Samuel Gawith - Fire Dance Flake

Bericht plaatsen:
[merk] - [type]
Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Paasei »

ook niet bij Verloo?
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door jarnogab »

Draadje deed me eraan denken die te roken. Vanmorgen gedaan tijdens ochtendwandeling met hond;
flake was eigenlijk iets te droog waardoor naar mijn mening de toppings verloren gingen. Niet slecht, maar
toch even proberen met een ietsje vochtigere flake.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door lestat »

ik dacht de laatste keer dat ik geweest was die niet gezien te hebben. Had natuurlijk niet zo heel veel aandacht voor flakes.


Te droog? Hoe lang heb je die dan al liggen?
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Molten »

ik zie alweer dat mijn lijstje aan tabak soorten en flakes aan het groeien is :lol:

Wil hem zeker proberen, daarnaast Flakes blijven jaren lang goed dus ...

Gebruikersavatar
jarnogab
Berichten: 2694
Lid geworden op: 20 feb 2011 16:21
Locatie: Nieuwpoort (Vlaanderen)

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door jarnogab »

lestat schreef:ik dacht de laatste keer dat ik geweest was die niet gezien te hebben. Had natuurlijk niet zo heel veel aandacht voor flakes.


Te droog? Hoe lang heb je die dan al liggen?
Het betrof een sampletje in zo'n klein ziplock zakje. Ik denk dat ik die toch al een jaartje gehad of zo.
Zo'n zakje bewaart wel een beetje, maar uiteindelijk droogt je tabak toch snel uit.
Groeten,
jarnogab

Gebruikersavatar
lestat
Berichten: 2491
Lid geworden op: 25 mei 2012 06:29
Locatie: antwerpen

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door lestat »

A ok dan is het te begrijpen. In ieder geval niet het probleem dat je, wanneer je zin hebt in deze flake nog een uurtje geduld moet :) hebben
Het is niet leuk als je pijp de pijp uit is
http://m.youtube.com/user/Doelie5457
https://www.youtube.com/user/Lestat2705
Het ongezondste in het leven is geboren worden. Uiteindelijk ga je eraan dood

Gebruikersavatar
pijpliefhebberrobin
Berichten: 1695
Lid geworden op: 23 mar 2011 18:41
Locatie: arnhem

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door pijpliefhebberrobin »

Ik weet niet hoe het ko t, maar elke keer als ik e naam van deze tabak zie, moet im aan indianen denken die harstikke high om een kampvuur dansen.
The eagle flies alone!

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Molten »

online reseller ergens ? Heb het zo gauw even niet kunnen vinden in deze thread...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Eliminator »

Molten schreef:online reseller ergens ? Heb het zo gauw even niet kunnen vinden in deze thread...
Onder andere : http://www.danpipe.de/Pfeifen-Tabak-Sam ... 16743.html
Afbeelding

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Molten »

en hier in Nederland?

Gebruikersavatar
Sidekickelvis
Berichten: 4951
Lid geworden op: 28 dec 2012 19:11
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Sidekickelvis »

Molten schreef:en hier in Nederland?


Niet in de reguliere handel dacht ik... Heb de mijne door Smoorder laten halen voor de meeting in Wuustwezel. Blikje is nog dicht ivm al te veel open staan!! Wil het wel graag proberen!
Executeur Testamentair des Forums! tegen wil en dank!

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Molten »

Ik heb een verkoper gevonden bij mij in de buurt (Maasmechelen/Opglabeek Belgisch Limburg)
http://www.v-k.be/Tabak/Samuel_Gawith/t ... fault.aspx
Moet daar toch eens snel eens opbezoek gaan :mrgreen:
Ze hebben er overigens ook de Chocolate en de Full Virginia Flake. hele mooie collectie tabak oa ook de Winslows...

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Eliminator »

Je zult echt in Belgie en Duitsland moeten zoeken, voor zover ik weet wordt deze tabak niet geimporteerd in Nederland !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Paasei »

Nederland zal moeilijk worden, maar deze Belg verkoopt ze/

http://www.domino.be/cigars/main.php?ac ... k&pagina=2
Koninklijke Eikel Des Forums.

Gebruikersavatar
Paasei
Berichten: 5380
Lid geworden op: 18 jan 2010 18:31
Locatie: Wuustwezel

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Paasei »

Molten schreef:Ik heb een verkoper gevonden bij mij in de buurt (Maasmechelen/Opglabeek Belgisch Limburg)
http://www.v-k.be/Tabak/Samuel_Gawith/t ... fault.aspx
Moet daar toch eens snel eens opbezoek gaan :mrgreen:
Ze hebben er overigens ook de Chocolate en de Full Virginia Flake. hele mooie collectie tabak oa ook de Winslows...
Hum, als je daar succes hebt, laat het dan vooral even weten : dit is een groothandel en importeur en verkoop normaal gezien niet aan particulieren...

Hasselt is 30 km van Maasmechelen af, ik kom nu even niet op de naam van de winkel, maar die wordt zodadelijk wel aangevuld door een van de heren die de winkel daar kent...
Koninklijke Eikel Des Forums.

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door gezel »

Paasei schreef:
Molten schreef:Ik heb een verkoper gevonden bij mij in de buurt (Maasmechelen/Opglabeek Belgisch Limburg)
http://www.v-k.be/Tabak/Samuel_Gawith/t ... fault.aspx
Moet daar toch eens snel eens opbezoek gaan :mrgreen:
Ze hebben er overigens ook de Chocolate en de Full Virginia Flake. hele mooie collectie tabak oa ook de Winslows...
Hum, als je daar succes hebt, laat het dan vooral even weten : dit is een groothandel en importeur en verkoop normaal gezien niet aan particulieren...

Hasselt is 30 km van Maasmechelen af, ik kom nu even niet op de naam van de winkel, maar die wordt zodadelijk wel aangevuld door een van de heren die de winkel daar kent...
Je bedoelt ongetwijfelt:
Claes-Tabaco - Hasselt
Aldestraat 39
3500 HASSELT

Zijn dochter heeft in Genk een iets minder uitgebreide winkel.
Toch een ruim aanbod en wat ze niet heeft dat laat ze wel uit Hasselt overkomen, als je van te voren even belt.
Genk is een stuk korter bij vanuit Maasmechelen, denk zo'n 5 minuten met de auto.

Claes-Tabaco - Genk
Stationsstraat 51
3600 GENK
T: 089 / 35 24 46

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Molten »

Nee is toch echt in opglabeek nabij Maasmechelen :roll:

http://www.v-k.be/home.aspx

Vinche & Koopmans
Nijverheidslaan 1543 bus 2
3660 Opglabbeek

Tel: 0032 89 864622
Fax: 0032 89 863824
Email: info@v-k.be

Voor mij in iedergeval een stuk dichterbij

gezel
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05 okt 2012 12:39
Locatie: Nederlands Limburg

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door gezel »

Laat maar weten als je er geweest bent.
Zoals Paasei reeds schreef, maak ik uit hun website op dat het een groothandel is.

Gebruikersavatar
Molten
Berichten: 141
Lid geworden op: 11 feb 2013 17:02

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Molten »

Je hebt gelijk. Ik heb ze even gebeld. het is een groothandel. Ze gaven mij overigens hetzelfde adres door in Hasselt en Genk die al eerder vermeld stonden...nou ja niet echt een probleem. Het blijft dicht in de buurt :mrgreen:

Gebruikersavatar
JanSt
Berichten: 210
Lid geworden op: 14 jan 2013 11:31
Locatie: Lemele

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door JanSt »

Ik heb deze tabak besteld bij Dan Pipe. Bij het openen van het blik komt de geur je tegemoet. Dit ruikt echt heel zoet, maar niet onaangenaam. De bosbessen geur vind ik het meeste naar voren komen. De tabak is vettig zoals robvoorburg beschrijft. Bij sommige reviews lees je dat men de tabak droogt, maar is m.i. niet nodig. De eerste pijp die ik stopte met deze tabak heb ik de flakes wat uitelkaar getrokken en gevouwen. Het resultaat was dat ik de pijp regelmatig weer moest aansteken. Bij de tweede pijp heb ik de tabak licht verkruimeld en dat levert een veel rustiger brandende pijp op. Bij veel flakes heb ik de ervaring dat de tabak zich ontwikkelt als een stoomlocomotief, het komt langzaam op gang. In het begin heb je de aandacht er bij nodig om de tabak brandende te houden. Bij deze tabak ervaar ik dit ook zo, echter eenmaal op gang brandt het gesaag door.
Bij deze tabak proef ik een vleugje van bessen terug in de smaak. Het heeft een aangename en karakteristieke smaak. Niet een tabak voor altijd, maar lekker zo eens tussen door.
Met vriendelijke groet,
Jan

All that is gold does not glitter

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Eliminator »

Verplaatst uit een, inmiddels verwijderd, dubbeltopic :
Stephan1978 schreef:Na openen van het blik komt er een geweldig bramen aroma je tegemoet. De tabak is zeer vochtig. Volgens mij moet deze een week in je huiskamer als potpourri weg gezet worden voordat deze rookbaar wordt. Ik heb het blik nu een week en heb twee pogingen ondernomen om 'm te roken en het ging voor geen meter. De eerste keer heb ik de flakes volledig fijn gemaakt nadat ze een uur op de kachel hadden gedroogd. De tweede keer heb ik getracht om de airpocket methode te gebruiken i.c.m het vouwen van de flakes. Overigens zijn het geen mooi vast geperste flakes maar vallen ze al uitelkaar voordat je kan stoppen.
Aroma en roomnote zijn prima maar ik heb nog niet kunnen genieten van deze tabak.

Weet iemand hoe deze flake op de goede manier te gebruiken, hoe lang drogen, hoe te stoppen, in wat voor een pijp deze te roken? Dan wil ik nog een poging wagen voordat ik 'm definitief afschrijf.

Alvast hartelijk dank voor de tips,

Groeten,


Stephan1978
Bert van Hell schreef:Toen ik vorig jaar een blikje Fire Dance had, legde ik twee uur van tevoren de benodigde hoeveelheid tabak voor een pijp buiten het blikje. Ik had geen problemen met het roken. Ik brak de flake wat kleiner en stopte dat zo in de pijp. Het kostte wel drie lucifers om de pijp goed brandend te krijgen.
lestat schreef:half uurtje laten drogen (meer vanuit ongeduld dan een overwogen keuze :)), daarna gevouwen en lichtje opgerold de pijp in gedraaid. Het in brand krijgen was een beetje moeilijk, maar ging uiteindelijk wel. Vooral geen groot snel brandend vuur willen, maar een klein zeer licht smeulend puntje.
Stephan1978 schreef:Er was al een topic over deze tabak. Die had ik over het hoofd gezien.

http://www.pijprokersforum.nl/viewtopic ... 8&start=40

De recenties zijn toch overwegend positief. Door mijn onervarenheid (mijn eerste flake ook)
zal deze vooralsnog tegengevallen zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Eliminator
Moderator
Berichten: 15117
Lid geworden op: 25 okt 2010 09:34
Locatie: Pijnacker

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Eliminator »

Beste Stephan1978,

deze flake is weliswaar erg smaakvol (mijn mening dan toch) maar ik denk niet de makkelijkste om mee te beginnen, voor een eerste flake ervaring zou ik je denk ik beter een Troost Slice of een MB Nay Flake willen adviseren.
De SG tabakken, zo ook de flakes, zijn weliswaar van een hoog niveau maar niet de makkelijkste om mee te beginnen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kees Flake
Berichten: 3038
Lid geworden op: 17 nov 2012 16:27
Locatie: dongen

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Kees Flake »

heb via BBn deze flake geprobeerd en heel apart deze flake.
iets langer laten luchten maar dan iets aparts.
ik vind hem lekker maar niet om constant te roken.
de vruchten smaak is geweldig en de geur voor andere is lekker.
zet hem niet in mijn top 5 maar zal hem wel aanschaffen om tussendoor te roken.
tevens wil ik BBN hartelijk danken voor dit sample.


gr. kees liebherr
De grootste rijkdom is tevreden zijn met weinig.

gr. kees Flake

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Calinero »

Normaal vraag ik niet om samples, maar ik ben toch wel erg nieuwsgierig naar deze flake, heeft één van jullie een sample over voor mij?
Ik zou enorm dankbaar zijn! :D
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Gebruikersavatar
Bananabox-Ninja
Berichten: 4766
Lid geworden op: 29 aug 2012 13:04
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Bananabox-Ninja »

Ja hoor, roept u maar.
An item at rest cannot be stopped.
Float like a butterfly, sting like a ninja.

"Ninja des forums"

Gebruikersavatar
Calinero
Berichten: 2393
Lid geworden op: 28 mar 2013 22:31
Locatie: Den Haag

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Calinero »

Ik stuur je een PB, BBN!
Van alles wat ik ooit verloren ben mis ik mijn verstand het meest!

Stanwell

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door Stanwell »

Samuel Gawith Fire Dance

Gekocht half December 2013, La Tête d'Or/Het Gulden Hoofd, Brussel. Prijs vergeten.
Pijp: meerdere, uiteindelijke voorkeur: bent apple churchwarden, 24cm, ketel 18mm breed en 31mm diep.
1 blik gerookt à 50 gram, géén "aging", verse voorraad uit een courante winkel.
Ervaring roker: 4 1/2 maand pijp.

Aspect in het blik: dunne vettige flake, donker met verschillende iets lichtere strengen. Sterk aroma van bessen en een beetje vanille. Volgens de verkoper zitten er vanille, bramen en cognac in, naast klassieke virginia's. Samengesteld door een vrouwelijke roker uit de USA, een "moderne flake".

Stoppen en roken: na meerdere experimenten wrijf ik de flake helemaal uit, en stop uiterst licht. Aansteken is 3-5 lucifers. Bijvlammen is 2-4 keer, wat nog steeds minder wordt.
Hoe langzamer het roken, hoe minder bijvlammen ! Dat komt door de vochtproduktie.
Beter is bij een wat dovende pijp al direct licht bij te vlammen in plaats van extra te puffen. Anders krijg je een zwembad en verdwijnen de subtiele smaken.
Koele en trage roker van zichzelf. Desondanks vind ik de smaak in een churchwarden nog eens extra tot haar recht komen.
Zelf adviseer ik om deze flake na uitwrijven direct uit het blik in de pijp te stoppen en aan te steken.
Dat geeft in mijn ogen de ware bedoelde smaak.
Deze en sommige andere SG's kunnen best op een specifieke eigen manier gerookt worden, na enige ketels gaat dat beter en brandt het wel goed.
Nogmaals ten overvloede: drogen raad ik met klem af. Ongeacht de droogtijd verdwijnt dan de "dance" en houdt U een "normale" zeer lekkere tabak over.
Deze SG heeft een dun rook-evenwicht, met heel eigen signalen en smaken.
Te snel of te warm roken geeft géén scherpe of bittere rook, het maakt de tabak heel gauw alleen maar nat. Dat is het enige signaal. Op 2/3 een makkelijk weg te blazen reuteltje. Tongbeet nooit gehad.
Brandt schoon op in wit-grijze fijne as.

Nicotine: in mijn sessies laag tot medium.

Smaak:
Dit is hoogst subjectief en natuurlijk niet bewijsbaar of verifiëerbaar.
Zoetig Virginia, bessen (zou bramen zijn). Cognac heb ik niet herkend, eerder brandy. Fruitig, romig, géén kruidige of pittige bestanddelen waargenomen.
intensiteit: levendig maar toch subtiel. Ik noem het géén aromatic in mijn boekje. Het zit ergens op de geleidende schaal.

Hier de firedance: bij het koelste roken, of na even wegleggen proef ik voornamelijk een bessensmaak. Bij normaal roken meer brandy/bessen/vanille. Bij hoger opstoken eerder sterker tabak en wat complementaire vanille.
En alle niveaus daartussenin variëren in smaak.
De smaak wisselt dus met de cadans, je kan ermee spelen !
Hoewel dit een algemeenheid is bij het roken, lijkt het hier juist zo bedoeld en ontworpen. De firedance !
In het laatste kwart komt hoog-kwalitatieve virginia het meest naar boven, en op het allerlaatst kreeg ik een minimale latakia-ghost erbij cadeau. Dit komt van de SG Navy Flake, welke ik nog wèl in al mijn pijpen durf te roken.
Grappig.
Nu is het wel zo dat ik op het laatst mijn pijp wat opstook, om mijn bodem te asfalteren.
Dit is een complexe tabak met oneindige diepgang, te bespelen als een muziekinstrument.
Hiervoor ga ik uitgebreid zitten.
Voor lichtere momenten, in sociale context, prefereer ik veeleer de Winter Night en dergelijke, de eenvoudige lekkere aromatics.

Body: "wild". De body's van de verschillende smaken noem ik allen licht. Unieke balans.

Roomnote: aangenaam bessen. Enige manipulatie hielp: Nadat ik zei dat deze tabak door een vrouw was samengesteld kon deze niets meer verkeerd doen. Tip !
Natuurlijk rook ik niet in bijzijn van mijn kind, alleen in mijn eigen herenkamer, welke streng verboden toegang is, zelfs voor de werkster.

Nasmaak: urenlange bessen-achtige zoetheid. Enige uren later at ik éénmaal een nasi-schotel, met mijn gebruikelijke flinke dot sambal. Zonder enige tongbrand overigens. Een uur na het eten kwamen de bessen weer terug.
Ik heb eens een Troost Special Cavendish gerookt een uur erna in een andere pijp, dit smaakte naar bessen. Daarna weer de bessen-nasmaak. Na tandenpoetsen zijn de bessen weg maar blijft de virginia-zoetheid.
Daarom ben ik overgegaan op exclusieve "firedance"-dagen. Hierdoor is dit blik heel erg snel gegaan.

Conclusie:
Met het diepste respect en bescheidenheid.
Tobacco-review is voor mij een belangrijke leerbron. Zonder dat en het prf zou ik mijn smaak niet zo kunnen ontdekken.
Maar heren... laat U niet foppen door de vrouwen.
Op tobaccoreview lees ik verhalen van mannen die 40 jaar pijproken, uitgebreid de pijp beschrijven waar het het best in rookt, tot aan het serienummer en het zilveren beslag toe.
Adviezen om een uur, een dag of zelfs vooral een week te laten drogen. En vervolgens doodleuk opschrijven dat het scherp is, tongbrand geeft, saai is. Dat er weinig "fire" in zit.
Heren, heren, deze tabak is een vrouw !
Zet Uw mannenbril af en dans met haar.

Ik vind het een interessante vrouwelijke uitstap in deze zwaar bevochten mannenwereld. Een klein geluid: "wij zijn er ook nog, en probeer ons te doorgronden".
Net als andere SG's wordt het géén vaste dagelijkse roker voor mij, maar wèl één welke ik op voorraad houd, mocht ik dit rook-uitstapje een dag willlen maken en er echt voor willen gaan zitten.
Ik vind de blend goed samen gaan met, hoe kan het ook anders, een rosé-wijn van gemiddelde kwaliteit en neutraal karakter.
Er komt een nieuw blik voor in de kast.

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door robvoorburg »

Wat een mooi en uitgebreid verhaal! Eén ding zou ik achterwege en dat is
de flake volledig uit elkaar te halen.
De meeste lol aan een flake beleef je door deze zoveel mogelijk in zijn oor-
spronkele hoedanigheid te laten.

Gebruikersavatar
magicmarcello
Berichten: 2019
Lid geworden op: 27 jan 2011 17:10
Locatie: Veenendaal

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door magicmarcello »

robvoorburg schreef:Wat een mooi en uitgebreid verhaal! Eén ding zou ik achterwege en dat is
de flake volledig uit elkaar te halen.
De meeste lol aan een flake beleef je door deze zoveel mogelijk in zijn oor-
spronkele hoedanigheid te laten.
Ik denk dat dat heel persoonlijk is Rob, en geen absolute wet van Meden en Perzen...
Vanuit mijn eigen ervaring kan ik melden dat sommige flakes gewoon beter smaken, meer aroma's afgeven en een alleszins beter brandgedrag vertonen wanneer ze flink uit elkaar gepeuterd zijn voordat ze in de pijp belanden, dan wanneer je ze intact laat en volgens de vouw/wrijf-methode gaat stoppen.
Het is zeker waar dat beide methoden een verschillend eindresultaat opleveren voor de smaak en de manier van 'lurken aan uw knol en kruid'...
Kwestie van allebei uitproberen en dan zelf bepalen wat voor jou het meeste subjectieve genot oplevert... :wink:
Als ik zo eens lees hoe Janneman met zijn flakes omgaat ben ik zeker niet de enige die vrijwel altijd zijn flakes eerst grondig los wrijft :mrgreen:
Bovendien denk ik dat het mogelijk een zinvol licht werpt op de reden van het bestaan van de flake wanneer je de ontstaansgeschiedenis van de flake eens onder de loep neemt; de scheepvaart (beperkte ruimte aan boord...)
Voor zover ik iets af weet van de geschiedenis van tabak zijn flakes en ropes uiteindelijk tot stand gekomen uit een behoefte om de tabak die men meenam op lange reizen zo weinig mogelijk volume te laten innemen aan boord, en niet omdat dat nou per definitie de smaak ten goede komt (los van de effecten van rijping/productieprocessen)...
Mocht ik het fout hebben dan zou ik graag gecorrigeerd willen worden.

Afbeelding
Magus des Forums

Ignis Mutatres

www.ateliermarcel.nl

robvoorburg
Berichten: 12673
Lid geworden op: 18 sep 2010 12:54
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Samuel Gawith - Fire Dance flake

Bericht door robvoorburg »

Denk dat jouw verhaal wel hout snijdt MM en het verhaal van de zeelui ken ik.
Het laten drogen van de benodigde hoeveelheid flake, het kneden van de tabak
tot een iets losser geheel doe ik in de regel ook, aan de andere kant tracht ik
wel oog te houden op de oorspronkelijke toestand van de flake, anders kan je
beter een "ready rubbed" tabak kopen.

Natuurlijk moet iedereen zelf weten hoe hij/zij met flake tabak wil genieten.
Pas op latere leeftijd, vanwege te weinig voorlichting, kwam ik erachter dat
een flake voordelen/meer genot kan geven tijdens het roken ervan.
Daarvoor zat ik de flake uit een blikje braaf uit elkaar te wrijven, wat de fabrikant
juist had geperst om een aparte smaakbeleving te ervaren.

Plaats reactie