Amphora - Full Aroma

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Amphora - Full Aroma

Bericht door Mus »

Brand: Imperial Tobacco Group, PLC
Tin Description: This is the most popular aromatic version of Amphora. It's a subtle mixture of the fragrances of oranges, raspberries and flowers.
Country of Origin: NL
Curing Group: Air Cured
Contents: Cavendish
Flavoring: Orange
Raspberry
Other / Misc
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Pouch
http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... A&TID=1063

Afbeelding

Na een stuk of 10 pijpen met deze tabak ben ik er nog steeds niet uit of ik 'm nou lekker vind of niet, het lijkt haast per keer te verschillen. Wat me wel opvalt is dat dit mijn eerste tabak is die echt nat rookt (althans bij mij): een pruttelende pijp, tabakssap dat uit het mondstuk loopt, een in het mondstuk gestoken rager komt er behoorlijk vochtig weer uit, en naderhand een vochtige klomp tabak die niet meer wil branden onderin de ketel en een nat filter. En ik stop mijn tabak echt niet overdreven vast of los.

Heeft iemand anders hier ervaringen mee?

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

een van de eerste tabakken die ik rookte toen ik weer begon met pijproken, vond het een fijne en smaakvolle tabak als beginner, bij mij geen vochtige prop onderin de pijp. misschien is een andere pijp mee roken, of is het bij al je pijpen zo ?
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

In al mijn pijpen rookt hij zo nat, en omdat ik allemaal filterpijpen heb kan ik de rager niet tot in de ketel doorsteken.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Bij mij was dat ook zo. In elke pijp een nattige prop.
De smaak kon me ook niet echt boeien, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nog moe(s)t leren roken.

Even daarna overgestapt op de Troost Cavendish, wat al een veel beter resultaat gaf, en na de overstap naar Troost Slices...... geweldig!

Als je het "gedoe" met flakes niet erg vindt (er zijn draadjes genoeg over flakes), dan raad ik je aan eens een flake te proberen. Erinmore flake is ook een lekkere (vind ik) en de Golden Blend van MB is ready rubbed, ben je van het flake-worstelen af. Is wel iets scherper dan Troost.
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Prima tabak met een goede omgevingsgeur. Je zou hem eens filterloos moeten roken.

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik heb nog eens een poging gewaagd, en het nat roken is te voorkomen door *erg* traag te roken. De smaak gaat richting een licht kruidige naturel tabakssmaak die ik op zich wel kan waarderen, alleen ligt het rooktempo voor mij dan veel te laag.

Qua smaak kan ik 'm dus wel aanraden, maar pijprooktechnisch is dit een erg lastige tabak. Ik zit zelfs nog te twijfelen of ik het restant van mijn pakje nog wel op ga roken of dat ik 'm doorgeef.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

volhouweh ! niet zo snel opgeven! en ja pijproken is kalm aan roken. ik kan nog geen dingen doen en pijproken, ik of vergeet te roken dus pijp uit, of ik puf te snel waardoor je pijp weer niet lekker smaakt. ik maak echt tijd om een pijp te roken.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus »

Ik geef niet snel op, anders had ik na de vijfde pijp Amphora Full Aroma al de handdoek in de ring gegooid ;) Maar ik heb nog nooit een tabak gehad die zó snel nat gaat roken.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Bericht door annie69 »

Mooie tabak die ik alleen rook uit een bepaalde oldenkot,rook ik fijn tot as.
Mus rustig blijven,en oefenen,geduld.
Heerlijke tabakbedenk me net moet hem weer eens gaan kopen.

Gebruikersavatar
teunis
Berichten: 1495
Lid geworden op: 26 nov 2010 09:21
Locatie: Coevorden

Bericht door teunis »

Mus schreef:Ik heb nog eens een poging gewaagd, en het nat roken is te voorkomen door *erg* traag te roken. De smaak gaat richting een licht kruidige naturel tabakssmaak die ik op zich wel kan waarderen, alleen ligt het rooktempo voor mij dan veel te laag.

Qua smaak kan ik 'm dus wel aanraden, maar pijprooktechnisch is dit een erg lastige tabak. Ik zit zelfs nog te twijfelen of ik het restant van mijn pakje nog wel op ga roken of dat ik 'm doorgeef.
Zoals ik al eerder aangaf, stap over op een flake of een ready rubbed.
Als je kruidige tabak lekker vindt: Sail groen, te kopen of te bestellen bij elke Primera, en leuk geprijsd. :lol:
Wie zoekt naar (een) waarheid, moet durven twijfelen.

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Bericht door dr. Watson »

Dit is overigens een tabak die je niet te veel moet aanstampen.

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Bericht door Eliminator »

Eerste post aangevuld
Afbeelding

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Bericht door St Patrick »

Bij mij rookt deze ook nat. Nu rook ik erg rustig en relaxed, en tamp ook niet vaak (meestal 2 keer per pijprooksessie). Hij kan mij niet bekoren. Gelukkig was het een proefmonstertje bij de tabaksspeciaalzaak vandaan...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

idem hier.

Whitesnake

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door Whitesnake »

Vind em de lekkerste uit het actuele Amphora gamma.
Ben jarenlang een fervente Amphora roker geweest totdat ik ontdekte dat er "meer en beter" bestond.
Ik heb de indruk dat Amphora populariteit heeft moeten inboeten. Vroeger was het aanbod veel groter.
Ik herinner me nog de speciale tabakken die werden uitgebracht, Giotto, Degas, Brasil...allemaal, stuk voor stuk voltreffers.
Waren dat een soort "jubileumtabakken" of "gelegenheidstabakken"? Ik heb ze nooit meer terug gezien. :roll:
Laatst gewijzigd door Whitesnake op 02 feb 2012 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door annie69 »

Mooie tabakken zijn het heb ze altijd op voorraad en moet zeggen dat ze tot mijn vaste tabakken horen.

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door metaltommy »

in duitslaand bestaat een 3de versie http://www.cigarworld.de/shop/detail_va ... artikelgr=
Groet,
Tom

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door metaltommy »

hoe smaken verschillen, ik vind hem best lekker iets van sinaasappel iets romigs. heb ook niet het idee dat de smaak nou veranderd is in vergelijking van 15 jaar terug toen ik dit dagelijks en bijna alleen maar rookte, wel dat nu ik beter weet hoe te roken, ik de tabak meer waardeer. wat ik ondervonden heb is dat ik deze tabak echt heb moeten leren kennen, wat voor mij betekende, en nog, heel heel langzaam roken langzamer als ik met bijvoorbeeld sail gewend ben, anders veel gepruttel, tongbite en heet!. ik stop de pijp eigenlijk zoals ik dat gewent ben niet te los en niet te strak, maar dat is voor eenieder anders natuurlijk, brand prima met afentoe een tampje tussendoor ( lees je legt even de tamper op de as) heb ik misschien 1 a 2x een bijvuurtje nodig. de pijp rookt bij mij mooi leeg met een licht grijze as. gaat zeker vaker gekocht worden al is het alleen maar omdat ik hier in het dorp niet en al te grote keuze heb, liever gezegd geen :roll: en ik niet altijd tijd of zin heb om naar Hoogeveen te rijden voor tabak.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door dr. Watson »

Helemaal met je eens metaltommy! Hoe dan ook deze tabak is een succesnummer in de nederlandse tabaksgeschiedenis. Ik heb er inmiddels vijf pakjes van opgerookt. Dergelijke tabakken moet je gewoon filterloos roken in een pijp met niet te grote kop. En zeker niet aanstampen.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door smoking-rob »

Tijdens het uitlaten van de hond passeerde ik en tabakszaak en ik had zin wat te kopen en wel Amphora Rood, ook ingegeven door de informatie van dit Forum dat hij tegenwoordig door Mac Baren wordt geproduceerd.
Mijn laatste ervaring met deze tabak zal zeker 25 jaar geleden zijn geweest en zal toen nog wel door DE zijn gemaakt.
Het viel me op dat deze versie wat grover van snit is en...inderdaad een typische MB topflavour heeft!
Toendertijd kon ik een ietsiepietsie Latakia ontwaren en zo nu ook en dat geeft wat tegenwicht aan de vele zoete aroma's.
Ondanks dat ik eigenlijk geen zoete tabakken meer wil roken (ik krijg er eerder last van in mijn longen met propjes die ik moet ophoesten) is dit toch erg smakelijk, zacht en redelijk vol.
Veel van mijn geld gaat in rook op...

Gebruikersavatar
The_Cigar
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 feb 2010 20:52
Locatie: Groningen

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door The_Cigar »

Echt een karaktervolle tabak voor dagelijks gebruik. Echt kenmerkend van de full Aroma vind ik de typische Amaretto aroma en smaak. Als iemand een pijp met Amphora Full Aroma op straat zou roken dan zou ik hem meteen herkennen. Een leuke tabak die bijna overal te koop is!
Afbeelding

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door metaltommy »

die MB topflavour lijkt me wat stug, omdat, MB het " recept" hoe het te maken dan wel van DE of inter tabac overgenomen heeft. nou snap ik ook wel dat ze er wel een draai aan moeten geven omdat niet elke oogst van tabak hetzelfde is. overigens is dit mijn dagelijks brood, om het eens mooi te omschrijven.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door dr. Watson »

Ik herken er ook geen MB invloed in. De tabak is geen bijtertje of een drager van dat (afschuwelijke) weeige honingaroma.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Pitoe [*RIP*]
Berichten: 396
Lid geworden op: 22 feb 2011 12:08
Locatie: België

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door Pitoe [*RIP*] »

een tijdje geleden enkele pouches van gerookt.
Is ook bij mij wat in de vergetelheid geraakt, door verschillende andere tabakken uit te proberen. Zo ook m'n tabak verder gaan zoeken en deze wijd verkrijgbare uit het oog verloren.
Vond hem niet slecht. Zoetig met een licht fruitige toets, zo herinner ik mij deze. Idd zeer traag roken, dan haal je het beste eruit.
Tijd om nog eens aan te schaffen.

Gebruikersavatar
smoking-rob
Berichten: 544
Lid geworden op: 18 sep 2011 23:25

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door smoking-rob »

Ik herken de MB invloed dan toch wel en voor een deel ging het mij ook daarom.
En vroeger was het veel meer een homogene ready rubbed, nu kom ik diverse cuts tegen.
Toen ik een jaartje of twee terug weer eens een pakje Neptune kocht na (weer) 25 jaar of zo, viel het me ook op dat ie zo anders was geworden: in grote lijnen wel dezelfde smaak maar toch minder gesausd en wat lichter van kleur. Ik geloof dat Orlik hem nu produceert.
Tsja vroeger... :P
Veel van mijn geld gaat in rook op...

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door metaltommy »

de snede daar ben ik het wel mee eens inderdaad, 17 jaar geleden toen ik amphora rookte was het meer zoals jij zegt, homogene snede, en in mijn gedachte zelfs een tikkie donkerder
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door JanSt »

Onlangs was ik in Lanzarote en heb Amphora full Aroma aangeschaft, er was weinig keuze in de tabakszaak qua pijptabak en omdat ik deze tabak vroeger (30 jaar geleden) veel gerookt heb, dacht ik, ik probeer het weer eens.

Waar de naam full aroma vandaan komt is mij nu eigenlijk een raadsel, ik vind het nu niet echt een aromatische tabak. Ik proef ook weinig smaak nuances in deze tabak, maar misschien heeft dit ook wel te maken met een lichte verkoudheid.
In alles vind ik deze tabak "gewoontjes" het heeft geen uitgesproken geur, het heeft geen uitgesproken smaak bij het roken en de roomnote is niet uitgesproken. Het rookt mild en laat een fijne wit grijze as achter. Ik had geen last van een natte prop o.i.d., maar ik ben een vrij rustige roker. Op zich zelf een ongecompliceerde tabak, maar ik heb het in het verleden zo vaak gerookt dat het mij niet meer verrast.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Winslow Collector

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door Winslow Collector »

JanSt schreef:Waar de naam full aroma vandaan komt is mij nu eigenlijk een raadsel, ik vind het nu niet echt een aromatische tabak.
Die Amphora zit inderdaad net eventjes een klein stukkie onder iets als een BiBo, of zo. :wink:

Hoe lang ze de naam Full Aroma al gebruiken, weet ik niet. Maar bedenk er wel bij, dat de zoetere tabakken met toppings eigenlijk nog maar een jaartje of 50 bestaan. Volgens hun (Planta, Berlijn) eigen zeggen was Planta de eerste die met hun Maple & Rum een zoete mixture op de markt brachten en dat was ergens in de zestiger jaren.

Mocht de naam Full Aroma van Amphora ook al tegen die leeftijd aan hangen, is het niet vreemd dat ze hem destijds zo genoemd hebben. Bovendien is het haast niet tegen te houden dat de tabak in al die jaren anders is geworden, enerzijds omdat de oogsten van de tabakken anders zijn dan tientallen jaren geleden, andrzijds dat deze "echt Nederlandse" tabak al een tijdje uit Svendborg komt (Mac Baren).

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door JanSt »

Winslow Collector schreef:
JanSt schreef:Waar de naam full aroma vandaan komt is mij nu eigenlijk een raadsel, ik vind het nu niet echt een aromatische tabak.
Die Amphora zit inderdaad net eventjes een klein stukkie onder iets als een BiBo, of zo. :wink:

Hoe lang ze de naam Full Aroma al gebruiken, weet ik niet. Maar bedenk er wel bij, dat de zoetere tabakken met toppings eigenlijk nog maar een jaartje of 50 bestaan. Volgens hun (Planta, Berlijn) eigen zeggen was Planta de eerste die met hun Maple & Rum een zoete mixture op de markt brachten en dat was ergens in de zestiger jaren.
Winslow Collector schreef:[Bovendien is het haast niet tegen te houden dat de tabak in al die jaren anders is geworden, enerzijds omdat de oogsten van de tabakken anders zijn dan tientallen jaren geleden, andrzijds dat deze "echt Nederlandse" tabak al een tijdje uit Svendborg komt (Mac Baren).
Dank voor de info WC. Het kan zijn dat deze tabak enigszins veranderd is. Ik vind het erg lastig om een tabak die je zo langgeleden gerookt hebt te herinneren, dat lukt nog wel bij tabakken met een uitgesproken geur en smaak, maar Amphora Full aroma staat me dat niet meer bij.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Amphora - Full Aroma

Bericht door robvoorburg »

Mij staat een flauw smaak van appels bij toen ik deze van Douwe
Egberts rookte destijds.
Voor mij was het geen blijvertje.

Plaats reactie