manier gemaakt. Echt geweldig want je proeft de liefde en het vakmanschap. Maar echt grote hoeveelheden produceren kunnen ze niet waardoor de vraag altijd groter is als het aanbod. Als je een blik wil scoren moet je de internationale fora en tabakssites goed in de gaten houden en strontgeluk hebben. Ik wist dat de tabak een paar weken geleden om stipt 2 uur 's middags bij 4noggins te koop zou zijn en dan maar 50 blikken. Rond die tijd heb ik constant de "refresh" knop van de browser aangeklikt tot ik plots de tabak zag verschijnen. Die meteen in het winkelwagentje gegooid en 10 seconden later was het uitverkocht :shock:

Conclusie
Applaus! J.F. Germain & Son is erin geslaagd een waardige versie te produceren van de legendarische Balkan Sobranie Original Smoking Mixture!
Is het zo goed als de jaren '60, '70 en daarvoor versie? Geeeeen idee, die heb ik nooit gerookt zoals ik al eerder zei. Bovendien zat daarin ook nog yenidje waarvan schijnbaar nu alleenmaar McClelland nog wat van heeft. Voor de Inner Circle bezitters, ja de yenidje daarin komt van McClelland. Is de tabak zo goed als de begin jaren '80 versie? Beter! Is de tabak zo goed als de jaren '90 en begin 2000 versie? Beter!
Kortom, Balkan Sobranie Original Smoking Mixture is terug! En het ziet er naar uit dat de productie ook wordt doorgezet. Ik kwam erachter dat dit eerste blik een soort van testversie is om te kijken of de markt nog interesse heeft. Nou, dat denk ik wel op z'n zachtst gezegd :P Nu hopen dat Arango en Germain ook Mixture 759 en Virginia no.10 opnieuw gaan uitbrengen :)

Moderator, het "(†)" symbool bij het onderwerp van dit topic kan weg! :D "It's aliiiive... It's ALIIIIVVEEE!!!"
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Eliminator »

Done !

Soms vindt ik het wel eens jammer dat mijn smaak zo anders is dan de jouwe, om de doodeenvoudige reden dat ik dus niet zo heel veel kan met de door jouw geschreven recentie's, want zoals altijd is ook deze weer breathtaking, waarvoor applaus =D>
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door metaltommy »

mooi geschreven arno, toppie !
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Toon »

Nou hopen dat ze het in productie gaan nemen en dat er meer op de markt komt.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Ik hoop vooral dat de tabak weer naar Nederland gaat komen. Dat zou wel erg fijn en handig zijn :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Joey Peters
Berichten: 1347
Lid geworden op: 20 mar 2009 17:46
Locatie: Heerlerheide

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Joey Peters »

Petitie? Of is dat overdreven? :P
http://marktplaats.puffaway.nl/ - goedkope occasion pijpen voor ieder wat wils

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Luys »

Joey Peters schreef:Petitie? Of is dat overdreven? :P

Overdreven? Nee, denk ik. De vraag is eerder of het zoden aan de dijk zet...

Arno, wederom een prachtig verhaal. En nou maar hopen dat die tabak goed verkrijgbaar gaat worden, want na zo'n review moet je hem gewoon hebben =D>
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door dr. Watson »

Arno schreef:Ik hoop vooral dat de tabak weer naar Nederland gaat komen. Dat zou wel erg fijn en handig zijn :)
Ik zit nog steeds te wachten op Dunhill hier in Nederland :cry: En zeker met die kleine produktieaantallen verwacht ik de BS niet op de Nederlandse markt.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Upper Ten »

Prima recensie. Het doet me goed te lezen dat deze BS gelijkwaardig is aan het origineel nadat er veel tabakken op de markt zijn verschenen die aan BS werden gelinkt maar het toch niet haalden.

Je opmerking dat de Original Smoking Mixture stinkt heb ik nooit ervaren. Mijn vrouw heeft ook nooit een opmerking er over gemaakt.

Dan of deze ook in Europa/Nederland op de markt zal komen. Als het dezelfde weg gaat als Penzance van Germain's dan zal hij alleen in Amerika te krijgen zijn en bij 4 Noggins is Penzance het grootste deel van het jaar out of stock dus ik ben bang dat het voor deze ook zo zal gaan.
Trouwens volgens Rich Gottlieb van 4 Noggins is deze volgens het oude recept samengesteld.

Zelf heb ik nog een voorraad Original S. M. uit het jaar 1997 en hoever die afwijkt van eerdere jaargangen en misschien minder is weet ik niet.
Wel weet ik dat het voor mij de lekkerste Latakia tabak is met op de 2e plaats C & D Pirate Kake gevolgd door C & D Star of the East en mijn eigen blend van Canadian Mixture met pure Latakia.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Bart Iron »

Arno schreef:........Ik wist dat de tabak een paar weken geleden om stipt 2 uur 's middags bij 4noggins te koop zou zijn en dan maar 50 blikken. Rond die tijd heb ik constant de "refresh" knop van de browser aangeklikt tot ik plots de tabak zag verschijnen. Die meteen in het winkelwagentje gegooid en 10 seconden later was het uitverkocht :shock:
......
Bizar!

cor hermsen

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door cor hermsen »

Arno schreef:Afbeelding

Vroeger, zegt men wel eens, was alles beter. Dit geldt niet voor alles maar voor veel pijprokers waren de vroegere tabakken beter dan wat er nu te koop is. Bijvoorbeeld de oude Dunhill tabakken, de oude Bengal Slices en.. Balkan Sobranie. Zeg die naam tegen een gemiddelde (Amerikaanse) pijproker en er is een grote kans dat hij een harde plasser krijgt. "The stuff of legends", "De Heilige Graal van het pijproken". Helaas, helaas, helaas wordt deze tabak niet meer geproduceerd.. Afgelopen jaren zijn pouches en blikken (vol of leeg!) van "The Original Smoking Mixture" en "Nr. 759 Luxury blend" op ebay dan ook astronomisch in waarde gestegen.
Waarom dan een review van een tabak die niet meer gemaakt wordt?? Tsja, als nuchtere Brabander wilde ik toch weten of de "hype" terecht was. Zeker nu mijn smaak steeds meer richting de Engelse tabakken lijkt te gaan. Gelukkig kreeg ik van Upper Ten de kans er wat van te roken. Nogmaals dank!!!

........................................

Conclusie
Voor mij doet deze tabak zijn reputatie eer aan. Ik zou dit spul rustig elke dag kunnen roken en er volkomen gelukkig en tevreden mee zijn. Op dit moment is het precies wat ik zoek. Het zal me echt pijn doen als de pouch op is en ik zal weten dat (tenzij ik de geldbuidel flink opentrek) ik nooit meer zoiets heerlijks zal roken.. Nou ja, misschien komt er wel weer ooit een tabak die hiermee kan wedijveren. Dum spiro, spero :)
weer te koop 4noggings.com !!!!!


Mod edit: Voor de leesbaarheid even het citaat ingekort en het eigenlijke bericht uit het citaat gehaald.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Ja klopt maar hij is daar "out of stock". Als het goed is krijg ik mail wanneer er weer een nieuwe lading binnen komt :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Dat jullie het weten :wink:

You asked to be notified when Balkan Sobranie comes in.

It will be available for sale on my website Saturday, 7AM EST (Eastern Standard Time) (Vandaag 13.00 uur bij ons)

Limit 1 tin per customer.


Rich Gottlieb
www.4noggins.com
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door St Patrick »

En...??? is het je gelukt om een blik te scoren... :)
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

St Patrick schreef:En...??? is het je gelukt om een blik te scoren... :)
:B
Of course :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bart Iron
Moderator
Berichten: 3789
Lid geworden op: 07 sep 2010 06:49
Locatie: Leusden

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Bart Iron »

(T) =D>
gefeliciteerd!!

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Nekker »

Godverdomme! En weeral ben ik te laat! :x Hoe kan je instellen dat men je een mail moet sturen indien er een nieuwe lading Sobranie aankomt?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Nekker schreef:Godverdomme! En weeral ben ik te laat! :x Hoe kan je instellen dat men je een mail moet sturen indien er een nieuwe lading Sobranie aankomt?
PB :wink:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Verplicht leesvoer voor iedereen die geïnteresseerd is in Balkan Sobranie!

http://pipesmagazine.com/blog/out-of-th ... #more-5519
Afbeelding

Gebruikersavatar
wimclaessen
Berichten: 169
Lid geworden op: 20 jul 2010 11:20
Locatie: Deurne (Antwerpen)

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door wimclaessen »

Wat dacht je van deze review :


Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Al gezien :wink: Nou ja, niet helemaal.. Op een gegeven moment kon ik het gekraak in z'n stem niet meer aanhoren.. :oops:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Dukdalf »

Ik heb nog een blikje van dit liggen, maar dat is toch iets anders dan wat jullie bedoelen, geloof ik:

Afbeelding

Wel lekker, hoor!

Gebruikersavatar
Luys
Moderator
Berichten: 2846
Lid geworden op: 10 jun 2010 12:14
Locatie: Zoetermeer

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Luys »

Dukdalf schreef:Ik heb nog een blikje van dit liggen, maar dat is toch iets anders dan wat jullie bedoelen, geloof ik:


Wel lekker, hoor!
Is dat een hint Jan, moet je er van af? (oh nee, je zegt zelf hem lekker te vinden :( ).
Pijproker des forums

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Dat is anders Jan :wink: Dat is Solani, dit topic gaat over Balkan Sobranie. Maar ok, het zijn allebei Engelse mixtures.
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door robvoorburg »

Ik kan mij het wel voorstellen, ik werd aanvankelijk
ook op het verkeerde been gezet.
Overigens niets mis met 779!

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Essentieel leesmateriaal over de geschiedenis van Sobranie en hun pijptabakken en info over het dateren van hun tabakken.

http://www.apassionforpipes.com/storage ... 0%2012.pdf
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Upper Ten »

Er zijn tabakken waarvan je eerst een aantal pijpen of zelfs een pakje van moet roken voordat
je hier een waardering aan kunt geven.
En er zijn tabakken waar de eerste pijpvulling direct het WOW gevoel geeft en je gelijk aan verslingerd bent.
Ik had dit bij de Balkan Original Smoking Mixture die ik eind jaren 90 voor het eerst rookte.
De tweede keer bij een sample van Arno van het merk Markovitch (lang verdwenen) en waar ik nog nooit van
gehoord had.

Vorige week bracht Arno mij een bezoek waar we wat samples uitwisselden. Hierbij de nieuwe Balkan Sobranie.
Vandaag voor het eerst een pijp gevuld, aangestoken en bij de eerste trekjes had ik direct weer het WOW gevoel.
Zelfs had ik niet geweten dat er B.S in mijn pijp zat had ik nog met mijn ogen dicht (eigenlijk dubbel) direct het aroma herkend.
Voor mij is er zo goed als geen verschil met de pouches van het origineel die ik nog heb.

Het blijft de lekkerste tabak die ik ooit gerookt heb. Helaas alleen in de USA verkrijgbaar en dan zeer mondjesmaat
zoals al eerder in deze topic besproken.

Dus Latakia liefhebber. Mocht je de kans krijgen hier nog eens de hand op te leggen kan ik alleen maar zeggen, DOEN.
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Upper Ten schreef:Er zijn tabakken waarvan je eerst een aantal pijpen of zelfs een pakje van moet roken voordat
je hier een waardering aan kunt geven.
En er zijn tabakken waar de eerste pijpvulling direct het WOW gevoel geeft en je gelijk aan verslingerd bent.
Ik had dit bij de Balkan Original Smoking Mixture die ik eind jaren 90 voor het eerst rookte.
De tweede keer bij een sample van Arno van het merk Markovitch (lang verdwenen) en waar ik nog nooit van
gehoord had.

Vorige week bracht Arno mij een bezoek waar we wat samples uitwisselden. Hierbij de nieuwe Balkan Sobranie.
Vandaag voor het eerst een pijp gevuld, aangestoken en bij de eerste trekjes had ik direct weer het WOW gevoel.
Zelfs had ik niet geweten dat er B.S in mijn pijp zat had ik nog met mijn ogen dicht (eigenlijk dubbel) direct het aroma herkend.
Voor mij is er zo goed als geen verschil met de pouches van het origineel die ik nog heb.

Het blijft de lekkerste tabak die ik ooit gerookt heb. Helaas alleen in de USA verkrijgbaar en dan zeer mondjesmaat
zoals al eerder in deze topic besproken.

Dus Latakia liefhebber. Mocht je de kans krijgen hier nog eens de hand op te leggen kan ik alleen maar zeggen, DOEN.
Fijn dat de tabak bevalt! Alleen echt jammer dat die maar zo mondjesmaat te verkrijgen is.. En als die er is kan je maar 1 blik per keer bestellen... -_-'
Afbeelding

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door dr. Watson »

In Zutphen heb ik een pijpje van deze legendarische tabak, met dank aan Arno, mogen roken. Erg lekkere en bijzondere tabak!

Desondanks vind ik de Duke of Alba de lekkerste tabak die ik ooit gerookt heb :D
Gediplomeerd Clan Roker

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Bert van Hell »

Ik kreeg vorige week van iemand in de familie een aantal tabakken ter overname aangeboden. Daarbij was een pakje The Balkan Sobranie original smoking mixture. Ik neem aan dat het de originele Balkan Sobranie is. Ik hoefde er slechts € 7,00 voor neer te tellen. Nieuwsgierig als ik was door de berichten over deze toch wel heel bijzondere tabak, heb ik vanavond mijn eerste pijp ermee gestopt. Ja dit is echt geweldige tabak waar ik zuinig mee zal omgaan. Ik kan het niet zo beschrijven als Arno dat kan, maar ik kan me zijn hoera gevoel wel voorstellen. Wat kunnen die Amerikanen een geweldige tabakken produceren. Als pijproker moet je toch eens in je leven een ervaring hebben met deze tabak. En die heb ik nu. Ik heb ook een blikje Balkan Flake van Samuel Gawith in huis. De geur van de beide tabakken in de verpakking toont verwantschap. Maar de Sobranie wint het qua smaak. Een smaakbeleving die aan de top staat.

Plaats reactie