Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door Nekker »

Brand: Dunhill
Blender: Orlik Tobacco Company A|S
Tin Description: Traditionally English, Latakia, Orientals, East Carolina and Georgian, all lightly toasted.
Country of Origin: DK
Curing Group: Flue Cured
Contents:
Virginia
Latakia
Oriental
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Tin

Afbeelding

Heren, heren, heren... Stop met zoeken naar DE tabak, de rolls royce onder de tabakken, de William shakespeare onder de... Ach, je weet wel wat ik bedoel. Ik heb hem namelijk gevonden, deze goddelijkheid noemt zichzelf de Standard mixture mellow, en is van het topmerk onder de pijpen: Dunhill. De eerste maal dat ik deze rookte, was het tevens ook mijn eerste kennismaking met Latakia. En mede door deze tabak ben ik sindsdien aan alle Latakia tabakken verslingerd.

Echter, voor de heren die niet zo van Latakia houden kan ik zeggen, probeer hem toch maar gerust. Want het is maar in heel subtiele maten aanwezig. Het is zelfs zo subtiel aanwezig dat je toch even moet nadenken wat dat bijzonder mild smaakje aan de tabak is. Hij is verder niet echt aromatisch, dus een pure naturel tabak.

Het stoppen van de pijp gaat heel makkelijk, het zijn vrij grove sneden. Wanneer je de brand erin zet krult de tabak om, maar niet in die mate dat hij ongelijk gaat branden. Het eerste wat je proef is dat de blender geen betere naam had kunnen bedenken. Het is inderdaad een milde Engelse standaard mixture. De aangename rokerige geur is het eerste wat je in de neus voelt kriebelen. Naar het einde toe heb ik vaak dat Engelse tabakken wat bitterder worden en het goede van hun smaak verliezen. Bij deze heb je het gewoon niet voor, hij blijft aangenaam ruiken en zijn smaak tot de laatste snik behouden.

Kortom: dit is dubbel en dik onderlijnt een blijver, en is tot hiertoe de koning van mijn tabakken. En ik denk niet dat dit snel zal veranderen! Ik heb dan ook maar meteen 4 blikken ingeslagen op de markt bij mijn vaste tabaksboer voor de democratische prijs van 7euro50. Een oude prijs denk ik, en volgens mij zijn het al oudere blikken. Want op danpipe kost één blik geloof ik rond de 12 euro. Niet de meest goedkope tabak, maar wel zijn geld dubbel en dik waard!

Overigens weet ik niet hoe de situatie in Nederland is, maar in België is hij nergens meer verkrijgbaar. De enigste manier om hem nog te krijgen is dus jammer genoeg via het internet. Bij mijn vaste tabaksboer liggen de laatste drie blikken. En ergens begin ik nu al spijt te hebben dat ik ze niet gewoon allemaal heb opgekocht.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

:shock: toffe review heel interesant
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

:D Zo, dat klinkt alsof iemand klaar is met zijn speurtocht naar de enige echte juiste tabak :D Goed verhaal Nekker!
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

janneman schreef::D Zo, dat klinkt alsof iemand klaar is met zijn speurtocht naar de enige echte juiste tabak :D Goed verhaal Nekker!
Dankjewel... :oops: Als ik het zo terug lees lijkt het meer een liefdesverklaring, maar het is in het niets overdreven want ik voelde me echt euforisch. Wat een juiste tabak niet met een mens kan doen hé... :D heb jij eigenlijk ooit DE tabak gevonden?
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Ziehier een nieuwe fan van Dunhill is geboren :D :D

Misschien raak je ook geinteresseerd in de andere tabak van Dunhill. Ik heb er een aantal beschreven. De tabak is overigens in ruime mate te verkrijgen in Duitsland.

Gebruikersavatar
Nekker
Erelid
Berichten: 5097
Lid geworden op: 29 jul 2010 21:16
Locatie: Duffel

Bericht door Nekker »

dr. Watson schreef:Ziehier een nieuwe fan van Dunhill is geboren :D :D

Misschien raak je ook geinteresseerd in de andere tabak van Dunhill. Ik heb er een aantal beschreven. De tabak is overigens in ruime mate te verkrijgen in Duitsland.
Absoluut. Aha, dan ga ik eens verder in dit forum snuffelen achter jouw besprekingen.
Groet, Nekker

.°. Het licht schijnt in de duisternis en de duisternis heeft het niet begrepen .°.

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door pipealicious »

Ik heb net de Standard Mixture Medium aangeschaft op een werktrip in Zwitserland. Die winkel had potverdikkie alle Dunhill blends staan. De uitbater betweerde dat een italiaanse firma die blends opniew uitgeeft, maar wel exact de originele recepten respecteert. Ik kan moeilijk vergelijken, want ik heb nooit oude Dunhill blikken gerookt. Ik ben benieuwd hoe deze me zal bevallen

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door Arno »

pipealicious schreef:De uitbater betweerde dat een italiaanse firma die blends opniew uitgeeft, maar wel exact de originele recepten respecteert.
Nee en ja. De huidige Dunhill tabakken worden gemaakt door Orlik, oftwel The Scandinavian Tobacco Group. En volgens velen doen ze beter werk met de Dunhill tabakken als Murray, die het begin jaren '80 heeft over genomen van Dunhill zelf. In zoverre ik weet respecteren ze meer als Murray de originele recepten. Alleen... Veel soorten tabak zijn niet meer verkrijgbaar dus verschillen zijn er zeker..
Afbeelding

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door smoking-rob »

Hallo Nekker, ik denk dat die blikken behoorlijk oud (lees: aged) zijn dus dat zal de smaak van zo'n pure tabak ook veel ten goede komen.
Ik zou de resterende blikken zsm gaan kopen als ik jou was!
Veel van mijn geld gaat in rook op...

witte rasta
Berichten: 648
Lid geworden op: 24 okt 2010 12:08
Locatie: Moos-Herk

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door witte rasta »

ik heb ook zo'n blik van Nekker gehad,echt bijzonder lekker moe'k zeggen
zo lekker dat ik er zeer spaarzaam mee omga
smaakt heerlijk uit de geweipijp!
grtz
WR
rasta live up!!
beat down babylon!!
Clan-smoker

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dubois
Berichten: 161
Lid geworden op: 12 sep 2011 20:28
Locatie: Antwàààààrpe

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door Dubois »

Ik weet niet of het aan mij of aan de tabak zelf ligt, maar als groot Dunhill-liefhebber vind ik dat het mij de laatste tijd veel minder goed smaakt.
"I believe that pipe smoking contributes to a somewhat calm and objective judgement in all human affairs." Albert Einstein

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door pipealicious »

Arno schreef:
pipealicious schreef:De uitbater betweerde dat een italiaanse firma die blends opniew uitgeeft, maar wel exact de originele recepten respecteert.
Nee en ja. De huidige Dunhill tabakken worden gemaakt door Orlik, oftwel The Scandinavian Tobacco Group. En volgens velen doen ze beter werk met de Dunhill tabakken als Murray, die het begin jaren '80 heeft over genomen van Dunhill zelf. In zoverre ik weet respecteren ze meer als Murray de originele recepten. Alleen... Veel soorten tabak zijn niet meer verkrijgbaar dus verschillen zijn er zeker..
Wat ik in die winkel in Geneve zal liggen waren nieuwe blikken van de 6 overgebleven Dunhill Blends:Nightcap, Early morning pipe, Royal yacht, My mixture nr965, Standard Mixture, Dunhill Deluxe Navy Rolls

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door boyenne »

De standard mixture MEDIUM van Dunhill is voor mij de koning onder de tabakken. Heb ooit van janneman een sample gekregen, opgerookt, daarna nooit meer iets van deze tabak teruggezien in winkels. Het was de lekkerste tabak die ik gerookt heb, zo jammer dat ik hem nergens meer kan vinden!!!! :x
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door AlbertE »

De zomerperiode is voorbij en nu het kouder wordt begin ik toch weer trek in latakia te krijgen na een zomers dieet met veel Mac Baren Vanilla Cream en Neptune. Even in mijn voorraad gedoken (ik heb een blikje of 10 Dunhills gehamsterd) en tot mijn verbazing trek ik daar een blikje van deze tabak uit. Ik kan me deze helemaal niet herinneren. Na lang nadenken herinner ik me dat ik ergens eind vorig jaar een blikje hiervan besteld, maar blijkbaar nooit open gemaakt. Eigenlijk wilde ik een blikje mixure 965 open trekken, wat ik een hele fijne tabak vindt.

Toch de standard mixture mellow maar open gemaakt. Voorzichtig geroken. Duidelijk latakia, maar niet zodanig dat je tegen de vlakte gaat (vind latakia eigenlijk niet lekker ruiken). Mooie tabak stopt lekker, rookt lekker. Ik ben er nog niet van overtuigd dat dit DE tabak is zoals Nekker beweerd, maar absoluut een hele lekkere tabak om weer voorzichtig aan de latakia te gaan. Ook voor rokers die voor het eerst een Latakia willen proberen denk ik een fijne tabak. Tijd om dus ook deze maar te gaan hamsteren (goedkoper zullen ze niet worden en als ik bof agen ze ook ook nog een beetje).

Overigens zal ik laatst in een Duitse webwinkel te snuffelen. Ik zie dat nu ook weer Dunhill Flake en Dunhill London mixture te koop is.....als ik weer eens ga bestellen zal ik die toch ook eens proberen.

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door Wowbagger »

Vrijdag hier een blikje van gekocht. Kijken hoe lang ik me kan inhouden om hem open te maken na alle loftuitingen van Nekker. Eerst de rest een beetje opmaken.

kiske

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door kiske »

Wowbagger schreef:Vrijdag hier een blikje van gekocht. Kijken hoe lang ik me kan inhouden om hem open te maken na alle loftuitingen van Nekker. Eerst de rest een beetje opmaken.
Duidelijk 1 van mijn favorieten. Zo vlug mogelijk openen en genieten!

Gebruikersavatar
Wowbagger
Berichten: 6405
Lid geworden op: 14 jun 2012 10:31

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door Wowbagger »

kiske schreef:
Wowbagger schreef:Vrijdag hier een blikje van gekocht. Kijken hoe lang ik me kan inhouden om hem open te maken na alle loftuitingen van Nekker. Eerst de rest een beetje opmaken.
Duidelijk 1 van mijn favorieten. Zo vlug mogelijk openen en genieten!
Hij is open en ik heb er van genoten vanochtend.

kiske

Re: Dunhill - Standard Mixture Mellow

Bericht door kiske »

Wowbagger schreef:
kiske schreef:
Wowbagger schreef:Vrijdag hier een blikje van gekocht. Kijken hoe lang ik me kan inhouden om hem open te maken na alle loftuitingen van Nekker. Eerst de rest een beetje opmaken.
Duidelijk 1 van mijn favorieten. Zo vlug mogelijk openen en genieten!
Hij is open en ik heb er van genoten vanochtend.
Primaaaaaaaa!

Plaats reactie