Amphora - Full Aroma

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Asmodeus
Berichten: 4159
Lid geworden op: 18 jul 2014 16:42
Locatie: Ooltgensplaat

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door Asmodeus »

Ik was vandaag met vrouw en kind in Assen om de 93e verjaardag van de grootvader van mijn vrouw te vieren. Omdat het nog zulk lekker weer was hebben we gepicknickt in een parkje. Toen ik een pijp met Troost Slices stopte vertelde hij mij dat hij in de jaren '50 en '60 veel pijp had gerookt en dat de tabak die hij prefereerde er precies zo uitzag als de Slices. Na enig nadenken en het opsommen van merken van mijn kant wist hij weer dat hij Amphora Rood Flakes rookte, uit vierkante rode pakjes, vermoedelijk 100 grams. Dat geeft te denken, ze zijn waarschijnlijk al lang uit de handel, maar als flake lijkt deze tabak mij wel smakelijk. Iemand die deze flakes ooit heeft gezien of gerookt ?

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door robvoorburg »

Ik kan mij niet herinneren ooit Amphora rood flakes gezien te hebben.
100 grams verpakking voor flakes ben ik eveneens niet eerder
tegengekomen.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door Eliminator »

robvoorburg schreef:100 grams verpakking voor flakes ben ik eveneens niet eerder
tegengekomen.
Die zijn er zeker wel, bijvoorbeeld de Solani Silver Flake is er uitsluitend in 100 gr. blikken.
Afbeelding

Gebruikersavatar
lindbergh-nl
Berichten: 299
Lid geworden op: 05 jun 2014 13:59
Locatie: Steenwijk

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door lindbergh-nl »

Mac Baren Navy Flake in Duitsland is ook in 100 gr. verkrijgbaar.

Gebruikersavatar
capricorn
Berichten: 302
Lid geworden op: 30 aug 2013 09:42
Locatie: Heerlen

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door capricorn »

100 gr flakes. Mac Baren Mixture-flake; HH Old Dark Fired
aast de blikjes geeft het nog meerdere 100 gr. flake rond dosen (schneiderwind, peter heinrichs en dtm)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door robvoorburg »

Ja natuurlijk en van de Solani had ik kunnen weten.

Tom

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door Tom »

Ik rook deze tabak in een Lorenzo Tugboat met een dikwandige kop. De warmte blijft dus lekker binnen. Verder een breedte van 22 millimeter, dus niet erg smal. Verder straft deze tabak elke inhaligheid streng af. Meteen een bijterige smaak en vocht. Als ik de kop voor tweederde vol stop, kan ik soms een dikke anderhalf uur genieten en een lichgrijze as overhouden. De pijp blijft droog, waarschijnlijk ook door de dikwandigheid van de kop, Een glaasje whiskey en/of een espresso smaken uitstekend bij deze tabak!!!!

sebdhaese
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2017 13:46
Locatie: Machelen B

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door sebdhaese »

Deze tabak is niet mijn smaak. Mooie geur in het pakje. Je kan duidelijk de appelsien, chocolade en frambozen ruiken. Vochtigheid uit het pak was perfect. Heel gemakkelijk in de pijp te doen en te tampen. Brand goed en gelijk. Maar dan de smaak: voor mij smaak hij naar sigaretten. Van de geur is nog weinig te bespeuren, heel af en toe komt de appelsien en chocolade nog eens boven, maar is snel weer weg. Naar mijn mening zeker geen goede aromatic.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door robvoorburg »

sebdhaese schreef:Deze tabak is niet mijn smaak. Mooie geur in het pakje. Je kan duidelijk de appelsien, chocolade en frambozen ruiken. Vochtigheid uit het pak was perfect. Heel gemakkelijk in de pijp te doen en te tampen. Brand goed en gelijk. Maar dan de smaak: voor mij smaak hij naar sigaretten. Van de geur is nog weinig te bespeuren, heel af en toe komt de appelsien en chocolade nog eens boven, maar is snel weer weg. Naar mijn mening zeker geen goede aromatic.
Decennia geleden (de echte van DE) 2 à 3 pakjes van gerookt,
ik ben het met je eens, niet de moeite waard.

sebdhaese
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 mar 2017 13:46
Locatie: Machelen B

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door sebdhaese »

robvoorburg schreef:
sebdhaese schreef:Deze tabak is niet mijn smaak. Mooie geur in het pakje. Je kan duidelijk de appelsien, chocolade en frambozen ruiken. Vochtigheid uit het pak was perfect. Heel gemakkelijk in de pijp te doen en te tampen. Brand goed en gelijk. Maar dan de smaak: voor mij smaak hij naar sigaretten. Van de geur is nog weinig te bespeuren, heel af en toe komt de appelsien en chocolade nog eens boven, maar is snel weer weg. Naar mijn mening zeker geen goede aromatic.
Decennia geleden (de echte van DE) 2 à 3 pakjes van gerookt,
ik ben het met je eens, niet de moeite waard.
Ik rookte verse, twee weken geleden gekocht. Hij wordt nu gemaakt door Mac Baren denk ik. Ik heb hem gekocht in Frankrijk, op het pakje stond "Amphora Full", maar ik veronderstel dat het dezelfde is als "Full Aroma".

Dietrich

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door Dietrich »

Heb jaren geleden altijd Amphora Toffee tabak gerookt. Ben nu weer begonnen , maar de Amphora full aroma is nu niet meer wat ik vroeger rookte! Ruikt ook helemaal niet naar die welgeurende toffee tabak van vroeger

Weet iemand een goede vervanger voor deze tabak.?

Dietrich

Gebruikersavatar
wim
Berichten: 116
Lid geworden op: 21 jan 2016 14:18
Locatie: Harlingen

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door wim »

Mac baren toffee... Bruine pakjes... Zit volgens mij wel wat vanille doorheen... Gr Wim

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

mama fumant une pipe
Berichten: 53
Lid geworden op: 08 jun 2017 16:20

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door mama fumant une pipe »

Toen ik in 1996,begon met pijproken,heb ik verschillende tabakjes uitgeprobeerd,soms lichtelijk teleurgesteld,dat het niet zo smaakte als het in het pakje rook.Zo ook amphora,zowel bruin(regular) als rood(full aroma).
Enfin,amphora was door al het aanbod uiteindelijk op de achtergrond geraakt,en vergeten.
Hier in Hongarije is het soms lastig om aan pijptabak te geraken.1Winkel zo'n 20 km verderop heeft een serieus aanbod,maar je moet toch afwachten of er iets naar je gading bijzit.Er zijn hier wel vele "staats tabak "winkeltjes,vnl sigaretten,met voor onze begrippen leuke prijzen :lol:

Woensdag toch eventjes binnen gelopen om te kijken of hij iets had en zo ja,wat dan.Zag een pakje amphora"burgundy".Hey...is dat nieuw?is dat regular of full aroma?50 grams pakje voor 6 euro...toch maar meenemen.
Las dat het van MB was,nieuw voor mij...maar de smaak.....geweldig,zo herinnerde ik me amphora iig niet.
Losjes gestopt,weinig aangedrukt.Bleef rustig branden...geen vocht...en na ruim 2,5 uur slecht een hoopje as over.Vandaag nog eens geprobeerd in een meerschuim...zelfde resultaat.Hij lijkt me beter dan de receptuur van DE.Of mijn manier van roken,en smaakpallet zijn verander(goed mogelijk natuurlijk).
M.i. een absolute aanrader.

Plaats reactie