Mac Baren - Plumcake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
drfretboard

Mac Baren - Plumcake

Bericht door drfretboard »

Afbeelding
Plumcake
--------------------------------------------------------------------------------

Brand: Mac Baren
Blender: Henrik Halberg
Tin Description: A mixture of fully ripe Virginia tobaccos, sliced, cask mellowed Burley tobaccos, dark spicy Cavendish and just a touch of Latakia. To give Plumcake an elegant aroma the blend has been flavoured with aged Jamaica Rum.
Country of Origin: DK
Curing Group: Air Cured
Contents: Burley
Cavendish
Virginia
Latakia
Flavoring: Rum
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Tin
Blend Notes: Introduced in 1957.
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... =P&TID=709

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

@Dr... Is deze lekker??? Ik heb er meerdere keren mee in de handen gestaan, maar niet kunnen/willen kopen. Ik ben erg benieuwd naar een PRF review van deze tabak.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Pieter »

Mocht je nog benieuwd zijn...


BAH
BAH
BAH

Wat een vreselijke tabak is dit, zeg.

Pretendeert een interessante combinatie te zijn van licht-aromatische tabak en latakia. Het resultaat is dat de twee elkaar feitelijk wegstrepen, waardoor deze tabak vrijwel smaakloos is.

Niet geheel smaakloos, echter: aan het einde van de pijp komt ineens de smaak van rum naar boven. Die is op dat moment al lang niet meer welkom.


Werkelijk een van de slechtste tabakken die ik ooit heb gerookt (ja, nog erger dan Clan).
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door St Patrick »

Oke thanx voor de tip... Ik ben al geen latakia liefhebber, dus denk niet dat deze gaat smaken.
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Eliminator »

Ik ook niet, maar vond deze tabak best mee vallen hoor, okay, het is geen klapper en zal er ook niet snel iets van kopen, maar heb het laatste beetje wat ik van de Rotterdamse meeting mee had genomen gewoon opgerookt hoor.
Gewoon een keer proberen zou ik zeggen, smaken verschillen nou eenmaal :D
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Ribbon »

Klopt Eli. Na de horrorverhalen hier in Rotterdam waren mijn verwachtingen niet heel hoog, maar het viel me alles mee. Latakia proef ik er idd niet in terug, maar voor een Mac Baren is íe best goed te doen. Zoetig, misschien zelfs een beetje koekjesachtig.

Ik ga deze tabak zelf niet kopen, maar kan me wel voorstellen dat hier liefhebbers voor zijn. Iets voor bij de koffie verkeerd ofzo :wink:
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door pipealicious »

Ik vond 'm goed als eerste kennismaking met latakia. Bij 2 vreinden die geen pijp rookten vonden ze het een intrigerend aroma en hebben 'm allebei geproefd uit een geleende pijp. Ze vonden 'm allebei lekker. Misschien dus niet slecht als entree tabak.
Ik vind dat hij altijd heet brandt en op het einde slechter gaat smaken. Je moet lijkbaar deze tabak netjes stoppen, niet te los want dan krijg je vocht, niet te vast wand dan wordt het een vaste koek suiker.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door robvoorburg »

In deze tabak heb ik niet iets geproefd dat in de
verste verte op latakia lijkt.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Ribbon »

robvoorburg schreef:In deze tabak heb ik niet iets geproefd dat in de
verste verte op latakia lijkt.
+1
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door janneman »

Ik denk dat ik het blik half leeg had voor ik op de achtergrond iets van latakia begon te ontdekken. Ik zou niet zeggen dat de tabak naar Latakia smaakt, maar de Latakia geeft ergens iets van zwaarte aan de smaak, een zekere volheid. Subtiel, heel subtiel. Te subtiel voor een geteerde vuurvreter als ik, helaas...
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door AlbertE »

De tabakszaak waar ik snel even was binnengestapt had geen Neptune meer...uit het beperkte assortiment maar een pakje Plumcake meegenomen dus. Deze net even opengemaakt. Ik had deze een jaar of twee geleden als eens gerookt...kon me er niet zoveel negatiefs, maar ook niet veel positiefs aan herinneren. Tabak lijkt erg droog, maar eenmaal in pijp lijkt dat mee te vallen. Een vage hint van Latakia, de Rum die erin zou moeten zitten is echter spoorloos....niet slecht, maar geen hoogvlieger....wel het soort tabak wat ik gedachteloos kan roken...lekker voor tussendoor en bij het thuiswerken.

Gebruikersavatar
superpelic
Berichten: 287
Lid geworden op: 18 mar 2009 23:46
Locatie: Westerlo, Belgie
Contacteer:

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door superpelic »

Net een blik opengetrokken en na mijn eerste pijp kan ik zeggen dat ik hem geweldig vond.
Ik had alle tips gelezen over het stoppen (niet te vast en niet te strak) aangezien deze tabak daar blijkbaar gevoelig voor is.
Heeft een zoete rum nasmaak en is zeker niet te sterk.
Volgens vele internetpijprokers is hij tevens gevoelig voor de tong dus heb ik hem gerookt in een filter pijp.
Voor mij is ie super lekker.
“If you are going through hell, keep going.”

Gebruikersavatar
pipealicious
Berichten: 281
Lid geworden op: 14 nov 2011 22:48
Locatie: Antwerpen

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door pipealicious »

superpelic schreef:Net een blik opengetrokken en na mijn eerste pijp kan ik zeggen dat ik hem geweldig vond.
Ik had alle tips gelezen over het stoppen (niet te vast en niet te strak) aangezien deze tabak daar blijkbaar gevoelig voor is.
Heeft een zoete rum nasmaak en is zeker niet te sterk.
Volgens vele internetpijprokers is hij tevens gevoelig voor de tong dus heb ik hem gerookt in een filter pijp.
Voor mij is ie super lekker.
Ehm, hoe zeggen ze dat ook alweer? +1?

Gebruikersavatar
AlbertE
Berichten: 431
Lid geworden op: 02 sep 2009 20:16

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door AlbertE »

Ik rook deze nu een paar dagen en hij gaat steeds beter bevallen. Ik lees wat gemengde berichten, maar ik vind het een erg prettige tabak, zelfs de rum begin in nu een heel klein beetje te proeven. Ik denk dat deze vaker op het menu komt. Volgende keer een blikje proberen, wellicht dat de rum wat minder snel verdampt dan uit het pakje ;)

Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door The_Cigar »

Een mooie tabak met een rokerige smaak. Ik ben mijn tabaksgeschiedenis nog eens nagelopen en dit blijkt ook onbewust mijn eerste ervaring met Latakia tabak te zijn. De rum heb ik nog niet echt kunnen ontdekken. Pruimencake, met die naam kan ik leven, met heel veel fantasie proef ik dat erin. Ik kom er steeds meer achter dat ik fan ben van de oudere mixtures van Mac Baren: Dark Twist, Harmony, Golden blend en Burley Londen Blend stuk voor stuk heerlijk! De omgeving vind ze over het algemeen niet lekker ruiken: ik krijg regelmatig opmerkingen van "heb je zware shag in je pijp ofzo?" of "heb je pure teer in je pijp gedaan?", maar ze smaken opperbest.

Plumcake kan ik zonder tongbite roken en rookt vrij koel. De bekende "Mac Baren Honingsmaak" is niet aanwezig in deze tabak.
Afbeelding

Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door The_Cigar »

Nu ik hem een tijdje rook begint ie me toch tegen te staan. Bij het aansteken komt er eerst een plastic (!) achtig aroma vrij en de smaak wordt na verloop van tijd zoutig. Ik zal het blik wel opkrijgen maar ik zou hem bij nader inzien toch niet weer kopen.
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door metaltommy »

geen blik maar uit pouch. en vrij oud want de prijs was nog 8.00 euro en nu issie geloof ik 8.70. geeft niet ik hou wel van een wat drogere tabak( lichte tongbite dat wel maar niet storend), en dat was deze ook wat de brandbaarheid voor mij althans ten goede komt. al is het geen latakia bom, het aandeel latakia is meer dan in de sail varianten, ik proef het wel duidelijk, maar het is mooi in balans met de viginia waarschijnlijk was de rum al vervlogen uit het pakje daar ik daar niks van geproefd heb. het zal omwille van de prijs ook niet een tabak worden die ik vaak roken zal, maar de tabak zelf is van goede kwaliteit.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door dr. Watson »

Jarenlang heb ik met het blik in mijn voorraad gezeten en nu eindelijk voor mij de optimale rookmethode gevonden.

Ik rook hem nu in een dublin pijp en prop er behoorlijk stevig een balletje tabak in. De tabak wordt er door mij ingepropt waardoor de ready rubbed tabak feitelijk gerookt wordt als een flake.
In beginsel kan de tabak wat bijten; later trekt dit weg. Door deze tabak als flake te roken wordt de smaak intenser en zijn de aroma's nadrukkeljker aanwezig.

Ik ben er nu tevreden over.
Gediplomeerd Clan Roker

kiske

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door kiske »

1 van mijn favorieten voor wanneer ik onnadenkend een lichte latakiablend wil roken. Makkelijk en smaakvol.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Ribbon »

Hey dr. Watson. Leuk weer eens wat van je te horen. :)
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Meester W
Berichten: 1803
Lid geworden op: 28 jan 2014 15:39

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Meester W »

Rookte deze tabak zo'n 45 jaar geleden veelvuldig. Uit blik.

Herinner mij dat op het blik een aanbeveling stond naast het roken tevens een glas fijne rum te drinken

Ik rook het nu niet meer maar drink het daarentegen nog steeds
I wasn’t born to follow..

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door smoking-rob »

Die aanbeveling herinner ik mij echt niet, ik heb vanaf 1977 heel wat blikjes Plumcake genuttigd. Wat ik mij wel levendig herinner is de beschrijving die zoiets ging als: "six tobacco's, eacht the finest of its kind is the formulary that makes Mac Baren's Plumcake an extravagant blend"
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Eliminator »

What's on a mans mind,............ bij mij staat dat op elk blikje :wink: :mrgreen:




Afbeelding
Afbeelding

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door robvoorburg »

Meester W schreef:Rookte deze tabak zo'n 45 jaar geleden veelvuldig. Uit blik.

Herinner mij dat op het blik een aanbeveling stond naast het roken tevens een glas fijne rum te drinken

Ik rook het nu niet meer maar drink het daarentegen nog steeds
Zo'n herinnering heb ik ook, het kwam meen ik in 67 of 68 van de vorige eeuw
op de markt. Ik dronk/drink echter geen rum.
Het is dat Bob van Renssen mij er ooit op attendeerde dat er latakia inzit, had
het nooit opgemerkt.

kiske

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door kiske »

Oude liefde roest niet.
Ik rook pas 3,5 jaar den pijp en in het eerste jaar was dit 1 van mijn favorieten. (heb het juist eens terug gelezen in mijn gedeelte van het "persoonlijke collectie tabak" gedeelte van het forum. Toch fijn om nu een naslagwerkje te hebben) Mijn smaak is al vrij snel naar de ongezoete en flink latakia houdende tabakken gegaan.
Ik kon mij herinneren dat ik in deze tabak destijds duidelijk een lichte latakia proefde maar door, vooral op dit forum gevonden, steeds meer andere tabakken met latakia te ontdekken, is deze tabak volledig naar de achtergrond verdwenen. Soms werd er nog eens een blik van gekocht en weggepaft, want zo'n tabak was het voor mij geworden, een tabak die zonder erg wordt gerookt. Ik had echter nog steeds een blik van deze plumcake in de kast staan. Vandaag kwam ik deze weer tegen en mijn nieuwsgierigheid werd danig geprikkeld. Dus open dat blik, de geur uit het blik vind ik nog steeds geweldig en was erg herkenbaar en meteen een pijp gestopt.
Of het nu komt dat mijn smaakpupillen zijn afgestompt door een dagelijks latakiabombardement of doordat de inhoud van het blik ruim 2 jaar heeft kunnen rijpen weet ik niet, maar de smaak was totaal anders dan ik mij herinnerde. Het smaakte bij het aansteken naar de typische zoetige MB topping, maar dat was snel voorbij. Toen kwam er een lekker makkelijk rokende vrij intense tabaksmaak met een flink zoete ondertoon vrij, waarbij tussen 2 x aan de pijp trekken in telkens een lichte latakia nasmaak volgde. Ondanks dat ik zeker geen zoetroker ben, verraste deze tabak me. Ik vind het bijzonder smakelijk. Zo smakelijk dat ik de eerstvolgende pijp weer met deze tabak heb gestopt en wederom beviel het me erg goed. Wel krijg ik een beetje een droge keel bij deze tabak, wat ik me niet herinner eerder ervaren te hebben hiermee.
Ik besef aan het eind van deze 2e pijp wel dat het niet voor niets is dat deze tabak niet meer in mijn top 5 voorkomt. Het is juist door dat zoete voor mij een tabak die me snel weer tegen gaat staan. Echter het zal voor mij zeker geen straf zijn hier 1 of 2 keer per week een pijp van te roken tot het blik leeg is. Ik zal er binnenkort ook weer een blik van aanschaffen om over enkele jaren hopelijk een herhaling van hetgeen hierboven beschreven is te mogen ervaren. Even terugkijken, een beetje mijmeren en dan weer terug naar het nieuwe vertrouwde. Oude liefde roest schijnbaar echt niet.

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Sidekickelvis »

Is er iemand onder ons die dit rookt en mij dus een sample kan doen toekomen in Heukelum? Ben wel benieuwd maar om nou een heel blik te proberen vinnik wat veel van het goeie.
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
NoneNicer
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23 jan 2016 22:46
Locatie: Lisse

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door NoneNicer »

Vandaag een dubbele ketel weggestoomd van de rijke sample die me ten deel is gevallen tijdens Wuustwezel 2016. (Dank Per!)

Twee opvallende zaken: vrouwlief vond het prima (in de buiten(zee)lucht) en vond ook de tin note aangenaam.
Ook de rest van het terras keek even op en ging daarna vrolijk verder toen de kruiddamper was gespot.

Technisch: de sample zat in een samplebag sinds maart. Samplebag weer luchtdicht in een potje. Vochtigheidsgehalte volgens mij alsof net uit blik.
Eenvoudig op de 3 handen manier te stoppen. Ietwat moeilijk aansteken, maar het was buiten op het strand inclusief windkracht 2.
Makkelijk aan te houden en weer aan te krijgen. (moest even naar binnen om wat te bestellen en had de pijp buiten gelaten, ging met enkele puffen daarna moeiteloos door)
Vochtigheid was merkbaar in filter(!) en niet in de pijp of tabak.

Smaakbeleving:
Gevarieerd maar redelijk homogeen. Af en toe iets ziltigs, dan weer wat noten of rumvaten smaak. Rum niet 1:1 geproefd. Latakia niet gemerkt, wellicht was dat het donkere geurtje.

Aanrader voor mensen die helemaal los gaan op pistachenoten denk ik. Amandelen waren er ook in te proeven. Verder heb ik er een verse tonijnsteak smaakherinnering bij. Deze zijn allemaal niet mijn favoriet, maar zeker smaakvol op zijn tijd. Deze tabak is goed uitgewerkt en ik snap dat iemand fan kan zijn van deze tabak. Sterke, net moeilijker dan middle of the road tabak die je zomaar als vaste afwisseling hebt.

Gebruikersavatar
Carlo W
Berichten: 82
Lid geworden op: 29 dec 2015 10:59
Locatie: Wildervank / Veendam

Re: Mac Baren - Plumcake

Bericht door Carlo W »

Ik heb recent een tweede blick gekocht...
Tot mijn verbazing was dit totaal anders als het eerste blik.
Het eerste blik had een goede hoeveelheid latakia erin, helaas smaakte het geheel mij niet zo, dus heb ik het weg gezet, 2 maanden later weer geprobeerd en het smaakte zeer goed, hou wel van latakia.

Nou heb ik een 2de blik gekocht... totaal geen latakia, wel duidelijk pruim wat het wat zoetig maakt, dat had het 1ste blik ook niet echt.
Tweede blik is best lekker maar niet iets wat hoog op mijn verlanglijst staat, terwijl het eerste blik na de 2 maanden toch 1 van mijn favorieten bleek te zijn.
Weet niet wat ik hier mee aan moet.

Plaats reactie