Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Plaats reactie
drfretboard

Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door drfretboard »

Afbeelding

- http://www.tobaccoreviews.com/blend_det ... 7&TID=1245

Blend 799 - Golden Label

Brand: Solani
Blender: R.L. Will
Tin Description: A mixture of Virginias, Oriental tobaccos and Syrian Latakia. A hearty blend which is easy on the toungue.
Country of Origin: DE
Curing Group: Air Cured
Contents: Virginia, Latakia, Oriental
Cut: Ribbon
Packaging: 50g Tin

drfretboard

Bericht door drfretboard »

Ik mocht een behoorlijk restant hiervan ontvangen van forumlid Kynikos.

Heb deze nog niet 'goed gerookt', alleen als topping bovenop een lading Echte Friesche Heerenbaai, maar dat beviel sowieso al uitstekend.

Later hopelijk een wat diepgaandere indruk van deze blend.

Enrique
Berichten: 103
Lid geworden op: 08 okt 2009 17:01
Locatie: Amstelveen

Bericht door Enrique »

Ik heb nadat deze tabak me hier op dit forum werd aangeraden omdat ik Old Dublin lekker vind een paar pijpjes van deze tabak gerookt. De tabak smaakt me zeker. Maar ik vind het ontbreken van de zoetige bloemerige smaak die ik bij Old Dublin (en trouwens ook een beetje in Artisans Blend) proef wel een gemis... Ik moet hem ook nog wat vaker roken tot ik een meer onderbouwde mening kan vormen. Maar dan nog, smaak kan veranderen, wie weet word deze tabak over 20 jaar mijn favoriet...

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door robvoorburg »

Solani heeft een paar tabakken die ik graag rook, de 779 is er een van.
Wat mij het meest aanspreekt is dat er in deze mixture een niet al te groot percentage latakia zit, waardoor deze in de middag al zeer aangenaam te roken is.

Gebruikersavatar
Bommel
Berichten: 14892
Lid geworden op: 11 okt 2009 16:32
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Bommel »

Ik ben ook te spreken over deze tabak, met dank aan Robvoorburg.
In de geur ontdek ik toch een soort van zoetje en dat proef je ook halverwegen de bolw.
Een blijvertje voor mij.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Ribbon »

Dit is 1 van mijn vaste tabakken. Dhr. Schimmel heeft me deze eens geadviseerd en sindsdien is ie niet uit mijn tabakskast te slaan. Dit is ook een tabak waar ik rustig 3 a 4 blikken tegelijk van aanschaf. Geen dagelijkse kost (voor mij vooral winterse kost) maar gelaagde tabak met een unieke smaak. Soms heb ik een uitgesproken voorkeur om deze tabak te roken, en dan komt ie ook erg goed tot zijn recht.
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door robvoorburg »

Vandaag weer eens een blikje van geopend. Tot
mijn schrik zag ik er nu nog 1 van op voorraad
te hebben.
Moet weer wat inslaan van deze heerlijke tabak.

Gebruikersavatar
Toon
Berichten: 1153
Lid geworden op: 27 sep 2010 21:22
Locatie: Achterhoek

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Toon »

Een heerlijke tabak die niet snel verveeld.
Net als meerdere tabaken van Solani een fijne, pure mixture.
-- Laat het leven ook eens van jou genieten --

Gebruikersavatar
Pieter
Berichten: 1182
Lid geworden op: 31 mei 2011 13:19
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Pieter »

Afgelopen zaterdag mocht ik een aantal samples ontvangen van Culann. Solani 779 is de eerste van de drie die ik probeer.


Ik ben net aan mijn eerste pijp met deze tabak begonnen, en ben nu al zeer tevreden. De tabak smaakt duidelijk naar wat hij is: een combinatie van Virginia, Latakia, en een beetje Oriental. De toevoeging van de Latakia is subtiel: duidelijk aanwezig, maar niet overheersend. Geeft een lekkere kruidigheid mee. De zoetheid van de Virginia wordt vervolgens geaccentueerd door de Oriental, waarin ik vooral een subtiele toevoeging van Izmir meen te proeven.

Dit belooft nog een plezierige rookbeurt te worden.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand

Bert van Hell
Berichten: 693
Lid geworden op: 04 jan 2010 22:33
Locatie: Houten

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Bert van Hell »

Ik kocht recent een pijp van Robb via het forum. Bij de pijp zaten twee heerlijke samples, waaronder de Solani 779. Een Engelse mixture met een klein beetje Syrische latakia. Wat een genot.
Ik kon het niet laten om deze week een bezoek te brengen aan De Oude Tijd in Utrecht om daar een blikje te scoren.
Een aanrader, ook voor de beginnende latakia roker.

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Marc Den Haag »

Deze Solani Gold bezorgt mij een vrij droge mond en de roomnote (die ik hoe dan ook belangrijk vind) is volgens mijn omgeving tamelijk karakterloos. Op advies van Rudi heb ik 'm half om half gemend met de op zichzelf al evenmin indrukwekkende Danske Blue Sky, en dat levert zowaar een aangename zachte rookervaring op en een dito roomnote. :P

Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 7982
Lid geworden op: 24 aug 2010 14:14
Locatie: Olst
Contacteer:

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Arno »

Ik heb deze nu een aantal maal gerookt en ik kan me aansluiten bij Marc: karakterloos. Marc, mijn excuses voor bij Willem Schimmel, je had gelijk, er zit inderdaad maar erg weinig latakia in. Deze tabak probeert te zijn wat 3 Oaks Syrian en Wilderness van McClelland zijn, namelijk erg goede, subtiele mixtures. En faalt daarin..
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ribbon
Berichten: 4211
Lid geworden op: 29 mar 2010 19:45
Locatie: Goeree-Overflake

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Ribbon »

Grappig om mijn eerste post in dit topic terug te lezen. Ik heb hier nog 1 blik van liggen en vraag me af wat ik er nu van zal vinden nadat ik een aantal andere goede engelse mixen heb geproefd...
Huidige rotatie:HU Indaba (2014), Orlik Bull's Eye (2014), John Patton - Storm Front (2019)

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door robvoorburg »

Dat herken ik, door andere merken te roken kom je erachter wat
je er echt van vindt.

Gebruikersavatar
Marc Den Haag
Berichten: 575
Lid geworden op: 12 aug 2011 16:41
Locatie: Den Haag

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Marc Den Haag »

Arno schreef:Ik heb deze nu een aantal maal gerookt en ik kan me aansluiten bij Marc: karakterloos. Marc, mijn excuses voor bij Willem Schimmel, je had gelijk, er zit inderdaad maar erg weinig latakia in. Deze tabak probeert te zijn wat 3 Oaks Syrian en Wilderness van McClelland zijn, namelijk erg goede, subtiele mixtures. En faalt daarin..
Geen excuus nodig hoor, want in de mengelmoes doet deze tabak 't goed, al zal ik in de toekomst zeker geen nieuw blik van deze Solani aanschaffen. Inmiddels heb ik ook de Old Dublin van Peterson geprobeerd, en die hoef ik niet te mixen om een droge mond tegen te gaan, dus dat opent perspectief! :wink:

Gebruikersavatar
dr. Watson
Berichten: 987
Lid geworden op: 20 feb 2009 12:46
Locatie: Meppel

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door dr. Watson »

Ik heb er ook een blikje van gehad. Het is een middelzware tabak. Als je hem in een pot
of een prince rookt dan proef je hem niet goed.
Ik zelf denk dat Solani als Duits merk zeer goed is aromatics. De burley flake vond ik zelf zeer
goed. De silver flake was ook goed.
Echter hij mist de goede samenstelling die ik bij Dunhill op prijs stel.
Gediplomeerd Clan Roker

Gebruikersavatar
Eduard
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 feb 2017 11:43
Locatie: Delft

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door Eduard »

Interessant om de tegengestelde recencies over deze mix te lezen.
Na de krul is dit mijn tweede keus en heb inmiddels een tweede blik geopend.
Deed even een uitstapje met de Neptune, maar aroma's zijn kennelijk niet aan mij besteed.
De derde bowl verveelde mij al. En daar laat ik het bij.
Ik denk dat deze mix tegen zal vallen als je sterkere Latakia mixen gewend bent.
Als dat een pre voor jou is, tenminste.
Maar mijns insziens is het helemaal niet de bedoeling van deze mix dat Latakia overduidelijk
aanwezig moet zijn. Er staat duidelijk "etwas Latakia" op de achterkant van het blikje.
"Ondersteunend" zou, denk ik, de juiste omschrijving zijn voor wat de Latakia betreft.
Ook een heerlijke "afdronk" ervaar ik met deze tabak.
Vanmiddag lang genoten in het voorjaars zonnetje! :D

Gebruikersavatar
SakasakaHeyhey
Berichten: 111
Lid geworden op: 09 jun 2017 07:01

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door SakasakaHeyhey »

Van Roocker heb ik een blik Mac Baren Scottish Blend over genomen. Daar heb ik een paar samples bij ontvangen waaronder deze tabak.

De geur doet mij denken aan een thee soort die ik weleens bij de toko heb gekocht. De naam is mij ontschoten, maar de theebladeren waren gerookt.

Het ruikt stevig en die smaak verwachtte ik ook, maar dat pakte heel anders uit.

Verrassende smaak. Moeilijk om te omschrijven wat ik nu precies proef. De eerste pufjes had ik zoiets van hé dat smaakt bijzonder. Totaal anders dan ik had verwacht. Lekker en interessant. Wat mij opvalt is dat smaken elkaar afwisselen. Ik proef een wat stevige smaak wat zich transformeert naar iets van noten, af en toe iets kruidigs en vervolgens weer verandert naar iets zoetere smaak.

Het is een aangename tabak die makkelijkt stopt en rookt. De rook is totaal niet scherp en rookt heerlijk koel. Ik heb geen droge mond na het roken van de tabak en er bleef een lichtgrijze as achter.

Ik zeg een blijvertje.

Roocker bedankt! Ik ben een ervaring rijker. Nu begrijp ik waarom jullie zo veel verschillende pijptabakken hebben. Het is genieten geblazen op deze manier :-)
Eigenwijsheid is gebrek aan eigen wijsheid.

Pijptabakfavo's:
Janneman Flake, Brullende Leeuw, Haymaker, Director's Cut, Fayyum Kake, Old Ironsides, Holly's Discovery, Marlin Flake, University Flake, Salty Dogs

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Solani - English Luxury Mixture (Blend 779)

Bericht door robvoorburg »

Momenteel kan ik helaas niet aan SG's Balkan Flake komen,
om toch te kunnen voorzien in mijn voorliefde voor latakia
ben ik teruggevallen op deze 779.

Het is niet mijn favoriete latakia, maar wel eentje die de
gehele dag te roken valt gezien de lage aanwezigheid van
het zwarte blad.

Het is om die reden dat ik er over begin, mocht je kennis
willen maken met de "andere" smaak onder de tabakken,
dan vind ik deze bij uitstek geschikt om mee te beginnen.

Plaats reactie