Bericht
door Pieter » 18 aug 2012 20:39
Nu mijn blikje FVF bijna leeg is, denk ik dat het toch maar eens tijd wordt voor een review.
Zoals de meesten van jullie onderhand wel weten ben ik wel een fan van Virginiatabakken. Ook ben ik een liefhebber van flakes. Een tabak als FVF, dat moet wel in de smaak vallen, toch?
Immer is Samuel Gawith's Full Virginia Flake een tabak bereid uit pure Virginia. Vrij van kruidtabakken als Perique en Kentucky, die vaak bij Virginiatabakken worden toegevoegd om een wat forsere smaak te verkrijgen, weet FVF zijn unieke karakter te verkrijgen voor net de goede verhouding tussen verschillend gestoofde tabakken.
De 50 gram komt in het bekende blikformaat van Samuel gawith. Noemenswaardig is dat het een vrij dichte flake is. Een tijdje geleden heb ik ook een review geschreven over Grousemoor, van dezelfde fabrikant. Ter vergelijking:het blik Grousemoor zat helemaal vol, goed aangestampt, en ik moest toch behoorlijk pulken om het eerste plukje los te krijgen. 50 gram FVF, daarentegen, neemt nog niet de helft van de ruimte in het blik in beslag.
Zoals altijd bij Samuel Gawith komt FVF veel te vochtig uit het blik. Het heeft de nodige tijd genomen om op een aanvaardbaar vochtniveau te komen. Tabak uitleggen om te laten drogen past niet in mijn ritueel (bij mij komt de zin in een pijp vrij impulsief op) dus de FVF heeft de eerste paar maanden in de la gelegen om in het blik te drogen. Aangeschaft in januari, zo rond april kon ik ermee aan de slag. Noemenswaardig is dat de tabak zijn vocht vrij goed vasthoudt: zonder toevoeging van vochtmuntjes of andere zaken is de flake die ik zojuist in mijn pijp gestopt heb nog steeds op een zeer rookbare vochtigheidsgraad.
Wat opvalt is dat de geur uit het blik vervliegt met het vocht. De eerste keer dat ik het opentrok deed de geur mij denken aan een kop koffie (de drank, niet de boon - deze geuren zijn vrij verschillend!). Dat duidt voor mij op een ver gefermenteerde tabak, met een behoorlijk karakter. Nu, echter, is die geur grotendeels vervlogen en blijft alleen lichtjes de bekende strogeur van virginia achter. Een toegevoegd aroma is voor mij niet meer te onderscheiden.
De vochtigheidsgraad van de tabak is bij deze blend van groot belang: rook je hem te vochtig, is hij ronduit onsmakelijk te noemen, dat heb ik eerder in deze topic ook al aangegeven.
De flake is volgens de bekende snede van SG, vrij dik, vrij grof. FVF komt iets losser uit het blik dan Balkan Flake, maar niet zo los als 1792. Hij dient wel enigszins losgewreven te worden voor het stoppen.
Aansteken gaat een beetje moeizaam, dat probleem heb je vaker met de wat dikkere flakes, maar daarna brandt deze tabak, wederom zoals verwacht bij de snede, rustig en gestaag weg.
Full Virginia Flake is goed benaamd. De smaak is namelijk als een volle Virginia. De tabak is, zoals te zien aan de donkere kleur, vrij ver gefermenteerd, hetgeen resulteert in een donkere smaak, waarbij de bittere en kruidige tonen van de Virginia verder naar voren komen dan de zoete toon.
Desalniettemin rookt de tabak gemakkelijk koel en niet scherp. Het nicotinegehalte is bovengemiddeld te noemen, maar niet zo hoog als sommige nicotinekrachtpatsers (zoals bijvoorbeeld de 1792).
FVF valt voort mij niet meteen in de classificatie van legendarische tabakken die er naar verluidt aan toe wordt gekend. Hij steekt echter wel met kop en schouders boven de go-to Virginia flakes op zwaarder niveau uit, waarmee ik vooral doel op Capstan Blauw en Peterson's University Flake.
Mijn tabaksconsumptie is te grillig om blikjes voor jaren weg te zetten, maar ik vermoed dat de uitstekende samenstelling van deze tabak hierdoor enorm veel goed zal worden gedaan. Dit laat ik echter aan de echte tabakshobby-idioten over.
Bepaalde tabakken zijn geschikt voor bepaalde tijdstippen van de dag. 's Ochtends is het fijn om wat milders te roken, overdag moet het toch vooral een beetje een doorrooktabak zijn... Te doen als je veel nicotine gewend bent, maar het is toch wel een bijzondere tabak dus wat dat betreft ook een beetje lastig. Als aperitief of digestief is FVF wegens het hoge nicotinegehalte denk ik ook minder geschikt. Maar voor wie een slaapmutsje zoekt en even geen trek heeft in een zware latakia is FVF denk ik een goede oplossing.
"U bent schijt in een zijden kous." - Napoleon tegen Talleyrand