Niemeyer - Voortrekker

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
drfretboard

Niemeyer - Voortrekker

Bericht door drfretboard »

Afbeelding

Tabakssoorten: Virginia, Brasiel, Orient en Java. Neutrale zoet kruidige smaak. Snede: Fijn tot middel.

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

Ha, mijn vader rookte deze altijd en schonk mij eens een pakje in het begin. Ik rook het zelf ook, prima baai.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

metaltommy
Berichten: 2035
Lid geworden op: 20 sep 2010 04:39
Locatie: Zuidwolde (DR)

Bericht door metaltommy »

pijp: captain black - bulldog
filter: geen

zoals bij alle baai en soortgelijke tabakken.. rustig aan roken anders brand ie je pijp en tong aan flarden.
na gedacht te hebben nooit meer een baai te kopen is dit een openbaring bijna.
de geur in het pakje doet aan shag denken ala drum ofzo, ook zit het als dik gesneden shag in het pakje, je moet duidelijk plukjes uit het pakje nemen en dat in de pijp doen. het stoppen gaat makkelijk.
bij het aansteken krult ie wat op bij mij, aantampen en weer aansteken en alles blijft liggen. behoeft eigenlijk geen aandacht als men rustig door puft, af en toe even een kleine tamp om alles weer op zn plaats te krijgen.
de smaak is zoals beschreven licht zoet en kruidig, en blijft dit ook de hele rooksessie. van scherpte op de tong, in de keel, is geen sprake.
wel word de pijp wat warm maar niet echt heet.
zeker een tabak die als ik weer behoefte heb aan een baai mn gedachte zal passeren.
Groet,
Tom

Gebruikersavatar
Terpentijn
Berichten: 469
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:17

Bericht door Terpentijn »

zo grappig, mijn vrouw bleek het lekker te vinden ruiken. naar vanille meende ze. prima, de eerste baai die ze lekker vindt.
'Aan m'n zolen met die sigaretten!'

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door janneman »

Dit is een van mijn vaste baai tabakken. Ik rook doorgaans in de zomer meer baai dan in de winter, maar ik zit nu een pijp met Voortrekker in te roken.

Alle baai kan, vooral door de snede maar ook door de samenstelling, snel heet op de tong worden en tonguebite geven. Alleen al om die reden is het een goeie tabak voor inroken; als je te snel en te heet rookt loopt je tong eerder schade op dan je nieuwe pijp :?

Dat gezegd hebbende, Voortrekker is naar mijn idee wel een van de vriendelijkere baaisoorten, die niet zo snel van zich afbijt als menig ander baai. De smaak vind ik mooi neutraal, echte tabakssmaak.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
boyenne
Berichten: 423
Lid geworden op: 26 okt 2009 16:55

Bericht door boyenne »

Hoe verhoudt deze tabak zich tot mijn favoriete baai, nl Rode Ster? Ook deze baaitabak is lekker kruidig.
boyenne Afbeelding

Gebruikersavatar
Burrey
Berichten: 594
Lid geworden op: 10 jul 2010 01:39

Bericht door Burrey »

Gister een pakje ontvangen van een kennis en ik moet, na een rooksessie in de tuin mét een koppie koffie, zeggen dat Voortrekker naar meer smaakt!

Binnenkort hoop ik een oordeel te kunnen vellen.

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Pieter »

Ik ontweek baaitabakken altijd. Op het forum bleek echter dat er veel mensen zijn die het toch roken, dus ik heb eens een pakje voortrekker opgepikt.

Wat een verassing!

Een uiterst smakelijke, zoete en lichte tabak, met een laagje van kruidigheid dat doet denken aan een sigaar.

Het is met deze tabak gemakkelijk om lekker dikke rookpluimen de lucht in te blazen, een uiterst prettige bezigheid, maar mede daardoor wil hij nogal heet roken.

Ophouden met die dikke rookpluimen dus, ook al wordt het kringetjes blazen daardoor gemakkelijker...
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door culann »

Ook hier een verrassing! Gisteren een buil Voortrekker gekocht met de bedoeling om enkele pijpen in te roken. Maar moet bekennen, het smaakt naar meer :D De enige ervaring met baai die ik heb is Stad Oostmarsum Extra Krul, maar die valt helemaal niet te vergelijken met deze. De Voortrekker smaakt minder sigaarachtig, en is ook stukken vriendelijker en zachter van smaak. Het is een vrij naturel tabak, maar lijkt me toch genoeg smaak te hebben om niet te gaan vervelen. Deze ga ik vaker in huis halen, en niet alleen voor het inroken.

Alleen het uiterlijk van het pakje... Ben er nog niet uit of het nou mooi is, of juist erg lelijk, of gewoon nostalgisch... Een leraar van de basisschool waar ik op gezeten heb rookte ook voortrekker, en ruim 25 jaar later ziet de verpakking er nog steeds het zelfde uit volgens mij.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door robvoorburg »

Ha, dat klopt. Ik kan me vergissen, mogelijk gaat de huifkar nu de andere kant op, maar zeker weten doe ik dat niet.

Even serieus, daar raak je iets dat de fabrikant ook hoofdbrekens zal kosten. Aanpassen of juist zo laten, voor beide valt wat te zeggen.

Online
Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14893
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Bommel »

Sommige dingen moet men laten zoals het is.
Overal zie je, vooral automerken, merken weer terug vallen naar de oude stijl van weleer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Dremel
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:47

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Dremel »

Voortrekker is zo gek nog niet. Ik rook hem dagelijks. Een tabakkie zonder kapsones. :) Bye bye. Gr., Dick
'Waar het rookt is het warm', sprak Tijl Uilenspiegel en hij scheet op het ijs.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door robvoorburg »

Vorige week heb ik 2/3 Havanna door 40 gr. baai gemengd.
Met een scherp mes de sigaar in ringen van ca. 3 mm
gesneden.
Het levert een tabak op met aparte smaakaccenten.

Gebruikersavatar
Dremel
Berichten: 90
Lid geworden op: 10 okt 2011 23:47

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Dremel »

drfretboard schreef:Afbeelding
Tabakssoorten: Virginia, Brasiel, Orient en Java. Neutrale zoet kruidige smaak. Snede: Fijn tot middel.
Alleen al voor deze vriendelijke baai heb ik vandaag een ruimere pijp aangeschaft. Een BB giant 436 gebogen waarmee ik per sessie minstens een uurtje zoet ben. 'Neutrale zoet kruidige smaak' is dan ook een perfecte omschrijving.
Bye bye, Dick
'Waar het rookt is het warm', sprak Tijl Uilenspiegel en hij scheet op het ijs.

Gebruikersavatar
Bolle
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 okt 2011 18:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Bolle »

Dremel schreef:Bye bye, Dick
Van bye bye moet je in dit geval "baai baai" maken...

Maar ik las net een vraag die ik ook wel graag beantwoord zou zien: Hoe verhoud zich deze tabak tot "Rode Ster"? "Rode Ster" vond ik zelf ook vrij aangenaam en iets kruidig... Mijn interesse is gewekt...
"Een tevreden roker is geen onruststoker..."
"After Monday and Tuesday, even the calendar says W T F"

- Mijn Pijpen - Mijn Tabak -

Gebruikersavatar
Mus
Berichten: 1090
Lid geworden op: 17 feb 2011 14:05
Locatie: Eindhoven

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Mus »

Ik vind Voortrekker minder uitgesproken van smaak dan Rode Ster, en om eerlijk te zijn zelfs een beetje saai.

Gebruikersavatar
annie69
Berichten: 1716
Lid geworden op: 30 dec 2009 20:11
Locatie: maasgouw
Contacteer:

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door annie69 »

Gisteren voortrekker gekocht en moet eerlijk zeggen hij bevalt me wel, het kruidige vindt ik erg lekker.
Nu merkte dat ik iets te snel rookte want hij ging wat scherp smaken,dus een versnelling terug en perfect.
Maar dat ik niet de enige ben die dat opmerkte heb ik hierboven reeds gelezen.

Whitesnake

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Whitesnake »

Sorry jongens maar vind d'r niks 'an! :cry:

Gebruikersavatar
St Patrick
Berichten: 4498
Lid geworden op: 20 nov 2010 12:54
Locatie: Ermelo e.o.

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door St Patrick »

Hier ook irmand die niet echt warm zal lopen voor deze tabak. Gelukkig zijn we allemaal mens en mogen we een andere smaak hebben, doe mij dus maar een lekkere Frog Morton...
:B
*****Wie de pijp niet rooken kan, heeft er het Vermaak niet van*****

Gebruikersavatar
culann
Berichten: 1074
Lid geworden op: 09 apr 2011 13:36
Locatie: Eindhoven

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door culann »

Toegegeven, het is niet de meest spannende tabak. Maar toch gaat er hier af en toe een buil van open. Wel ga ik binnen kort toch eens wat andere baai tabakken proberen, naast deze en Stad Oostmarsum Extra Krul heb ik geen ervaring met baai.

Gebruikersavatar
Bolle
Berichten: 99
Lid geworden op: 20 okt 2011 18:23
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Bolle »

Zo, Na 2 pouches te hebben opgestookt, ook hierbij mijn bescheiden mening.

Eerste indruk: Bij het openen van de pouch viel me onmiddelijk op dat deze tabak me nog het meest doet denken aan een iets grover gesneden shag. Sterker nog, geef mij wat vloei, en ik denk dat deze dan door zijn relatief fijne snede - in vergelijking tot sommige andere tabakken - nog best voor shag door zou kunnen gaan. Qua geur valt me ook op dat het echt heel naturel ruikt. Pure loose cut virginia tabakken zonder kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen. Als roken zelf niet slecht voor je was, kon hier zo het "ik kies gezond" keurmerk op.

Stoppen & Aansteken: De tabak is niet al te vochtig, en kan eigenlijk zonder voordrogen gelijk in een pijp gestopt worden. Je kan deze tabak best wel stevig stoppen, te stevig stoppen lijkt bij deze tabak bijna niet mogelijk. Ik heb deze tabak toch steeds best wel stevig in mijn James Upshall gestopt, maar ik had altijd nog ruim voldoende "trek". Het aansteken viel alleszins mee, ik kon de tabak goed aansteken, hij krult maar weinig, en ik kan dus met een beetje trekken de pijp een tweede maal aanstampen zonder deze opnieuw aan te hoeven steken. Dat scheelt allicht lucifers. Ik moet wel zeggen dat dat trucje niet altijd lukt, maar 9 van de 10 keer toch zeker.

Smaak & Geur: De geur en smaak zijn erg "naturel", een tabak zoals deze bedoeld is, een prima baai zonder veel poespas. Dat de tabak hierdoor ietwat als "saai" wordt bestempeld door sommigen vind ik geen recht doen aan de tabak. Ik vind het een heerlijke tabak om af te wisselen of tussen twee gesausde tabakken door om even de "mond te spoelen". Dit heeft overigens geen zin na een latakia-tabak, maar dat hoef ik verders natuurlijk niet uit te leggen.

Roomnote: De roomnote is vergelijkbaar als die bij shag; geen overdreven penetrante geur. De geur vervaagt snel, en is dus allerminst als irritant te beschouwen. Mijn vriendin vind deze tabak net zo ruiken als cigaretten of shag, en heeft liever dat ik een gesausde tabak opsteek, maar kan niet zeggen dat het "vies" is.

Ik hoop dat anderen hier wat aan hebben...
"Een tevreden roker is geen onruststoker..."
"After Monday and Tuesday, even the calendar says W T F"

- Mijn Pijpen - Mijn Tabak -

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Ribbon »

Nog steeds mijn no. 1 inrooktabak.

Ik ging net even naar van Dalen voor een sigaartje (zie subforum :) ) en een pakje Voortrekker in een nieuw jasje.


Afbeelding
Sorry voor het gekantelde beeld trouwens.

Wellicht blijft de tabak nu wat langer goed ten opzichte van de vorige verpakking?
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
Laurens487
Berichten: 201
Lid geworden op: 11 dec 2012 01:10
Locatie: Druten

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Laurens487 »

Ik lees hier veel dat de tabak zoet zou smaken, daar merk ik zelf niks van iig. Ik vind het als shag en sigarettenroker een (h)eerlijke tabak waar ik de kruidigheid zeker uithaal maar hem eerder bitter dan zoet vind. Vandaar ook mijn vraag of er glycol in zit want ook daar merk ik niks van. In vergelijking met Troost die een typische glazig/waterige neerslag achter laat op het condensfiltertje blijft het filtertje bij Voortrekker vrij van zulks.

Hij is makkelijk te stoppen, maar ik moet wel vrij veel tampen tijdens het roken. Van een volle ketel blijft aan het eind net een kwart aan as over. Hij krult inderdaad wel bij het aansteken, maar na de eerste tamp blijft het mooi vlak.

Hij is heel makkelijk te roken en blijft ook redelijk hetzelfde smaken. Het is echt een hele fijne tabak om over te stappen van shag en sigaretten naar pijp. Het ruikt iig veel lekkerder maar het is qua smaakbeleving niet zo'n enorme ommezwaai als naar een gesausde tabak, iets wat ik zelf wel als prettig ervaar.

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Ribbon »

Zelf zou ik m nooit als bitter omschrijven, wel als licht zoetig. Wat me vooral opvalt is het betrekkelijk complexe smaakpallet. Wat op het eerste gezicht een simpele baai leek is toch voor mij toch wel een interessant tabakje geworden.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door janneman »

De zoete smaak is niet nadrukkelijk aanwezig, en het kost tijd om hem te leren herkennen. Ik denk dat het mij een jaar of 10 gekost heeft voordat me duidelijk werd wat met zoetheid van dit soort tabakken (Viginia's en Baai) bedoeld werd. Het is heel subtiel, en heeft niets van 'de schep suiker in de koffie' die normale zoete tabakken hebben.
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Gebruikersavatar
Laurens487
Berichten: 201
Lid geworden op: 11 dec 2012 01:10
Locatie: Druten

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Laurens487 »

Ah zo, dan herken ik het gewoon niet.

Gebruikersavatar
Dukdalf
Berichten: 2558
Lid geworden op: 18 okt 2011 08:08
Locatie: Gouda

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Dukdalf »

En dan te bedenken dat ik bij een onlangs gehouden meeting aangekeken werd alsof ik van Mars kwam toen ik zei dat ik Voortrekker heel geen slechte baai vind :D .
Ik heb ooit eens een interview gemaakt met de toenmalige hoofdinkoper bij Niemeyer, al rondlopend in de produktiehal waar toen een partij Voortrekker werd aangemaakt. Die man (ik kan even niet op zijn naam komen) had al dertig jaar ervaring in de tabak maar de liefde waarmee hij sprak over een "simpele" baai als dit en de aandacht voor kwaliteit die uit alles sprak heeft grote indruk op me gemaakt.

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door Bananabox-Ninja »

Deze heb ik eens geprobeerd na mijn bezoek uit Japan, een van mijn mede-reisgenoten rookte dit.

Ik vondt hem niet zo, maar ik heb gemerkt dat ik niet echt een baai roker ben.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door robvoorburg »

Je hebt, als ik het zo mag zeggen, bourgondische en calvinistische pijptabakken.
Voortrekker valt voor mij onder de laatste.

In mijn eerste pijprokers jaren heb ik regelmatig baaitabak gerookt, waaronder
natuurlijk ook Voortrekker.
Het was/is een betaalbare tabak die makkelijk brandt, hetgeen voor een
beginner mooi meegenomen is.

Ik herinner me een avondje pijproken bij een goede vriend. Er werd Voortrekker
uit Goudse pijpen gerookt en erbij dronken we enige jonge jenevers.
Aan die avond, die bijzonder gezellig en genoeglijk was, denk ik nog wel eens
terug wanneer het over baai gaat.

Gebruikersavatar
janneman
Berichten: 6358
Lid geworden op: 14 feb 2009 17:17
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Niemeyer - Voortrekker

Bericht door janneman »

:D :D :D Yesss! Ik wist het wel! Ik ben een Calvinist! :shock: :D :D :D
Groet, Janneman

youtube pijp-rook-filmpjes: http://www.youtube.com/user/oeoek1?feature=mhee
mijn 'pijpenboek': http://members.home.nl/j.kusters/PIJPENBOEK.htm
mijn pijpenrek: viewtopic.php?f=41&t=1822

Plaats reactie