Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture

Bericht door Arno »

Afbeelding

Vroeger, zegt men wel eens, was alles beter. Dit geldt niet voor alles maar voor veel pijprokers waren de vroegere tabakken beter dan wat er nu te koop is. Bijvoorbeeld de oude Dunhill tabakken, de oude Bengal Slices en.. Balkan Sobranie. Zeg die naam tegen een gemiddelde (Amerikaanse) pijproker en er is een grote kans dat hij een harde plasser krijgt. "The stuff of legends", "De Heilige Graal van het pijproken". Helaas, helaas, helaas wordt deze tabak niet meer geproduceerd.. Afgelopen jaren zijn pouches en blikken (vol of leeg!) van "The Original Smoking Mixture" en "Nr. 759 Luxury blend" op ebay dan ook astronomisch in waarde gestegen.
Waarom dan een review van een tabak die niet meer gemaakt wordt?? Tsja, als nuchtere Brabander wilde ik toch weten of de "hype" terecht was. Zeker nu mijn smaak steeds meer richting de Engelse tabakken lijkt te gaan. Gelukkig kreeg ik van Upper Ten de kans er wat van te roken. Nogmaals dank!!!

Verpakking
Ik heb een originele 50 grams pouch gekregen met daarin nog wat tabak. De pouches stammen uit de latere periode (de mijne komt uit oktober 1994) maar er zijn ook nog blikken van. De oudere pijprokers herkennen de statige zwart witte afbeelding van de vrouwen in landschap met wagens vast wel.

Samenstelling
Wat in mijn pouch zit is een uiterst fijn gesneden mix van donkere en lichte Virginia's, Macedonische tabak en een onbeschreven latakia. In de vroegere blikken zaten ook Yenidje tabaksbladeren en Blue Mountain Latakia uit Libanon. Maar door de verkoop van de merknaam aan Gallaher veranderde er veel aan het originele recept. De snede van de tabak werd veranderd voor de eisen van massa-productie, de latakia hoeveelheid ging van 50% naar 35%, de Yenidje tabaksbladeren werden vervangen door meer gewone Oriëntaalse tabakken en de Blue Mountain Latakia was door de oorlogen in Libanon niet meer verkrijgbaar.

Geur vanuit het zakje
De geur vanuit de pouch is subliem. Het ligt nu voor me op mijn bureau en af en toe komt er een walmpje omhoog die me probeert te verleiden tot het stoppen van een nieuw pijpje. Helaas moet ik erg zuinig zijn met dit spul.. De geur is de welbekende leerachtige, donkere geur van latakia. De tabak prikkelt mijn neus iets als ik eraan ruik. Iets wat ik niet heb met de enigszins gelijkende Peter Stokkebye's Balkan Supreme.

Roomnote
Geen idee eerlijk gezegd. Ik heb een paar pijpen van de tabak in mijn eentje gerookt omdat ik mijn volle concentratie erbij wilde hebben. Er zit latakia bij dus al te fris zal het wel niet ruiken.

Smaak
*Censuur* *Censuur* *Censuur* Wat is het JAMMER dat deze tabak niet meer gemaakt wordt! Ook al heb ik een versie van de tabak die al niet meer zo was als de oude volgens veel bronnen, hij smaakt su-bliem. Eerlijk is eerlijk. Hij doet me denken aan de Peter Stokkebye Balkan Supreme en dan... Beter! Peperiger/pittiger! Voller! Maar dan wel op zo'n manier dat het niet "te veel" wordt. Tijdens het roken heb ik snel opgeschreven wat mijn bevindingen waren:
- Een zacht begin. De tabak hakt er niet meteen in maar bouwt rustig op.
- Halverwege de bowl wordt het wat prikkelig in de neus. Hetzelfde wat je in de pouch ruikt.
- Op 2/3e van de bowl komen de virginia's wat meer naar boven.
- Naarmate het einde van de bowl nadert wordt de smaak wat heftiger/peperiger/pittiger/intenser. Eigenlijk net als je begint te denken van, lekkere tabak maar een beetje vlakjes -BAM!!!!!-
- Op het einde bowl voor het allemaal "te veel" wordt, wordt het juist weer zachter.
Absoluut meesterlijk gedaan door de blenders!

Brandbaarheid
Bij mijn eerste pijp was de tabak nog net een tikje te vochtig van mijn vochtmuntjes. In het begin had hij er wat moeite mee maar eenmaal op gang brandde het prima. Ik hoefde maar weinig bij te vlammen en alles verging keurig netjes tot een lichtgrijze as.

Varia
Qua nicotine is dit voor mij precies genoeg. Na mijn eerste pijp zat/lag ik heerlijk relaxt op de bank. Zo'n beetje hetzelfde zoals je lekker gelukzalig aangeschoten bent.

Prijs
Voor een oud 50 grams/2 oz blik ben je op ebay ongeveer $200 - $300 kwijt. Grotere blikken zijn natuurlijk duurder. De wat nieuwere blikken liggen rond de $150 en de 50 grams pouches kosten zo'n beetje $55.

Conclusie
Voor mij doet deze tabak zijn reputatie eer aan. Ik zou dit spul rustig elke dag kunnen roken en er volkomen gelukkig en tevreden mee zijn. Op dit moment is het precies wat ik zoek. Het zal me echt pijn doen als de pouch op is en ik zal weten dat (tenzij ik de geldbuidel flink opentrek) ik nooit meer zoiets heerlijks zal roken.. Nou ja, misschien komt er wel weer ooit een tabak die hiermee kan wedijveren. Dum spiro, spero :)

drfretboard

Bericht door drfretboard »

=D> =D>

Een tabak die deze (bijna) onberispelijke review ongetwijfeld verdient.
Laatst gewijzigd door drfretboard op 19 apr 2011 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Daar kan tobaccoreview nog een puntje aan zuigen,.... :wink:
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

nou sparen dan maar .. met zn review moet je zoiets geprobeerd hebben.. topklasse!
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Dank allen! Door een goede tabak raak ik ook geïnspireerd voor een goede review :wink:

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

En mochten er mensen zijn van de "oude garde" die wat meer weten over deze tabak. Vul aan, vul aan... :)

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Arno, Ik sta versteld hoe je zulke mooie en treffende recensies kunt schrijven. Je had dit al bij de recensie van C & D. Pirate Kake gedaan. Deze heeft niet de humoristische inslag die je daar gebruikte maar staat wel weer op een hoog nivo.

Je hebt een hoop research gedaan maar een ding weet ik niet zeker. Je schrijft dat er geen Yenidje bladeren meer inzitten. Volgens mij nog wel want dit geeft het vollere aroma aan de tabak die ik in Peter Stokkebye Balkan Supreme en andere tabakken die aan Balkan Sobranie gelieerd worden mis.

Ik heb je in een PB beloofd dat ik je nog meer samples van tabakken uit mijn schatkamer zal geven.
Ik weet nu waarom ik dit doe. Je kunt dan verder gaan met het schrijven van dit soort magnifieke recensies.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Zeer mooie review, daar kan tabaccoreview idd een puntje aan zuigen... Chapeau... =D>
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

Upper Ten schreef:Je schrijft dat er geen Yenidje bladeren meer inzitten. Volgens mij nog wel want dit geeft het vollere aroma aan de tabak die ik in Peter Stokkebye Balkan Supreme en andere tabakken die aan Balkan Sobranie gelieerd worden mis.
Dank Upper Ten! Deze maal geen humor. De tabak dicteert het verslag ervan :wink:
Wat betreft de Yenidje bladeren, ik vrees toch dat ik je moet teleur stellen. Volgens meerdere bronnen (oa. GL Pease) zijn na de overname door Gallahers de Yenidje bladeren uit de tabak verdwenen. En de pouch is van na de overname dus.. Op de vroegere blikken had je ook duidelijk vermeld staan dat er Yenidje inzit. Op de pouch hebben ze het alleen maar over Macedonische tabak. Niet specifiek Yenidje. Het kan zijn dat ze de Yenidje bladeren hebben vervangen door een blad wat groeit in Europees-Turkije die er erg op lijkt.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Mooi verslag... Ik ken de tabak niet uit vroeger dagen, maar dit geeft wel een idee van wat ik gemist heb.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Een van de lekkerste latakia's ooit. Ik heb het in Nederland nooit in pouches gezien.
De latakia die ik van Upper Ten heb mogen roken was tenminste van hetzelfde niveau, zo niet nog net iets subtieler, maar voor 100% kan ik de smaak van de Balkan Sorbrani niet meer terughalen, wel kocht ik het meer dan de tabakken van Dunhill.
Daarnaast verkocht de Graaff, den Haag een aantal latakia's onder eigen naam die eveneens zeer de moeite waard waren.
Deze zijn helaas ook niet meer verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Een heel interessant verhaal Arno en ik geloof zonder meer dat deze tabak beter is dan Dunhill. Mulisch rookte overigens ook dit merk en was er zeer tevreden over. Overigens schijnt er ook een soort stiefkindje te bestaan en die heet Balkan Sassinie.

Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

cupojoes.com heeft het en ik denk doet ook naar europa verschepen.
Balkan Sasieni Pipe Tobacco Bulk
http://www.cupojoes.com/cgi-bin/dept?dp ... &tier2=143
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Hierbij nog een oude advertentie van deze tabak:


Afbeelding

Gebruikersavatar
Martin Romijn
Berichten: 4013
Lid geworden op: 23 sep 2009 14:19
Locatie: Leerdam
Contacteer:

Bericht door Martin Romijn »

Mooi verslag!
Afbeelding pijpen, tampers, en meer...

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Bericht door Arno »

dr. Watson schreef:Een heel interessant verhaal Arno en ik geloof zonder meer dat deze tabak beter is dan Dunhill. Mulisch rookte overigens ook dit merk en was er zeer tevreden over. Overigens schijnt er ook een soort stiefkindje te bestaan en die heet Balkan Sassinie.

Afbeelding
De Balkan Sasinie is inderdaad gemaakt naar het oude recept, maar toch ook weer niet.. Er zit minder latakia in en volgens veel reviews scheelt er nog wel meer aan tov. de oude Balkan Sobranie. Ik moet hem eerlijk gezegd nog uitproberen. Zogauw ik weer iets ga bestellen koop ik hem ook. De bulktabak zal wel de Balkan Supreme zijn. Dat is eigenlijk de bulkversie van de Balkan Sasinie. Ze horen dus hetzelfde te smaken (zelfde fabrikant) maar volgens veel reviews is dat niet zo.. Ik ben benieuwd!
En een mooie advertentie! Ik zag laatst op ebay nog zo'n blik ready rubbed.

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Rob Voorburg schreef:

Daarnaast verkocht de Graaff, den Haag een aantal latakia's onder eigen naam die eveneens zeer de moeite waard waren.
Deze zijn helaas ook niet meer verkrijgbaar
.

Rob, waren dit de types Back in Town en Kegelbaan? Daarnaast hadden ze nl. ook nog tins met 100 % Latakia.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

we buigen iets af naar sassieni..
<object><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"><param name="allowScriptAccess" value="always"><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="640" height="390"></object>
Groet,
Tom

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Klopt Upper Ten.
Helaas had ik toendertijd niet de middelen veel te kopen, want er was een grote keuze aan tabak die bij anderen niet of nauwelijks verkrijgbaar was.

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Bericht door Upper Ten »

Rob,
Gelukkig heb ik voor het uit productie gaan van genoemde tabakken nog een flinke voorraad in kunnen slaan.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Bericht door jarnogab »

Prima review! Chapeau! En het doet me zin krijgen om deze tabak te proberen.
Groeten,
jarnogab

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Ja, dat heb ik niet in de gaten gehad indertijd helaas Upper Ten.

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door culann »

Was beetje aan het rond surfen op internet en kwam deze tegen:
http://www.eacarey.co.uk/shop/balkan-special.html
volgens de site Balkan Sobranie replica, geen idee of het in de buurt komt, maar misschien wel interessant...?

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Nekker »

Knap gevonden, Culann. Ik denk dat Arno die met plezier wel voor ons uittest. Als hij hem als een goede replica bevind, dan sla ik er een 100g van in.

Heb hier nog een sample van Arno liggen van de originele Balkan Sobranie, deze bewaar ik angstvallig tot de juiste moment. Ik heb maar angst dat ik die "one in a lifetime chance" verknal, door hem op de foute moment te roken. :mrgreen: En zo mijne heren, heb ik hem binnen 20 jaar nog niet gerookt... :oops:
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

drfretboard

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door drfretboard »

culann schreef:Was beetje aan het rond surfen op internet en kwam deze tegen:
http://www.eacarey.co.uk/shop/balkan-special.html
volgens de site Balkan Sobranie replica, geen idee of het in de buurt komt, maar misschien wel interessant...?
Mooie vondst, ik ben heel benieuwd naar de reacties van de fijnproevers. Waarschijnlijk zal Upper Ten ook wel een beslissende reactie kunnen geven! :idea:

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Nekker »

drfretboard schreef:
culann schreef:Was beetje aan het rond surfen op internet en kwam deze tegen:
http://www.eacarey.co.uk/shop/balkan-special.html
volgens de site Balkan Sobranie replica, geen idee of het in de buurt komt, maar misschien wel interessant...?
Waarschijnlijk zal Upper Ten ook wel een beslissende reactie kunnen geven! :idea:
Waar is mijn respect, inderdaad als Upper Ten deze enigszins beschouwd als een geslaagde kopie dan weet ik dat we in de goede richting zitten!
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Arno »

culann schreef:Was beetje aan het rond surfen op internet en kwam deze tegen:
http://www.eacarey.co.uk/shop/balkan-special.html
volgens de site Balkan Sobranie replica, geen idee of het in de buurt komt, maar misschien wel interessant...?
Dank voor de tip! :)
Je hebt echt zoveel Balkan Sobranie "ripp-offs". Sommige echt goed en andere wat minder.
@ Nekker: Ik ben nu de pouch die ik van Upper Ten heb overgenomen hier aan het bevochtigen. Volgende week schijnt het in Grand-Halleux behoorlijk weer te worden dus als je dan zin hebt om langs te komen voor wat roken, drinken, klets en BBQ... :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Upper Ten
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jul 2010 20:05
Locatie: Sliedrecht

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Upper Ten »

Nekker schreef:
drfretboard schreef:
culann schreef:Was beetje aan het rond surfen op internet en kwam deze tegen:
http://www.eacarey.co.uk/shop/balkan-special.html
volgens de site Balkan Sobranie replica, geen idee of het in de buurt komt, maar misschien wel interessant...?
Waarschijnlijk zal Upper Ten ook wel een beslissende reactie kunnen geven! :idea:
Waar is mijn respect, inderdaad als Upper Ten deze enigszins beschouwd als een geslaagde kopie dan weet ik dat we in de goede richting zitten!
Vergeet ook Rob Voorburg niet. Voor mij een zeer ervaren pijproker die ik hoog aansla. Heeft deze ook gerookt.
Maar zoals Arno schrijft wordt zo vaak gezegd dat ze matchen met B.S. maar een 1 op 1 copie ben ik nog niet tegengekomen.

Wellicht dat we eens 150 gram moeten bestellen en Arno, Rob en ik deze roken en dan een gewogen oordeel geven.
Je moet minstens 50 gram roken want na een paar pijpvullingen blijft het moeilijk een goed oordeel te vellen.

Gezien de eagerheid van enkele leden moeten we misschien een Latakia Lovers genootschap binnen dit forum samenstellen. (Grapje)
Favorieten; Charles Fairmorn Lancer' s slices, C & D Pirate Kake, C & D Star of the East, John Patton Latakia Junction. Captain Earle' s Stimulus Package en Ten Russians, S.G. Brown no. 4. G & H Brown Irish Twist, G & H Dark Bird 's Eye G & H Brown Bogie

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Nekker »

Upper Ten schreef: Gezien de eagerheid van enkele leden moeten we misschien een Latakia Lovers genootschap binnen dit forum samenstellen. (Grapje)
Puik plan, Arno die ontwerpt weer één of ander logo. Ik stel voor dat het wij allemaal samen zijn die een doosje Old Dublin knuffelen. Als groet maken we een "L" met de vingers, zo weten enkel wij dat we tot dit duistere broederschap behoren.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Balkan Sobranie - Original Smoking Mixture (†)

Bericht door Arno »

:lol: Maarre, dan geen Old Dublin please :wink:
Nekker schreef:
Upper Ten schreef: Gezien de eagerheid van enkele leden moeten we misschien een Latakia Lovers genootschap binnen dit forum samenstellen. (Grapje)
Puik plan, Arno die ontwerpt weer één of ander logo. Ik stel voor dat het wij allemaal samen zijn die een doosje Old Dublin knuffelen. Als groet maken we een "L" met de vingers, zo weten enkel wij dat we tot dit duistere broederschap behoren.
Afbeelding

Plaats reactie