Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4216
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Ribbon »

Wat robvoorbrug zegt. Bij een minder hoog rooktempo blijft de tabak lang goed op vocht. Bij andere blends moet ik nog al is herbevochtigen.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door magicmarcello »

De Heeren SKE, Godfrey, Robvoorburg en Robb hebben volkomen gelijk, hier in huize Magic exact dezelfde ervaring...
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Pieter »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik deze tabak voor het eerst heb gerookt. Het was tijdens de Rotterdamse meeting op het dakterras van Peregrijn; de sample werd mij gegund door ons aller robvoorburg. Meen me te herinneren dat ik die toen heb gerookt uit precies dezelfde pijp waaruit ik hem zit te roken tijdens het schrijven van deze review. Ik kocht de tabak ongeveer een jaar geleden, en deze heeft snel een plekje veroverd in mijn rijtje van zeer bijzondere tabakken.

Ik wil graag beginnen met wat historische achtergrond: waarom is het nou juist de 1792 flake? Daar ben je wat betreft de benaming zelf tamelijk snel op uitgekeken, 1792 is namelijk het jaar waarin de snuifmolen van ene Thomas Harrison voor het eerst in werking wordt genomen. Het is pas een aantal decennia later dat hij overlijdt, en de fabriek nalaat aan zijn dochter, die een tijdje daarvoor is getrouwd met Samuel Gawith, de man die met zijn gezicht bovenaan elk blikje tabak uit deze fabriek prijkt. Na haar dood wordt hij de eigenaar van de fabriek, en wordt deze het familiebezit van een reeks nazaten met dezelfde naam.

Samuel Gawith's 1792 flake is een flake die zich kenmerkt door een zeer bijzonder aroma, dat van de tonkaboon. Deze boon bevat concentraties van een stof genaamd coumarine. Coumarine is de stof die zorgt voor de bijzondere geur die vrijkomt, maar is in hoge concentraties echter zeer giftig: het veroorzaakt leverbloedingen of zelfs een hartstilstand. Gelukkig is de hoeveelheid coumarine die in de flake zit lang niet groot genoeg om dergelijke effecten ten gevolg te hebben, dus daar geen zorgen over.

Het merkwaardige aroma van de tabak is toegevoegd aan een flake die bestaat uit donker gebrande Virginia en Kentucky. Die twee zorgen normaal gesproken al voor een zware melange, maar dat effect lijkt hier nog iets sterker: 1792 flake is verreweg de sterkste tabak die ik ooit gerookt heb. Een enorme concentratie nicotine zal zelfs de meest doorgewinterde pijproker na het roken van een volle pijp toch even naar een glaasje water en een tijdje rustig zitten doen smachten. Ik zie dat niet zozeer als een negatief aspect van de tabak. Eens in de zoveel tijd heb je als roker gewoon zin in een 'straf bakkie', en voor dat moment is 1792 flake meer dan toereikend.

Het tonkaboon-aroma is daarbij een zeer bijzondere toevoeging. Het doet aan als een aromatische toevoeging die, in tegenstelling tot het aroma van veel andere tabakken, niet meteen de associatie oproept met iets anders. Het is niet zoet, maar het verspreidt zich als een merkwaardige roomnote die doet denken aan verre oorden waar de zon altijd schijnt en men nog niet gebonden is aan communicatiemiddelen als dit forum.

De flakes zijn tamelijk dik en grof, met een snijbreedte van een ruim aantal millimeters, waardoor deze flake toch wel wat aandacht behoeft bij het stoppen en aansteken. Vooral niet de dicht stoppen, en rustig de tijd nemen, dan komt alles goed. Zorg er ook voor dat je de flake niet te vochtig rookt - SG tabakken hebben zoals bekend de neiging om te vochtig uit het blik te komen, en ook hier is dat niet anders. Persoonlijk vind ik een zeer laag vochtgehalte de ideale staat om deze tabak in te roken.

Tijdens het roken word ik een vreemde ervaring gewaar: de tabak prikt een beetje op de tong en in de mond. Je zou zeggen tongue bite, maar dat is het niet. Het gaat verder dan dat, een tinteling die op de tong en rond de lippen ten uiting komt zolang de rook in de mond is, maar na het uitblazen weer weg gaat. Waarschijnlijk is dit te wijten aan het hoge nicotinegehalte, maar het zou ook kunnen dat de toevoeging van het bijzondere aroma hieraan bijdraagt - iets soortgelijks heb ik nog nooit meegemaakt.

De tonkaboon is dan ook heel bijzonder: in sommige heidense samenlevingen wordt de boon bijzondere krachten toebedeeld. Een aftreksel van tonkaboon zou melancholie en depressie genezen, en goed zijn voor het afweersysteem. Er is ook een gebruik waarin de tonkaboon dient voor het laten uitkomen van wensen. Men neme de boon in de hand, doet de wens, en houdt de boon bij zich totdat deze wens is vervuld. Daarna begraaft men de boon.

Of de tonkaboon een werkend middel is voor het laten uitkomen van wensen of het genezen van ongeluk weet ik niet. Één manier waarop de tonkaboon dit wel behaalt is in ieder geval duidelijk: hij vervult de wens voor een lekkere tabak, en je zorgen verdwijnen met kringeltjes rook de lucht in als die tabak in je pijp zit.

4/5
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Laafke

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Laafke »

Een bijzonder review. Maar volgens tobaccoreviews wordt er ook Tanzanian fired leaf in gebruikt. En er zijn meer bronnen die dat vermelden.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Pieter »

Klopt, in Tanzania verbouwen ze de Virginia-plant, maar door de 'terroir' smaakt die toch iets anders. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld Zimbabwe.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7978
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Arno »

Mooie review Pieter! =D>
Helaas is dit geen tabak voor mij, net een wat te straf bakkie..
Afbeelding

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Arclaud »

Ik was op zoek naar 'zware toebak' en op basis van de reacties in dit topic heb ik mezelf deze flake aangeschaft. Zonet heb ik het blik open gemaakt en er even aan gesnuffeld. Phoe, wat een geur! Ik kijk er alvast naar uit om deze tabak te degusteren, maar alvorens ik dit doe heb ik nog een vraag die ik graag beantwoord zou zien:

In hoeverre beïnvloed het roken van deze tabak de smaak van de pijp?

Ik heb slechts een bescheiden pijpencollectie, maar zou graag zoveel mogelijk tabakken ontdekken. Het zou zonde zijn moest deze flake zijn smaak aan de pijp geven en hierdoor de smaak van een andere tabak beïnvloeden. Indien dit het geval zou zijn moet ik mij maar een nieuwe pijp kopen.. :)

Edit: Ik heb mijn antwoord reeds gevonden in de pijpenbijbel van Janneman. Binnenkort weer shoppen dus... :mrgreen:
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1161
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Pieter »

Je zou het denken, maar de hardnekkigheid van de ghost van deze tabak valt wel mee. Over het algemeen rook ik hem uit een latakiapijp, de twee verschillende smaken storen elkaar niet echt in volgende rookbeurten.

Ik ruik nu bijvoorbeeld in de pijp waar ik hem voor het laatst een week of wat geleden uit heb gerookt, eigenlijk niks terug te vinden van die tonkabonen, wel een wat scherper aroma dat op veel nicotine duidt.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Arclaud »

Pieter,

Dank voor de reactie. Goed om te horen dat de 'ghost' meevalt. Ik denk wel dat ik toch een pijp ga reserveren voor de tabakken die een reputatie hebben 'zwaar' te zijn. Mijn collectie is niet zo groot dat ik me het kan permitteren om een pijp een week rust te geven. :)
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

robvoorburg
Berichten: 12670
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door robvoorburg »

Met het verstrijken van de tijd lost zich dat probleem vanzelf op Arclaud.

Arclaud
Berichten: 1406
Lid geworden op: 02 jan 2012 23:28
Locatie: Antwerpen

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Arclaud »

robvoorburg schreef:Met het verstrijken van de tijd lost zich dat probleem vanzelf op Arclaud.
Heb ik al gemerkt. Ik had nog een cadeaubon liggen die ik tijdens de feestdagen kreeg. Heb hem vanmiddag goed uitbesteed... :wink:
Het leven is wat onze gedachten ervan maken.

spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door spitfire »

Heb deze tabak gisteren voor het eerst geproefd. was eerst een beetje bang gezien de vorige reviews wat de "zwaarte" van deze tabak betreft. eigenlijk viel het allemaal goed mee. Een nicotinebom is het in alle geval, maar qua "zwaa" zijn, als je er een echte Semois bij vergelijkt, vind ik dat het nog best meevalt. De roomnote zelf is mij niet echt opgevallen, wel een lichte prikkeling op de tong, geen tong bite maar eerder een zacht tintelen, zou dit van de Tonka boon komen ? Moet verder deze tabak nog uitdiepen, heb er alvast een pijp voor opzij gelegd, daar ik denk dat er wat "ghost" verschijnsel bij zal zijn.

spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door spitfire »

Heb deze tabak deze namiddag nog eens gerookt. Ditmaal gebruik makend van een Peterson Churchwarden Dublin.
De groote van de kop laat toe om net één bewerkte flake ermee te vullen. Ruim genoeg voor een uurtje zaaaaaalig genot !

Bedwelmd door de sterkte van de nicotine en het zweemzoetige van de speciale boon zie ik mij staan op de Pier van Nieuwpoort (staketsel in de zee). De Noordwester wind striemt langs mijn gelaat en het zilte zand dat door de stijve bries wordt meegevoerd zweept langs mijn gelaat en dringt langs alle poriën van de huid door. In de verte nadert dreigend de donkere lucht, de wolken afgeladen met regen komen snel dreigend over de schuimende koppen van de zee. Straks zal de koude regen het land van de polder in het hinterland bevloeien en de boer zal gelukkig zijn, want later op het jaar zal het zaad zich in de vettige donkere aarde wortelen en alzo de rijke mineralen tot zich nemen. Rijpe vruchten zal hij plukken ... de boer ...na de winter.

Dronken van de zwaarte van de tabak leg ik de pijp neer en bedenk toch welke zaligheid ik dagelijks meemaak samen met mijn bruyère ......

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door jarnogab »

spitfire schreef:Heb deze tabak deze namiddag nog eens gerookt. Ditmaal gebruik makend van een Peterson Churchwarden Dublin.
De groote van de kop laat toe om net één bewerkte flake ermee te vullen. Ruim genoeg voor een uurtje zaaaaaalig genot !

Bedwelmd door de sterkte van de nicotine en het zweemzoetige van de speciale boon zie ik mij staan op de Pier van Nieuwpoort (staketsel in de zee). De Noordwester wind striemt langs mijn gelaat en het zilte zand dat door de stijve bries wordt meegevoerd zweept langs mijn gelaat en dringt langs alle poriën van de huid door. In de verte nadert dreigend de donkere lucht, de wolken afgeladen met regen komen snel dreigend over de schuimende koppen van de zee. Straks zal de koude regen het land van de polder in het hinterland bevloeien en de boer zal gelukkig zijn, want later op het jaar zal het zaad zich in de vettige donkere aarde wortelen en alzo de rijke mineralen tot zich nemen. Rijpe vruchten zal hij plukken ... de boer ...na de winter.

Dronken van de zwaarte van de tabak leg ik de pijp neer en bedenk toch welke zaligheid ik dagelijks meemaak samen met mijn bruyère ......
Ik kom je dan nadien wel een kop dampende koffie brengen, of een lekkere trappist natuurlijk.

On-topic: is het echt zo'n nicotinebom? Want hoewel smaken evolueren en ik dus best een en ander wil proberen, heb ik een beetje schrik om een al te zware nicotinetabak te roken.
Groeten,
jarnogab

spitfire
Berichten: 53
Lid geworden op: 13 dec 2013 16:35
Locatie: Zichem

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door spitfire »

Eigenlijk valt het nog wel mee wat betreft de nicotine. Het is vooral naar het einde toe dat het zwaar kan worden. De raad die ik zou meegeven is van zachtjes aan te gaan wat het roken betreft. vermoed dat anders al het venijn in de staart blijft zitten.

Wat me wel opvalt is dat de smaak van de tonka boon in het begin harder doorkomt dan naar het einde toe.

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door pruimer »

Jos schreef: Blend Notes: This is a full strength, mellow tobacco comprising a blend of dark fired Tanzanian leaf. It is Gawith's best-selling premium grade flake. It starts as 7 lbs. of hand stripped leaf and goes through a steaming process prior to being pressed. The cake, having been prepared, is wrapped in a select leaf and packed by hand into a 12 inch square. This cake is pressed and left for a minimum of two hours. Then, the pressed cake is placed into a steam press where it is baked at full heat for two to three hours. The baked cake has then taken on 1792's characteristic rich, dark color. It's hardening occurs during cooling. Once the process of cutting the flake and adding a tonquin flavor is carried out, hand wrapping and packing finalizes 1792, making it ready for rubbing into your pipe. Also sold as Cob Flake in Europe.


Afbeelding
Wat een ambachtelijk proces! Heb deze tabak in huis nog gesealed maar ben o zo benieuwd! Ook naar hoe tonka boon nou eigenlijk smaakt. Kan me ergens voorstellen dat dit hun best-seller is. Ze hebben van SG ook een snuiftabak met tonka-boon, "Elmo's reserve". Lijkt me ook eens de moeite waard als de flake versie bevalt.

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door St Patrick »

Is echt een super lekkere tabak... Mijn topper in het hele skala tabakken van SG.

:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

pruimer
Berichten: 62
Lid geworden op: 03 aug 2014 17:03
Locatie: Dordrecht

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door pruimer »

geur en smaak zijn echt heerlijk, dit heeft pit. Naar een tabak als deze heb ik lang gezocht!
Ik kan me voorstellen dat je dit in bulk koopt, als mijn loonzakje er weer is haal ik ook een baal in huis!

Maar waar doet dit aroma me nu toch aan denken? Ik pieker al de hele dag. Het is iets in mijn jeugd denk ik. Een aroma dat ook altijd in een winkeltje of bij iemand thuis hing maar ik ben er nog steeds niet op hoe en wat.

Het doet me ook denken aan marsepein wat ze vroeger hadden bij een chocoladewinkeltje hier in de stad, in de verte dan. Maar ik heb het veel te weinig gegeten om dat te kunnen vaststellen.

Ik heb qua tonka-aroma ook nog een (ongeopend!) blikje Peterson Special Reserve 2011 liggen, maar daar zit ook aardbei aroma door. Ik weet niet of die combi me zal bevallen.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4924
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door Sidekickelvis »

Tweede keer dat ik een sample 1792 heb mogen ontvangen. Meester W. bedankt!

Net als de eerste sample is deze zeer droog aangekomen. In tegenstelling tot de eerste keer smaakt deze tabak me nu wel. En hoe! Een heerlijke smaak maar wat een straffe tabak. Net gegeten en toch merk ik het nicotine gehalte in de maag. Rook hem uit mijn flakeprobeerpijp,een Molina met conische ketel, maar die is voor deze tabak eigenlijk iets te groot denk ik. Ben zeer te spreken over de smaak. Hier moeten toch wat blikjes van komen. Lekker !
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
wiele
Berichten: 350
Lid geworden op: 13 jul 2015 10:59

Re: Samuel Gawith - 1792 flake

Bericht door wiele »

heb er al een paar flakjes van gerookt en beval erg goed.
Moet wel opletten met te snel puffen want zo een nicotinestoot ben ik echt niet gewoon. En ik rook al jaren sjag (zonder filter dus), dus zou dat toch moeten kunnen verwerken. En Semois hoort tot mijn dagelijks brood, en dat is toch ook een tabak met punch.
Maar deze slaat echt alles.

Naar smaak toe merk ik idd ook dat als je te snel rookt het ook wat bitter gaat smaken, maar bij kleine pufjes komt er zelfs iets zoet aan te pas, of eerder iets sigaarachtigs romigs. Moeilijk te beschrijven. Weet ook niet of het de smaak van die tonkaboon zou moeten voorstellen.
Alleszins is het een tabak met een uitdaging en daar hou ik wel van.
Maar om te zeggen dat de smaak erg complex is en doorheen de bowl verschillende nuances laat merken durf ik niet zeggen.
Maar het is een blijver!
Ik heb er ook een pijp voor gereserveerd uit schrik voor de ghost.

Plaats reactie